اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش طلا به عدم تغییر نرخ بهره در اروپا



اخبار,قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی


اخبار اقتصادی - واکنش طلا به عدم تغییر نرخ بهره در اروپا

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته افزایش یافت. کارشناسان اقتصادی تقویت طلا در پایان هفته گذشته را تحت‌تاثیر نتایج نشست بانک مرکزی اروپا عنوان می‌کنند.

آنها معتقدند عدم تغییر نرخ بهره در این ناحیه که تقویت یک درصدی نرخ برابری یورو در مقابل دلار را به همراه داشت، تقویت طلا در بازارهای جهانی را موجب شد و ناآرامی‌های سیاسی اوکراین نیز افزایش قیمت اونس را تشدید کرد؛ اما دیروز بازار فلز زرد رنگ انتظار آمارهای بازار کار آمریکا که در ساعت 17 منتشر شد را می‌کشید.

 

مقدار واقعی آمارهای منتشرشده از مقدار پیش‌بینی‌شده امیدوارکننده‌تر بود و افت طلا در آخرین ساعات مبادلات دیروز را موجب شد. بازار ارز و طلای داخلی نیز در آخرین روز هفته گذشته قدری آرام شده بود، نرخ عمده ارزهای پراهمیت قدری کاهش یافت و طلای 18 عیار افزایش قیمت محدودی را تجربه کرد؛ اما انواع سکه تغییر قیمت قابل‌توجهی را ثبت نکردند.

طلای جهانی
قیمت هر اونس طلا در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته افزایش یافت. کارشناسان علت اصلی تقویت فلز زرد رنگ را نتایج نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا عنوان کرده و معتقدند ادامه ناآرامی‌ها در اوکراین نیز به افزایش قیمت طلا کمک کرده است.

 

مقامات ارشد بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود، نرخ بهره در ناحیه یورو را تغییر ندانند. این در حالی بود که عمده پیش‌بینی‌ها از عدم تغییر نرخ بهره در نشست اخیر حکایت داشتند؛ اما احتمالاتی نیز داده می‌شد که بانک مرکزی اروپا برای حل مشکل تورم پایین، نرخ بهره را کاهش دهد. به هر روی «ماریو دراگی»، رئیس بانک مرکزی اروپا، تاکید کرد که اقتصاد ناحیه در حال حاضر نیازی به سیاست پولی درمانی جدیدی ندارد و اوضاع اقتصادی آن‌قدر مساعد است که بتوان تورم را به سمت مقداری که برای سال 2016 هدف‌گذاری شده، هدایت کرد.

 

دراگی درحالی‌که پیش از این گفته بود که برای تصمیم‌گیری درخصوص نرخ بهره به آمارهای بیشتری نیاز دارد، اظهار کرد: «اطلاعات تازه اقتصادی نشان می‌دهد که روند رشد و رونق اقتصادی منطقه یورو آغاز شده و طی ماه‌های آینده وضعیت اقتصادی اروپا بهبود خواهد یافت.» البته وی نرخ تورم منطقه را در نقطه‌ای خطرناک برآورد کرد. به هر روی اظهارات او بازارها را درخصوص عدم تغییر نرخ بهره مطمئن کرد. این امر باعث تقویت نسبتا شدید یورو در مقابل دلار آمریکا شد. تا چند روز پیش احتمالاتی که به افزایش نرخ بهره در آمریکا داده می‌شد، باعث شده بود که دلار مسیر تقویت در مقابل یورو را در پیش بگیرد؛ اما نشست اخیر سران اقتصادی اروپا روند برابری جهانی این دو ارز را معکوس کرد. در نتیجه تصمیم بانک مرکزی اروپا به عدم تغییر نرخ بهره، نرخ برابری یورو در مقابل دلار بیش از یک درصد افزایش یافت و فلز زرد رنگ نیز تقریبا به همین نسبت تقویت شد. عامل دیگری که تقویت طلا در روزهای اخیر را رقم زد، ناآرامی‌های سیاسی اوکراین عنوان می‌شود که باعث شد روند صعودی قیمت طلا دیروز نیز ادامه داشته باشد.


