اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش وزیر اقتصاد به سخنان روحانی


خبرنگار ما نظر وزیر اقتصاد و دارایی را درباره اظهارات حسن روحانی در خصوص محاکمه مسببن وضعیت اقتصادی موجود و انتقاداتی که به سیاست‌های اقتصادی دولت وارد کرد، جویا شد که حسینی پاسخ داد: هر کسی مقصر است باید محاکمه شود.

خبرگزاری فارس: وزیر امور اقتصادی و دارایی از دستور رئیس‌جمهور برای تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی به درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد.
 
 سیدشمس الدین حسینی در پایان جلسه امروز هیئت دولت گفت که «شایعات مطرح شده مبنی بر عدم تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی واقعیت ندارد».

وی افزود: آقای غضنفری با توجه به تداوم سیاست در اولویت بودن تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی درخواستی ارائه کردند که رئیس جمهور آن را کتباً و رسماً ابلاغ کرد.

خبرنگار ما نظر وزیر اقتصاد و دارایی را درباره اظهارات حسن روحانی در خصوص محاکمه مسببن وضعیت اقتصادی موجود و انتقاداتی که به سیاست‌های اقتصادی دولت وارد کرد، جویا شد که حسینی پاسخ داد: هر کسی مقصر است باید محاکمه شود.

وی بلافاصله تأکید کرد: البته کسانی که در جامعه یأس و ناامیدی هم ایجاد می کنند نیز باید هدایت شوند.

حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا با این سخن ادعاهای روحانی را رد می کند، گفت: اگر ادعایی مطرح شده که واقعیت ندارد، مراجع ذیصلاح باید رسیدگی کنند.


ویدیو مرتبط :
سخنان وزیر اقتصاد در خصوص موسسات مالی غیر دولتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش وزیر اقتصاد احمدی نژاد به سخنان روحانی



 ذخیره ارزی ایران ,نرخ رشد اقتصادی ایران

سخنگوی اقتصادی دولت دهم: ذخیره ارزی فعلی کشور ۱۰۰ میلیارد دلار است/ ۲۰ میلیارد دلار پول نفت بلوکه شده است

وزیر اقتصاد دولت دهم با حضور در برنامه پایش به انتقادات و ابهامات مطرح‌شده در خصوص موجودی صندوق توسعه ملی و رشد اقتصادی کشور پاسخ داد و گفت: هم‌اکنون ذخیره ارزی کشور ۱۰۰ میلیارد دلار است که البته ۲۰ میلیارد دلار دیگر نیز هنوز به کشور نیامده است.

سیدشمس‌الدین حسینی با حضور در برنامه اقتصاد پایش با اشاره به آمارها و ابهامات ارائه شده از سوی برخی از مسئولان اقتصادی دولت یازدهم گفت: در ابتدا باید بدانیم که این آمارها از مراکز رسمی و قابل مستند ارائه شود.

وی گفت:‌ اداره دولت کار آسانی نیست و ما شرایط را درک می‌کنیم به همین دلیل سعی می‌کنم تا آمارهای مستندی را ارائه کنم که از این طریق سوءتفاهم‌ها برطرف شود.

* ارتقاء کشور در شاخص امید به زندگی
وی با اشاره به آمار رسمی سازمان عمران ملل متحد گفت: در سال 2005 تا 2012 جمهوری اسلامی از یک کشور دارای رتبه بالا از توسعه منابع انسانی برخوردار شد به طوری که این آمارها حاکی از امید به زندگی و آموزش بوده است.

وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم گفت: مردم باید بدانند که در چه شرایطی از سبک زندگی و رفاه به سر می‌برند به طوری که هم‌اکنون در مباحث علمی بسیار جلوتر از برنامه 1404 هستیم و به رتبه‌های عالی در منطقه رسیده‌ایم.

* آمار دریافتی و پرداختی خزانه در سال جاری
وی با اشاره به ایجاد شکاف میان آمارهای ارائه شده از سوی دولت قبل و دولت جدید گفت: همانطور که در بالا اشاره کردم این آمارها باید مستند و از مراکز معتبر ارائه شده باشد و نمی‌توان تکیه به آمارهای رسانه‌ها و اخبار کرد زیرا کشور را دولتمردان باید براساس آمارهای دقیق اداره کنند.

