اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش روسیه به اظهارات دبیرکل سازمان ملل



اخبار,خبر های سیاست خارجی,روسیه

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای رسمی اعتراض خود را نسبت به سخنان تحریک آمیز دبیر کل سازمان ملل علیه این کشور اعلام کرد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای رسمی که روز دوشنبه منتشر شد، از صحبت های دبیرکل درباره نقش روسیه در مذاکرات صلح سوریه انتقاد کرد و صحبتهای بان کی مون را مورد سرزنش قرار داد.

بان کی مون در سخنانی روسیه را به مختل کردن روند مذاکرات صلح سوریه متهم کرده بود. دبیر کل سازمان ملل ادعا کرد: روسیه مانع اصلی مذاکرات صلح محسوب می شود.

وی در گفتگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت: حملات هوایی روسیه علیه گروههای مخالف دولت سوریه مانع اصلی پیشرفته مذاکرات محسوب می شود.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به این سخنان دبیرکل اعلام کرد: ما از یک مقام جهانی انتظار چنین صحبت هایی را نداشتیم. ما انتظار داریم بان کی مون نسبت به کشورها بی طرف بماند.

پیشتر دولت آمریکا نیز روسیه را به معلق کردن مذاکرات صلح ژنو متهم کرده است.

اخبار سیاست خارجی - مهر


ویدیو مرتبط :
افشاگری معاون اول رئیس جمهور واکنش دبیرکل سازمان ملل را برانگیخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات تند دبیرکل سازمان ملل علیه اسد



اخبار ,اخبار بین الملل ,بحران سوریه

 

اخبار بین الملل - نیمی از مردم سوریه نیازمند کمک‌های بشردوستانه
اظهارات تند دبیرکل سازمان ملل علیه اسد

دولت سوریه، دولتی شکست خورده است.

دبیرکل سازمان ملل ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه را از شورای امنیت خواستار شد و افزود: دولت سوریه روز به روز به "یک دولت شکست خورده" نزدیک می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، بان کی مون، در ادامه سخنانش به طرح شش بندی خود برای پایان‌ دادن به خشونت‌ها و حل بحران سوریه اشاره کرد. بر اساس بند اول، وی از شورای امنیت و همه کشورهای جهان خواست تا مانع ورود سلاح به سوریه شوند. براساس بند دوم، وی همچنین لغو محاصره و اعمال محدودیت علیه مردم سوریه را از سوی نیروهای دولتی و مخالفان مسلح سوری خواستار شد و بر ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق مرزها به دست شهروندان سوری تاکید کرد و همچنین از مخالفان خواست تمام بازداشت شدگان را آزاد کنند.

به موجب بند سوم، وی بر ضرورت آغاز روند سیاسی جدی برای ایجاد سوریه جدید تاکید کرد و افزود: انتخابات ریاست جمهوری که در سوریه برگزار شد ضربه‌ای به تلاش‌های اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه بود.

بر اساس بند چهارم، بان کی مون به مساله مجازات مرتکبان جنایات در سوریه پرداخت و گفت: ناوی پیلای کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکنون بارها از شورای امنیت خواسته تا آن‌ها را به دادگاه بین‌المللی ارجاع دهد و در ادامه از کشورهایی که به ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی معترضند خواست تا دلایل قانع کننده‌ای ارائه دهند.

بر اساس بند پنجم، وی همچنین بر ضرورت پاکسازی کامل سوریه از سلاح‌های شیمیایی و نهایتا در بند آخر بر رویارویی منطقه‌ای با درگیری‌ها و تهدیدهای گروه‌های تندرو تاکید کرد. بان کی مون در ادامه سخنان خود اعلام کرد: از زمان شروع بحران سوریه بیش از 150 هزار تن کشته و بیش از نیمی از ساکنان سوریه آواره شده‌اند و مردان و زنان و حتی کودکان در زندان‌ها به سر می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: مردم سوریه نه برای تغییر نظام بلکه برای آزادی و بدون هیچ اسلحه‌ای به میدان‌های شهر آمدند اما سرکوب شدند و در این میان گروه‌های تروریستی از فرصت استفاده کرده و میان آن‌ها جای پایی برای خود پیدا کردند و این مساله باعث شد تا امروز سوریه به "دولت شکست خورده" نزدیک شود. وی در ادامه به اهمیت رویارویی با گروه‌های خطرناک تروریستی در سوریه تاکید کرد و افزود: چندین گروه مسلح در سوریه سعی در حل مشکل سیاسی کشور داشتند اما با وجود حجم اختلافات در خصوص آینده سیاسی کشور، مشخص شد که این گروه‌ها از سوی سازمان‌های تروریستی همچون داعش و النصره حمایت می‌شوند.

بان کی مون اظهار کرد: درگیری‌ها در سوریه از طریق مرزهای مشترک میان سوریه و عراق هم‌اکنون به عراق منتقل شده است. موفقیت داعش به جلب حمایت اکثر سنی‌ها از این گروه منجر خواهد شد لذا ضروری است که دولت عراق و دیگر کشورهای حامی آن سعی کنند که مانع اقدامات تروریستی داعش شده و در این دام نیفتند. بان کی مون تاکید کرد: اگر تلاشی برای تشکیل دولت فراگیر در عراق صورت نگیرد حملات هوایی به داعش احتمالا اثر اندک و حتی نتایج عکس خواهد گذاشت. دبیرکل سازمان ملل در ادامه نسبت به جنگ‌های طائفه‌ای هشدار داد و از تماس‌های میان ایران و عربستان و دیگر کشورها به منظور برقراری آرامش در منطقه ابراز خشنودی کرد.

وی عنوان داشت: امیدوارم که با همکاری همگان، بحران کنونی پایان گیرد و آرامش و صلح در منطقه حاکم شود. چندین کشور و گروه‌های تندرو هستند که در بحران سوریه دخالت می‌کنند و به دنبال تحکیم مواضع خود در منطقه هستند.  قدرت‌های خارجی در سوریه از طرفین درگیری حمایت نظامی می‌کنند. بان کی مون بر لزوم امحای کامل زرادخانه‌ سلاح‌های شیمیایی سوریه تاکید کرد و گفت: همچنان حدود هشت درصد زرادخانه‌های شیمیایی سوریه نابود نشده است. وی با اشاره به کشتار مردم سوریه افزود: سوریه روز به روز به "دولت شکست خورده" نزدیک می‌شود.

نیمی از مردم سوریه نیازمند کمک‌های بشردوستانه
به گفته دبیرکل سازمان ملل با وخامت اوضاع در سوریه تعداد افرادی که نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند به 8 / 10 میلیون تن که نیمی از جمعیت 22 میلیون نفری این کشور محسوب می‌شوند، افزایش یافته است.

در گزارش ماهانه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت این سازمان آمده است: 5 / 3 میلیون تن از مردم سوریه که در مناطق درگیر ناآرامی‌ها و جنگ داخلی این کشور ساکن هستند تقریبا نمی‌توانند به کمک‌های بشردوستانه دسترسی داشته باشند و دسترسی کارمندان کمک‌های بشردوستانه به این افراد غیرممکن یا سخت است. دبیرکل سازمان ملل با ترسیم تصویری نامناسب از درگیری‌های خشونت بار و افزایش ناآرامی‌ها در سوریه اعلام کرده که غیرنظامیان در مناطق درگیر جنگ به واسطه عاملان انتحاری کشته می‌شوند و گزارش‌هایی از اعدام‌ها و سایر اقدامات تروریستی از جانب گروه‌های تروریستی شامل داعش منتشر شده است. 

اخبار بین الملل - ایسنا