طلا به‌رغم اظهار نظرهای منفی که اخیرا درخصوص آینده آن می‌شود، چهار هفته گذشته را با افزایش قیمت پشت سر گذاشته و هفته پنجم را نیز تا به اینجا خوب سپری کرده است، بر این اساس طی پنج هفته اخیر قیمت فلز زرد رنگ نزدیک به 10 درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش «کیتکو نیوز» در بازار سهام اروپا و طلا كه دیروز انتظار آمارهای اشتغال ایالات‌متحده را می‌کشیدند، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که شمار استخدامیان بخش غیرکشاورزی به 150 هزار نفر و نرخ بیکاری به 6/6 درصد برسد، مقدار واقعی این آمارها که در ساعت 17 دیروز منتشر شد، 175 هزار فرصت شغلی ایجادشده در ماه و نرخ بیکاری 7/6 درصدی را نشان می‌داد که به‌دلیل بهتر بودن اشتغال‌زایی ماهانه و انطباق نسبی بیكاری با مقادیر پیش‌بینی شده، افت قیمت طلا را موجب شد.


درخصوص دیگر اخبار مربوط به بازار طلا نیز می‌توان به تعقیب قانونی تعدادی از بانک‌های بزرگ جهان به اتهام دستکاری در قیمت طلا اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاهی در نیویورک 5 بانک بزرگ معتبر بین‌المللی در مرکز مبادلات طلای لندن را به اتهام دست داشتن در دستکاری قیمت جهانی طلا تحت تعقیب قرار داده است. این بانک‌ها متهم هستند که از سال 2004 میلادی تاکنون در تعیین قیمت طلا در بازار لندن دستکاری می‌کرده‌اند و از این طریق سودهای کلانی به جیب زده‌اند.


بازار ارز
عمده ارزهای پراهمیت بازار تهران، در آخرین روز هفته گذشته با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. این تغییر قیمت‌ها نیز در ادامه نوساناتی بود که در بازار روزهای پایانی سال دیده می‌شود. تقاضای روزهای پایانی سال باعث شده که بازار قدری نوسانی شود و قیمت‌ها در هر روز تغییرات قابل‌توجهی را متحمل شوند، با وجود این کارشناسان و فعالان بازار معتقد هستند این رفتار مقطعی و مختص بازار روزهای پایانی سال است.

 

«ولی‌‌الله سیف»، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز، پس از جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، در جمع خبرنگاران، اوضاع بازار ارز را مساعد برآورد کرد. وی در پاسخ به پرسشی درخصوص نرخ ارز گفت: «دستاورد بزرگ دولت یازدهم تا به امروز ثبات اقتصادی بوده و یکی از وظایف بانک مرکزی هم مراقبت از این ثبات اقتصادی است.»

 

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به نوسان فصلی در بازار ارز به‌خصوص در روزهای پایانی سال جاری گفت: «از نظر بانک مرکزی شرایط، شرایط متعادلی است و با گشایش‌های جدیدی که اتفاق خواهد افتاد شرایط بازار ارز از گذشته بهتر و مثبت‌تر خواهد بود.» درخصوص قیمت ارز در سال آینده هم به‌رغم نوسانات این روزها برخی از فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی رقم 3 هزار تومان را پیش‌بینی می‌کنند.


مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 نیز در حال پیشرفت است، نشست کارشناسی ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافق ژنو که از روز چهارشنبه هفته گذشته، در مقر سازمان ملل در شهر وین برگزار شده بود، دیروز وارد روز سوم خود شد.

 

«کاترین اشتون»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب در پاسخ به دعوت «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان وارد تهران می‌شود. «اشتون» قرار است روز یکشنبه با «ظریف» و «روحانی» دیدار و گفت‌وگو کند. دارایی‌های بلوکه‌شده نیز در حال بازگشت است و سومین قسط از طلب ایران به ارزش 550 میلیون دلار به نقل از «رویترز» بنا بود که دیروز توسط کره‌جنوبی واریز شود.


