اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش هیلاری کلینتون به نامه 47 سناتور آمریکایی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

هیلاری کلینتون نامه ۴۷ سناتور آمریکایی را محکوم کرد

وزیر خارجه سابق آمریکا نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به ایران را محکوم کرد و آن را به ضرر آمریکا دانست.

«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه سابق آمریکا نامه 47 سناتور به مقامات ایران را محکوم کرد و گفت این نامه به نفع ایران است.

47 سناتور جمهوری‌‌خواه کنگره آمریکا  روز دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران مدعی شدند که هرگونه توافق اتمی آمریکا با ایران که به تصویب کنگره آمریکا نرسد، تنها تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما معتبر خواهد بود.

انتشار این نامه با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پس از انتشار این نامه، آن را ادامه رویکرد حزبی جمهوری‌خواهان برای تخریب مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 توصیف کرد.

خانم کلینتون در این سخنرانی در سازمان ملل گفت: «این سناتورها یا می‌خواهند به نفع ایران کار کنند و یا به ضرر فرمانده کل قوای آمریکا».

وزیر خارجه سابق آمریکا با بیان اینکه توافق با ایران می‌تواند اجازه دسترسی و بازرسی بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای این کشور را بدهد گفت این توافق را باید بر اساس منافع آن سنجید.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره جنجال‌های ایجاد شده بر سر استفاده از ایمیل شخصی در دوران حضورش در وزارت خارجه گفت که این عمل، مجاز و قانونی بوده است.

وی گفت از این موضوع هیچ سوءاستفاده امنیتی نشده است وو وی به تمامی قوانین و مقررات امنیتی پایبند بوده است.

کلینتون افزود هیچ موضوع محرمانه را از طریق ایمیل شخصی خود به مقامات آمریکا نفرستاده است.


اخبار سیاست خارجی - فارس


ویدیو مرتبط :
سناتور آمریکایی | وحشت سناتور آمریکایی از قدرت ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش ظریف به نامه 47 سناتور آمریکایی



اخبار,اخباربین الملل, واکنش ظریف به نامه سناتورهای آمریکایی

وزیر خارجه ایران نامه 47 سناتور آمریکایی را فاقد ارزش حقوقی دانست و آن را یک ترفند تبلیغاتی خواند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره نامه اخیر 47 سناتور آمریکایی گفت به اعتقاد ما این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است. جالب‌تر این که در حالی که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده و توافقی حاصل نشده، گروه‌های فشار در آمریکا آن چنان نگران شده‌اند که با توسل به شیوه‌های غیرمتعارف بیش از هر چیز نشان می‌دهند که همانند نتانیاهو با هر نوع توافقی مخالفند.

او با اظهار تعجب از این که چگونه ممکن است برخی نمایندگان مجلس یک کشور علیه رییس‌جمهور و دولت خود به رهبران کشور دیگری نامه بنویسند، اظهار کرد که نامه سناتورهای مزبور نشان می‌دهد که آن‌ها نه تنها با مقررات حقوق بین‌الملل بیگانه‌اند، بلکه حتی به طور کامل با ریزه‌کاری‌های قانون اساسی خود در مورد اختیارات رییس‌جمهور آمریکا در اجرای سیاست خارجی نیز آشنا نیستند.

وی افزود: این سناتورها باید بدانند که دنیا معادل آمریکا نیست و روابط بین‌الملل بر اساس موازین حقوق بین‌الملل و تعهدات و تکالیف بین‌المللی دولت‌ها تنظیم می‌شود، نه بر اساس قوانین داخلی ایالات متحده. ممکن است سناتورهای امضا کننده نامه فوق‌الذکر به صورت کامل آگاه نباشند که در حقوق بین‌الملل، دولت‌ها نماینده کل حاکمیت و مسوول روابط خارجی کشور خود و ملزم به اجرای تعهداتی هستند که در روابط با دیگر دولت‌ها می‌پذیرند و نمی‌توانند به بهانه مقررات داخلی از اجرای تعهدات بین‌المللی خود سرباز زنند.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: تغییر دولت در هیچ کشوری به معنای منتفی شدن تعهدات بین‌المللی آن کشور نیست و لذا هر دولتی در آمریکا ملزم به اجرای تعهداتی است که دولت فعلی آن کشور در یک توافق احتمالی هسته‌ای پذیرا می‌شود و اگر رییس‌جمهور بعدی به تعبیر سناتورهای مزبور با یک گردش قلم تعهدات بین‌المللی ایالات متحده را منتفی کند، مرتکب نقض آشکار حقوق بین‌الملل شده است. به ویژه آن که این تعهدات در قالب یک قطعنامه لازم الاجرای شورای امنیت و حاصل مذاکره و توافق با حضور پنج کشور دیگر از جمله تمامی اعضای دائم شورای امنیت باشد. خوب است این سناتورها بدانند که بر اساس حقوق بین‌الملل کنگره نیز در آینده نمی‌تواند مفاد توافق را تغییر دهد و بدیهی است که هر اقدام کنگره در جلوگیری از اجرای توافق احتمالی دولت آمریکا به مثابه نقض تعهدات بین‌المللی آن دولت خواهد بود.

وی به سناتورهای امضاکننده نامه یادآور شد که بیش‌ترین توافقات بین‌المللی ایالات متحده در دهه‌های اخیر از نوع توافقات اجرایی و نه معاهدات تصویب شده توسط سنا بوده و نامه این سناتورها به معنی بی‌اعتماد کردن دنیا به اعتبار هزاران توافق اجرایی گذشته، حال و آینده ایالات متحده است.

ظریف در پایان تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و اراده کامل سیاسی وارد این مذاکرات شده است و ضروری است که طرف‌های مقابل نیز حسن نیت و اراده سیاسی خود را برای رسیدن به توافق و اجرای آن به اثبات برسانند.

47 نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده به مقامات ایران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران تنها تا پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوام خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، این نامه سرگشاده که توسط سناتور تام کاتن تنظیم شده و نیز به امضای مارکو روبیو و تد کروز دو تن از سناتورهای برجسته جمهوریخواه و نامزد کسب پست ریاست جمهوری آینده آمریکا نیز رسیده است هدف آن نه تنها دلسرد کردن ایران برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای است بلکه سناتورها تلاش می‌کنند تا با این نامه کاخ سفید را برای کسب اختیارات بیشتر در مورد توافق هسته‌ای با ایران تحت فشار بگذارند.

سناتورهای آمریکایی در بخشی از این نامه خطاب به مقامات ایرانی نوشته‌اند: با توجه به مذاکرات هسته‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با دولت آمریکا به نظر می‌رسد مقامات ایرانی با سیستم قانونی آمریکا به درستی آشنا نیستند. هرگونه توافقی در صورت تایید نشدن کنگره عملی نخواهد شد و تنها در کاخ سفید باقی خواهد ماند.

در ادامه این نامه آمده است: رییس جمهور بعدی آمریکا به راحتی می‌تواند با حرکت خودکار این توافق را به طور کلی لغو کند و کنگره نیز می‌تواند مفاد این توافق را در زمان دلخواه تغییر دهد.


  اخبار  سیاسی  -  ایسنا