اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش فرمانده ناجا به گشت موتوری انصار حزب‌الله



اخبار,اخباراجتماعی,گشت ارشاد انصار حزب الله


 اخباراجتماعی - واکنش فرمانده ناجا به انصار حزب الله
سردار احمدی مقدم: امر به معروف ضوابط دارد/ مجوزی برای کسی صادر نکرده ایم/ لازم باشد برخورد می کنیم

حتما باید هماهنگی صورت بگیرد که تا الان نه کسی با ما صحبت کرده و نه ما جوازی برای کسی صادر کرده ایم.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که مجوزی برای برخورد انصار حزب الله با بدحجابان صادر نشده است.


سردار اسماعیل احمدی مقدم در گفتگو با عصرایران در واکنش به اعلام انصار حزب الله برای برخورد با بدحجابان اظهار داشت:تا الان چنین چیزی رخ نداده است.

خبرنگار عصرایران پرسید که انصار حزب الله گفته است این اقدام را خواهد کرد که احمدی مقدم گفت: هر وقت انجام دادند ما هم طبق قانون برخورد می کنیم.

رئیس پلیس کشور تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر طبق فتوای همه علما مخصوصا مقام معظم رهبری سه مرحله دارد؛ یکی "رفتاری" است ، یعنی با رفتار خودم ترویج کار خیر می کنم یا نهی از کار بد می کنم ؛ مرحله دوم "لسانی" است با زبان می گوییم این کار را نکن و یا این کار را بکنی خوب است و مرحله سوم "مداخله عملی" است که این کار در انحصار حکومت است.

وی تاکید کرد: غیر ماموران دولت حق ندارند در مرحله برخورد وارد شوند.

احمدی مقدم خاطرنشان کرد: آن بخشی که وظیفه همگانی است فرق دارد که بر فرض کسی دارد سیگار می کشد بگویید ببخشید سیگار ضرر میزند که البته آن هم ضوابطی دارد امر به معروف و نهی از منکر باید به احکام دینی اش مراجعه کرد یک وظیفه عمومی و همگانی است که نیازی به قانون ندارد و یک فریضه شرعی است مثل نماز و روزه.

فرمانده ناجا گفت: جایی که بخواهد وارد حریم حکومت شود اینجا حتما باید هماهنگی صورت بگیرد که تا الان نه کسی با ما صحبت کرده و نه ما جوازی برای کسی صادر کرده ایم.

(توجه: این گفت و گو در مراسم روز خبرنگار گرفته شد ولی به دلیل این که در این مدت انصار حزب الله تحرک خاصی نداشت، موضوعیتی برای نشر نداشت ولی با اعلام مواضع اخیر انصار حزب الله مبنی بر حضور و مداخله خیابانی، منتشر می شود.)


 اخباراجتماعی - عصرایران


ویدیو مرتبط :
واکنش فرمانده ناجا به تجاوز به دختران در قزوین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش به طرح «گشت موتوری» انصار حزب‌الله


طرح حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منكر هفته آینده در كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی می‌شود؛ طرحی كه توسط مجتبی رحماندوست، نماینده تهران تهیه شده است. بررسی این طرح همزمان شده با پافشاری انصار حزب‌الله بر اجرای طرح «گشت موتوری».

روزنامه اعتماد: طرح حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منكر هفته آینده در كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی می‌شود؛ طرحی كه توسط مجتبی رحماندوست، نماینده تهران تهیه شده است. بررسی این طرح همزمان شده با پافشاری انصار حزب‌الله بر اجرای طرح «گشت موتوری».

این گروه مدعی است برای برخورد با قضیه «بدحجابی» و در راستای تقویت «عفاف» قرار است آن را اجرا كند. سوالی كه اكنون مطرح می‌شود این است كه این طرح احتمالا چه زمینه‌یی را برای حركت‌های سازماندهی شده‌یی چون گشت موتوری انصار حزب‌الله فراهم می‌كند. این موضوع را با مجتبی رحماندوست، طراح این طرح به بحث گذاشتیم.

‌شما طراح طرح حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منكر هستید كه هفته آینده آخرین مراحل بررسی آن در كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس انجام می‌شود. الان بحث امر به معروف توسط گروه انصار حزب‌الله مطرح شده و عنوان كرده‌اند كه درصدد راه‌اندازی گشت‌های موتوری خود هستند و با وزارت كشور در این زمینه وارد چالش شده‌اند. طرحی كه شما ارائه كرده‌اید آیا برای اجرای امر به معروف توسط گروه‌هایی چون انصار حزب‌الله هم پیش‌بینی‌هایی دارد؟

ما اگر در مجلس به دنبال قانونی برای ساماندهی امر به معروف و نهی از منكر باشیم، نمی‌توانیم نسبت به بیرون بگوییم كه چون این اتفاقات افتاده باید بر قانونگذاری ما تاثیر بگذارد. من هم بحث انصار حزب‌الله را شنیده‌ام اما در جریان جزییات موضوع نیستم. الان شرایطی نیست كه مثلا كسی بخواهد وارد قضیه شود و بگوید ما تابع قانون نیستیم. اما صحبت‌هایی از حضرت امام وجود دارد، هر چند من عین جملات یادم نیست ولی محتوا این است كه اگر دیدید مسوولان نسبت به آنچه كه وظیفه الهی آنها است كوتاه آمدند، این سلب و رفع مسوولیت از مردم نمی‌كند. مردم هم حق دارند بعد از پیروزی انقلاب نسبت به كوتاهی مسوولان به وظیفه خود عمل كنند و نمی‌توانند بگویند چون مسوولان كاری به موضوعی چون مفاسد یا بدحجابی ندارند، ما هم كاری با‌ آن نداریم.

