اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش شدید اللحن وزیر خارجه ایران به قطعنامه پارلمان اروپا



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,قطعنامه پارلمان اروپا

 

اخبار سیاست خارجی - واکنش شدید اللحن وزیر خارجه ایران به قطعنامه پارلمان اروپا

مردم ایران به گروه‌هایی که در انتخابات کم رونق و با حضور متوسط 43 درصد از مردم در آخرین انتخابات پارلمان اروپا انتخاب شده‌اند، اجازه نخواهد دادکه نسبت به انتخابات پر شکوه آن‌ها که با حضور بیش از 73 درصد مردم ایران حماسه سیاسی خرداد 92 را آفریدند قضاوت کنند و آن را با معیارهای متکبرانه خود بسنجند.

اجازه نمی‌دهیم هیاتی از پارلمان اروپا با این شروط به ایران سفر کنندوزیر امور خارجه کشورمان به دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این کمیسیون حضور یافت و به قطعنامه پارلمان اروپا درباره روابط با ایران واکنش نشان داد.

به گزارش «تابناک»، محمدجواد ظریف در آغاز این جلسه با تبریک فرا رسیدن سال نو، ابراز امیدواری کرد که در سال جدید نیز تعامل و همکاری نزدیک میان دولت و مجلس به‌ویژه در امر خطیر سیاست خارجی تداوم یابد.

او هم‌چنین در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 که قرار است از روز سه‌شنبه در وین آغاز شود، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در جریان آخرین تحولات مربوطه قرار داد.

در ادامه جلسه، ظریف با انتقاد شدید از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا تاکید کرد، پارلمان اروپا در شان و جایگاه اخلاقی نیست که بتواند در رابطه با وضعیت دیگر کشورها اعلام نظر کند. این پارلمان، جایگاه اندک در مناسبات درون اروپایی و بسیار حاشیه‌یی در مناسبات بین‌المللی دارد و بنابراین در موقعیتی قرار ندارد که بدان توجه چندانی شود و در سطح و حدی نیست که این میزان در مورد آن بحث شود.

وی افزود: واضح است که پارلمان اروپایی به لحاظ وزن سیاسی و حقوق و تاریخچه اخیر در اروپا حتی در دو دهه گذشته، به‌ویژه کشتارهایی که در دهه 90 میلادی در بوسنی و منطقه بالکان رخ داد، رفتاری که در درون اروپا نسبت به خارجیان و مسلمانان می‌شود و نیز برخورد با تقاضای عضویت کشورهای مسلمان، فاقد مشروعیت و مقبولیت در وعظ دیگران نسبت به رعایت حقوق بشر است. فجایع و اتفاقات حقوق بشری بسیار ناگواری در قلب اروپا اتفاق افتاده است و بنابراین نباید گروهی تندرو خود را در جایگاهی قرار دهند که مردم متمدنی که در طول تاریخ همواره منادی گفت‌وگو و همزیستی بوده‌اند و هیچ سابقه‌ای از نسل‌کشی و جنایات جنگی ندارند را مورد امر و نهی قرار دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: مردم ایران به گروه‌هایی که در انتخابات کم رونق و با حضور متوسط 43 درصد از مردم در آخرین انتخابات پارلمان اروپا انتخاب شده‌اند، اجازه نخواهد دادکه نسبت به انتخابات پر شکوه آن‌ها که با حضور بیش از 73 درصد مردم ایران حماسه سیاسی خرداد 92 را آفریدند قضاوت کنند و آن را با معیارهای متکبرانه خود بسنجند.

او تاکید کرد دولت اجازه نخواهد داد هیچ هیات پارلمانی از اروپا با شروطی که در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا آمده است، به ایران سفر کنند. اروپایی‌ها باید بدانند ملت بزرگ و متمدن ایران خواهان تعاملی مبتنی بر احترام متقابل و از موضع برابر با دیگر کشورهاست و برخوردهای توهین‌آمیز و مداخله‌آمیز هیچ جریان و کشوری را بر نخواهد تافت.

