اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش نخست وزیر ترکیه پس از بازگشت


نخست وزیر ترکیه که اوایل صبح امروز (جمعه) به کشورش بازگشت، به حامیان خود اعلام کرد که اعتراضات صورت گرفته در سراسر کشور باید فورا پایان یابد.

ایسنا: نخست وزیر ترکیه که اوایل صبح امروز (جمعه) به کشورش بازگشت، به حامیان خود اعلام کرد که اعتراضات صورت گرفته در سراسر کشور باید فورا پایان یابد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیش از 10 هزار طرفدار که با شور و اشتیاق در خارج از فرودگاه بین‌المللی استانبول رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را تشویق می‌کردند، از زمان آغاز اعتراضات در ترکیه برای نخستین بار در یک تجمع عمومی حاضر شدند.

اردوغان با وجود اظهارات پیشینش که از احتمال تلطیف اوضاع خبر می‌داد، همزمان با بازگشتش از یک سفر چهار روزه به شمال آفریقا، یک سخنرانی تند را ترتیب داد.

وی افزود: اعتراضات باید هم اکنون پایان یابند.

ده‌ها هزار معترض که به ساخت یک مجتمع تجاری در پارک "قزی" در استانبول اعتراض داشتند با سرکوب شدید نیروهای پلیس مواجه شدند. از جمعه گذشته تاکنون دو تن از معترضان و یک مامور پلیس در این تظاهرات کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند.

اردوغان از ابتدا این معترضان را افرادی غارت‌گر و مشکل آفرین نامیده است.

وی با اشاره به پیروزی‌اش در انتخابات 2011 گفت: معترضان می‌گویند که من تنها نخست وزیر 50 درصد از مردم ترکیه هستم. این امر درست نیست. ما به کل جمعیت 76 میلیون نفری ترکیه از شرق تا غرب کشور خدمت می‌کنیم.

وی افزود: همه ما مردم ترکیه با هم برادر هستیم، ما هرگز سعی نکرده‌ایم که یکدیگر را آزار داده و قلب یکدیگر را بشکنیم. ما هرگز خواستار تضاد و تنش نبوده‌ایم اما نمی‌توانیم خشونت و وحشی‌گیری را نیز تحسین کنیم.

اردوغان پیش از بازگشتش به ترکیه در آخرین سخنرانی خود در تونس گفت، "گروه‌های تروریستی" که در این اعتراضات دخیل بودند، شناسایی شده‌اند.

وی افزود: آن‌هایی که خود را خبرنگار و سیاستمدار می‌نامند، به طرز غیر مسئولانه‌ای راه را برای دشمنی و تحریک باز کرده‌اند.


ویدیو مرتبط :
استقبال از نخست وزیر ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش وزیر خارجه ترکیه به توافق هسته ای



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,وزیر امور خارجه ترکیه

اجرای این موافقتنامه به حفظ ثبات منطقه ای کمک خواهد کرد. علاوه بر این رفع تحریم های ایران می تواند به شکوفایی اقتصادی منطقه ما کمک کند و این تاثیر در اقتصاد ترکیه نیز به طور مستقیم محسوس خواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن استقبال از توافق نهایی ایران و گروه 1+5 در موضوع هسته ای خواستار ایفای نقش مثبت و سازنده از سوی ایران در تحولات منطقه شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی "مولود چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه امروز (سه شنبه) در جریان کنفرانس مشترک مطبوعاتی با ابراهیم جعفری همتای عراقی خود در آنکارا با استقبال از توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 گفت: " گام بعدی پس از توافق هسته ای در همکاری شفاف ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان های بین المللی در اجرای کامل این موافقتنامه بسیار مهم است. اجرای این موافقتنامه به حفظ ثبات منطقه ای کمک خواهد کرد. علاوه بر این رفع تحریم های ایران می تواند به شکوفایی اقتصادی منطقه ما کمک کند و این تاثیر در اقتصاد ترکیه نیز به طور مستقیم محسوس خواهد بود."

وزیر امور خارجه ترکیه افزود:" ما نمی خواهیم کشور برادر ما ایران و مردم آن در شرایط سخت تحریمی باشند و این مساله به هیچ وجه آرزوی ما نبوده است. ما این موضع خود را بارها اعلام کرده ایم. امیدواریم از تاثیرات مثبت این موافقنامه بر ثبات منطقه منتفع شویم."

چاووش اوغلو در ادامه گفت:" این مساله را نیز باید مورد تاکید قرار دهم که لازم است ایران در سیاست خود در قبال سوریه  ، عراق و یمن یک بازبینی مجدد کند. ایران باید یک نقش مثبت و سازنده در این زمینه ایفا کند. ما باید از سیاست های فرقه ای دوری جوییم به ویژه باید به دنبال برقراری گفت و گوی سیاسی (بین طرفین درگیر) باشیم. ما باید این مشکلات منطقه ای را از طریق گفت و گوهای سیاسی حل و فصل کنیم. از کشور برادر مان ایران نیز انتظار داریم در این راستا کمک رسان باشد."

درخواست وزیر امور خارجه ترکیه برای بازبینی سیاست خارجی ایران در قبال تحولات سوریه و عراق و یمن در حالی است که دور روز پیش عبدالله گل رییس جمهور سابق ترکیه در اظهاراتی انتقادی و صریح از سیاست خارجی ترکیه خواستار بازبینی در سیاست خارجی ترکیه شده بود.

او در مراسم افطاری که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز در آن حضور داشت با نقد سیاست خارجی ترکیه در قبال تحولات خاورمیانه خواستار اتخاذ رویکرد واقع بینانه ترکیه نسبت به تحولات منطقه و تغییر سیاست های ترکیه شد.

سیاست دولت ترکیه در قبال تحولات سوریه سال هاست که مورد انتقاد احزاب و محافل سیاسی داخلی ترکیه قرار دارد و احزاب مخالف حزب عدالت وتوسعه، ترکیه را به حمایت غیر مستقیم از تروریستها در سوریه و کمک به شعله ور کردن جنگ داخلی در این کشور متهم می کنند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  عصر  ایران