اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش ها به تمسخر شیرازی ها


شیراز و فارس نیاز به معرفی ندارد؛ شهری و استانی فرهنگی و با قدمت چندهزار ساله که از سلمان فارسی در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) و مدفن امامزاده عظیم الشأن و برادر بزرگوار امام رضا(ع) یعنی حضرت سیدمیراحمدبن موسی الکاظم(ع) گرفته تا برخاستن عرفا، شعرا و فلاسفه بزرگی همچون سیبویه، ملاصدرا، سعدی، حافظ و...

خبرآنلاین: شیراز و فارس نیاز به معرفی ندارد؛ شهری و استانی فرهنگی و با قدمت چندهزار ساله که از سلمان فارسی در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) و مدفن امامزاده عظیم الشأن و برادر بزرگوار امام رضا(ع) یعنی حضرت سیدمیراحمدبن موسی الکاظم(ع) گرفته تا برخاستن عرفا، شعرا و فلاسفه بزرگی همچون سیبویه، ملاصدرا، سعدی، حافظ و... و یا حکومت فرمانرواهای عدالت گستری همچون کریم خان زند و کوروش کبیر، بخشی از تاریخ کهن آن را نشان می دهد.

 قدمتی که متاسفانه عده ای نوظهور چشم خود را برروی آن می بندند و در حالی که نان و نمک این شهر را می خورند و درآمد از این شهر کسب می کنند، اما به دنبال پیداکردن دستاویزهای گزاف و خلاف واقع برای زیر سؤال بردن فرهنگ غنی این شهر با قدمت چندهزار ساله هستند.


شیراز خاستگاه تمدن های اصیلی بوده، تمدن هایی که هنوز هم بخشی از فرهنگ ایران اسلامی تحت تاثیر آن است. اما نه این فرهنگ اصیل و نه واکنش های گاه و بی گاه و البته مقطعی مسئولین فارس باعث نشده از هجمه های تند و تیز عده ای علیه فرهنگ شیراز کم شود بلکه ظاهراً در حال افزایش نیز می باشد، معضلی که نیازمند اقدام جدی برای مهار آن از سوی مسئولین است.

اولین متلک پرانی به فرهنگ کار و تلاش شیرازی ها به صورت علنی، اردیبهشت سال قبل و در مراسم پاسداشت مقام کارگر توسط یکی از مجریان تلویزیون صورت گرفت که افتادن پایه میکروفون، گرم نبودن تشویق حضار (شاید به دلیل اجرای نه چندان دلچسب وی) و یا خمیازه کشیدن یکی از حاضران را به نمونه هایی از بی حالی شیرازی ها ربط داد، ادعایی که هم واکنش یکی از کارآفرینان را درپی داشت و از او خواست «ریتم مجری گری طنزآلود خود را برای جاهای دیگر به کار ببرد» و روز بعد هم واکنش شدید استاندار فارس که در جلسه حضور نداشت را به دنبال داشت و وی از تمامی مدیران، نخبگان و آحاد مردم فارس خواست در مقابل تمسخر فرهنگ اصیل استان و شهر شیراز کوتاه نیایند و موضع گیری لازم را داشته باشند.

اما ظاهراً توصیه های استاندار فارس چندان کارساز نبود چرا که اواخر سال قبل، یکی دیگر از مجریان تلویزیون که برای مجری گری یک برنامه در شیراز حضور یافته بود نیز فرهنگ کار و تلاش در شیراز را به سخره گرفت و در یک جشنواره که توسط یکی از نمایشگاه های اتومبیل در شیراز برگزار شد، با کنایه به وضعیت آب و هوای شیراز، شرایط اقلیمی مطلوب این شهر را عامل بی حوصلگی و تنبلی شیرازی ها عنوان کرد.

وی در این مراسم از کودکان حاضر در جمع خواست با بالابردن دست خود برای انجام مراسم قرعه کشی اعلام آمادگی کنند و سپس ادامه داد: در شیراز کودکان توان راه رفتن هم ندارند چه برسد به اینکه دست خود را بالا ببرند!

اما این پایان ماجرا نبود و چند روز بعد از توهین این مجری، یکی از نویسنده های سینما و تلویزیون نیز در گفت وگویی با خبرگزاری مهر، گرچه تاکید کرده بود که شخصاً عاشق سفر به شیراز به دلیل مردم بسیار نازنین آن است، اما در صحبت هایش هم حال و هوای طنز را حفظ کرده و ادامه داده که مردم شیراز روحیه خوب خواب آلودی دارند و همین روحیه آرامش بسیاری به توریست ها هدیه می دهد.

