اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش لبنان به توقف کمک های آل سعود


کاربران لبنانی شبکه های اجتماعی اقدام آل سعود به توقف کمک های نظامی به لبنان را به سخره گرفتند.

خبرگزاری ایرنا: کاربران لبنانی شبکه های اجتماعی اقدام آل سعود به توقف کمک های نظامی به لبنان را به سخره گرفتند.

یک روز پس ازآن که پادشاهی سعودی اعلام کرد که کمک های تسلیحاتی خود برای مسلح کردن ارتش و نیروهای امنیت داخلی لبنان (پلیس) را به دلیل منسجم نبودن مواضع لبنان با این کشور را متوقف کرده است، کاربران در شبکه های اجتماعی این تصمیم سعودی ها را به سخره گرفتند.

این کاربران هرکدام به گونه ای از تسلیم نشدن دولت و ملت لبنان در برابر خواسته های آل سعود اظهار خوشحالی کردند.

یکی ازاین کاربران به نام 'خالد' در تویتر نوشت: اقدام آل سعود، مجازات لبنان نبود بلکه توبیخ نوچه های آل سعود درلبنان به دلیل ناکامی در انجام وظایف محوله بود.

آلی گفت:: پول های عربستان نجس است و هرکس این پول ها را دریافت کند ذلیل و مزدور آل سعود است.

کاربر دیگری به نام 'نور' نوشت: آل سعود این کمک نظامی را درمقابل جبهه گیری نیابتی دربرابر حزب الله داد و هنگامی که از عملی شدن این نقشه نا امید شد آن را لغو کرد.

وی افزود: تبریک به لبنان و ارتش لبنان و تبریک به مقاومت، امروز با قطع پول های نجس سعودی به عزت و سربلندی رسیدید.

شهرزاد نیز نوشت: این تصمیم عربستان، مایه عزت و شرف وزیر خارجه 'جبران باسیل' و ملت مقاوم است.

'حسین' دیگر کاربر لبنانی بود که از تصمیم سعودی ها ابراز خرسندی کرد و گفت: زنده باد لبنان. در لبنان انسان هایی هستند که به شما عزت و کرامت هدیه می کنند.

وی اضافه کرد: خدا عمر تو را طولانی کند ای لبنان تو مانند سودان و جیبوتی نیستی، که پول های عربستان ما برده خود کند.

یکی دبگر از کاربران خطاب به آل سعود نوشت: پول های شما وبائی است که غیر از فساد نمی زاید.

وی افزود: مبارک باشد لبنان از صف گدایان درگاه آل سعود تروریسم خارج شد.

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) به نقل از یک منبع مسئول در رژیم سعودی نوشت: پادشاهی سعودی کمک های تسلیحاتی خود برای مسلح کردن ارتش و نیروهای امنیت داخلی لبنان (پلیس) را به دلیل منسجم نبودن مواضع لبنان با روابط برادرانه بین دو کشور متوقف می کند.

وزارت خارجه لبنان با وجود فشارهای سعودی ها حاضر نشده است با مواضع رژیم سعودی علیه محور مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری همراهی کند.

درهمین حال ناظران معتقدند این تصمیم سعودی ها رابطه مستقیم با مشکلات و بحران مالی فزاینده رژیم سعودی به دلیل حمایت همه جانبه از تروریست های تکفیری در سراسر جهان از جمله سوریه و عراق و شکست آن در تحقق اهداف جنگ ویرانگر همه جانه علیه ملت مظلوم یمن دارد.

« مجتهد» کاربر اینترنتی که زوایای پنهان آل سعود را فاش می کند، تاکیدکرد که تصمیم آل سعود برای توقف به اصطلاح هبه های سه و یک میلیارد دلاری به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان برای مبارزه با تروریسم، باپرونده شاهزاده قاچاقچی سعودی معروف به «شاهزاده کبتاگون» که در زندانی در لبنان به سر می برد، ارتباط دارد.

مجتهد تصریح کرد: سعودی ها بعداز فروپاشی مذاکرات آنها با طرف لبنانی برای آزادی شاهزاده قاچاقچی سعودی و شکست دولت لبنان در این زمینه تصمیم به قطع کمک های تسلیحاتی به ارتش لبنان گرفت.

