اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش میراث فرهنگی تهران به تخریب کافه نادری



اخبار,اخبار اجتماعی,میراث فرهنگی

رییس سازمان میراث فرهنگی استان تهران تخریب هتل نادری را بدون استعلام از این اداره غیرقانونی می داند و تاکید می کند که طبق قانون حفظ آثار تاریخی این امکان وجود ندارد.

بعد از تخریب خانه های قدیمی در محدوده عودلاجان، حالا خبر تخریب کافه نادری و مغازه های اطراف آن اعلام می شود. آنگونه که ظواهر نشان می دهد قرار است هتل و کافه نادری و چند ساختمان دیگر تخریب و تبدیل به پاساژ در خیابان جمهوری شوند.

 

اواخر اسفند سال قبل، خبرهایی از فشار برای تخریب مغازه خودکارفروشی برلیان منتشر شد اما وقتی صاحب قدیمی مغازه مقاومت کرد، سقف این مغازه را تخریب شد. بعد از آن هم خبر تخریب خانه ماوثاله در تیرماه امسال اعلام شد.

 

اهالی محل می گویند که قرار است این ساختمانها تخریب و تبدیل به پاساژ شوند؛ در اینصورت باز هم بخشی از خاطرات تهرانیها از میان برود.

کافه نادری، در دهه سی و چهل محل تجمع روشنفکران آن زمان بود و از آن موقع تا کنون هنوز سرپا ایستاده است.

 

هنوز هم وجود ظرفهای قدیمی و فضای ساده آن برای بسیاری خاطرات آن دوره را تداعی می کند. از این رو تخریب این کافه قدیمی بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است.

در مورد تخریب این کافه و خانه های اطراف آن گفت و گویی را با رجبعلی خسروآبادی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران انجام داده ایم.

متن این گفت وگو را می خوانید:

اخیرا اخباری در مورد تخریب کافه نادری و خانه های اطراف آن و تبدیل آن به پاساژ مطرح می شود . قبلا هم این موضوع مطرح بود اما جلوی آن گرفته شد. آیا این بار تخریب انجام می شود؟
طبق نقشه، محدوده قرار گیری اثر ثبتی هتل و کافه نادری در عرصه ثبتی میدان مشق واقع بوده و برای همین صرف نظر از الزام حفظ بناهای ثبتی و واجد ارزش واقع در آن، برای سایر املاک در صورت امکان تخریب ضوابط مترصد بر میدان مشق مانند نما و غیره در پاسخ به استعلامات شهرداری اعلام می شود.

 

در حال حاضر امکان تخریب این هتل و پلاکهای ثبتی اطراف آن وجود ندارد چون پیرو استعلام تخریب و نوسازی هتل نادری سال 92، این اداره ممنوعیت تخریب را با اشاره به مواد قانونی مرتبط با حفظ ثبتی و قانون مجازات اسلامی طی نامه ای در تیرماه همان سال اعلام کرد.

اما یکی از این پلاک های ثبتی، خانه ماوثاله است که قبلا تخریب شده است؟ چرا با این تخریب برخوردی نشد؟
برای تخریب سه پلاک واقع در ضلع غربی هتل نادری که به فاصله عرض معبر در محدوده این هتل قرار دارد هم شهرداری نیاز به استعلام دارد چون جزو میدان مشق است. اما این پلاک که تخریب شده متاسفانه بدون استعلام تخریب شده و ما هم احداث بنا عینا و مطابق وضعیت اولیه را به شهرداری اعلام کردیم.

الان مالکیت کافه نادری برای شهرداری است؟
خیر اوایل انقلاب مالک آن فرار کرد و الان مالکیت آن را سازمان اقتصاد اسلامی که زیر نظر بنیاد شهید است ،بر عهده دارد.

هویت تهران در حال نابودی است. به نظر شما چطور می توان مردم را به حفظ آثار تاریخی شهر حساس کرد؟
همان زمان که موضوع تخریب ۶۴ خانه در محله عودلاجان مطرح شد من اعلام کردم که هرگونه تغییر ساختار در بافت تاریخی شهر تهران بدون هماهنگی و نظر کارشناسی سازمان ممنوع است.

 

اما مسئولان شهرداری موضوع امنیت در بافتهای فرسوده را عنوان کردند که به نظر من شهری بدون هویت و گذشته بسیار پر خطر تر از بافت فرسوده خواهد شد. ما در سازمان تاکید داریم که باید با حفظ آثار تاریخی و فرسوده آنها را ترمیم کنیم تا هویت شهر برای نسلهای بعدی باقی بماند. به هرحال کمیته ای قرار است در شهرداری برای بافتهای فرسوده ایجاد و به این موضوع رسیدگی کند.

