اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش واشنگتن و تل‌آویو به احتمال تحویل «اس 300» به ایران/ قطعنامه یمن در انتظار وتوی روسیه



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,لغو  ممنوعیت ارسال  اس 300 به ایران

اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره برداشته شدن ممنوعیت ارسال «اس 300» به ایران و واکنش آمریکا و رژیم اسرائیل به این موضوع، اعلام نامزدی دو چهره دموکرات و جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا و واکنش ها در ترکیه به اظهارات اخیر پاپ، از جمله مهمترین مطالبی است که صبح امروز، سرخط اخبار مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، موضوع اعلام برداشته شدن ممنوعیت تحویل سامانه موشکی «اس 300» از سوی روسیه به ایران، از روز گذشته تاکنون در صدر اخبار بین المللی رسانه های مختلف قرار داشته است. سایت شبکه خبری «راشا تودی» ضمن انتشار متن بیانیه کاخ کرملین درباره برداشته شدن این ممنوعیت، می نویسد فرمان رئیس جمهور روسیه در این زمینه از تاریخ صدور اجرایی می شود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن اظهارنظر در این زمینه گفته اقدام روسیه در تحریم داوطلبانه تحوریل سامانه «اس 300» به ایران دیگر ضرورتی ندارد، زیرا مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پیشرفت داشته است. بر این اساس، در مرحله کنونی دیگر نیازی به وجود چنین محدودیتی نیست.

اما انتشار این خبر، اسباب نگرانی آمریکا و رژیم اسرائیل را فراهم کرده است. به نوشته سایت شبکه خبری «فاکس نیوز»، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته ایالات متحده درباره تحویل سامانه موشکی «اس 300» به ایران ملاحظاتی دارد. وی گفته: «ما فکر می کنیم با توجه به اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه در جاهایی مثل یمن و سوریه و لبنان، الان زمان مناسبی برای فروش این نوع سیستم ها به آن ها نیست». در سرزمین های اشغالی نیز یووال اشتینیتز، وزیر کابینه نتانیاهو گفته این موضوع نتیجه مستقیم تفاهم هسته ای اخیر است که به ایران مشروعیت دریافت چنین تسلیحاتی را داده است. وی مدعی شده این موضوع نشان می دهد که ایران قصد دارد از کاهش تحریم ها به منظور خرید سلاح استفاده کند، نه بهبود زندگی مردم.

به جز این موضوع، وارد شدن رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به مرحله ای جدید، از جمله دیگر خطوط اصلی رسانه ها طی ساعات اخیر بوده است. روزنامه «نیویورک تایمز» می نویسد پس از دو سال بحث و گمانه زنی، روز گذشته بالاخره هیلاری کلینتون اعلام کرد که وارد رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 می شود. وی در سخنرانی اعلام نامزدی خود برای این انتخابات گفته: «آمریکایی های عادی نیاز به قهرمان دارند و من می خواهم آن قهرمان باشم». به موازات اعلام رسمی این موضوع، کمپین انتخاباتی کلینتون نیز آغاز به کار کرده و جمع آوری منابع مالی برای پیشبرد تبلیغات انتخاباتی نیز آغاز شده است.

در جبهه مقابل، یعنی در حزب دموکرات نیز مارکو روبیو، از اعضای سنای آمریکا، تصمیم خود را برای ورود به رقابت های انتخاباتی اعلام کرده است. به نوشته سایت شبکه خبری «سی ان ان» ضمن انتشار این خبر می نویسد روبیو خود را به عنوان یک نامزد پیشرو معرفی کرده که می خواهد کشورش را به سوی یک قرن جدید آمریکایی هدایت کند. وی در بیانیه اعلام نامزدی خود گفته: «بر مبنای درس های گرفته شده از تاریخمان و در عین حال، با انگیزه برآمده از نوید آینده، من نامزدی خود را برای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام می کنم». روبیو از همان ابتدا حمله به نامزد دموکرات ها را نیز آغاز کرده و گفته: «همین دیروز، رهبری متعلق به دیروز، مبارزات انتخاباتی خود را با وعده بازگرداندن ما به دیروز آغاز کرد. اما دیروز دیگر گذشته و ما هرگز باز نخواهیم گشت».