به هر روی بازار تهران نوسانات روزهای پایانی سال را تجربه می‌کند و قیمت‌ها به‌رغم چند هفته گذشته هر چند روز نوساناتی رفت و برگشتی را متحمل می‌شوند، با این وجود عمده کارشناسان و بازاری‌ها درخصوص مقطعی بودن این نوسانات اتفاق‌نظر داشته و معتقدند ثبات به بازار باز خواهد گشت.


بازار طلای داخلی
بازار سکه در آخرین روز هفته گذشته قدری آرام شده و قیمت‌ها در آن تغییر قابل‌توجهی نکرده بود. این امر با عدم تغییر قیمت اونس در ساعات ابتدایی مبادلات روز پنج‌شنبه مصادف بود و نشانه‌ای از هماهنگی بازار طلای داخل و خارج را به نمایش گذاشت.

البته قیمت طلای 18 عیار به نسبت سکه افزایش بیشتری را در آخرین روز هفته گذشته تجربه کرد. اظهارات طلا فروشان حاکی از آن بود که بازار مصنوعات طلایی معمولا در یکی، دو هفته آخر سال گرم می‌شود و در میان هزینه‌های پایان سال، مصنوعات طلایی آخرین گزینه‌ای است که مردم به آن می‌پردازند.

 

در نتیجه، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، احتمالا با افزایش تقاضا در این بازار همراه خواهد بود، طلای گرمی کمتر از سکه به اونس نظر خواهد داشت و بیشتر باتوجه به متغیرهای داخلی مانند تقاضای فیزیکی قیمت‌ها را تنظیم خواهد کرد.

 

به هر روی وضعیت بازار طلای داخل قدری بهبود یافته، کارشناسان معتقدند که گسترش روابط به تداوم روند کنونی کمک خواهد کرد، از جمله اخباری که در این خصوص به گوش می‌رسد نیز می‌توان به انعقاد قرارداد همکاری مشترک بین اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران و اتاق طلای استانبول ترکیه اشاره کرد که به اعتقاد تحلیلگران زمینه رشد و تعاملات صنعت طلا و جواهر کشورمان را فراهم خواهد آورد. 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
تغییر در نرخ بهره بانکهای مرکزی چه تاثیری دارد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش بازار مسکن به تغییر نرخ سوخت



اخبار,اخباراقتصادی,  تاثیر  نرخ سوخت بر  قیمت  مسکن

فعالان بازار مسکن معتقدند دولت با افزایش نرخ سوخت، بازار مسکن را با رکود بیشتری مواجه می‌کند و توان اقتصادی خانوارها کاهش می‌یابد.

به گزارش مهر، افزایش نرخ حامل‌های سوخت در هفته گذشته نگرانی‌هایی را در خصوص افزایش قیمت تمام شده کالاها در میان فعالان اقتصادی و مردم به وجود آورد و اغلب تولیدکنندگان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند به خصوص کالاهایی که به طور مستقیم با مصرف سوخت ارتباط دارند، از جمله بخش‌هایی هستند که در این مدت، نسبت به افزاش هزینه‌ها گلایه داشتند.

یکی از این بخش‌ها تولید مصالح ساختمانی است که به طور مستقیم با ساخت مسکن ارتباط دارد، در واقع پس از قیمت زمین یکی از موارد اثر گذار بر هزینه تمام شده مسکن، نرخ مصالح ساختمانی است که بطور مستقیم به نرخ حامل‌های سوخت مرتبط است.

براین اساس تصمیم هفته گذشته دولت موجب شد که انجمن تولیدکنندگان سیمان پیشنهاد افزایش قیمت را به دولت بدهند.  دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان در این رابطه گفته است: سهم سوخت در تولید سیمان ۳۰ تا ۳۵ درصد است که بر این اساس، افزایش قیمت گازوئیل از ۲۵۰ تومان به ۳۰۰ تومان در هر لیتر، منجر به افزایش قیمت تمام‌شده ما شده است. این در حالی است که هم‌اکنون تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و چنانچه دولت با این افزایش قیمت موافقت نکند، ادامه تولید مقدور نیست.

