اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش وزیر احمدی نژاد به گم شدن دکل نفتی


وزیر سابق نفت با تاکید بر اینکه مشکلات احتمالی در عملکرد شرکت‌های پیمانکاری در وارد کردن دکل‌ حفاری ارتباطی با وزارت نفت نداشته و خود این شرکت‌ها مسئول هستند، گفت: اگر در این پرونده تخلفی است، دستگاه قضایی قاطعانه رسیدگی می‌کند.

خبرگزاری فارس: رستم قاسمی وزیر سابق نفت در پاسخ به پرسشی درباره گم شدن دکل حفاری دریایی، گفت: طرح این مساله به این شکل بسیار جای تعجب دارد، چرا که مگر دکل حفاری خودکار است که گم شود.

وی توضیح داد: دکل حفاری دریایی حداقل 50 نفر خدمه دارد و جابه جایی آن تشریفات خاص و ویژه‌ای دارد و گم شدن یک دکل معنایی ندارد.

وزیر سابق نفت تصریح کرد: باید توجه کرد که وزارت نفت یک مجموعه حاکمیتی و کارفرمایی است و دکل‌­های حفاری مربوط به شرکت‌های پیمانکاری است.

وی اضافه کرد: شرکت تأسیسات دریایی که مالکیت عمده آن مربوط به بنیاد تعاون ناجا و صندوق بازنشستگی نفت است، به عنوان پیمانکار شرکت نفت و گاز پارس در پارس جنوبی فعالیت می‌کند و براساس آنچه مدیر عامل سابق این شرکت گفته است، یک فروند دکل حفاری خریداری شده و بخشی از پول آن را پرداخت کرده‌اند و ضمانت‌های لازم را نیز دریافت کرده‌اند.

 وی افزود: ظاهرا به دلایلی برای تحویل دکل به طرف ایرانی مشکلاتی ایجاد شده است که پرونده آن در دادگاه داوری بین ­المللی در حال رسیدگی است و به صورت همزمان دستگاه­‌های نظارتی داخلی نیز مشغول پیگیری آن هستند.

قاسمی تاکید کرد: عملکرد شرکت­‌های پیمانکاری که خود دارای شخصیت حقوقی مستقل، مدیر عامل، هیئت مدیره و مجمع عمومی هستند، به وزارت نفت ارتباطی نداشته است و در عین حال در آن زمان هیچ گزارشی درباره مشکلات این دکل یا وقوع تخلف در این پرونده به وزارت نفت ارسال نشده است، تا ما نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهیم.

وزیر سابق نفت تصریح کرد: اگر کسی در جریان خرید این دکل یا موارد دیگر در شرکت تاسیسات دریایی یا دیگر شرکت‌های مربوطه تخلفی مرتکب شده باشد، باید از سوی دستگاه قضا قاطعانه و به سرعت مورد رسیدگی قرار بگیرد و مطالبه ما هم از دستگاه قضا همین است.

وی در پایان گفت: در کنار همه این موارد این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که  رسانه‌­ای کردن چنین مواردی قبل از رسیدگی در دادگاه بین‌المللی و داخلی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.


ویدیو مرتبط :
حرفهای وزیر نفت راجب دکل نفتی گم شده!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش ابعاد تازه‌ای از پرونده پول گم شده دکل نفتی دوران احمدی نژاد



 

اخبار,اخبار اقتصادی,پول گم شده دکل نفتی

جلسه ویژه كمیسیون انرژی مجلس برای بررسی وضعیت دكل موسوم به «دكل گم‌شده» امروز برگزار می‌شود.

در حالی كه هر روز بخش تازه‌ای از ماهیت دكل افشا می‌شود، كمیسیون انرژی مجلس با فراخواندن مدیرعامل شركت تاسیسات دریایی كه خریدار اصلی دكل محسوب می‌شود، بررسی ویژه‌ای را در این زمینه آغاز كرد.

بر اساس این گزارش در حالی كه بررسی‌ها نشان می‌دهد دكلی كه ایران رویای خرید آن را در سر داشت، در آب‌های مكزیك در حال كار است، ارزیابی‌های اعضای كمیسیون انرژی مجالس نشان می‌دهد این دكل هیچ‌گاه به نام ایران خریداری نشده است. در حقیقت دكلی كه امروز در مكزیك است نه‌تنها به ایران تعلق ندارد بلكه ایران پیش از این تصور می‌كرد در حال پرداخت پول لازم برای خرید آن است، پولی كه بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ‌گاه در اختیار فروشنده قرار نگرفته است.

این دكل متعلق به ما نبود
دبیر اول كمیسیون انرژی درباره بررسی‌های صورت گرفته در این كمیسیون به خبرنگار «اعتماد» گفت: روشن شدن ابعاد ماجرا نشان می‌دهد دكلی در كار نیست و بهتر است امروز درباره پول دكل صحبت كنیم نه خود دكل چرا كه این دكل كه امروز در مكزیك است، هیچ‌گاه توسط ایران خریداری نشده است.

امیرعباس سلطانی گفت: از همان ابتدا مجلس بررسی ویژه‌ای را در زمینه مساله دكل آغاز كرد و قرار است مدیرعامل شركت خریدار دكل، یعنی شركت تاسیسات دریایی برای ادای پاره‌ای توضیحات به كمیسیون انرژی مجلس بیاید. وی با تاكید بر اینكه هنوز در این خصوص پرسش‌هایی از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود كه بی‌جواب است، ادامه داد: تمام مستندات این پرونده را به قوه قضاییه تحویل دادیم اما مجلس كماكان پیگیر این مساله است و تلاش می‌كند كه هر چه زودتر تحقیق و تفحص كاملی در این رابطه انجام دهد.

