اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش مطهری به جنجال «عصبانی نیستم»


هفته گذشته به نشانه اعتراض به اکران فیلم‌هایی مانند "قصه‌ها" و " عصبانی نیستم" تجمعی مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وسیله برخی گروه‌ها مانند انصار حزب الله صورت گرفت. علی مطهری این نگرانی‌ها را نه به دلیل سیاه‌نشان دادن جامعه ایران بلکه به دلیل قسمت‌هایی می‌داند که در این فیلم به حوادث سال 88 اشاره شده است.

آفتاب نیوز: هفته گذشته به نشانه اعتراض  به اکران فیلم‌هایی مانند "قصه‌ها" و " عصبانی نیستم" تجمعی مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وسیله برخی گروه‌ها مانند انصار حزب الله صورت گرفت.

بعد از آن هم نامه‌ای از طرف کمیسیون اصل 90 به رییس سازمان سینمایی فرستاده شده که خواهان لغو اکران موقت این فیلم‌ها شده است.

 بعضی نمایندگان مجلس هم با خط فکری خاص که اکثریت آنها را اعضای کمیسیون فرهنگی تشکیل می‌دهند، نسبت به اکران این فیلم‌ها اعتراض دارند. این گروه اعلام می‌کنند که نگرانند این فیلم‌ها جامعه ایران را سیاه نشان دهد.
 
علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس این نگرانی‌ها را نه به دلیل سیاه‌نشان دادن جامعه ایران بلکه به دلیل قسمت‌هایی می‌داند که در این فیلم به حوادث سال 88 اشاره شده است. او عنوان می‌کند بعضی نسبت به این موضوع حساس هستند و بقیه مسائل بهانه است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره انتقادهایی که از طرف نمایندگان و به خصوص بعضی از اعضای کمیسیون فرهنگی به اکران برخی از فیلم ها مانند "عصبانی نیستم" می‌شود به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: اظهارنظرهایی که شده بیشتر پیشنهاد است؛ نمایندگان مجلس و همه مردم این حق را دارند که به دولت پیشنهاد دهند. اما مطمئنا این پیشنهادها ضمانت اجرایی ندارند. چون قوه مقننه نمی‌تواند در کار قوه مجریه دخالت کند، مگر این که بخواهد به سؤال یا استیضاح بکشد. به هر حال نمایندگان مجلس مانند همه آحاد جامعه این حق را دارند که با نمایش فیلمی اعلام موافقت یا مخالفت کنند.

مطهری در انتقاد به نامه‌ای که از طرف کمیسیون اصل 90 به رییس سازمان سینمایی نوشته شده عنوان می‌کند: من ارتباط این موضوع با کمیسیون اصل 90 را متوجه نمی‌شوم. کمیسیون اصل 90 به طور معمول مسئول رسیدگی به شکایت‌های مردم است. روشی که در این مورد خاص پیش گرفته شده، غیرمعمول است.

وی تاکید کرد: اگر شکایتی در میان بوده من از آن بی‌خبر هستم اما به طور کلی چنین موضوعاتی از حوزه اختیارات کمیسیون اصل 90 خارج است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره فیلم "عصبانی نیستم" توضیح می‌دهد: من فیلم عصبانی نیستم را در جشنواره فیلم فجر دیدم و به نظرم فیلم خوب و آموزنده‌ای بود. این فیلم سرگذشت یک دانشجوی ستاره‌دار است و تلاقی‌هایی هم با حوادث سال 88 دارد. در این فیلم قضاوتی درباره حوادث سال 88 نشده است. بازی نقش اول مرد آن هم بسیار قوی است.

مطهری اعتراضاتی را که به اکران این فیلم می‌شود به دلیل قسمت‌هایی می‌داند که در آن به حوادث سال 88 اشاره شده است و درباره آن عنوان می‌کند: تا آنجایی که من فیلم را دیدم مشکل اساسی در آن وجود ندارد که اجازه اکران به آن ندهند. حساسیت بیش از حدی نسبت به حوادث سال 88 وجود دارد که بعضی هر اشاره‌ای به آن حوادث را فتنه‌گری می‌دانند و مورد انتقاد قرار می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که بعضی از نماینده‌های مجلس و رسانه‌های محافظه‌کار دلیل انتقاد خود از این فیلم و فیلم‌هایی از این دست را سیاه جلوه دادن جامعه ایران عنوان کرده‌اند، آیا بیان واقعیت‌های جامعه سیاه جلوه دادن است، به «آفتاب» می‌گوید: در هر فیلمی که ساخته می‌شود گوشه‌ای از واقعیت‌های جامعه و نه همه آن به نمایش درمی‌آید، مهم این است که آن واقعیت نباید خیلی نادر باشد و این فیلم نیز این طور نیست. این افراد به حوادث سال 88 حساسیت دارند و بقیه موضوعاتی که به آن اشاره می‌کنند، بهانه است.

اعتراض‌ها به اکران عصبانی نیستم دومین ساخته رضا درمیشیان در حالیست که این فیلم قبل از قرارداد اکران بازبینی و اصلاح شده و 17 دقیقه از آن سانسور شده است. این فیلم قرار است اواخر آبان به اکران عمومی درآید.  


ویدیو مرتبط :
من عصبانی نیستم!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش لاریجانی به جنجال نطق علی مطهری


رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی جلسه روز یکشنبه مجلس در پی نطق علی مطهری گفت که حفظ آرامش کشور وظیفه همه نمایندگان،‌ احزاب، رسانه‌ها و تریبون‌داران است.

خبرگزاری ایسنا: رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی جلسه روز یکشنبه مجلس در پی نطق علی مطهری گفت که حفظ آرامش کشور وظیفه همه نمایندگان،‌ احزاب، رسانه‌ها و تریبون‌داران است.

علی لاریجانی در حاشیه جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 در جمع خبرنگاران درباره اتفاقات جلسه علنی مجلس گفت: من فکر می‌کنم ما مسائل خیلی مهمی در کشور داریم و همه باید توجه داشته باشند که فضای کشور هرچه آرام تر و منطقی‌تر باشد تا بتوانیم در شرایط فعلی مشکلات کشور را حل کنیم. این یک وظیفه ملی است و همه باید تلاش کنند که در مجلس فضایی باشد که بشود به مسائل اصلی پرداخت.

وی با بیان این‌که «منطقی شدن فضا به نفع کشور است» یادآور شد: من به رسانه‌ها هم توصیه می‌کنم همین فضا را دنبال کنند. دنبال سوژه‌هایی نگردید که ازنظر کار سیاسی خیلی داغ است بهتر این است که فضا را به سمت آرامش بیشتر هدایت کنیم. اخیرا رهبری در سالگرد تولد پیامبر اسلام(ص) تاکید کردند که وحدت، وفاق و آرامش بسیار ضروری است؛ بنابراین رسانه ها هم تلاش کنند این فضا حاکم شود.

وی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به نمایندگان مجلس چیست؟ اظهار کرد: نمایندگان، احزاب، رسانه‌ها و رجالی که تریبون دارند باید تلاش کنند که فضا ، فضای آرامی باشد و به مسائل اصلی کشور و مشکلات معیشتی مردم بپردازیم زیرا این وظیفه ماست.

رییس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که برخی نمایندگان از نحوه اداره جلسه توسط هیات رییسه اعتراض و شکایتی داشتند، گفت: این موضوع را نشنیدم.