اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش صادق زیباکلام به تغییر روسای دانشگاه‌ها بوسیله دولت




اخبار دانشگاه  - واکنش صادق زیباکلام به تغییر روسای دانشگاه‌ها بوسیله دولت

دکتر صادق زیباکلام در یادداشتی که در صفحه فیس بوکش منتشر شده است درباره رفتن فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران نوشت: در دانشگاه‌های جوامع توسعه یافته سیاست‌های دانشگاهی از جمله تعیین مسوولان و روسای ارشد دانشگاه‌ها، تماما توسط مجموعه‌های اساتید خود آن دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.ما هم چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به این رویه علمی تن بدهیم و عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها و تعیین سیاست‌های دانشگاهی را باید از حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزرات علوم خارج کرده و به خود دانشگاه‌ها بسپاریم.

دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی که در صفحه فیس بوکش نیز منتشر شده است، نبست به تغییر روسا و مدیریت دانشگاهها بوسیله دولت ها انتقاد کرد.


به گزارش پیام نو، زیباکلام در این باره نوشت:
«یکی از خواسته‌های عمده دانشگاهیان در دوران انقلاب و در حقیقت شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین خواست دانشگاهیان، استقلال دانشگاه‌ها بود. بسیاری از اساتید در سال‌های قبل از انقلاب در اروپا و امریکا درس خوانده بودند و طبیعی بود که مدل و الگویی که برای مدیریت دانشگاه در ایران در ذهن داشتند، همان مدل و الگویی بود که در دانشگاه‌های کشورهای غربی با آن آشنا شده و در آن فضا درس خوانده بودند.

 

در الگوی مدیریتی مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در غرب و در جوامع توسعه یافته همچون ژاپن، هند، ترکیه، مالزی و غیره اساسا حکومت‌ها و دولت‌هایشان نقشی در اداره دانشگاه‌ها در این کشورها ندارند. این‌گونه نیست که با آمدن و رفتن رییس‌جمهور فرانسه یا نخست وزیران انگلستان یا هند، روسای دانشگاه‌ها در پاریس یا لندن یا بنگلور تغییر یابند.

 

یا به تبع تغییر دولت‌ها و پس از تغییر روسای دانشگاه‌ها، روسای دانشکده‌ها و سایر مقامات ارشد دانشگاهی تغییر پیدا کنند و طبیعی است که وقتی روسای دانشگاه‌ها و سایر مقامات علمی با آمدن و رفتن دولت‌ها تغییر پیدا نمی‌کنند، به تبع سیاست‌های آن دانشگاه‌ها هم با آمدن و رفتن دولت‌ها تغییری در کارکردشان به وجود نمی‌آید. یک دانشجوی سال اول دانشگاه هم به ما خواهد گفت که سبک و سیاقی که با آمدن و رفتن دولت‌ها، سیاست‌ها و مقامات علمی تغییر پیدا کنند، چگونه برای یک محیط علمی از جمله یک دانشگاه به مثابه سم مهلک است.

 

اما و با وجود سم مهلک بودن این روش برای پیشبرد علم و دانش، متاسفانه این روش در خصوص عزل و نصب مسوولان دانشگاه‌ها در ایران بعد از انقلاب روش جاری و ساری شده است. به عنوان یک قاعده کلی، وقتی دولت تغییر می‌کند روسای دانشگاه‌ها هم تغییر می‌کنند. خیلی هم مهم نیست که عملکرد رییس قبلی دانشگاه چگونه بوده است؟

البته اصولگرایانی که امروز فریاد وامصیبت‌ها برای تغییر روسای دانشگاه‌ها در دولت آقای روحانی به راه انداخته‌اند در هشت سالی که اصولگرایان مسوولان دانشگاه‌های درجه چندم کشور را هم ظرف چند هفته تغییر دادند، مهر سکوت بر لب زده بودند.

