اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش وزیر بهداشت به لیست پزشکان زیرمیزی بگیر: چوب را برمی‌داریم و همه را با یک چوب می زنیم



اخبار ,اخبار اجتماعی , پزشکان زیرمیزی بگیر

 

اخبار اجتماعی - واکنش وزیر بهداشت به لیست پزشکان زیرمیزی بگیر: چوب را برمی‌داریم و همه را با یک چوب می زنیم

وزیر بهداشت در مورد برخی انتقادات درباره مدیریت نادرست در نظام سلامت گفت: مدیریت اشکال دارد اما اگر سیاست‌گذاران از جمله رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، نمایندگان و ... به سلامت، به معنای واقعی کلمه اهمیت دهند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

سید حسن هاشمی در هفتمین مجمع عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، گفت: علت افزایش مشکلات در بخش سلامت هم گستردگی ماموریت در این حوزه است؛ به ویژه پس از ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان، تمام مقبولیت‌های تولید نیرو، تولید علم، بهداشت، درمان، زایشگاه، بیمارستان و ... بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفت.

 

هیچ‌گاه نیز این موضوع را نقد نکردیم که این ادغام چه آسیب‌ها و ثمراتی برای نظام سلامت داشته است.


هاشمی کسری اعتبارات،بیمه ها و هزینه تمام شده خدمات و غیرواقعی بودن قیمت خدمات را سه مشکل عمده نظام سلامت دانست.

 
مهمترین اظهارات وی در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
کسری اعتبارات وزارت بهداشت - وزارت بهداشت اکنون وزارتخانه‌ای است با هفت تا هشت هزار میلیارد تومان کسری اعتبار. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حدود 5500 میلیارد تومان آن را پذیرفته است و تاکنون 700 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است. همواره در دو ماه پایانی امسال این مشکل اعتباری بیشتر خود را نشان می‌دهد. دلیل عمده آن نیز آن است که هیچ‌گاه سلامت جزو پنج اولویت اصلی کشور نبوده است.
- بالاخره باید جایی این کسری‌های اعتباری وزارت بهداشت برطرف شود. اکنون در این زمینه در حال تلاشیم. با دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنیم که میزان بدهی‌ها و همچنین چگونگی پرداخت و زمان پرداخت آنها مشخص شود.
مشکل بیمه ها - نابسامانی در حوزه بیمه‌ها مشکل دوم در حوزه سلامت است و این موضوع می‌تواند از مطالبات بسیج جامعه پزشکی باشد. اگر بیمه‌ها درست نشوند، نه هزینه‌ها قابل کنترل خواهد بود و نه عدالت محقق می‌شود.
- بیمه‌ها خود خدمات را قیمت‌گذاری می‌کنند و هر وقت دلشان خواست آنها را می‌پردازند. البته 30-20 درصد کسورات نیز بر آن می‌زنند. اختیارات این موضوع هم دست وزارتخانه دیگری است. بیمه‌ها در حال حاضر 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارند. بر این اساس یکپارچه شدن بیمه‌ها و سیاست‌گذاری صحیح در آن باید مطالبه همه ما باشد.
- باید هزینه تمام شده خدمات در بخش خصوصی با احتساب درصد معقول سود تعیین شود. در این زمینه می‌توان گفت که دولت حتی برای تاکسیرانی هم نرخ تعیین می‌کند. اما کدام تاکسی آن را رعایت می‌کند. بیمه‌ها نیز با وجود تعهداتشان، مکررا مردم را به دنبال ملزومات پزشکی می‌فرستند.
- در بخش خصوصی باید هزینه تمام شده خدمات در استان‌های مختلف تعیین شود و پس از آن بگویید که چه کسی متخلف است و چه کسی خوب کار می‌کند.
زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان و تعرفه های غیرواقعی - اگر واقع‌بینانه و منطقی با جامعه پزشکی صحبت کنیم، مطمئن باشید این آلودگی‌های اندک هم از بین می‌رود. چوب را برمی‌داریم و بدون توجه به ریشه‌ها، همه را با یک چوب می‌زنیم.
- باید هزینه تمام شده خدمات در بخش خصوصی با احتساب درصد معقول سود تعیین شود. در این زمینه می‌توان گفت که دولت حتی برای تاکسیرانی هم نرخ تعیین می‌کند. اما کدام تاکسی آن را رعایت می‌کند. بیمه‌ها نیز با وجود تعهداتشان، مکررا مردم را به دنبال ملزومات پزشکی می‌فرستند.
- در بخش خصوصی باید هزینه تمام شده خدمات در استان‌های مختلف تعیین شود و پس از آن بگویید که چه کسی متخلف است و چه کسی خوب کار می‌کند.
مدیریت در بخش پزشکی - یکسری از این مشکلات به موضوع ادغام آموزش پزشکی در بهداشت و درمان بازمی‌گردد. البته خیلی‌ها با این موضوع مخالفند.
- اوایل دولت نهم، وزارت بهداشت 230 پرسنل داشت که این رقم به 420 هزار نفر رسیده است. 50 درصد نیروهای این وزارتخانه تخصصی، دیپلم و زیر دیپلم هستند. در چنین شرایطی می‌خواهید رضایتمندی هم وجود داشته باشد؟
دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی - در حال حاضر 91 دانشکده پزشکی و پردیس بین‌الملل درست کرده‌ایم. پردیس‌های بین‌المللی که همین‌طور دانشجوی پولی می‌گیرند و آدم‌های کم سواد روز به روز فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ تمام این فارغ‌التحصیلان هم با جان مردم سر و کار دارند. هزینه این توسعه‌ها از کجا تامین می‌شود؛ از جیب مردم.
- تفاوت ما با وزارت علوم آن است که قسم‌نامه‌ای که ما داریم، آنها ندارند. ما باید به مردم مهارت یاد بدهیم. بیایید به شما نشان دهم، حداقل 50 درصد مراکزی که تربیت نیرو دارند، مواد اولیه یعنی بیمار برای این نیروهای تربیت شده را ندارند.
- این آقایان سهم وزارت بهداشت را نمی‌دهند و آدرس غلط می‌دهند. 12 تا وزیر آمده‌اند و رفته‌اند. آیا این 12 وزیر با همه معاونان و روسای دانشگاه‌هایشان مدیریت بلد نبوده‌اند؟ وقتی سهم سلامت را پرداخت نمی‌کنید، چه انتظاری دارید. آیا دیگر آقایان در فرهنگ، صنعت، راه و شهرسازی و ... خیلی موفق بوده‌اند؟ جامعه پزشکی مدیریت بلد نیست، فقط آقایان بلدند؟ وقتی یک طرفه به قاضی بروی، نتیجه همین می‌شود که می‌بینید. اگر فکر می‌کنید شما بهتر از ما مدیریت بلد هستید، شما بیایید یک بخش ورشکسته را اداره کنید.