دبیر اول كمیسیون انرژی ادامه داد: این دكل با واسطه‌گری یك شركت ترك به ایران فروخته شده است. در واقع شركت مهندسی و طراحی تاسیسات دریایی قراردادی را با این شركت ترك امضا می‌كند تا بتواند دكلی فرسوده برای ایران بخرد. این قرارداد در دوره ریاست طاهری، رییس پیشین تاسیسات دریایی منعقد شده است، وی همچنین گفت: شركت ترك برای خرید دكل با شركت رومانیایی وارد مذاكره شده است.

سلطانی ادامه داد: اما مساله‌ای كه ناگهان رخ می‌دهد این است كه هر چند شركت ترك مبلغ ٥/١٥ میلیون دلار را به شركت رومانیایی بابت پیش‌پرداخت می‌پردازد اما باقی پول هیچ‌گاه از سمت طرف ایرانی پرداخت نمی‌شود. به همین خاطر قرارداد شركت ترك و رومانیایی فسخ می‌شود و شركت رومانیایی دكل خود را به مشتری دیگری می‌فروشد.

وی گفت: اتفاقی كه در این میان افتاد این است كه مبلغی حدود ٩٢ میلیون دلار برای خرید این دكل از خزانه مملكت خارج شد اما هیچگاه این دكل خریده نشد. به همین خاطر هر مشكلی كه وجود دارد در سطح داخل كشور است. پیش از این نیز كمیسیون انرژی مجلس بررسی ویژه‌ای را در این زمینه آغاز كرد. نخستین بار نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس نسبت به افشای ماجرای دكلی كه پولش پرداخت شد اما هیچگاه خریداری نشده است، اقدام كرد. زنگنه پیش از این مفقود شدن دكل را تایید كرده بود. رییس سازمان بازرسی كل كشور نیز پیش از این با بیان اینكه اصل موضوع گم شدن ۸۷ میلیون دلار در خرید یك دكل نفتی صحت دارد، گفته بود افرادی كه این پول را هزینه كرده‌اند تاكنون نتوانسته‌اند هیچ دلیلی ارایه كنند كه این پول حتما به شركت فروشنده تحویل شده است.

شركت شبهه‌دار!
خبرگزاری ایلنا در گزارشی اعلام كرده است براساس مستندات به دست آمده شركت Dean (فروشنده دكل)، تنها ٢٢ روز قبل از انعقاد قرارداد با شركت تاسیسات دریایی در جزیره ویرجینیای انگلیس تاسیس و به ثبت‌‌‌ رسیده است و هیچ سابقه اجرایی در انعقاد و مدیریت قراردادهای حوزه بالادستی و خرید دكل نداشته است. شركت Dean دكل مورد بحث را از شركت GSP (ثبت شده در مالتا) دو روز قبل از انعقاد قرارداد با تاسیسات دریایی به مبلغ ٦٦ میلیون دلار خریداری می‌‌كند.

اما به دلیل تاخیر پرداخت‌ها توسط شركت Dean، مالك اولیه دكل یعنی شركت GSP در تاریخ ١٣/٩/١٣٩١ فسخ معامله را اعلام می‌كند. با این حال پس از این تاریخ به دستور مدیر عامل وقت شركت تاسیسات دریایی؛ مبلغ ٧٥ میلیون دلار به بهانه واریز به حساب شركت Dean به حساب شركت CPTDC واریز می‌‌شود.

از دیگر نكات جالب توجه اینكه در زمان انعقاد قرارداد خرید دكل، خریدار (شركت تاسیسات دریایی) هیچ سند و مدركی دال بر اینكه فروشنده (شركت Dean) مالك دكل بوده، اخذ نكرده است. زیرا فروشنده در زمان عقد قرارداد و اصلا در هیچ زمانی، مالك دكل نبوده است!

پول كجاست؟
هر چند داستان پرماجرای دكل گم‌شده دستمایه شوخی‌های فراوانی در شبكه‌های اجتماعی شده است اما در حقیقت سوال اساسی كه این روزها بررسی‌كنندگان ماجرا به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند، این است. پول دكل كجاست؟

پیش از این برخی پول از دست رفته برای دكلی كه نیامده است را ٨٧ میلیون دلار اعلام كرده‌اند اما امیرعباس سلطانی این رقم را تا ٩٢ میلیون دلار اعلام كرده است.

گفته می‌شود خرید دكل به سفارش شركت كارفرمای تاسیسات دریایی صورت گرفته است؛ این در حالی است كه در این دوره زمانی به دلیل تشدید تحریم‌ها انتقال پول و خرید دكل با مشكلات فراوانی روبه‌رو بود. برخی نیز اخباری را در خصوص پرداخت بخشی از وجوه از طریق شركت چینی طرف قرارداد تاسیسات دریایی منتشر كرده‌اند. با توجه به قول چینی‌ها به زنگنه برای یافتن سرنخی برای پول گمشده دكل، این موضوع می‌تواند صحت داشته باشد.

سفارش خرید دكل از طریق دو واسطه نفتی صورت می‌گیرد. برخی مدعی‌اند پول از طریق شركت تاسیسات دریایی به این دو واسطه پرداخت شده است اما نبود اسناد دال بر پرداخت پول در این شركت و تسویه پول قبل از تحویل دكل خود علامت سوال بزرگی را در این میان به جا گذاشته است.

بررسی‌ها در این خصوص تنها به تهران محدود نیست و آدرس‌هایی از تركیه و دوبی در این معامله به‌چشم می‌خورد.


 اخبار اقتصادی  -  اعتماد