اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش دیوان محاسبات به سخنان احمدی‌نژاد....



 

 

واکنش دیوان محاسبات به سخنان احمدی‌نژاد: اختلاف حساب یک میلیارد دلاری به امضای «رحیمی» به مجلس فرستاده شد

رئیس کل دیوان محاسبات کشور طی نامه‌ای به رئیس مجلس، نسبت به اظهارات احمدی‌نژاد در جلسه علنی بررسی سوال از رئیس‌جمهور واکنش نشان داد.

به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی رئیس کل دیوان محاسبات کشور طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، نسبت به اظهارات محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در جلسه علنی بررسی سوال از رئیس‌جمهور، واکنش نشان داد؛ متن کامل این نامه را منتشر می‌کند:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

با احترام، در پاسخ به مطالب مطرح شده از سوی ریاست محترم جمهوری در جلسه علنی مورخ 24/12/90 موارد ذیل به جهت استحضار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تنویر افکار عمومی به استحضار می‌رسد:

1- موضوع اختلاف حساب یک میلیارد دلار شرکت ملی نفت ایران و خزانه مربوط به تفریغ بودجه سال 1385، در زمان ریاست جناب آقای رحیمی معاونت محترم اول ریاست‌جمهوری بر دیوان محاسبات کشور به تصویب رسیده و با امضای ایشان به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. شایان ذکر است دیوان محاسبات کشور هیچگاه فردی را متهم به دزدی و اختلاس نکرده و اساساً این نوع ادبیات در دیوان محاسبات کشور جایگاهی ندارد. در همه حال تأکید بر رعایت حقوق بیت‌المال و اجرای صحیح مراحل قانونی رسیدگی به پرونده بوده و در هیچ یک از جوابیه‌های دیوان مطالبی که ریاست محترم جمهوری اعلام فرمودند به چشم نمی‌خورد. دیوان محاسبات کشور همواره بر اجرای صحیح فرآیند رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده در مراجع قانونی تأکید داشته و بر عدم اظهار نظر توسط افراد غیر مسئول له یا علیه این موضوع تا مشخص شدن نتیجه نهایی اصرار ورزیده است. این امر در کلیه مواضع و مصاحبه‌های مسئولین دیوان مورد تأکید قرار گرفته است.

2- ریاست محترم جمهوری در خانه ملت و در پیشگاه نمایندگان مردم اعلام فرمودند که ریاست دیوان محاسبات در ایام انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 در رادیو و تلویزیون حضور پیدا کرده و در خصوص پرونده فوق‌الذکر اظهارنظر نموده است. ضمن تکذیب این امر از ایشان خواهشمندیم به منظور اثبات ادعای خود مبنی بر حضور اینجانب در صدا و سیما مستندات مربوطه را ارائه فرمایند. انتظار می‌رود ریاست محترم جمهوری در مقام دفاع از حقوق ملت در صحت و سقم فرمایشات خود تأمل بیشتری داشته و از ایراد تهمت ناروا به اشخاص خودداری فرمایند.

3- در دوره کنونی دیوان محاسبات کشور عملکرد مالی دولت در اجرای قوانین را در قالب گزارش‌های تفریغ بودجه سالهای 1386، 1387، 1388 و 1389 و همچنین گزارش‌های حسابرسی ضمنی و مستمر خود به مجلس شورای اسلامی تقدیم نموده است. این گزارش‌ها با حضور و اطلاع مسئولین دولتی مربوطه تهیه و از حیث محتوا کاملاً قابل استناد و اتکاء می‌باشد. برخی از تخلفات اعلامی با رأی نمایندگان ملت و در اجرای ماده «233» آیین‌نامه داخلی مجلس جهت رسیدگی قضایی به قوه قضائیه ارسال گردیده است.

در پایان لازم می‌دانم از کلیه همکارانم در دیوان محاسبات کشور تشکر و سپاسگزاری نمایم. همچنین رجاء واثق دارم از دقت نظر و تلاش‌های بی‌وقفه آنها در حفظ و صیانت از بیت‌المال با اینگونه اظهارنظرهای غیر کارشناسی اندکی کاسته نخواهد شد.

