اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش ظر یف به تصویب طرح سنای آمریکا



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,طرح سنای آمریکا

ظریف: مصوبه اخیر سنا در مورد ایران وظیفه دولت اوباما را سنگین تر می کند / مفاهیم مکتوب بین ایران و 1+5 باید همان مفاهیم به تایید رسیده در لوزان باشد

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصویب طرح سنای آمریکا برای نظارت بر توافق هسته‌ای گفت:‌ ما دولت آمریکا را مسوول اجرای تعهداتش می‌دانیم.

به گزارش «انتخاب»؛ محمدجواد ظریف بعدازظهر دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آفریقای جنوبی پس از جلسه پایانی دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در تهران گفت: تعدادی از جناح‌های سیاسی در داخل آمریکا و بیرون از آن خواهان حل موضوع هسته‌ای نیستند و به دنبال ایجاد مانع هستند اما ایران با جدیت مذاکرات را دنبال می‌کند. اگر دولت آمریکا بخواهد با رعایت احترام به مردم ایران مذاکرات را ادامه دهد می‌توان به نتیجه رسید.

او در واکنش به طرح سنای آمریکا برای نظارت بر توافق هسته‌ای تاکید کرد: وظیفه هماهنگی با کنگره و سنا و رفع مشکلات داخلی آمریکا به عهده دولت این کشور است و ما دولت آمریکا را مسوول اجرای تعهداتش می دانیم.

وزیر امور خارجه افزود: لازم است این تعهدات با توجه به واقعیات و رعایت حقوق مردم ایران و خودداری از اقدامات و اظهاراتی که هیچ گاه در میز مذاکره مطرح نبوده بلکه در برخی از اظهارنظرهای بیرونی توسط برخی مقامات برای راضی کردن برخی گروه‌های سیاسی مطرح شده با امتناع از این اقدامات مسیر را برای تفاهم، تفاهمی که به نفع همه در روابط بین‌الملل است و بهانه‌ها را برای ایجاد ایران‌هراسی از آن‌هایی که ایران‌هراسی را بهانه‌ای برای پیگیری سیاست‌های خصمانه علیه ایران می‌دانند بگیرد و به سمت آن حرکت کند و آن وقت خواهند دید که ایران در پیگیری این توافق بسیار جدی خواهد بود.

ظریف هدف ایران از مذاکرات هسته‌ای را رفع مشکل از منطقه و حل و فصل موضوعی دانست که بهانه‌ها برای سیاست‌های خصمانه علیه ایران را تشدید می‌کند و افزود: متاسفانه به دلیل سیاست‌هایی که دولت آمریکا علیه انقلاب اسلامی و مردم ایران در چند دهه گذشته از دخالت در امور ایران و سرنگونی یک حکومت ملی گرفته تا حمایت از رژیم صدام حسین، بی‌اعتمادی شدیدی نسبت به سیاست‌های آمریکا در ایران شکل گرفته است که اگر آمریکا با جدیت برنامه مذاکرات را پیش ببرد می‌تواند در این بی‌اعتمادی ایجاد تردید کند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد: مردم ایران با جدیت نه تنها رفتار مردم آمریکا بلکه گفته آن‌ها و سخنان‌شان را که متاسفانه گفته‌های خوبی نیست پیگیری می‌کنند اما اگر آن‌ها در رفتار و گفته‌های‌شان تغییر اساسی ایجاد کنند زمینه را برای ورود با سایر مسائل نیز بازخواهد شد.

ظریف درباره آتش‌بس موقت در یمن گفت:‌ ایران از ابتدا بحران یمن و حملات غیرقانونی علیه مردم این کشور به صراحت اعلام کرده است که موضوع یمن راه حل نظامی ندارد و حملات به جز کشتار مردم و از بین بردن زیرساخت‌ها فایده‌ای نخواهد داشت.

او ادامه داد: ما از ابتدا و یک ماه قبل از تشدید مسائل طرح چهارماده‌ای خود را به دبیرکل سازمان ملل و سایر طرف‌ها اعلام کردیم. بر اساس این طرح آتش‌بس فوری و همه جانبه و نه موقت مورد تاکید قرار گرفته است. در گام بعدی پیشنهاد دادیم که کمک‌رسانی سریع به مردم یمن صورت گیرد؛ متاسفانه دولت عربستان مانع کمک‌رسانی شده است که از حقوق اساسی بین‌المللی و بشردوستانه است. هم‌چنین ما برگفت‌وگو بین یمنی‌ها تاکید و از ایجاد یک حکومت فراگیر استقبال کردیم.

ظریف تاکید کرد: ایران از هر آتش‌بسی که موجب توقف عملیات نظامی علیه مردم بی گناه می‌شود که تنها قربانی این حملات هستند حمایت می‌کند و معتقدیم باید آتش‌بس دائمی و مذاکرات برای تشکیل دولت فراگیر فورا آغاز شود.