‌با این توصیف آیا انصارحزب‌الله حق دارند به صورت سازمان‌یافته و با گشت‌های موتوری وارد عرصه امر به معروف شوند؟

این موضوع جای بحث دارد و من تا حالا آن را برای خودم تحلیل نكردم و نمی‌دانم. نفس كار كه ان‌شاء‌الله از روی حس وظیفه است، منشأ درستی دارد اما اینكه خروجی و بروز ظاهری آن به چه شكل باشد، جای بحث دارد. ولی در هر حال مجلس در زمینه امر به معروف كاری را انجام می‌دهد و از انقلاب هم در برابر منكرات یك سری حركت‌های مردمی در مدل‌های مختلف وجود داشته. حالا برخی از آنها تند و افراطی و گاهی هم كند بوده كه این جای بحث و بررسی دارد.

‌طرح شما در مجلس بیشتر ناظر به وظایف نهادهای ذی ربط در حوزه امر به معروف و نهی از منكر است یا در راستای حمایت بیشتر از كسانی كه می‌خواهند به صورت خودجوش یا به قولی «مردمی» این كار را انجام دهند؟

این طرح ذیل اصل 8 قانون اساسی است كه هم موارد مردمی را شامل می‌شود و هم اقدامات دولتی را و هم مردم نسبت به مردم را و هم مردم نسبت به دولت را. بنابراین بر اساس شمولیت اصل 8 قانون اساسی، این طرحی كه در مجلس است تكمیل‌كننده آن اصل قانون اساسی است.

‌یعنی قرار است در این قانون شما یك سری امكانات را برای حركت‌ها و اقدامات خارج از حوزه دولت و حكومت و به اصطلاح «مردمی» قرار دهید؟

اصلا این را ما قرار نمی‌دهیم، خدا قرار داده است. خود آقا هم فرموده‌اند كه تذكر لسانی وظیفه همه است. وقتی می‌فرمایند وظیفه همه است و دین هم این را تایید می‌كند، ما چه كاره هستیم كه بیاییم و در مجلس برای مردم حق قرار بدهیم. هم قرآن و دین این را وظیفه دانسته و هم رهبر معظم انقلاب به آن تاكید فرموده‌اند.

‌این تذكرها حد و حدودی ندارد؟ به هر حال نگرانی از این است كه در جریان امر به معروف و نهی از منكر به صورت «خودجوش» یك سری برخوردهایی صورت بگیرد كه آن برخورد فرا قانونی و خشن باشد.

خود آقا هم فرموده‌اند كه اجرا و عمل در این زمینه كار مردمی نیست و كار دستگاه‌های اجرایی و انتظامی و دیگران است. مردم فقط وظیفه تذكر لفظی و زبانی دارند. طبیعتا ممكن است برخی از گستاخان و پرروها كه عامل فساد هستند حتی با همین تذكر لفظی هم كه وظیفه همه است برخورد كنند. قانونی كه در مجلس است از این افرادی كه تذكر لسانی داده‌اند و مورد برخورد قرار گرفته‌اند، حمایت می‌كند.

‌اگر قضیه برعكس بود چه؟

اصلا قانون به هیچ كس چنین اجازه‌یی نداده است.

‌موضع این طرح درقبال مسائلی چون در‌خواست اخیر انصار حزب‌الله چیست؟ آیا قرار است راه برای اجرای این درخواست‌ها تسهیل شود؟ آیا هر گروهی می‌تواند چنین درخواستی بدهد و به شكل سازماندهی شده وارد بحث امر به معروف و نهی از منكر شود؟

این قانون ربطی به این حركت ندارد. اگر گروهی می‌خواهند كاری انجام دهند، باید بروند از وزارت كشور مجوز بگیرند و آنجا تصمیم‌گیری شود. اگر هم فردی تحت عنوان آمر به معروف و ناهی از منكر درگیری ایجاد كند مثل هر فرد دیگری كه این كار را بكند، طرف مقابل می‌تواند مدعی حقی شود و طبق روال در نیروی انتظامی یا دادگستری موضوع بررسی شود.

‌به هر حال آیا این قانون حق خاصی برای آمرین به معروف در نظر گرفته است یا نه؟

حق در نظر گرفته‌ایم به شرط اینكه در چارچوب قانون عمل شود.

‌با توجه به مجموع صحبت‌های شما، اگر وزارت كشور مجوزهای لازم را به انصار حزب‌الله ندهد، تكلیف آن‌چه خواهد شد؟ آیا باز هم امكان حضور سازماندهی‌شده در این قضیه را دارند؟

باید بررسی شود كه ‌آیا آن مصادیقی كه بر اساس آن نیروهای مردمی نمی‌توانند ورود كنند در این قضیه هست یا خیر. كلی‌گویی در این زمینه به جایی نمی‌رسد، موردی باید بررسی شود.