 

جالب است اصولگرایانی که امروز تیغ از نیام برکشیده و به دولت روحانی حمله‌ور شده‌اند که چرا این رییس دانشگاه یا آن رییس دانشگاه را دولت روحانی تغییر داده، در تمام هشت سالی که قدرت را در دست داشته‌اند به خصوص در دولت دهم و تغییرات عدیده‌یی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم دکتر دانشجو اتفاق افتاد حتی یک بار هم اعتراض نکرده، گویی این اتفاقات دارد در کشور دیگری رخ می‌دهد.

 

اما عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها به اعتبار اینکه اصولگرایان هم این روش را اعمال می‌کرده‌اند، به هیچ‌وجه قابل توجیه و دفاع نیست. تجربه کشورهای توسعه‌یافته حکایت از این دارد که حساب علم و دانش، حساب تحقیقات و حساب دانشگاه را باید از حساب‌های سیاسی و خطی و جناحی جدا کرد.

 

تجربه ناموفق مدیریت دانشگاهی در ایران نشان داده که راه و روش جوامع توسعه یافته برای مدیریت دانشگاه به مراتب علمی‌تر، سنجیده‌تر و با حساب و کتاب‌تر بوده است. در دانشگاه‌های جوامع توسعه یافته سیاست‌های دانشگاهی از جمله تعیین مسوولان و روسای ارشد دانشگاه‌ها، تماما توسط مجموعه‌های اساتید خود آن دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. ما هم چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به این رویه علمی تن بدهیم و عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها و تعیین سیاست‌های دانشگاهی را باید از حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزرات علوم خارج کرده و به خود دانشگاه‌ها بسپاریم.»

 

اخبار,اخبار دانشگاه,واکنش زیباکلام به تغییر روسای دانشگاه‌ها

برای دیدن اندازه واقعی تصویر کلیک کنید.

 

اخبار دانشگاه - پیام نو


ویدیو مرتبط :
واکنش جالب یک دانشجو به صادق زیباکلام در دانشگاه شریف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر روسای هفت دانشگاه کشور



 

 

 

دانشگاه

 

 

به گزارش مهر، محمدرضا مخبر دزفولی با اشاره به مصوبات جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: احکام ریاست اردشیر شیخ‌آزادی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عباس اسماعیلی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رضا ایمانی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و عبدالرضا صباحی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمان مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین شورا احکام جهانشیر امینی برای ریاست دانشگاه کردستان، محمد زادشکویان برای ریاست دانشگاه مراغه و مسود گنجی برای ریاست دانشگاه محقق اردبیلی را مورد تایید قرار داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین از بررسی وضعیت تعطیلات در ایران توسط این شورا خبر داد و گفت: این جلسه شورا که به ریاست احمدی‌نژاد تشکیل شد وضعیت تعطیلات کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: علی‌رغم برداشتی که از میزان تعطیلات در کشور است، بررسی‌های مقایسه‌ای و تطبیقی نشان می‌دهد که مجموع تعطیلات رسمی و آخر هفته در ایران، پس از کشور یمن از نظر میزان کم بودن در رده دوم جهان است.

مخبر دزفولی با بیان اینکه تعطیلات کارکردهای مختلفی دارد و نگاه تک بعدی اقتصادی به مقوله تعطیلات نگاه درستی نیست، گفت: در بحث تعطیلات باید نگاه جامع به تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و همچنین اقتصادی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: کشور ما کشوری با ویژگی‌های اسلامی، انقلابی و ملی است که هر کدام از این ویژگی‌ها، نقش‌های مختلفی برای تعطیلات دارند. از منظر اقتصادی گرچه در نظام رسمی، کار در ایام تعطیلی غیرفعال است ولی در نظام غیررسمی مسافرت‌ها افزایش پیدا کرده و صنایعی که با گردشگری مرتبط هستند، رونق بیشتری پیدا می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: این گزارش نشان داد که وضعیت تعطیلات در ایران در مقایسه با وضعیت تعطیلات با سایر کشورهای جهان در سطح کمی قرار دارد و گزارش ارائه شده به اتفاق مورد تایید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و مقرر شد گزارش به ‌صورت سندی رسمی منتشر شود تا برای برنامه‌ریزی بهینه ساماندهی وضعیت تعطیلات مورد استفاده قرار گیرد..../تحلیل:عصرایران