ظریف اظهار کرد: بر اساس اطلاعات موثق ما بر این باوریم که با توجه به مذاکرات مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 برای حل و فصل موضوع هسته‌ای، تلاش‌های زیادی از سوی جریانات صهیونیستی صورت می‌گیرد که با طرح مسائل جعلی و دروغین و حاشیه‌یی موجبات بر هم زدن این روند را فراهم کند که بدیهی است در پرتو هوشیاری و دوراندیشی و دقت نظر همه کشورهای طرف مذاکره این ترفند رژیم صهیونیستی با شکست مواجه خواهد شد.

وزیر امور خارجه هم‌چنین درباره طرح دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی درباره انگشت نگاری از اتباع کشورهایی که از اتباع ایرانی انگشت نگاری می کنند، گفت: هر چند از سه سال گذشته درباره عمل متقابل انگشت نگاری، مصوبه‌ای از سوی هیات وزیران ابلاغ شده، اما وزارت خارجه هیچ مشکلی با طرح جاری در مجلس ندارد و آمادگی کامل برای انجام این کار را دارد مشروط بر این که بودجه کافی و معین برای انجام این کار تخصیص یابد، تا با استفاده از ابزارهای مدرن و ایجاد یک سامانه کارآمد و روزآمد از انگشت نگاری برای افزایش امنیت کشور در سفارت‌خانه‌ها و مبادی ورودی کشور استفاده شود.

لازم به ذکر است که پارلمان اروپا در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی به روند هر ساله قطعنامه‌های مداخله‌جویانه خود در مورد ایران ادامه داد و با وجود استقبال از گسترش همکاری‌ها با ایران در بعضی از حوزه‌ها، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد 92 را خارج از استانداردهای دموکراتیکی دانست که اتحادیه اروپا برای آن ارزش قائل است، برداشتن تحریم‌های ایران پس از حصول توافق هسته‌ای را تدریجی دانسته و ضمن پرداختن به مسائل انتخابات سال 88 و ادعاهایی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، سفرهای آتی هیئت پارلمان اروپا به ایران را به تعهد برای ملاقات با مخالفان سیاسی، فعالان جامعه مدنی و دسترسی به زندانیان سیاسی مشروط دانست.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
دیدار وزیر امور خارجه ایتالیا با وزیر امور خارجه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار ایران به عربستان درباره تجاوز به یمن/ واکنش اردوغان به قطعنامه پارلمان اروپا درباره ارامنه



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,رئیس جمهور ایران

هشدار رئیس جمهور ایران به عربستان سعودی درباره تجاوز به یمن، رد طرح چهار ماده ای ایران از سوی دولت مستعفی یمن، وقوع حملات تروریستی در افغانستان و کامرون و واکنش رئیس جمهور ترکیه به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا درباره ارامنه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، هشدار رئیس جمهور ایران به عربستان سعودی درباره تجاوز به یمن، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «وال استریت ژورنال» می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز گذشته به شدت از عربستان سعودی انتقاد کرده و هشدار داده که خاندان سعودی، کینه و نفرتی که از طریق حملات هوایی در یمن می کارد را درو خواهد کرد. روحانی گفته کشتار غیرنظامیان یمنی، نه برای عربستان سعودی مایه قدرت است و نه مایه افتخار. این روزنامه اشاره می کند که آیت الله خامنه ای، رهبر ایران نیز پیشتر حملات هوایی عربستان سعودی علیه یمن را قتل عام خوانده و آن را جنایتی بزرگ دانسته است.