در میان دیگر موضوعات، سخنان پاپ درباره قتل عام ارامنه در سال 1915 که بسیار جنجال ساز شده، همچنان در صدر مطالب مطبوعات و رسانه ها قرار دارد. خبرگزاری «رویترز» می نویسد وقتی پاپ فرانسیس برای نخستین بار قتل عام ارامنه توسط دولت عثمانی در سال 1915 را «نسل کشی» خواند، دولت ترکیه واکنشی سریع به این موضوع نشان داد و ضمن فراخواندن سفیر خود از واتیکان، سفیر واتیکان در ترکیه را نیز احضار کرد. از سوی دیگر، واکنش مطبوعات ترکیه بسته به میزان نزدیکی مواضع آن ها به دولت، از خشم و عصبانیت تا بی تفاوتی در نوسان بوده است. از سوی دیگر، در عرصه عمومی مردم در قبال این موضوع واکنش خاصی نشان نداده و ضمن مرتبط دانستن آن با موضوعات سیاسی، خواستار آن هستند که تاریخ در همان گذشته باقی بماند.

در نهایت، موضوع تصمیم گیری شورای امنیت درباره تحریم تسلیحاتی یمن، از جمله دیگر سرخط های اخبار بین المللی طی ساعات اخیر بوده است. «بیزنس استاندارد» می نویسد شورای امنیت سازمان ملل امروز درباره پیش نویس قطعنامه ای که خواستار عقب نشینی حوثی ها در یمن شده و آن ها را با ممنوعیت ارسال سلاح و همچنین تحریم مجازات می کند، رأی گیری خواهد کرد. با این حال، به نوشته این سایت، پیش نویس قطعنامه مذکور که توسط اردن و چند کشور دیگر عرب منطقه به شورای امنیت ارائه شده، به احتمال زیاد با وتوی روسیه مواجه خواهد شد و به تصویب نخواهد رسید. در متن پیش نویس از حوثی ها خواسته شده از همه مناطق یمن، از جمله صنعا، پایتخت این کشور عقب نشینی کنند.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک 
 


ویدیو مرتبط :
روسیه موشک های اس 300 را به ایران تحویل می دهد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معامله روسیه با آمریکا بر سر عدم تحویل «اس 300» به ایران



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

«ویکی لیکس» افشا کرد:

معامله روسیه با آمریکا بر سر عدم تحویل «اس 300» به ایران

در شرایطی که کمتر از یک هفته پیش، یک مقام روسی ضمن طرح بحث شکایت ایران از روسیه بر سر موشک های «اس 300»، خواستار صرف نظر ایران از این شکایت شده بود، اسناد جدیدی که از سوی سایت «ویکی لیکس» افشا شده، نشان می دهد هدف روسیه از عدم تحویل این موشک ها، معامله با آمریکا و رژیم اسرائیل در مسائل منطقه ای و بین المللی بوده است.

معامله روسیه با آمریکا بر سر عدم تحویل «اس 300» به ایراندر شرایطی که کمتر از یک هفته پیش، یک مقام روسی ضمن طرح بحث شکایت ایران از روسیه بر سر موشک های «اس 300»، خواستار صرف نظر ایران از این شکایت شده بود، اسناد جدیدی که از سوی سایت «ویکی لیکس» افشا شده، نشان می دهد هدف روسیه از عدم تحویل این موشک ها، معامله با آمریکا و رژیم اسرائیل در مسائل منطقه ای و بین المللی بوده است.

به گزارش «تابناک»، این روزها در حالی بحث احتمال تحویل سامانه موشکی «اس 300» از سوی روسیه به دولت سوریه به طور جدی مطرح می شود که بسیاری با یادآوری بدقولی روسیه در زمینه تحویل این موشک ها به ایران، نسبت به جدی بودن روسیه در این مورد نیز ابراز تردید می کنند. 

معاون وزیر خارجه روسیه اخیراً بار دیگر بر تعهد کشورش به تحویل این سامانه موشکی به سوریه تأکید کرد، اما با توجه به در جریان بودن تلاش ها برای برگزاری کنفرانس بین المللی حل بحران سوریه در ژنو، کشورهای غربی معتقدند چنین اقدامی از سوی روسیه می تواند «غیرسازنده» تلقی شود. 

با این حال، اسنادی که به تازگی در این زمینه از سوی سایت افشاگر «ویکی لیکس» منتشر شده، بیش از پیش این گمانه را تقویت می کند که روسیه صرفاً در پی امتیازگیری از غرب است؛ زیرا بر اساس این اسناد، مسکو پیش از این نیز بازی مشابهی را درباره ایران انجام داده است. 