از خداوند متعال برای همه خدمتگزاران صدیق نظام مقدس ‌جمهوری‌ اسلامی توفیق روزافزون مسئلت دارم.

لطفاً در صورت صلاحدید متن فوق را از تریبون مقدس مجلس شورای اسلامی قرائت فرمایید.

عبدالرضا رحمانی فضلی - رئیس کل دیوان محاسبات کشور.../فارس


ویدیو مرتبط :
واکنش احمدی نژاد به سخنان مفتی مصری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش به سخنان احمدی نژاد درباره مجلس



 

 

واکنش به سخنان احمدی نژاد درباره مجلس

 

کمتراز یک ماه بعد از سخنان مقام معظم رهبری درباب ضرورت وحدت، سخنان رئیس جمهور می تواند موجب واکنش مجلسیان شود. آنگونه که جواد آرین منش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره معتقد است: طرح این گونه موضوعات با فرمایشات رهبر انقلاب در باب وحدت و تعامل بین قوای سه گانه برای حل مشکلات کشوردرمغایرت است.

روزنامه خبر نوشت:

«مجلس در راس امور است یا نیست؟» این پرسشی است که رئیس جمهور در آستانه سفر خود به نیویورک در یک گفت و گو مطرح کرده است، تا از این طریق بار دیگر سوالی را در محافل سیاسی درباره وزن قوا و اهمیت و جایگاه هر یک مطرح کند.

در این مصاحبه رئیس جمهور باردیگر خاص بودن دیدگاه های خود را نشان داده و در پاسخ به سوالی درباره رابطه قوا تصریح کرده است:«بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائیه می‌خواهند. اتفاقاً قوه مجریه، قوه اول کشور است». جمله معروف امام درباره اینکه مجلس در راس امور است عبارتی بوده که رئیس جمهور بدان استناد جسته و افزوده است:«بعضی‌ها یک جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند، آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند. ضمن این‌که در قوه مجریه، جایگاهی است به‌نام ریاست جمهوری. رئیس جمهوری علاوه بر این‌که رئیس جمهور هست، رئیس دولت هم هست. رئیس جمهور بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است».

مجمع تشخیص به روایت رئیس جمهور

این نخستین باری نیست که تفسیر رئیس جمهوردرباره یکی ازنهادها یا قوا موجب واکنش می شود. بعد از آنکه احمدی نژاد  در دیدار خصوصی  با اعضای کمیسیون اصل نود ابلاغ مصوبه قانونی مجلس درباره مترو را  اجرایی ندانست،این موضوع موجب اعتراض  نمایندگان مجلس شد و آنان بر قانونی بودن این مصوبه تاکید کردند. این رفت و برگشت های بهارستان و پاستورموجب شد سخنی جدید اززبان محمد رضا میر تاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره این قانون بیان شود و آن عبارت بود از آنکه

«مجمع تشخیص نهادی برای شرایط اضطراری است و اینکه  مجمع در امور جاری دخالت کند در حوزه وظایف این نهاد نیست». سخنی که موجب مناقشه دولت و مجلس شد. و صدای بهارستان نشینان را در آورد.به گونه ای که در یکی از روزهای کاری مجلس در مرداد ماه جاری مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس در تذکری اظهار داشت: برخی در دولت گفته‌اند که قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام را قانون نمی‌دانند، در این میان از هیئت رئیسه مجلس تعیین و اعلام موضع مجلس در این رابطه را خواستاریم. این تذکر  موجب شد در نهایت نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر تأکید کند که: بر اساس اصل 112 قانون اساسی مصوبات مجمع تشخیص مصلحت قانون است و در آن بحثی نیست.

سخنانی مغایر با وحدت

کمتراز یک ماه بعد از سخنان مقام معظم رهبری درباب  ضرورت وحدت،  سخنان رئیس جمهور می تواند موجب واکنش  مجلسیان شود. آنگونه که  جواد آرین منش  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره معتقد است: طرح این گونه موضوعات با فرمایشات رهبر  انقلاب در باب وحدت و تعامل بین قوای سه گانه برای حل مشکلات کشوردرمغایرت است.