صحبت های عامیانه علیه شیراز تعمدی است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی که خواستار اقدام جدی شورای فرهنگ عمومی فارس برای رسیدگی به این معضل است، صحبت های عامیانه علیه فرهنگ کار و تلاش در شیراز را کاری تعمدی و برای تخریب مردم این شهر دانست و گفت: شورای فرهنگ عمومی استان فارس باید با اتخاذ سازوکارهای لازم اجازه ندهد چنین برخوردی با فرهنگ مردم فارس شود بلکه باید زمینه برای برچیدن فضای فعلی کشور علیه فرهنگ کار و تلاش در استان را مهیا سازد.

قادری با تاکید بر اینکه فرهنگ تحرک و پویایی و کار در شیراز باید تقویت شود تا نقشه آنهایی که به دنبال القای برخی ذهنیت های نادرست درخصوص ناکارآمدی این فرهنگ در بین مردم هستند ناکام بماند، اضافه کرد: در بین مشاغل مختلف باید سرزندگی، تحرک و توانمندی جلوه گر باشد و ساعات کار صنوف که باعث القائات منفی در جامعه شده را تعدیل کرد.

وی گفت: در این میان باید ساعت کار صنوف که ویترین اصلی فرهنگ کار و تلاش در شیراز است تصحیح و تعدیل شود؛ اینکه واحدهای صنفی ساعت 10 یا 11 صبح باز کرده و ساعت یک بعدازظهر تعطیل کنند و عصرها هم فقط از ساعت 6 یا 7 تا ساعت 9 شب باز بمانند و در ساعات مناسب برای کسب و کار تعطیل شوند موجب شده در جامعه این گونه القا شود که فرهنگ کار و تلاش در شیراز دچار خدشه های جدی است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کارشناسان مجمع امور صنفی، رؤسا و هیات رئیسه اتحادیه ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید با برنامه ریزی مناسب، ساعات کار صنوف را مشخص کرده و آنها را ملزم به باز نگه داشتن واحد صنفی خود در ساعات مذکور نمایند.

وی که معتقد است به جای برخوردهای بازدارنده با عوامل القای منفی فرهنگ کار و تلاش باید به دنبال جنبه های اثباتی قضیه باشیم، اضافه کرد: فارس در شاخص های علمی، ورزشی، کشاورزی و سیاسی در کشور وضعیت بسیار مناسبی دارد و موفقیت های زیادی را در این عرصه ها کسب کرده که باید با پررنگ کردن این موفقیت ها به شائبه علیه فرهنگ کار و تلاش در شیراز خاتمه داد.

قادری البته به مسئولین هم این توصیه را کرد که خودشان هم کاری نکنند که زمینه سوءتفاهم درخصوص این فرهنگ مهیا شود.

وی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: باید این فرهنگ در مسئولین نهادینه شود که در طول روز تلفن همراه خود را جواب دهند و حتی اگر در جلسه به سر می برند فردی را مسئول جواب دادن تلفن کنند نه آنکه وقتی بعدازظهرها با برخی مسئولین تماس گرفته می شود معلوم گردد تلفن همراه آنها خاموش است و این شائبه و سوءتفاهم پیش بیاید که مسئول محترم، تلفن خود را خاموش کرده و خوابیده است.

قادری همچنین از دستگاه های متولی فرهنگ در فارس و شیراز خواست با برنامه های جدی، فرهنگ واقعی کار و تلاش در شیراز و فارس را نشان دهند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته معاونت فرهنگی شهرداری شیراز امسال اقدام خوبی انجام داد و با برجسته کردن بازی های محلی شیراز، نشان داد که این سرزمین همیشه شهری پویا و پرتحرک بوده و حتی این تحرک در بازی های محلی مردم این شهر بیش از سایر شهرها وجود دارد.

حرف و حدیث ها سخت و سنگین است

همچنین ضرغام صادقی، دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گرچه حرف و حدیث ها علیه فرهنگ کار و تلاش در این شهر را سخت و سنگین می داند، اما معتقد است اگر این بحث ها منجر به اراده قوی تر برای پیشرفت های بیشتر در عرصه های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی جهت اثبات توانمندی های مردم این شهر شود به نفع شیراز و شیرازی ها خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه روحیه و فرهنگ کار و تلاش در فارس و شیراز تفاوتی با دیگر استان ها ندارد، گفت: وقتی فارس مقام سوم جهان در پیوند کبد را برای ایران به ارمغان می آورد و یا به یافته هایی در طب دست می یابد که در جهان بی نظیر است، نشان می دهد مردم فارس و شیراز اهل کار و تلاش هستند.