 

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
واکنش وزیر بهداشت و پزشکان به سریال جدید مدیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش به انتشار لیست پزشکان زیرمیزی بگیر


عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه نباید رابطه پزشک و بیمار را به واسطه برخی کلی‌گویی‌ها خدشه‌دار شود، اظهار کرد: در این میان برخی حرکات ناپخته و به دور از انصاف می‌تواند این اعتماد را که سال‌های سال برای ایجاد آن تلاش شده است، مخدوش کند.

خبرگزاری ایسنا: عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه نباید رابطه پزشک و بیمار را به واسطه برخی کلی‌گویی‌ها خدشه‌دار شود، اظهار کرد: در این میان برخی حرکات ناپخته و به دور از انصاف می‌تواند این اعتماد را که سال‌های سال برای ایجاد آن تلاش شده است، مخدوش کند.

انتشار اسامی پزشکان متخلف به صورت غیرشفاف ارمغانی جز تشویش اذهان عمومی نخواهد داشت.

دکتر داریوش طاهرخانی در واکنش به انتشار لیست پزشکان زیرمیزی بگیر از سوی رسانه‌ها گفت: فصل‌الخطاب قانون است و در حوزه بهداشت و درمان قوانینی مترقی داریم، ‌اما متاسفانه شاهد هستیم که در ادوار مختلف بسته به سلیقه دولتمردان، قوانین یاد شده، به طور کامل اجرا نشده‌اند.

وی افزود: باید دقت داشت که آحاد جامعه پزشکی افراد متخلفی نیستند، بلکه بسیاری از پزشکان ما در اقصی نقاط کشور با کمترین امکانات مشغول ارائه خدمت به مردم هستند. آنها نه تنها حق و حقوق قانونی خود را دریافت نمی‌کنند بلکه برای ادامه درمان نیازمندان از هیچ مساعدتی نیز دریغ نمی‌کنند و معدود تخلفات صورت گرفته از جانب کسانی است که به لباس پزشک درآمده اند و وارد جامعه پزشکی شده اند تا خود را در پشت چهره پاک پزشکی پنهان کنند. این افراد قطعا اگر وارد هر صنف دیگری نیز می‌شدند به تخلف خود ادامه می‌دادند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه نباید رابطه پزشک و بیمار به واسطه برخی کلی‌گویی‌ها خدشه‌دار شود، اظهار کرد: در این میان برخی حرکات ناپخته و به دور از انصاف می‌تواند این اعتماد را که سال‌های سال برای ایجاد آن تلاش شده است، مخدوش کند.

طاهرخانی ضمن تاکید بر اینکه تعرفه های غیرواقعی در کشور، گردش اقتصادی نظام سلامت را مخدوش کرده است، افزود: هر چند متولیان امر با اعلام تعرفه های غیر واقعی و عدم تامین منابع مالی برای کاهش سهم پرداختی مردم در هزینه های سلامت به تکالیف قانونی خود عمل نکرده اند اما این موضوع توجیه تخلفات احتمالی نیست و باید در این میان با افرادی که از خطوط قرمز تعرفه عبور کرده‌اند و اعمال مغایر قانون انجام داده‌اند، برخورد جدی صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: بهتر بود به جای اینکه انتشار این اسامی از سوی رسانه‌ها صورت پذیرد، برخورد با این پزشکان در صورت اثبات تخلف از طریق طی مسیرهای قانونی خودش دنبال می‌شد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه وزارت بهداشت باید به تکلیف قانونی‌اش عمل کرده و افراد متخلف را به سازمان نظام پزشکی معرفی کند تا سازمان نیز بتواند براساس وظایف ذاتی و قانونی خود رسیدگی به این امر را در دستور کار خود قرار دهد، اظهار کرد: انتشار اسامی پزشکان متخلف به صورت غیرشفاف ارمغانی جز تشویش اذهان عمومی نخواهد داشت.