وی ادامه داد: ایران با نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن همکاری نزدیک دارد و آماده است در حوزه کمک‌های انسان‌دوستانه و رسیدن به راه‌حل سیاسی در حد توان خود همکاری کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه درباره اظهارات سیدعباس عراقچی مبنی بر این که طرح سنا برای نظارت بر توافق هسته‌ای تنها یک تاخیر دو ماه در اجرای توافق ایجاد می‌کند و هم‌چنین درباره پرانتزهایی که در پیش‌نویس توافق وجود دارد، گفت: ما چون دولت آمریکا را مسوول اجرای توافق می‌دانیم از نظر ما مصوبه سنا تعهدی را از دوش دولت این کشور بر نمی‌دارد و آن را سنگین‌تر هم می‌کند.

او ادامه داد: تاثیری که تصمیم سنای آمریکا که احتمالا به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا هم می‌رسد، دارد تاخیری است که در روند اجرای توافق ایجاد می‌کند و از نظر ما این مساله تاثیر دیگری ندارد و چنان چه تاثیر دیگری داشته باشد دولت آمریکا باید آن را خنثی کند. بنابراین همان‌طور که همکارم آقای عراقچی گفته‌اند این مصوبه تنها یک تاخیر دوماه در اجرای توافق ایجاد می‌کند.

وی درباره پرانتزها در پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای اظهار کرد: ما در سوییس به چارچوب مفهومی راه‌حل‌ها رسیدیم و الان مرحله نگارش همان چارچوب مفهومی است.

ظریف تاکید کرد: مرحله نگارش پیچیده و روندی حقوقی دارد و طبیعی است که عبارات مورد استفاده در متن موضوع مذاکرات قرار گیرد.

رییس هیأت مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان افزود: آن چه که طرف‌های مقابل باید به آن توجه کنند این است که ایران هیچ گونه زیاده‌خواهی نخواهد پذیرفت و مفاهیم مورد توافق همان‌هایی است که در لوزان به تایید دو طرف رسیده است و این مفاهیم باید به صورت توافق مکتوب به نگارش درآید.

وزیر خارجه ایران درباره روابط دو جانبه ایران و آفریقای جنوبی نیز گفت: گفت‌وگوهای مستمر در سطح معاونان وزیران خارجه دو کشور در جریان است و موضوعات منطقه‌یی و بین‌المللی و پیگیری توافق‌های میان دو کشور نیز دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: تروریسم و افراطگرایی منطقه ما و آفریقا را با چالش اساسی مواجه کرده است. با تشکیل گروه‌های تروریستی از جمله بوکوحرام، جبهه النصرة، داعش و القاعده که متاسفانه به نام اسلام دست به جنایات وحشتناک می‌زنند را شاهد هستیم.

ظریف گفت: راه برخورد با تهدیدهای تروریستی و افراط‌گرایی دخالت خارجی نیست. امروز شاهد هستیم در لیبی نتیجه دخالت خارجی چه بوده است و لیبی وضعیت اسفباری دارد. هم‌چنین دخالت در یمن موجب کشتار وحشیانه مردم بی‌گناه و از بین بردن زیرساخت‌ها شده است. امروز افکار عمومی بسیاری از کشورها و دبیرکل سازمان ملل خواهان توقف فوری عملیات نظامی علیه مردم یمن هستند و ایران و آفریقای جنوبی دیدگاه مشترکی در این زمینه دارند.

همچنین ماشبانه، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود با اشاره به نشست اخیر اتحادیه عرب در شرم الشیخ به میزبانی مصر گفت: در چارچوب سیاست خارجی آفریقای جنوبی هر گونه مداخله نظامی برای حل مسائل سیاسی و منطقه‌یی قابل قبول و پذیرش نیست.

او هم‌چنین در رابطه با مساله لیبی گفت: ما در حل موضوع لیبی از نقشه راه اتحادیه آفریقا حمایت می‌کنیم و از تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل که تصمیمی می‌گیرد اما طور دیگری عمل می‌کند حمایت نمی‌کنیم و روند طی شده در رابطه با لیبی این کشور را در وضعیت بد قرار داده است.

ماشبانه هم‌چنین در رابطه با اوضاع یمن تصریح کرد: بمباران و مداخله نظامی در یمن همین حالا باید متوقف شود و برای آن راهکار سیاسی در نظر گرفته شود و در این صورت می‌توانیم به وضعیت یمن رسیدگی کنیم.


