اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش سیدرضااکرامی به نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع)در فیلم رستاخیز



اخبار,اخبار اجتماعی, سید رضا اکرمی


اخبار اجتماعی - سید رضا اکرمی :
نمی‌دانم گیر قصه در مورد حضرت ابوالفضل چیست

در چنین مواردی باید به مراجع و علما و رهبری رجوع کرده و نظر آنان را جویا شد. اما نکته‌ای که وجود دارد آن است که در فیلم حضرت یوسف هم چهرهٔ حضرت یعقوب و حضرت یوسف (ع) به نمایش درآمد و همانطور که می‌دانید هر دو این بزرگواران پیامبر بوده‌اند.

 در پی اکران فیلم رستاخیز و نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) در این فیلم، آیت الله مکارم شیرازی با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی کشور، انتقاد خود را از نمایش این فیلم اعلام کرد و گفت: «آیا بنا بر این است که سازمان سینمایی قداست مقدّسات را بشکند و از خطوط قرمز بگذرد؟» لذا به سراغ مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت رفته و در این زمینه از وی سوال کردیم که اظهارات وی را در ادامه می‌خوانید:

این پژوهشگر دینی گفت: در چنین مواردی باید به مراجع و علما و رهبری رجوع کرده و نظر آنان را جویا شد. اما نکته‌ای که وجود دارد آن است که در فیلم حضرت یوسف هم چهرهٔ حضرت یعقوب و حضرت یوسف (ع) به نمایش درآمد و همانطور که می‌دانید هر دو این بزرگواران پیامبر بوده‌اند. اما بنده به یاد ندارم که در آن زمان کسی راجع به نمایش تصویر این بزرگواران نظری داده باشد و نمی‌دانم گیر قصه در مورد حضرت ابوالفضل چیست!

بعید می‌دانم نیت شومی داشته باشند
حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی به «سلام نو» گفت: بعید می‌دانم که سازندگان این فیلم با ساخت چنین فیلم‌هایی قصد شکستن حرمت مقدسات را داشته باشند و من معتقدم که چنین فیلم‌هایی به طور قطع ناظر دارد و کار‌شناسان و ناظران بر تهیه این فیلم‌ها می‌باید قبل از اکران و پخش فیلم به گونه‌ای عمل کنند که ما با مشکل و مانعی مواجه نشویم. نه آنکه ابتدا این فیلم‌ها را پخش کنند و بعد اعلام شود که این فیلم‌ها مورد دارند.

وی افزود: قطعا لازم است که باید رعایت شان و حفظ قداست ائمه، پیامبران وشخصیت‌هایی نظیر حضرت ابوالفضل صورت پذیرد. زیرا این بزرگواران برای ما بسیار محترم و عزیز هستند و باید نسبت به شخصیت فکری، اخلاقی و تقوایی آن‌ها با دقت نظارت کنیم تا خدایی ناکرده این عزیزان مانند افراد معمولی معرفی نشوند.

حکمیت لازم است
دبیر سابق جامعه وعاظ تهران در پایان گفت: در چنین مواردی کار‌شناسان و ناظران بر ساخت این فیلم‌ها، می‌باید پیش از اکران عمومی، فیلم خود را در نزد مراجع و یا نمایندگان آن‌ها به نمایش درآورند تا در زمان اکران عمومی با مشکل مواجه نشوند. اگر هم در چنین مواردی بین مراجع اختلاف نظر وجود داشت، باید به «حکم» رجوع کرد و بالاخره رهبری باید تعیین کنند.

 

این گونه موارد هم تنها مختص فیلم‌ها نیستند. به عنوان نمونه در باب این مسئله که آیا زنان می‌توانند به مقام وزارت برسند یا نه، بین بزرگان اختلاف وجود دارد. اما زمانی که رهبری در این زمینه نظر می‌دهند که به نظر من این مسئله ایراد ندارد، بقیه نیز باید این ماجرا را تمام کنند.
 اخبار اجتماعی - سلام نو

 


ویدیو مرتبط :
نشان دادن چهره حضرت عباس در فیلم رستاخیز و واکنش مراجع

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش به نمایش چهره حضرت‌ ابوالفضل (ع)


تهیه‌کننده‌ی سریال «مختارنامه» که چند سال قبل با حذف صحنه‌های مربوط به نمایش چهره‌ی حضرت ابوالفضل(ع) در سریالش مواجه شد، با بیان اینکه از نمایش چهره‌ی آن حضرت در فیلم «رستاخیز» اطلاع داشته است‌، گفت: نمایش چهره‌ی حضرت ابوالفضل(ع) در جشنواره‌ فیلم فجر، به خاطر نگاه سینمایی بوده و دلیل دیگری نداشته است.

خبرگزاری ایسنا: تهیه‌کننده‌ی سریال «مختارنامه» که چند سال قبل با حذف صحنه‌های مربوط به نمایش چهره‌ی حضرت ابوالفضل(ع) در سریالش مواجه شد، با بیان اینکه از نمایش چهره‌ی آن حضرت در فیلم «رستاخیز» اطلاع داشته است‌، گفت: نمایش چهره‌ی حضرت ابوالفضل(ع) در جشنواره‌ فیلم فجر، به خاطر نگاه سینمایی بوده و دلیل دیگری نداشته است.

محمود فلاح در این خصوص توضیح داد: متاسفانه هنوز موفق نشدم چهره حضرت ابوالفضل(ع) را در فیلم «رستاخیز» در جریان جشنواره فیلم فجر ببینم، اما کاملا مطلع بودم که قرار است چهره‌ی ایشان به نمایش دربیاید.

وی همچنین تصریح کرد: شاید به نمایش درآمدن چهره حضرت ابوالفضل(ع) در فیلم «رستاخیز»، به این دلیل باشد که سینما بیننده‌های خاص خودش را دارد و محدودیت‌هایش نسبت به تلویزیون کمتر است. من به عنوان تهیه‌کننده‌ای که 30 الی 40 سال سابقه کار دارم، احساس می‌کنم کمی خط قرمز‌های تلویزیون به واسطه‌ی نوع بینندگانی که دارد، بیشتر از سینماست؛ بر این اساس شاید به خاطر نگاه سینمایی بوده که چهره‌ی حضرت ابوالفضل(ع) را نشان دادند.

فلاح سپس یادآور شد: به یاد دارم در زمان پخش سریال «مختارنامه» حدود 17 الی 18 دقیقه از صحنه‌های مربوط به چهره حضرت عباس(ع) را به دستور علما حذف کردند. در آن مقطع من به همراه آقای داوود میرباقری هرچه تلاش کردیم تا چهره ایشان پخش شود به نتیجه نرسیدیم و اعلام کردند که این پلان‌ها باید حذف شود.

تهیه کننده سریال «مختارنامه» در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا با تاکید بر اینکه خدا را شکر کار ماندگاری از خودمان برجای گذاشتیم‌، بیان کرد: جا دارد بگویم از این اتفاقات ناراحت نشدم؛ چرا که آنچه که باید برای «مختارنامه» اتفاق می‌افتاد، افتاد به همین دلیل خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم از اینکه با آقای میرباقری کاری را انجام دادیم که «مختارنامه» اثری ماندگاری شد و مردم هم دوست داشتند. امیدوارم مردم از ما راضی باشند.