وی گفت که هنوز نمی داند چه زمانی مذاکرات شکست خورده و آل سعود از ادامه تلاش هایش برای آزادی این شاهزاده ناامید شده و شاید در آینده روشن شود.

شاهزاده عبدالمحسن بن ولید بن عبد العزیز آل سعود و چهار همدست سعودی او چهارم آذرماه سال جاری در سالن تشریفات فرودگاه بین المللی بیروت هنگام قاچاق دو تن مواد مخدر کپتاگون و کوکائین به مقصد استان حائل عربستان بازداشت شدند.

بعد از طی مراحل بازجویی و با وجود فشارهای سفارت سعودی در لبنان و همپیمانان لبنانی آل سعود، قاضی کلود کرم معاون دادستان در منطقه جبل لبنان این شاهزاده سعودی را به همراه 9 تن دیگر به قاچاق مواد مخدر از طریق فرودگاه بیروت متهم دانست و دستور بازداشت آنها را صادر کرد.


ویدیو مرتبط :
جلوی چشم آل سعود خانواده های حزب الله لبنان کولاک کردند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش سفیرعربستان به کمک نظامی ایران به لبنان



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,سفیرعربستان

 

اخبار سیاست خارجی - واکنش سفیرعربستان به کمک نظامی ایران به لبنان

« علی عواض عسیری» سفیر عربستان سعودی در بیروت گفت که این کشور در زمینه هبه تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران برای ارتش لبنان دخالت نمی کند.

به گزارش ایرنا، عسیری در گفت وگو با رادیو « صوت لبنان» در پاسخ به سئوالی درباره هبه تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان گفت: ما در این زمینه دخالت نمی کنیم و گروه های سیاسی لبنانی باید تصمیم لازم را در این خصوص اتخاذ کنند و ببینند آیا به مصلحت لبنان هست و یا نه.

وی در پاسخ به سئوالی در باره سرنوشت هبه های وعده داده شده یک و 3 میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان هم گفت:از محل کم یک میلیارد دلار در اختیار « سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل کمک های نظامی خریداری شده و در آینده در اختیار ارتش و نیروهای امنیتی لبنان قرار می گیرد.

سفیر عربستان افزود: هبه 3 میلیارد دلاری برای خرید تجهیزات پیشرفته و به روز است و ما نمی خواهیم سلاح های متعلق به ده سال قبل در اختیار ارتش لبنان قرار گیرد.

براساس توافق بین عربستان ، فرانسه و لبنان که حدود 10 ماه قبل با یک تبلیغات گسترده اعلام شد ، قرار است ریاض 3 میلیارد دلار به فرانسه بپردازد و این کشور سلاح مورد نیاز ارتش لبنان را تامین کند اما تاکنون یک گلوله هم تحویل ارتش لبنان نشده و پاریس و ریاض یکدیگر را مقصر می خوانند.

عسیری علت تاخیر در پرداخت هبه هنگفت 3 میلیارد دلار و تامین سلاح ارتش لبنان توسط فرانسه از این محل را « فنی» خواند.

سفیر عربستان در ادامه گفت وگوی با رادیو« صوت لبنان» درحالی ادعا کرد « هیچکس انکار نمی کند عربستان مهد مبارزه با تروریسم است و هدف آن قرار دارد» که تاکنون مقامات سعودی پاسخی روشن به اتهامات تجهیز مالی و تسلیحاتی تروریست های تکفیری داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق نداده اند.

وی همچنین گفت که « مبارزه با تروریسم که هیچ دینی ندارد فقط نظامی نیست زیرا فقر، محرومیت و جهل عامل آن هستند».

عسیری با تبریک موفقیت های ارتش لبنان در شمال این کشور، افزود: عربستان اعتدال را تشویق می کند و معتقد است باید در منابر مساجد و رسانه ها از جمله در لبنان ترویج شود.

سفیرعربستان در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات اخیر « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: در ادبیات ما نیست که پاسخ دهیم و پاسخ فرزندان در لبنان کفایت می کند.

دبیرکل حزب الله اخیرا درمراسم عزاداری مجمع سیدالشهدا ضاحیه جنوبی بیروت، اظهارداشت:عربستان سعودی مسئولیت اول را در جلوگیری از گسترش اندیشه تکفیری مبتنی بر وهابیت دارد و باید مدارسی که این اندیشه را تعلیم می دهند، تعطیل کرد تا بتوان جلوی گروه های تروریستی تکفیری داعش و امثال آن را گرفت.

