اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش رضا خاتمی به ممنوع‌الخروج شدنش



اخبار,اخبارسیاسی,رضا خاتمی


 اخبار سیاسی - رضا خاتمی ممنوع‌الخروج شد

سید محمد رضا خاتمی هم به جمع افرادی پیوست كه برای خروج از ایران با مشكل مواجه شده‌اند. روز گذشته وقتی نایب‌رئیس مجلس ششم به فرودگاه می‌رود ماموران فرودگاهی به او اعلام می‌كنند كه حق خروج از ایران را ندارد. این در حالی است كه بنا به اظهارات همسر رضاخاتمی كه چندی پیش در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط مطرح كرده بود، دكتر خاتمی سفرهای متعددی برای حضور در سمینارهای علمی به كشورهای دیگر دارند. برادرمحمدخاتمی درباره ممنوع‌الخروجی خود می‌گوید من نیز در فرودگاه متوجه ممنوع‌الخروج شدن خود شدم.

این مساله بدون اطلاع قبلی صورت گرفته و با توجه به اینكه من از یكی از حقوق شهروندی خویش محروم شده‌ام باید از این مساله مطلع و دلیل آن را می‌دانستم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینكه ماموران در فرودگاه هیچ اطلاعی از ممنوع‌الخروجی من نداشتند، اظهار داشت: ماموران حتی از اینكه من باید از چه مرجعی این مساله را پیگیری كنم نیز اطلاعی نداشتند. او با اشاره به حكم ممنوع‌الخروجی قبلی خود خاطرنشان كرد: قبلا نیز چنین حكمی صادر شده بود و البته از قبل به من نیز خبر داده بودند و من به این حكم اعتراض كردم و حكم ممنوع‌الخروجی نیز لغو شده بود.

 

خاتمی با بیان اینكه دلیل صدور چنین تصمیمی را نمی‌داند، یادآور شد: من نمی‌دانم این احكام از كجا صادر شده و دلیل این مساله چیست. بر اساس قانون 5 گروه از افراد برای خروج از مرزهای كشور دچار مشكل می‌شوند: بدهكاران قطعی مالیاتی و بدهكارانی كه به موجب صدور حكم قطعی دادگاه یا صدور اجراییه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاك، بدهی آنها محرز شده، افرادی كه در خارج از ایران به خاطر تكدی، ولگردی، سرقت، كلاهبرداری و هرعنوان دیگری دارای سوءشهرت باشند،

 

كسانی كه مسافرت آنها به خارج از كشور به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد، كسانی كه به موجب اعلام كتبی مقامات قضایی حق خروج از كشور را ندارند و افرادی كه اخذ گذرنامه و خروج از كشور آنها به اراده فرد دیگری (پدر، شوهر و...) محول شده است البته ممنوعیت خروج یا باید مستند به ماده 160 قانون گذرنامه یا ماده 133 قانون آیین دادرسی كیفری یا مستند به دستور تصمیم مقاماتی باشد كه به موجب ماده 17 قانون گذرنامه می‌توانند دستور عدم ممانعت از خروج را بدهند.

 

دستور عدم خروج باید به موجب تصمیم قضایی باشد كه این تصمیم باید در اثر یك شكایت یا اعلام جرم باشد، البته مواد مندرج در ماده 17 قانون گذرنامه برای این مساله یك استثنا قائل شده است. این ماده قانونی می‌گوید: «دولت می‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهكاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی كه در آیین نامه تعیین می‌شود جلوگیری كند. » پیش ازاین نیز خبری منتشر شده بود مبنی بر ممنوع‌الخروجی سید‌محمد خاتمی. خبری كه هنوز از سوی مقامات مسئول تایید نشده است و به گفته مرتضی حاجی، به صورت تلفنی به اطلاع خاتمی رسیده است.
 
  اخبار سیاسی - آرمان


ویدیو مرتبط :
کیروش ممنوع الخروج شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش وکیل خاتمی به ممنوع الخروج بودن رئیس جمهور سابق



اخبار ,اخبار سیاسی,ممنوع الخروج بودن خاتمی

 

اخبار سیاسی - وکیل خاتمی :
مشکلی برای خروج خاتمی از کشور وجود ندارد

تا کنون هیچ اتهامی به آقای خاتمی تفهیم نشده و تنها شنیده شده که برخی به ایشان گفته‌اند، خروج ایشان از کشور به مصلحت نیست. دستگاه‌های امنیتی نیز اختیار ممانعت از خروج افراد را ندارند.

پس از در گذشت نلسون ماندلا و بحث شرکت سیاسیون جهان در مراسم تدفین وی، اخباری نیز در ایران مبنی بر تصمیم سید محمد خاتمی برای شرکت در مراسم خاکسپاری رهبر سیاه پوستان آفریقای جنوبی در رسانه‌ها منتشر شد.

 

این خبر به سرعت واکنش‌هایی را نیز در پی داشت و عده‌ای باز هم بر طبل لزوم ممنوع الخروج بودن طراح گفتگوی تمدن‌ها کوبیدند. به همین سبب سلام نو این مساله را از محمود علیزاده طباطبایی، وکیل رئیس دولت اصلاحات جویا شد که موضع وی را در ادامه می‌خوانید:

محمود علیزاده طباطبایی در این رابطه گفت: در هر شرایطی برای ممنوع الخروجی اشخاص از کشور، به لحاظ قانونی صدور قرار قضایی لازم است. باید اتهامی مشخص در مورد اشخاص وجود داشته باشد و فرد متهم نیز تفهیم اتهام شود و پس از طی این مراحل وی ممنوع الخروج شود.

وکیل سید محمد خاتمی گفت: تا کنون هیچ اتهامی به آقای خاتمی تفهیم نشده و تنها شنیده شده که برخی به ایشان گفته‌اند، خروج ایشان از کشور به مصلحت نیست.

وی افزود: قوه قضائیه دستگاه تشخیص مصلحت نیست و مطابق قانون باید در هر حالتی بازپرس تفهیم اتهام کرده و دستگاه قضائی به اتهام رسیدگی می‌کند. بنده اطمینان دارم که این مراحل در خصوص آقای خاتمی طی نشده است.

علیزاده تاکید کرد: دستگاه‌های امنیتی نیز اختیار ممانعت از خروج افراد را ندارند، مگر در جرایم خاص که آنجا نیز به عنوان مجری دستگاه قضا وارد عمل می‌شوند.

اخبار سیاسی - سلام نو