وی با اشاره به حجم دریافتی‌های دولت در 6 ماهه اول سال گفت: حجم دریافتی‌های دولت 26 درصد در این 6 ماه نسبت به سال 91 رشد داشته است.

وی در ادامه با اشاره به آمارهایی که در خصوص کالاهای اساسی مطرح می شود، گفت: اخیراً شنیده‌ام برخی از دولت‌مردان اعلام کرده‌اند ذخیره کالاهای اساسی در حد صفر بوده است آیا واقعاً‌ امکانپذیر است ذخایر کالاهای اساسی را ترمیم کنیم.

سخنگوی دولت دهم ادامه داد: براساس آمارهایی که از آقای دکتر غضنفری گرفته‌ایم متوجه شدیم در زمانی که دولت می‌خواست تغییر کند ذخیره‌های نهاده‌های دامی و گندم به میزان چند ماه بود و حتی به خاطر دارم در آستانه برگزاری انتخابات در جلسه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی طرحی مطرح و تصویب شد که بتوانیم ذخیره کالاهای اساسی را از حد استاندارد نیز بالاتر ببریم اما پس از تغییر دولت متوجه شدم این مصوبه ستاد تدابیر لغو شده است و پس از پیگیری‌هایی دوباره این مصوبه احیا شد.

وی با اشاره به آمار ارائه شده در خصوص خزانه گفت: هنگامی که رئیس جمهور جدید حکمش تنفیذ شد من وزیر اقتصاد بودم و در آن موقع آمار خزانه را از مراجع رسمی دریافت کردم و متوجه شدم که رقم موجود در خزانه 16 هزار و 230 میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 76 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به میزان دریافتی خزانه در 6 ماه امسال گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان دریافتی خزانه در 6 ماه نخست سال 26 درصد رشد داشته و حتی هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه گذشته سال نیز مثبت بوده است.

* ذخیره ارزی کشور بیش از 100 میلیارد دلار است
وی در ادامه با اشاره به آمار ذخایر ارزی کشور گفت: هم‌اکنون حدود 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی وجود دارد که 20 میلیارد دلار نیز به دلیل تحریم نفت ایران هنوز به کشور بازنگشته و این 20 میلیارد دلار جدای از ذخیره ارزی موجود کشور است.

* آخرین آمار از صندوق توسعه ملی
وی در ادامه با اشاره به آمار ذخایر صندوق توسعه ملی گفت: تا پایان دولت دهم این آمار 55 میلیارد دلار بود که پس از دادن وام به بخش خصوصی این آمار 32 میلیارد دلار شد که براین اساس هم‌اکنون ذخیره موجود در صندوق توسعه ملی 32 میلیارد دلار است و مابقی به عنوان وام پرداخت شده و باید دریافت شود.


* پاسخ به ابهامات درباره نرخ رشد اقتصادی
وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم با اشاره به بحث‌هایی که در خصوص نرخ رشد اقتصادی مطرح شده است، گفت: ما یک نرخ رشد پیش‌بینی شده و نرخ رشد قطعی داریم که براین اساس اگر در دوره‌ای من و آقای احمدی‌نژاد نرخ رشد را حدود 5 درصد اعلام می‌کردیم اما نرخ رشدی که بانک مرکزی و مرکز آمار ارائه کرده است حدود 3 درصد است دلیلش این است که من و آقای احمدی‌نژاد پیش‌بینی‌مان از نرخ رشد را اعلام می‌کردیم اما مرکز آمار نرخ رشد قطعی را اعلام کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش‌هایی که نسبت با تحریم در ارتباط مستقیمی هستند دارای نوسانات بیشتری بودند، گفت: هرچه اقتصاد و بنگاه‌هایی که با تحریم نفتی در ارتباط بود دارای نوسان‌های مختلفی بود و واکنش‌های متفاوتی را از خود نشان می‌داد.

حسینی با اشاره به بدهی دولت گفت: مجموعه ذخایر  خارجی کشور در دولت دهم 100 میلیارد دلار است که 86 درصد نسبت به دولت نهم رشد داشته است.

وی با اشاره به بدهی‌های بالقوه گفت: این بدهی‌ها 16.9 میلیارد دلار بوده که 31 درصد در دولت نهم کاهش یافته است.