هرچند که وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این خبر اعلام کرد که قیمت سوخت کارخانه‌های سیمان و فولاد مانند سال گذشته است و هیچگونه تغییری در قیمت سیمان از بابت نرخ سوخت نباید ایجاد شود، برهمین اساس سیمانی‌ها هیچ بهانه‌ای ابرای تغییر قیمت ندارند اما به نظر می رسد که در چندماه آینده وضعیت قیمت‌ها در بخش مصالح ساختمانی با تغییراتی همراه خواهد شد.

از سوی دیگر، خبر افزایش ۱۰ درصدی نرخ حمل و نقل جاده‌ای که از سوی یکی از فعالان این صنعت عنوان شد هم از دیگر مواردی است که اثر مستقیم بر قیمت مصالح ساختمانی دارد، زیرا از زمان تولید تا زمانی که این مواد اولیه به دست سازنده مسکن برسد باید به وسیله حمل و نقل انجام گیرد که هرگونه افزایش قیمت در این بخش می‌تواند بر هزینه تمام شده ساختمان تاثیر گذار باشد.

هرچند که رکود بازار مسکن در بیش از دو سال گذشته، موجب ثبات قیمت‌ها در بخش مسکن شده است اما هرگونه تغییری در سیاست‌های دولت و بازار کالاهای سرمایه‌ای می‌تواند شوکی برای بخش مسکن باشد که عواملی مانند افزایش نرخ سوخت، این شدت را بیشتر می‌کند.

تاثیر مستقیم نرخ سوخت بر هزینه‌های تولید
در این رابطه ایرج رهبر در گفتگو با مهر با بیان اینکه نرخ سوخت در همه بخش‌های اقتصاد کشور تاثیر گذار است، گفت: همیشه اینطور بوده که وقتی نرخ انرژی از کنترل خارج شود و افزایش پیدا کند تاثیر بر روی سایر بخش‌ها به خصوص مسکن می‌گذارد و به دلیل اینکه مسکن سهم زیادی را در سبد خانوار به خود اختصاص داده است بنابراین افزایش قیمت در این بخش تاثیر مستقیمی را بر توان خانوارها دارد.

کارشناس بازار مسکن افزود: مسکن سهم ۳۵ تا ۴۰ درصدی را در هزینه خانوار دارد که به طور حتم هر تغییری که در روند اقتصادی به وجود بیاید بسیار محسوس در این بخش خود را نشان می‌دهد، ضمن آنکه کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی عمدتا با گاز کار می‌کنند، همچنین هزینه حمل و نقل و نیروی انسانی هم بر قیمت تمام شده کالا اثر می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه تاثیر افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده مشخص می‌شود، بیان کرد: در حالی که دولت با افزایش وام مسکن سعی کرد که مسکن را از رکود خارج کند اما افزایش نرخ سوخت، موضوعی است که رکود را در بخش مسکن بیشتر می‌کند، زیرا افزایش هزینه‌ها موجب کاهش توان خانوارها شده و تقاضا را در بازار کاهش می‌دهد.

رهبر با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت، تغییری در قیمت مسکن ایجاد شود، اظهار داشت: خانوارها توان پرداخت قیمت‌های بالاتری را ندارند، بنابراین احتمال اینکه امسال تغییر خاصی در قیمت‌ها ایجاد شود کم است، اما کاهش تولید مسکن و صدور پروانه‌های ساختمانی در سال‌های آینده می‌تواند بازار مسکن را با بحران مواجه کند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: تازمانی که رکود بر بازار مسکن حاکم است، گرانی مسکن معنایی ندارد اما اگر زمانی متقاضی به سمت بازار هجوم بیاورد اما عرضه به اندازه کافی وجود نداشته باشد، با افزایش سرسام آور قیمت‌ها روبرو می‌شویم.


  اخبار ا قتصادی  -  مهر