صادقی مقام نخست فارس در تولید بسیاری محصولات کشاورزی و تامین معیشت بخش عمده ای از مردم این استان از محل فعالیت های کشاورزی که از سخت ترین فعالیت های اقتصادی است را نشان دهنده وجود روحیه کار و تلاش در مردم این استان دانست.

وی جایگاه ویژه شیراز و فارس در بخش الکترونیک، حمایت از فعالیت های علمی کشور و پشتیبان بودن فارس برای مناطق نفت خیز جنوب کشور را از دیگر سختکوشی های مردم فارس و شیراز برشمرد و گفت: مسئولین باید توانمندی های شیراز و فارس را بیشتر معرفی کرده و برروی آن تبلیغات لازم را انجام دهند. مردم این شهر نجابت به خرج می دهند و حرفی از توانمندی هایشان نمی زنند اما متاسفانه این نجابت به خرج دادنشان به قیمت زیر سؤال رفتن کار و تلاش آنها تمام شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خواستار معرفی فرهنگ واقعی کار و تلاش در شیراز به مردم کشور، خارج از شعار و حرکت های احساسی از سوی مسئولین شد.

برخی جایگاه خود را خوب تشخیص نمی دهند

اما معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز صحبت هایش را از آنجا آغاز کرد که وقتی دولت انگلیس می خواست مستعمره هایش را افزایش دهد در سند توسعه ای خود آورده بود که باید کاری کرد تا فرهنگ کار و تلاش از بین مسلمانان رخت بربندد و عملاً برپایی نظام های تجزیه طلبانه مبتنی بر خودبزرگ بینی را در پیش گرفت که یکی از این ابزارها، ایجاد اختلاف های قومی و منطقه ای میان اقوام لر، ترک، عرب و بلوچ بود؛ اقدامی که همچنان تاثیرات آن ادامه دارد و حتی خود مردم هم گاهی به آن دامن می زنند. در این میان تصور می شود زیر سؤال بردن فرهنگ کار و تلاش در شیراز هم متأثر از همین حرکت هاست.

محمد فرخ زاده با اشاره به اینکه برخی افراد که جایگاه خود را خوب تشخیص نمی دهند و احاطه به علوم زمان خود ندارند به فرهنگ مردم شیراز که خاستگاه بزرگان علم و ادب، عرفا و فلاسفه مطرح جهان است توهین می کنند، اضافه کرد: متاسفانه عده ای دانسته و مغرضانه و عده ای هم نادانسته و جاهل مآبانه به این اقدام دامن می زنند و همسو با جریان های خارج از کشور به دنبال اختلاف افکنی بین مردم کشور و سرکوب کردن توانمندی های بخشی از جمعیت ایران هستند.

وی گفت: این اقدامات یک اشکال بزرگ بر سر راه پیشرفت شیراز است و لازم است تذکرات جدی به آن عده ای که به دنبال اختلاف افکنی هستند داده شود و اجازه نداد هرکسی هر چیزی به ذهنش می رسد بر زبان بیاورد.

فرخ زاده که با حفظ سمت معاونت، مدیرعامل سازمان فرهنگی- اجتماعی شهرداری شیراز نیز می باشد، اضافه کرد: البته از ماست که بر ماست، چندبار از داشته هایمان دفاع کردیم؟ چندبار وقتی در شاهچراغ(ع) بودیم مثل زمانی که به زیارت حضرت امام رضا(ع) می رویم به آشنایانمان پیامک زدیم که نایب الزیاره شما هستیم؟

وی با بیان اینکه تبدیل فارس و شیراز به قطب الکترونیک، کشاورزی، پزشکی، دانشگاهی و... یک شبه به وجود نیامده بلکه عقبه ای چندساله از کار و تلاش مردم این دیار دارد، ادامه داد: وجود حاذق ترین پزشکان در فارس و شیراز، تامین 10 درصد از منابع غذایی مردم کشور توسط مردم این استان، اجرای طرح سامانه هوشمند سوخت و... نشان دهنده تلاش مردم برای دستیابی به این موفقیت هاست.