اخبار  سیاست  خارجی  -   انتخاب 


ویدیو مرتبط :
طرح کورکر در سنای آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویب طرح منع ورود ابوطالبی در سنای آمریکا




اخبار سیاست خارجی - تصویب طرح منع ورود ابوطالبی در سنای آمریکا

ابوطالبی با وجود اذعان به این مساله که عضو دانشجویان پیرو خط امام بوده است، اما تاکید کرده است که هیچ نقش مستقیمی در ماجرای گروگانگیری دیپلمات های سفارت آمریکا در تهران در 13 آبان 1358 نداشته است. وی گفته است که نقش او در ماجرای گروگانگیری تنها محدود به ایفای نقش مترجم در مذاکرات بوده است.

سنای آمریکا طرح پیشنهادی سناتور " تد کروز" سناتور جمهوریخواه تندرو را که مجوزی برای منع صدور ویزا برای حمید ابوطالبی نماینده احتمالی پیشنهادی ایران در سازمان ملل است، به تصویب رساند.

به گزارش عصر ایران به نقل از فاکس نیوز این طرح بعد از ظهر دوشنبه در جلسه سنا به صورت شفاهی و به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

در طرح مذکور که هفته گذشته از سوی سناتور کروز به سنا ارایه شده است به طور مستقیم به نام فرد خاصی اشاره نشده است اما آمده است در صورت تشخیص رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه فردی که به عنوان نماینده سیاسی کشورها در سازمان ملل برای صدور ویزا به این کشور معرفی می شود در فعالیت های تروریستی یا جاسوسی دست داشته و یا بیم تهدید علیه امنیت ملی آمریکا وجود داشته باشد، وزارت خارجه آمریکا می تواند به آن فرد ویزای ورود به خاک آمریکا را صادر نکند.

طبق پروتکل هایی که تا کنون از سوی دولت ایالات متحده به مورد اجرا در آمده است، این کشور به دیپلمات های کشورهای خارجی که برای نمایندگی سیاسی کشورهایشان در سازمان ملل معرفی شده اند، ویزا صادر کرده است، اما طرح جدید اختیارات بیشتری به وزارت خارجه آمریکا درباره صدور ویزا برای نمایندگان سیاسی کشورها در سازمان ملل می دهد.

سناتور کروز که یکی از سناتورهای حامی جنبش " تی پارتی" است روز گذشته با کسب حمایت سناتور ارشد دموکرات " چاک شامر" موفق شد حمایت دو حزبی را از تصویب  طرح خود کسب کند و در نهایت این طرح تصویب شد.

تد کروز سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس هفته گذشته طرح محدود سازی ورود دیپلمات های سازمان ملل به آمریکا را به سنا ارایه کرد

 

اخیار,اخبار سیاست خارجی,منع ورود ابوطالبی در سنای آمریکا


  " حمید ابوطالبی" سفیر سابق ایران در ایتالیا و استرالیا که از دانشجویان پیرو خط امام در جریان تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 بوده است، از سوی دولت ایران برای نمایندگی دایم ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک معرفی شده است ، اما وزارت خارجه آمریکا تا کنون با وجودی که ویزای ورود او به آمریکا را رد نکرده است، اما فرایند صدور ویزا برای این دیپلمات کشورمان را معلق نگه داشته است و اعلام کرده است نگرانی های خود در زمینه صدور ویزا برای ابوطالبی را با مقامات ایران در میان گذاشته است.

پیش بینی می شود با تصویب طرح جدید سنا ، وزارت خارجه آمریکا درخواست ویزای ابوطالبی را رد کند. این طرح برای تصویب نهایی باید به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا و نیز به امضای رییس جمهوری این کشور برسد.

سناتور کروز همزمان با تصویب این طرح در سنا ، گفت:" قابل تصور نیست که دولت آمریکا تحت عنوان پروتکل دیپلماتیک بین المللی مجبور به میزبانی شخصی خارجی شود که بی توجهی فوق العاده ای به وضعیت دیپلمات هایی که در کشور او مستقر بودند نشان داده است. این شخص به اذعان خودش یک تروریست است. "

گفتنی است ابوطالبی با وجود اذعان به این مساله که عضو دانشجویان پیرو خط امام بوده است، اما تاکید کرده است که هیچ نقش مستقیمی در ماجرای گروگانگیری دیپلمات های سفارت آمریکا در تهران در 13 آبان 1358 نداشته است. وی گفته است که نقش او در ماجرای گروگانگیری تنها محدود به ایفای نقش مترجم در مذاکرات بوده است.

پیشتر برخی سناتور های آمریکایی با ارسال نامه ای به جان کری وزیر خارجه این کشور ضمن اعلام نگرانی از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی به عنوان نماینده دایم ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک، این اقدام را یک سیلی به صورت آمریکایی هایی دانسته بودند که در سال 1979 در تهران به گروگان گرفته شدند.
اخبار سیاست خارجی - عصر ایران