* روایت حسینی از بدهی دولت به بانک مرکزی
وی با اشاره به آمارهای ارائه شده در ترازنامه بانک مرکزی ایران گفت: مجموع بدهی دولت به بانک مرکزی 20 هزار میلیارد تومان بوده است که به این حرف به استناد ماده 26 پول و بانکی گفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به میزان پولی که به صورت علی‌الحساب به بانک مرکزی بازگردانده شده است، گفت: بخشی از این بدهی به صورت علی‌الحساب به بانک مرکزی واریز شده و مابقی نیز باید به حساب بانک مرکزی واریز شود.

* ۱۰۰ میلیارد دلار تبدیل به طلا شد
حسینی با اشاره به آمارهای ذخایر طلا در کشور گفت:‌من در خصوص آمارهایی که آقای بهمنی در این مورد اعلام کرده‌اند چون نمی‌دانم سندش کجاست صحبت نمی‌کنم اما براساس سیاست‌های ارزی کشور در سال 86 و سال قبل از آن دو شوک ارزی داشتیم که هر دوی آنها مربوط می‌شود به تحریم‌های اعمال شده از این جهت مجبور بودیم که بخشی از ذخایر ارزی کشور را تبدیل به طلا کنیم که بخشی از ذخایر ارزی کشور که قبلاً اعلام کردم 100 میلیارد دلار تبدیل به طلا شده و چون قیمت جهانی طلا افزایش یافته است بنابراین از نظر ارزشی هم‌اکنون در شرایط خوبی به سر می‌بریم.

سخنگوی اقتصادی دولت دهم با اشاره به جذب سرمایه خارجی گفت: در سه، چهار سال گذشته پیوسته جذب سرمایه‌های خارجی مثبت بوده است به طوری که در سال‌های اخیر یعنی در سال 90 و 91 جذب سرمایه‌ خارجی از 4 میلیارد دلار هم گذشته است.
 
* دولت جدید با تفسیر جدید از هدفمندی به مشکل خورد
وی با اشاره به درآمد هدفمندی و پرداخت یارانه‌ها به مردم گفت: همانطور که براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آمده باید شرکت‌ها پول خود را به حساب خزانه واریز کنند تا میزان یارانه نقدی از این حساب پرداخت شود ولی براساس آمار و اطلاعاتی که من دارم بین 15 تا 20 درصد از این پول هرگز به خزانه واریز نشد.

وی افزود: براساس قانون هدفمندی باید 50 درصد از منابع را به سازمان هدفمند کردن یارانه‌‌ها، 20 درصد را به دولت و 30 درصد را به تولید اختصاص دهیم و همچنین براساس تفسیری که از مجلس در خصوص محل پرداخت یارانه‌های نقدی گرفتیم می‌توانستیم این پول را به مردم بدهیم اما در دولت جدید این تفسیر را کنار گذاشتند برای همین به مشکل خوردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ برنامه‌ای اقتصادی در کشور با موفقیت کامل اجرا نمی‌شود جز اینکه اقتصاد ایران شفاف شود، گفت: من و آقای فرزین حاضریم در یک برنامه تلویزیونی و با حضور یکی از مسئولین مطلع در دولت جدید به بحث و گفت‌وگو بپردازیم که نتیجه آن حتماً می‌تواند برای کشور راهگشا باشد.

* رشد نقدینگی حتما منجر به تورم نخواهد شد
حسینی با اشاره به رشد نقدینگی و بحث‌هایی که در این زمینه اخیراً مطرح شده است، گفت: براساس آمارهای موجود رشد نقدینگی از 94 هزار میلیارد تومان به 460 هزار میلیارد تومان رسید اما اگر نگاهی به طی سال‌های مختلف در خصوص روند رشد نقدینگی بیندازیم خواهیم دید نه تنها در این 4 سال بلکه از سال 76 تا سال 84 رشد نقدینگی به میزان 410 درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه رشد نقدینگی حتماً منجر به تورم نخواهد شد، گفت: اگرچه معتقدم مسکن مهر و اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها نقدینگی‌ را افزایش داده اما برخی از تورم موجود در کشور به دلیل شوک‌های ارزی است که مخصوصاً در این سال‌های اخیر صورت گرفت.

وی اظهار داشت: از آنجایی که بخشی از تولید کشور به صادرات و واردات متکی است بنابراین هر شوک ارزی می‌تواند به تورم منجر شود./فارس