اخبار اجتماعی - خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :
چوب حراج میراث فرهنگی توسط سازمان میراث - قسمت اول نسخه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عقب نشینی دولت: میراث فرهنگی به تهران بازمی گردد



عقب نشینی دولت: میراث فرهنگی به تهران بازمی گردد

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت از تعطیلی چند روزه کشور استفاده کرده و می خواهد در زمان تعطیل بودن رسانه ها این اقدام را انجام دهد.

پژوهشکده و معاونت میراث فرهنگی کشور که چندی قبل به شیراز منتقل شده بود اکنون در حال انتقال از استان فارس به تهران است.

به گزارش مهر، خروج سازمانها و نهاد های مختلف از تهران به استانهای دیگر از جمله برنامه های مهم دولت نهم و دهم اعلام شده بود که در این راستا معاونت میراث فرهنگی و پژوهشکده میراث در سال 89 به فارس منتقل شد.

انتقال سازمانها و معاونت از تهران به استانها با تبلیغات فراوان دولت همراه بود و کارمندانی که برای این انتقال خود را نامزد می کردند تسهیلات مختلفی از جمله استفاده از تسهیلات مسکن، مدارس و دانشگاه برای فرزندان آنان و اضافه حقوق در نظر گرفته شد.

پژوهشکده و معاونت میراث فرهنگی کشور در حالی به فارس و شهر شیراز انتقال داده شد که در همان زمان استانهای دیگر نیز کاندیدای میزبانی از این مجموعه بودند اما با تلاش مسئولان و نمایندگان استان فارس این مرکز به شیراز منتقل شد.

اما طی چند روز گذشته بارها بحث بازگشت این مجموعه از فارس به تهران به صورت غیر رسمی شنیده می شد و حتی از سوی مسئولان میراث فرهنگی کشور به کارمندان معاونت و پژوهشکده میراث فرهنگی حاضر در شیراز اعلام شده که باید کارت حضور خود را در صبح سه شنبه در تهران ثبت کنند.

 

اخطار نماینده فارس به مسئولین میراث فرهنگی

اما نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، در خصوص انتقال معاونت میراث فرهنگی و پژوهشکده میراث به تهران، گفت: همگی ما تعجب کردیم که چگونه دولت چنین تصمیمی را گرفته است.

جعفر قادری تاکید کرد: اگر این اتفاق روی دهد از تمام توان خود استفاده خواهیم کرد تا بحث تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به وزارتخانه به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه این گونه رفتارها تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست، تاکید کرد: مگر می شود در یک دولت بحث انتقال ادارات و سازمانها از مرکز به شهرستانها مطرح شود و در همان دولت نیز نهادهای منتقل شده به تهران فراخوانده شود.

 

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت از تعطیلی چند روزه کشور استفاده کرده و می خواهد در زمان تعطیل بودن رسانه ها این اقدام را انجام دهد.

قادری با اشاره به اینکه اینگونه رفتارهای دولت، بازی با احساسات مردم و بودجه بیت المال است، گفت: تمامی امکانات کشور در مسیر انتقال نهاد ها و سازمانها از تهران به شهرستان ها صرف شد و امروز اگر مجدد این بحث تکرار شود چه کسانی می خواهند پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: این اقدام دولت نوعی بی توجهی به افکار عمومی است.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق گفته مسئولان میراث کشور، کارمندان معاونت و پژوهشکده میراث فرهنگی حاضر در استان فارس باید صبح سه شنبه در تهران فعالیت خود را انجام دهند، تاکید کرد: به طور یقین با مسئولین انجام چنین کاری از طریق قانون برخورد خواهیم کرد زیرا دلیلی ندارد که بودجه کشور صرف بی برنامگی دولت شود.

قادری یادآور شد: زمانیکه کارمندان این مجموعه به شیراز منتقل شدند تمامی امکانات در اختیار آنان قرار گرفت و امروز قرار نیست که بودجه بیت المال به حدر برود.

وی ادامه داد: اگر دولت کار بدون برنامه برای انتقال این مجموعه از تهران به شیراز انجام داده بود باید پاسخگو باشد و اگر هم که برنامه ریزی و مطالعات در این راستا انجام شده امروز دلیلی به بازگست این مجموعه به تهران وجود ندارد./مهر