اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش سرد بازار به وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو/ رکود با افت بیشتر قیمت در محرم همراه شد



اخبار,اخباراقتصادی, بازار  خودرو

خبر پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو تأثیری بر روند عرضه و تقاضا در بازار خودرو نداشته و در شرایطی که رکود فصلی این بازار با کاهش خرید در ماه محرم همراه شده، قیمت‌ خودروها در واکنش به این خبر تغییری نکرده است.

  هفته گذشته وزرای اقتصادی دولت از بسته‌ای برای خروج از رکود رونمایی کردند که طبق آن، پرداخت وام 25 میلیون تومانی بابت خرید خودرو در راستای تحریک تقاضا برای صنعت خودرو صورت خواهد گرفت.

شاید در نگاه اول مطرح شدن این خبر، چشم‌انداز افزایش تقاضا برای خرید خودرو و در نتیجه رشد قیمت‌ها و رونق بازار خودروهای داخلی را به همراه داشته باشد، اما رکود بازار به حدی عمیق است که طی روزهای اخیر واکنشی از سوی بازار نسبت به خبر پرداخت وام 25 میلیون تومانی دیده نشده و همچنان شاهد بی‌توجهی خریداران نسبت به این بازار هستیم.

علیرضا پور حسنی، یکی از فعالان بازار خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: ممکن است وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو در درازمدت بر وضعیت بازار تأثیرگذار باشد، اما اگر مانند وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن مشمول گذشت زمان شود، نمی‌تواند تأثیری بر بازار داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار نسبت به این مسئله واکنشی نشان نداده و همچنان رکود در بازار خودرو ادامه دارد.

اکبری زاده، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خودرو در بازار به کف رسیده است، گفت: رکود فصلی در ماه‌های مهر و آبان هر سال تکرار می‌شود و در حال حاضر ماه محرم نیز با این ماه‌ها هم‌زمان شده و بازار خودرو بیشتر از قبل دچار رکود شده است.

  بازار خودرو در حالی در رکود عمیق به سر می‌برد که ممکن است مطرح شدن خبر پرداخت وام 25 میلیون تومانی عاملی برای دست نگه‌داشتن اندک خریداران این بازار شود تا پس از برقراری ساز و کار پرداخت وام خودرو، نسبت به خرید اقدام کنند. به این ترتیب، اگر مدت زمان اجرایی‌شدن این طرح طولانی شود، می‌تواند رکود بیشتری را در بازار ایجاد کند، البته به شرطی که شرایط پرداخت وام خرید خودرو و سود آن جذابیت لازم را برای خریداران ایجاد کند.

رکود در بازار خودرو و کاهش شدید خرید و فروش در این بازار باعث شده تا قیمت اکثر خودروها تقریباً ثابت باقی بماند.علاوه بر این، برخی فروشندگان واقعی نیز خودروی خود را با قیمت‌های پایین‌تر از متوسط قیمت بازار عرضه می‌کنند.

بر این اساس قیمت پژو 206 تیپ 5 در بازار بدون تغییر 36 میلیون و 300 هزار تومان است و پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز همچنان با قیمت 36 میلیون و 900 هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت پژو 405 اس ال ایکس هم بدون تغییر 30 میلیون و 100 هزار تومان است و نوع دوگانه‌سوز این خودرو نیز با قیمت 31 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

پارس سال نیز بدون تغییر قیمت در بازار 35 میلیون و 700 هزار تومان عرضه می شود.

قیمت تندر 90 اتوماتیک ایران‌ خودرو با کاهش 200 هزار تومانی به 46 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. در عین حال قیمت رانا با 100 هزار تومان افزایش، به 32 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.

سمند ال ایکس نیز همچنان بدون تغییر قیمت معادل 30 میلیون و 100 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.

در بررسی قیمت محصولات سایپا نیز باید به کاهش 100 هزار تومانی قیمت تیبا و عرضه این خودرو با قیمت 24 میلیون تومان، اشاره کنیم.