عسیری با این ادعا که « سخنان سید حسن نصرالله به نفع لبنان نبوده است»، گفت: سیدحسن نصرالله و همه لبنانی ها می دانند که عربستان بعداز جنگ 33 روزه سال 2006 چه اقداماتی برای همه لبنانی ها اعم از شیعه ، سنی و مسیحی انجام داد.

ناظران در واکنش به این سخن سفیرعربستان سعودی خاطرنشان کرده اند که این کشور نه تنها هیچ کمکی به مردم لبنان در نبرد 33 روزه با دشمن صهیونیستی نکرد بلکه نیروهای مقاومت را « ماجراجو» خواند و بطور آشکارا از دشمن صهیونیستی حمایت کرد.

سفیرعربستان همچنین گفت که نباید به درخواست ها برای « انقلاب اهل سنت در لبنان و طرح ایجاد امارت داعش در لبنان» توجه کرد و این سخنان به نفع لبنان نیست.

وی در پاسخ به سئوالی درباره جنگ حزب الله در سوریه با گروه های تروریستی تکفیری، با طرح این پرسش که آیا این حضور در سوریه به نفع لبنان است؟، افزود: لبنانی ها باید به این سئوال پاسخ دهند با توجه به اینکه حضور حزب الله در سوریه موجب شکافی بزرگ در لبنان شده است.

سفیر عربستان درباره اینکه گفته می شود اگر حزب الله نبود الان داعش در جونیه ( منطقه ای در شمال بیروت) ، گفت: لبنانی ها باید به خدا و ارتش خود اعتماد کنند.

عسیری از مواضع «میشل سلیمان » رییس جمهوری سابق لبنان و طرح خویشتنداری او در خصوص بحران سوریه ستایش کرد و گفت که عربستان نه در مساله انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان دخالت و نه نام هیچ نامزدی را وتو می کند زیرا یک مسئله داخلی است.

سلیمان در مقام رییس جمهوری لبنان درپایان سخنرانی خود به مناسبت شروع سال 2014 میلادی، فریاد زد « زنده باد عربستان سعودی ، زنده باد لبنان» و این اقدام او باعث خشم و اعتراض مردم لبنان شد بویژه اینکه نام عربستان را بر لبنان مقدم دانست. 


** منتظر ایران و عربستان نباشید
سفیر عربستان در پاسخ به این سئوال، آیا انتخاب رییس جمهوری لبنان موکول به توافق ایران و عربستان است؟، گفت چرا لبنانی ها اینگونه می اندیشند و می خواهند؟، این احساس ضعف و اشتباه است که سرنوشت لبنان را در کشورهای دیگر جست وجو کنند ، لبنانی ها خود باید سرنوشت کشورشان را رقم بزنند و از جمله رییس جمهور را انتخاب کنند و منتظر دیگران نمانند.

وی تاکید کرد: ما فقط لبنانی ها را به انتخاب سریعتر تشویق می کنیم بویژه اینکه بسیاری از کارها مثل پذیرش سفرای جدید کشورها و شروع بکارشان منوط به انتخاب رییس جمهوری لبنان است.

سفیر عربستان در بیروت در باره تمدید دوره کنونی مجلس لبنان گفت: لنبان اکنون با تمدید و یا تعطیلی مجلس و خلاء سیاسی بیشتر مواجه است و باید یکی از این دو گزینه را انتخاب کند و به نظر می رسد بیشتر گروه های سیاسی خواستار تمدید هستند.

عسیری با تاکید به اینکه عربستان بخشی از به اصطلاح ائتلاف بین المللی ضد داعش است و در این ائتلاف باقی می ماند، گفت: موضوع اردوگاه های پناهجویان سوری مهم و حساس است، باید از آنها حمایت امنیتی کرد و با پناهجویان رفتاری انسانی داشت و همچون میهمانان با آنان ضمن تاکید بر امنیت و ثبات لبنان ، رفتار کرد.

بیشتر وزیران و نمایندگان و شخصیت های سیاسی عضو گروه 14 مارس بویژه حزب جریان المستقبل با حمله به « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله ازعربستان سعودی دفاع کرده اند.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا