اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش رویترز به تکذیبیه‌‌ دفتر روحانی


رویترز ضمن انتشار مجدد یادداشت منتسب به رئیس‌جمهور کشورمان مدعی شد این مطلب برای "پروژه سندیکا" نگاشته شده و سپس با تأیید نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در انتشارات تابعه شامل روزنامه آلمانی منتشر شده است.

خبرگزاری تسنیم: رویترز ضمن انتشار مجدد یادداشت منتسب به رئیس‌جمهور کشورمان مدعی شد این مطلب برای "پروژه سندیکا" نگاشته شده و سپس با تأیید نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در انتشارات تابعه شامل روزنامه آلمانی منتشر شده است.

در روزهای اخیر انتشار مطالبی منتسب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در برخی جراید خارجی بالاخص روزنامه زودویچه‌سایتونگ آلمان با واکنش‌های مقامات‌ و نهادهای رسمی کشورمان مواجه شد.

محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم در خصوص انتساب یادداشتی به حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در این نشریه آلمانی، اظهار داشت: "فارغ از محتوای مطلب، رئیس‌جمهور هیچ‌گونه یادداشتی در اختیار نشریه آلمانی مذکور قرار نداده و انتساب این یادداشت به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران کذب است."

از طرف دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری نیز نوشت: "در پی انتشار برخی اخبار، مطالب و اقوال نادرست و انتساب آن به رییس‌جمهور در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی در روزهای اخیر، دفتر ایشان با صدور اطلاعیه‌ای مطالب غیرمستند را فاقد اعتبار دانست."

در این میان خبرگزاری رویترز که منبع اصلی خبرگزاری‌های داخلی در انتشار یادداشت منتسب به رئیس‌جمهور بود با انجام برخی اصلاحات مطلب خود را بازنشر نمود.

در پاراگراف سوم متن منتشر شده چنین نوشته شده است: "وی [حسن روحانی] این اظهارات را در مقاله‌ای آماده شده برای "پروژه سندیکا" [Project Syndicate] بیان کرده است که با تأیید نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، در میان اعضای عضو، شامل روزنامه آلمانی زودویچه‌سایتونگ منتشر شده است."

شایان ذکر است که "پروژه سندیکا" بزرگترین اتحادیه صنفی جهان با محوریت دیدگاه‌ها است که عقاید و آراء متخصصین، فعالین، برندگان نوبل، دولتمردان، اقتصاددانان، متفکرین سیاسی، رهبران تجاری و دانشگاهیان را بین بیش از 500 عضو ناشر در 150 کشور جهان پخش می‌کند. این سازمان در سال 2012 به عنوان یکی از پنج سازمان خبری بزرگ جهان معرفی شد.

در اظهارات منتسب به روحانی که در زودویچه‌سایتونگ منتشر شده، چنین نگاشته شده بود: "ما می‌خواهیم روابط با کشورهای اروپایی و آمریکایی را بر اساس احترام متقابل بهبود بخشیم."

وی در ادامه افزوده بود: "ما سعی داریم از سنگینی بیشتر بر روابط بین ایران و آمریکا اجتناب ورزیده و نیز تنش‌هایی را که به ارث برده‌ایم از بین ببریم."

رئیس‌جمهور ایران با اعلام اینکه ایران نمی‌تواند تمام چیزهایی که بر روابط بین دو کشور در 60 سال گذشته تأثیر گذاشته است را فراموش کند نوشته است: "ما باید اکنون بر زمان حال تمرکز کرده و خود را آینده محور سازیم."

وی همچنین اعلام کرده است: "ما هیچگاه حتی درباره گزینه کسب سلاح هسته‌ای فکر هم نکرده‌ایم. ما هیچگاه از حق خود برای بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای صرفنظر نخواهیم کرد اما در تلاش‌ هستیم تا تمام تردیدها را برطرف کرده و به تمام سؤالات منطقی درباره برنامه‌مان پاسخ دهیم."


ویدیو مرتبط :
واکنش یک روحانی به فیلم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش روزنامه آلمانی "زوددویچه"به تکذیبیه دفتر روحانی



اخبار,مصاحبه حسن روحانی با روزنامه آلمانی


اخبار سیاسی - روزنامه آلمانی "زوددویچه":

مقاله ای که از روحانی منتشر کردیم برپایه یکی از سخنرانی های بود/دفتر ریاست جمهوری ایران با انتشار آن موافقت کرده بود

روزنامه "زوددویچه" در صفحه دوم شماره روز دوشنبه خود مقاله‌ای را به قلم حسن روحانی با عنوان "اسلام بمب اتم را ممنوع کرده است" در ستون "نگاه بیرونی" منتشر کرد. لب کلام روحانی در مقدمه مقاله به این صورت آمده است: «در منطقه‌ای نامطمئن ایران می‌تواند به برقراری صلح کمک کند. اما غرب باید به نقش این کشور در آنجا احترام بگذارد.»

روزنامه "زوددویچه" در صفحه دوم شماره روز دوشنبه خود مقاله‌ای را به قلم حسن روحانی با عنوان "اسلام بمب اتم را ممنوع کرده است" در ستون "نگاه بیرونی" منتشر کرد. لب کلام روحانی در مقدمه مقاله به این صورت آمده است: «در منطقه‌ای نامطمئن ایران می‌تواند به برقراری صلح کمک کند. اما غرب باید به نقش این کشور در آنجا احترام بگذارد.»

به گزارش تیک، دتلف اسلینگر، دبیر روزنامه "زوددویچه"، در مصاحبه با دویچه وله گفت: «مقاله‌ای که زوددویچه منتشر کرده، مقاله‌ای است که از ""پروژه سندیکا" (project syndicate) گرفته که آژانسی است با دفاتری در نیویورک و پراگ. پروژه سندیکا این مقاله را در سراسر جهان عرضه کرده و حق انتشار آن در آلمان را روزنامه زوددویچه داشته است.»

"پروژه سندیکا" سازمانی غیرانتفاعی و بین‌المللی است که مخارج خود را از طریق کمک‌های مالی اعضای خود تامین می‌کند. بیش از ۴۳۰ روزنامه و مجله در ۱۵۰ کشور جهان عضو این سازمان هستند. اعضای این سازمان در آلمان در کنار "زوددویچه" از جمله "هندلزبلات"، "دی ولت" و "ویرتشافتز وخه" هستند. "پروژه سندیکا" سالانه صدها تفسیر و مقاله را به ۸ زبان عرضه می‌کند که توسط دانشمندان، سیاستمداران و فعالان سیاسی نوشته شده‌اند. این سازمان خدمات خود را به طور مجانی در اختیار کشورهای به لحاظ مالی ضعیف می‌گذارد.

اشتفان کورنلیوس، رئیس بخش سیاست خارجی روزنامه "زوددویچه"، به دویچه وله گفت: «این مقاله بر پایه یکی از سخنرانی‌های حسن روحانی است. متن آن را "پروژه سندیکا" برای عرضه به روزنامه‌های عضو این سازمان آماده کرده است. پروژه سندیکا در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) اجازه مقامات ایرانی را برای تهیه متنی براساس سخنرانی آقای روحانی کسب کرده است. بنابراین، این مقاله فقط برای انتشار در زوددویچه نوشته نشده و در ضمن موافقت دفتر ریاست جمهوری همراه آن است.»

اشتفان کورنلیوس افزود که نمی‌تواند تکذیب مقام ایرانی در این باره را توضیح دهد.

اخبار سیاسی - تیک