طاهرخانی در ادامه به طرح یک پرسش اساسی پرداخت و گفت: اینکه چرا وزارت بهداشت در طول سالیان مختلف نسبت به معرفی و برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر عملکرد شفافی نداشته و تنها هرازچندگاهی با کلی گویی ارقامی را به صورت پراکنده تحت عنوان زیرمیزی اعلام نموده است و هیچ‌وقت حاضر به معرفی آنها به نظام پزشکی نشده است، پرسشی است که قطعا پاسخ به آن پرده از بسیاری از ناگفته‌های حوزه سلامت برخواهد داشت.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حفظ شان و حرمت جامعه پزشکی اظهار کرد: ما در همه اصناف شاهد موارد معدودی از تخلف بوده‌ایم که البته قابل تعمیم به همه آنها نیست. قطعا قانونگذار محل رسیدگی و برخورد به همه تخلفات را مشخص کرده است و باید در مسیر قانونی اصلاحات صورت گیرد.

انتشار لیست‌سیاه پزشکان بازی با آبرو جامعه پزشکی است

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ انتشار لیست سیاه پزشکان را بازی با آبرو جامعه پزشکی دانست و گفت: این پزشکان به کشور خود علاقه دارند و به مردم خود خدمت می‌کنند و انجام اینگونه اقدامات تنها به معنای از دست دادن این اساتید است.

دکتر ایرج خسرونیا رییس جامعه متخصصان داخلی در واکنش به انتشار اسامی 14 پزشک به عنوان زیرمیزی بگیر از سوی برخی رسانه ها و سایت‌ها، گفت: بنده همه این 14 پزشک را می‌شناسم. هیچ‌کدام از این افراد پول اضافی از بیمار دریافت نکرده‌اند. برخی از این پزشکان نوابغی هستند که اعمال جراحی نادر را انجام می‌دهند و اگر این افراد در داخل کشور اقدام به انجام این اعمال نکنند، بیمار باید به خارج از کشور عزیمت کرده و هزینه‌های هنگفتی بابت درمان بپردازد.

وی با بیان اینکه جالب است یکی از این پزشکان که نامش در این فهرست قرار گرفته است، حدود دو سال است که در ایران زندگی نمی‌کنند، اظهار کرد: همچنین دو یا سه تن از این پزشکان اعمال آنچنانی در ماه انجام نمی‌دهند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه چند نفر از وزارت بهداشت و مجلس به بیمارستان‌ها رفته و به صورت تصادفی و رندومی پرونده‌های بیمارانی را که اعمال جراحی با قیمت‌های نسبتا بالایی برایشان انجام شده را بیرون کشیده‌اند گفت: پس از آن با بیماران تماس گرفته و از آنان سوال کرده‌اند که از این پزشکان شکایتی دارند یا خیر؟ هیچ‌کدام از این بیماران از پزشکانشان شکایت نداشتند.

وی با اشاره به تعرفه های غیرواقعی نیز اظهار کرد: علاوه بر این اعمال جراحی که انجام شده، بسیار حساس و حیاتی بوده‌اند. به عنوان مثال یکی از این پزشکان برای انجام عمل جراحی پیوند دست بیش از هشت ساعت در اتاق عمل زمان صرف کرده و بابت انجام عملی که در آمریکا 80 هزار دلار هزینه دارد، حدود 1500 دلار دریافت کرده است. این مبالغ در قبال خدماتی که این پزشکان ارائه داده‌اند، چندان بالا نیست.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ ضمن تاکید بر اینکه درآمد هیچ کدام از این 14 پزشک میلیاردی نیست، گفت: این پزشکان افراد بعضا برجسته‌ای هستند که اعمال جراحی را برای برخی افراد که توان مالی ندارند، رایگان انجام می‌دهند و حتی در خیریه‌ها مشغول ارائه خدمت هستند.

خسرونیا انتشار فهرست سیاه پزشکان را بازی با آبرو جامعه پزشکی دانست و گفت: این پزشکان به کشور خود علاقه دارند و به مردم خود خدمت می‌کنند و انجام اینگونه اقدامات تنها به معنای از دست دادن این اساتید است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی در پاسخ به اینکه طریقه صحیح برخورد با افراد متخلف جامعه پزشکی باید چگونه باشد، گفت: معتقدم اگر پزشکی در حق بیمارش اجحاف می‌کند، باید با او برخورد کنیم. علاوه بر این محاکم قضایی و سازمان نظام پزشکی مسئول رسیدگی به شکایات بیماران هستند و می‌توانند حقوق بیماران را استیفا کنند.