در همین حال، خبرگزاری «رویترز» از عدم پذیرش طرح ایران برای پایان دادن به بحران یمن، از سوی دولت مستعفی این کشور خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی دولت مستعفی یمن طرح چهار ماده ای ایران برای برقراری صلح در این کشور را رد کرده و مدعی شده هدف ایران از ارائه این طرح، صرفاً انجام یک «مانور سیاسی» بوده است. رویترز اشاره می کند طرح ایران که به سازمان ملل ارائه شده بود، مشتمل بر درخواست آتش بس فوری و پایان تمامی حملات خارجی، ارائه کمک های انسان دوستانه، ازسرگیری گفت و گوهای جامع ملی و برقراری یک دولت وحدت ملی فراگیر بوده است.

اما روز گذشته برخی کشورهای جهان شاهد انجام حملات تروریستی بودند که گزارش های مربوط به آن در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. در این زمینه، سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» از پذیرش مسئولیت حمله انتحاری اخیر در افغانستان از سوی گروه تروریستی داعش خبر داده است. این سایت اشاره می کند که روز گذشته، یک عامل انتحاری موتور سوار، به یک شعبه بانک در شرق افغانستان حمله کرد که این امر سبب جان باختن 35 نفر شده است. به عقیده فاکس نیوز، این حمله بیانگر اوج گیری مبارزات افغانستان با شاخه ای از داعش است که در این کشور فعال می باشد و این در حالی است که نیروهای امنیتی افغانستان همزمان درگیر مبارزه با طالبان نیز هستند.


این در حالی است که همزمان، گروه تروریستی بوکو حرام نیز در کامرون اقدام به انجام حمله ای تروریستی کرده که 19 کشته بر جای گذاشته است. به نوشته سایت شبکه خبری «اسکای نیوز»، شمار کشته شدگان حمله بوکو حرام به روستایی در کامرون، به 19 نفر رسیده که به گفته یک منبع امنیتی، بیشتر قربانیان این گروه تروریستی توسط عوامل آن گردن زده شده اند. اسکای نیوز اشاره می کند که این حمله پس از آن انجام می گیرد که یک ائتلاف نظامی منطقه ای که کامرون نیز جزئی از آن است، اعلام کرد که در مبارزه با گروه بوکوحرام در نیجریه موفقیت هایی به دست آورده است. منبع امنیتی مذکور گفته واکنش نیروهای امنیتی کامرون به حمله اخیر، کند بوده است.

در میان دیگر مطالب، روزنامه «صباح» ترکیه واکنش رئیس جمهور این کشور به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا درباره واقعه قتل عام ارامنه را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، رجب طیب اردوغان ضمن انتقاد شدید از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا که در آن از همه اعضا خواسته شده وقایع سال 1915 را به عنوان «نسل کشی» ارامنه به رسمیت بشناسند، کشورهای اروپایی را متهم کرده که از ارمنستان به عنوان ابزاری علیه ترکیه استفاده می کنند. وی گفته: «ما می دانیم که نیت آن ها، محافظت از حقوق ارامنه نیست». اردوغان در ادامه اظهارات خود گفته: «من به همه جهان و به ویژه به ارمنی ها می گویم، سیاسی کردن این موضوع به ارمنی ها بیش از همه ضربه خواهد زد».

در نهایت، روزنامه «تلگراف» اظهارات فرمانده ارتش آمریکا در اروپا را بازتاب داده که نسبت به «تهدید روسیه» علیه اروپا هشدار داده است. به نوشته این روزنامه، ژنرال فردریک هاجز گفته ناتو باید در مقابل تهدید واقعی برآمده از جانب روسیه، وحدت و پیوستگی خود را حفظ کند. وی گفته: «این یک ارزیابی نیست. تهدید روسیه واقعاً وجود دارد». وی در بیان دلیل خود برای این موضوع گفته سفیر روسیه، دانمارک را تهدید می کند که در صورت مشارکت در طرح سپر دفاع موشکی ناتو، به هدف هسته ای روسیه تبدیل خواهد شد و از سوی دیگر، هواپیماهای نیروی هوایی روسیه نیز بدون مخابره پیام های لازم در نزدیکی هواپیماهای مسافربری پرواز می کنند که این یک رویه غیرحرفه ای است.  


  اخبار  سیاست خارجی -   تابناک