سایپا 111 مدل SE با افت قیمت 400 هزار تومانی، حدود 19 میلیون و 900 هزار تومان در بازار معامله می شود و سایپا 132 مدل SE نیز با افت قیمت 100 هزار تومانی، معادل 20 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت مگان نیز که طی ماه‌های اخیر با کاهش استقبال دولتی‌ها مواجه شده و محصولات جدیدی مانند سراتو و مزدا 3 جایگزین آن شده است، همچنان با کاهش قیمت روبه‌رو است، به‌ طوری‌ که در حال حاضر در بازار به قیمت 105 میلیون تومان معامله می‌شود. کاهش قیمت کارخانه‌ای چانگان ایدو از 83 میلیون و 500 هزار تومان به 69 میلیون و 950 هزار تومان باعث شده تا قیمت این خودرو در بازار نیز کاهش یابد و در حال حاضر کمتر از 70 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

چانگان مدل CS35 نیز از طرف کارخانه با کاهش قیمت همراه بوده و از 88 میلیون و 400 هزار تومان به 74 میلیون و 950 هزار تومان رسیده که در بازار نیز همین میزان کاهش قیمت را تجربه کرده است.

بازار خودرو درحالی با رکود همراه است که هر چند وقت یکبار خبرهایی درمورد تلاش خودروسازان برای ایجاد رونق در فروش‌ محصولاتشان به گوش می‌رسد، اما تاکنون موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است.

 

 اخبار اقتصادی  - فارس


ویدیو مرتبط :
مردم هنوز با وام ۲۵ میلیونی خودرو مخالفند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افت قیمت برخی خودروها در سایه رکود بازار خودرو



اخبار,اخباراقتصادی, قیمت روز خودرو


 اخباراقتصادی - افت قیمت برخی خودروها در سایه رکود بازار خودرو

ركود بازار خودرو طی هفته‌های جاری باعث شد تا پژو 206 تیپ 5 كه از اواسط خردادماه گذشته روی قیمت 39 میلیون و 500 هزار تومان بود، به 38 میلیون و 100 هزار تومان برسد. افت قیمت دیگر 206 بازار یعنی V8 نیز طی یك ماه گذشته به یك و نیم میلیون تومان رسید. به این ترتیب این خودرو كه تا ماه قبل در بازار قیمتی برابر با 40 میلیون تومان داشت، حالا با 38 میلیون و 500 هزار تومان قابل معامله است. تندرها نیز در هفته گذشته با جو بازار پیش رفته‌اند و به‌صورت میانگین افت قیمت یك میلیون تومانی داشته‌اند.

ركود در بازار خودرو حالا بیش از یك ماه است كه ادامه دارد. ركودی که بعد از اعلام فرمول تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت تشدید شد.


حالا با اضافه شدن رویدادهایی چون جام جهانی فوتبال و آغاز ماه رمضان و به دنبال آن كاهش مسافرت‌های تابستانی به جریان فرمول تعیین قیمت خودرو، بر ركود بازار خودرو بیش از پیش اضافه شده است.  ادامه پیدا كردن ركود در بازار خودرو طی هفته‌های گذشته، افت قیمت برخی خودروها را نیز در پی داشت تا آنجا كه خودرویی مانند تندر دنده اتومات كاهش 2 میلیون تومانی قیمت را به خود دید و به 48 میلیون تومان رسید.  


اما فرمول شورای رقابت به‌عنوان تشدید‌کننده ركود فعلی بازار، از آنجایی این بازار را به كما برد كه قیمت‌هایی كه از سوی شورای رقابت برای خودروهای داخلی اعلام شد، در مورد برخی محصولات پایین‌تر از قیمت‌هایی بود كه در حال حاضر روی این محصولات قرار دارد.  به عقیده فعالان بازار همین موضوع نیز باعث شد تا مشتریان به امید خرید خودرو با قیمت‌های جدید دست از خرید بكشند.  یك فعال بازار عقیده دارد بعد از توضیحاتی كه رئیس شورای رقابت در رابطه با قیمت‌های اعلام شده مطرح كرد، نگاه مشتری‌ها نیز به قیمت‌های فعلی تغییر پیدا كرده است.

 

پیش‌بینی این فعال بازار این است كه با وارد شدن به نیمه دوم ماه رمضان و همچنین اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت، بازار از حالت ركود خارج خواهد شد. شنبه آینده قرار است قیمت‌های كارخانه‌ای با اضافه شدن هزینه‌های شماره‌گذاری، بیمه، مالیات و همچنین آپشن‌های كیسه هوا و استاندارد یورو4 از سوی شورای رقابت اعلام شود. فعالان بازار عقیده دارند با روشن شدن ماهیت اصلی فرمول شورای رقابت، كه فرمولی افزایشی است، مشتریان به تدریج به بازار باز خواهند گشت؛ زیرا با اجرای فرمول شورای رقابت توسط خودروسازان، قیمت‌های فعلی بازار با افزایش همراه خواهند بود. 