فرخ زاده با تاکید بر اینکه همه مردم شیراز و فارس و مسئولین آن وظیفه دارند در مقابل حرکت های تخریب گرایانه علیه مردم این دیار بایستند، ادامه داد: اردیبهشت ماه که یکی از مجریان تهرانی در شیراز به مردم این شهر توهین کرد، طی نامه ای به یکی از مسئولین خواستار مکاتبه با مسئولین صداوسیمای کشور برای برخورد با این مجری شدم اما متاسفانه وی هیچ پاسخی به این نامه نداد و کوچکترین پیگیری در این مورد نکرد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه باید با افرادی که از طریق تریبون هایی که در اختیار دارند به تخریب مردم شیراز می پردازند، در قالب های حقوقی و حقیقی برخورد شود و نمایندگان مجلس نیز در نطق های پیش از دستور به جریان سازی علیه اقدامات این چنینی بپردازند، اضافه کرد: برخی فرهنگ های غیرمرتبط که وارد شیراز شده، فضای سنتی، میراثی و اعتقادی ما را به خصوص در بخش اصناف تحت الشعاع خود قرار داده، در حالی که مغازه داران شیراز در سال های گذشته در اولین ساعات روز به حوزه علمیه می رفتند و یک ساعت مکاسب می خواندند و مغازه های خود را زود باز می کردند اما ورود این فرهنگ های غیرمرتبط باعث شده این روزها کرکره مغازه ها نزدیکی های ظهر بالا رود.

وی اضافه کرد: متاسفانه عده ای هم از طریق فضای مجازی به این حرف و حدیث ها دامن می زنند که باید در کنار توسعه مقوله های فرهنگی به این افراد آموزش لازم برای نگه داشتن عزت، کرامت و افتخار سرزمینی مردم هر نقطه از کشور را داد.


ویدیو مرتبط :
واکنش مکارم شیرازی به حادثه فرودگاه جده در عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش تند یک نماینده به تمسخر علی مطهری در صدا و سیما



اخبار ,اخبار سیاسی ,صدا و سیما

 

اخبار سیاسی - در واکنش به تمسخر علی مطهری در صداوسیما
یک نماینده مجلس: ضرغامی باید استعفا کند

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، با بیان اینکه اقدامات روز گذشته صدا و سیما در توهین به نمایندگان مجلس قابل بخشش نیست، گفت: ضرغامی باید از ریاست این سازمان استعفا کند.

محمد باقری‌بنابی در واکنش به برنامه خبری توهین‌آمیز روز گذشته صدا و سیما به نمایندگان مردم در مجلس، گفت:‌ برنامه‌های دیروز خبر 20:30 نشان‌دهنده خیانت این سازمان به مجلس شورای اسلامی است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه متأسفانه کنترل و مدیریت برنامه‌های تولیدی صدا و سیما از دست عزت‌الله ضرغامی رئیس این سازمان خارج شده است، افزود: به‌نظر من وی باید هر چه سریع‌تر از سمت خود استعفا دهد، زیرا پیمانه اشتباهات صدا و سیما و ضرغامی پر شده است.

وی با بیان اینکه صدا و سیمای ضرغامی در برنامه‌های اخیر خود، دوشا دوش رسانه‌های بیگانه مانند BBC  فارسی به تخریب جایگاه مجلس پرداخته است، یادآور شد: به طور حتم برنامه توهین‌آمیز خبر 20:30 نشان‌دهنده تفکر و نگرش سطح پایین مدیران این برنامه است، از این رو این افراد در جایگاه زیر سؤال بردن شأن مجلس نیستند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به برنامه دیروز خبر 20:30 در قالب گفت‌وگو با مردم و توهین غیرمستقیم به سابقه خانوادگی یکی از نمایندگان مجلس، تصریح کرد:‌ متأسفانه ضرغامی در تدوین و اجرای سیاست‌های صدا و سیما به سیم آخر زده و در این میان دوست و دشمن را با هم اشتباه گرفته است.

وی با اعلام اینکه جریان انحرافی به ساختار سازمان صدا و سیما نفوذ کرده است، یادآور شد: به‌طور حتم این جریان بعد از پایان قدرت احمدی‌نژاد و پایان دولت دهم، در ساختار این سازمان نفوذ کرده است، از طرف دیگر ضرغامی در کارها و برنامه‌های خود منفعت‌نگر شده است، از این رو قطعا اقدامات صدا و سیمای ضرغامی مغایر با سیاست‌های نظام است.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس، ادامه داد: ضرغامی باید به جای پخش برنامه‌هایی برای زیر سؤال بردن شأن و جایگاه نمایندگان مجلس، میان مردم بیاید و مشاهده کند که اکثریت مردم عملکرد صدا و سیما را قبول ندارند، که متأسفانه سؤء مدیریت ضرغامی موجب گرایش بیش از پیش مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای شده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان‌ولایت مجلس، با بیان اینکه هیأت رئیسه مجلس در راستای حقوق و شأن نمایندگان باید تذکر جدی به صدا و سیما دهد، تصریح کرد:‌ نمایندگان مجلس دیگر اقدامات و برنامه‌های توهین‌آمیز صدا و سیما را بر نمی‌تابند.
اخبار سیاسی - خانه ملت