خبرگزاری «رویترز» ضمن اشاره به این اسناد جدید می نویسد اعلام متعهد بودن روسیه به تحویل این موشک ها به سوریه، بازتاب دهنده تعهدی است که این کشور پیش از این به ایران داده بود. این در حالی است که بر اساس اسناد ویکی لیکس، مسکو مکرراً تضمین داده که «اس 300» را در اختیار هیچ کشوری نخواهد گذاشت.

در یکی از این اسناد، به نقل از «ویکتور سیماکوف»، مشاور امور فلسطین و رژیم اسرائیل در وزارت خارجه روسیه آمده مسکو به خوبی از «اثر بی ثبات کننده» تحویل «اس 300» به یک کشور خاورمیانه ای آگاه است. 

این سند بیان می کند: «سیماکوف تأکید کرد که روسیه به خوبی نگرانی رژیم اسرائیل را از اینکه سامانه های اسکندر و یا اس 300 به دست ایران یا سوریه برسد، درک می کند».

دلیل عنوان شده برای این امر، آن بوده که سوریه پیشتر موشک های ضدتانک روسی را در اختیار حزب الله گذاشته و بر همین اساس، روسیه قول داده در آینده، نسبت به «استفاده کننده نهایی» از تسلیحات خود، کنترل بیشتری اعمال کند. 

آن گونه که از این اسناد برمی آید، سوریه در سال 2008 تلاش داشته تا سامانه «اس 300» را به دست بیاورد و به همین منظور، به روسیه پیشنهاد داده در مقابل برنامه آمریکا برای استقرار سپر موشکی در اروپا، موشک های خود را در خاک سوریه مستقر سازد.

با این حال، هرچند قراردادی به این منظور در سال 2010 به امضا رسید، اما روسیه پیش و پس از آن با استقرار موشک های خود در سوریه موافقت نکرد. دلیل این امر، وعده ای بوده که رژیم اسرائیل در جریان جنگ اوت 2008 روسیه و گرجستان به روسیه داده مبنی بر اینکه از مسلح کردن گرجستان خودداری کند. 

از سوی دیگر، در همان سال، یعنی سال 2008، گمانه زنی هایی درباره احتمال عمل کردن روسیه به تعهدات سال 2005 خود برای تحویل «اس 300» به ایران در جریان بوده؛ اما مقامات روسی به کاردار سفارت آمریکا در مسکو اطمینان می دهند که تا زمانی که ایران به تعهدات هسته ای خود عمل نکند، چنین سامانه ای را برای این کشور ارسال نمی کند. 

اما بار دیگر در سال 2009، بحث ارسال این موشک ها برای ایران جدی می شود و همین امر، سبب می شود واشنگتن از شش کشور متحد خود در خاورمیانه بخواهد بر سر این موضوع به روسیه فشار وارد کنند.

این تلاش برای آمریکا نتیجه بخش بوده؛ اما در همان زمان، «جان بریل» که مدتی بعد سفیر آمریکا در مسکو شد، پیش بینی کرد روسیه به دلایل مالی، سیاسی و دیپلماتیک، این بازی را ادامه دهد. 

بر اساس اسناد ویکی لیکس، در سال 2009، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، موضوع قرارداد را منتفی و آن را متوقف خوانده و اشاره می کند که روسیه نمی خواهد بار دیگر این موضوع را طرح کند. در سندی مربوط به آوریل 2009 به نقل از وی آمده: «هرچه ما درباره این موضوع از واشنگتن کمتر بشنویم، بهتر است». 

در همین زمان، برخی مقامات روسی نیز به «آموس گیلعاد»، رئیس وقت دفتر سیاسی- نظامی وزارت جنگ رژیم اسرائیل گفته اند سامانه «اس 300» به دلایل سیاسی به ایران تحویل داده نخواهد شد. با این حال، به گفته گیلعاد، روس ها گفته اند در صورتی که آمریکا بخواهد به تلاش خود برای استقرار سامانه موشکی در لهستان و جمهوری چک ادامه دهند، در محاسبات سیاسی خود تجدیدنظر خواهند کرد. 

اما در نهایت، روس ها در سال 2010 از فروش این سامانه به ایران خودداری می کنند و در ازای آن، رژیم اسرائیل موافقت می کند پهپادهایی را برای جبران ضعف روسیه در این زمینه در مقابل گرجستان، در اختیار مسکو قرار دهد. 

بریل در سال 2009 در اظهارنظری جالب توجه گفته: «خوب یا بد، موضوع تحویل اس 300 به نوعی فشارسنج در روابط دوجانبه آمریکا با روسیه تبدیل شده است»./تابناک