 

  بنابراین از نگاه فعالان بازار طبیعی است كه مشتریان ترجیح دهند در شرایط فعلی بازار، خرید خود را انجام دهند؛ زیرا بازار آینده را بازاری گران‌تر پیش‌بینی می‌كنند. از نگاه فعالان بازار، خرید در بازار فعلی از آنجایی به سود خریداران خواهد بود كه قیمت‌ها به دلیل ركود بازار، به‌صورت میانگین با یك میلیون تومان كاهش همراه بوده‌اند. افت قیمت خودروهای داخلی در حالی تا كنون ادامه داشته كه تولیدات خودروسازان در سه ماه ابتدایی امسال با رشد 80 درصدی همراه بوده است. رشد تولید و افزایش عرضه به بازار، خود می‌تواند عاملی دیگر برای تعدیل قیمت‌ها در بازار خودرو باشد.  در كنار افت قیمت داخلی‌ها، وارداتی‌ها نیز در نتیجه افت نرخ ارز با كاهشی نسبی همراه بوده‌اند. 


    ادامه افت قیمت داخلی‌ها
ركود بازار خودرو طی هفته‌های جاری باعث شد تا پژو 206 تیپ 5 كه از اواسط خردادماه گذشته روی قیمت 39 میلیون و 500 هزار تومان بود، به 38 میلیون و 100 هزار تومان برسد. افت قیمت دیگر 206 بازار یعنی V8 نیز طی یك ماه گذشته به یك و نیم میلیون تومان رسید. به این ترتیب این خودرو كه تا ماه قبل در بازار قیمتی برابر با 40 میلیون تومان داشت، حالا با 38 میلیون و 500 هزار تومان قابل معامله است. تندرها نیز در هفته گذشته با جو بازار پیش رفته‌اند و به‌صورت میانگین افت قیمت یك میلیون تومانی داشته‌اند. 


بر همین اساس تندر E2 ایران‌خودرو طی هفته جاری 38 میلیون تومان ارزش داشته و این مدل تندر در پارس خودرو نیز 39 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.  تندر E1 مدل ساده‌تر تندر است كه در بازار قیمتی برابر با 35 میلیون تومان دارد. 


پژو 405 بنزینی دیگر خودرو بازار است كه با قیمت 29 میلیون و 200 هزار تومان تغییری نسبت به هفته گذشته نداشته است. پژو 405 دوگانه‌سوز نیز طی هفته گذشته قیمتی برابر با 32 میلیون و 500 هزار تومان داشته است.  اما پارس سال كه هم‌اكنون در دو مدل ساده و دوگانه‌سوز در بازار موجود است، به ترتیب قیمت‌هایی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان و 38 میلیون و 500 هزار تومان دارند. 


سمند ال.ایكس نیز طی هفته گذشته بدون تغییر بوده و روی 32 میلیون تومان باقی مانده است. رانا به‌عنوان دومین خودرو ملی ایران‌خودرو، بعد از آغاز ركود بازار به 32 میلیون و 200 هزار تومان رسید.  اما می‌توان گفت در این میان خانواده پراید خود را از ركود بازار به دور نگه داشته و قیمت‌های پیشین خود را حفظ كرده است.  به این ترتیب پراید 111 در بازار این روزها همچنان روی 20 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است. مدل 131 خانواده X100 نیز در بازار هفته گذشته 19 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشته است.

 

در این میان، پراید 132 تنها خودرویی بوده كه با 100 هزار تومان افزایش قیمت به 18 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است.  تیبا نیز همچنان مانند هفته‌های قبل روی قیمت 23 میلیون و 600 هزار تومان باقی مانده است.  مگان، خودروی پرطرفدار بازار كه این روزها تولید آن به‌صورت محدود در پارس‌خودرو جریان دارد، از 100 میلیون تومان پایین نیامده است. تیانا نیز همچنان تولیدی در خطوط تولید خود ندارد تا قیمت این مونتاژی ژاپنی همچنان روی 150 میلیون تومان باقی بماند.
 اخبار اقتصادی - روز نو