به عقیده او مخاطب سخنان  رهبر انقلاب در وهله اول روسای قوای سه گانه هستند که باید مولفه های وحدت را بشناسند و در جهت عملیاتی کردن عنصر وحدت تلاش داشته باشند .

سخنان امام اطلاق دارد

آرین منش در  پاسخ به اینکه آیا این سخنان امام درباره مجلس  معطوف  به دوران خاصی است  به خبر می گوید: اینکه باب جدید را باز کنیم که آیا این مجلس است که در راس امور است  حرف درستی نیست و از آن بوی وحدت به مشام نمی رسد و گامی در جهت گشوده شدن باب اختلاف  قوا سه گانه است. موضوعی که حجت  الاسلام ابراهیمی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی  هم آن را تایید می کند  و با اشاره  به قانون اساسی اشاره می گوید: قانون اساسی که تغییر نکرده است  و بعد از بازنگری هم مجلس  جایگاه خود را حفظ کرده است و تنها  تغییردر نخست وزیر بوده است و تغییری در ارکان  قوا رخ نداده است. او با بیان اینکه  فرمایش امام  را کسی نمی تواند تاویل کند و تغییر بدهد. خاطر نشان می کند: فرمایش  امام  اطلاق دارد  و این اطلاق  مربوط به همه دوران است. آرین منش هم سخن امام در ارتباط با مجلس  را همیشگی  دانسته ودرباره دلیل  و پشتوانه نظری این سخن می گوید: مهمترین دلیل این سخن  هم این است که مجلس یک فرد نیست. بلکه جمع و نمونه ای از کشور تلقی می شود و به تعبیری  عصاره فضائل ملت است و در بر دارنده همه سلایق فکری وسیاسی وقومی و دینی  است.بنابراین این  فرمایش امام درباره مجلس یک سخن همیشگی است وبه مجلس خاصی ارتباطی ندارد.

نشانه های کشمکش

در حالی که این عضو کمیسیون فرهنگی منشاء سخنان رئیس نوعی کشمکش ونزاع وبرتربینی از جانب یک قوه می داند که با روح قانون اساسی در تعارض است اما ابراهیمی معتقد است فرمایشات آقای رئیس جمهوراحتمالا در شرایط خاصی بیان شده است.جعفر قادری عضو کمیسون برنامه و بودجه همدرباره منشاء این سخنان هم تاکید می کند:به نظر می رسد این موضوع در جایگاه بحث های حقوقی است واگر بنا باشد بحثی درباره این جایگاه شود کاملا حقوقی است. او در عین حال با استناد به قوانین  معتقد است:اگر ابهامی هم درباره جایگاه قوانین وجود داشته باشد مرجع تفسیر قوانین عادی مجلس و مرجع تفسیر قانون اساسی، شورای نگهبان است.

ریل گذاری قطار حرکت کشور

وی با اشاره به سخنان  مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس  می افزاید: ایشان در این باره تاکید کردند که مجلس نقش «ریل گذاری» دارد.

قادری خاطر نشان می کند:اینکه این ریل در چه جهتی گذاشته شود و برای  چه سرعتی ریل گذاری شود و اینکه آیا قطار در خط ریل حرکت می کند همه و همه تکرار صحبت های حضرت امام است وبه نوعی  نشان از اهمیت مجلس است.

وی با اشاره به جایگاه کمیسیون اصل نودم مجلس می افزاید: این کمیسیون علاوه بروظایف پیش بینی شده حق تحقیق و تفحص از سایر قوا را نیز دارد واین  نشان دهنده اهمیت مجلس به عنوان قوه مقننه کشور است.

نماینده مردم شیراز به قوانین برخی کشورها که درآن حتی رئیس جمهور حق دارد مجلس را منحل کند اشاره می کند و خاطرنشان می کند:در کشور ما قانون گذاری و نظارت حق مجلس است  وزمانی که قانونی که از طریق مجلس گذشت وشورای نگهبان هم تایید بکند و شورای نگهبان هم عدم مغایرت آن با  مسائل شرعی را تایید کند. هیچ قوه ای نمی تواند آن را اجرایی نکند.بنابراین پرداختن به اظهار نظر یک مقام مسئول در برهه فعلی شاید چندان با  مصالح کشور تناسب نداشته باشد...../تحلیل:تابناک