اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش دولت به درخواست‌ مناظره هسته‌ ای


قشقاوی درباره انتشار اخباری مبنی بر مناظره سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و علی باقری ، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در زمان مسئولیت سعید جلیلی گفت: در آیین نامه مجلس چیزی تحت عنوان مناظره نداریم و تا کنون نیز سابقه نداشته که در کمیسیون و صحن علنی مناظره شکل بگیرد .

خبرگزاری مهر: معاون کنسولی ،مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه کشورمان درباره انتشار اخباری مبنی بر مناظره سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و علی باقری ، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در زمان مسئولیت سعید جلیلی گفت: در آیین نامه مجلس چیزی تحت عنوان مناظره نداریم و تا کنون نیز سابقه نداشته که در کمیسیون و صحن علنی مناظره شکل بگیرد .

وی افزود: حسب دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می توانند افرادی از وزارت امور خارجه به مجلس بروند و برای نمایندگان توضیحات مورد نظر آنها را ارائه دهند.

قشقاوی با اشاره به اینکه در این باره با رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس صحبت کردم، گفت: به ایشان گفتم که مناظره امری مسبوق به سابقه نیست و ایشان هم پذیرفتند .

وی ادامه داد: بر این اساس قرار شد که به دلیل مشغله آقای عراقچی در آستانه سفر به وین از آقای بعیدی نژاد دعوت شود که برای توضیحات به کمیسیون بروند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه متأسفانه آقای بعیدی نژاد نیز هنوز از سفر نیویورک باز نگشته اند و قرار است از آنجا نیز به منظور انجام مذاکرات ایران و 1+5 عازم وین شوند ، تصریح کرد: ما عذرخواهی کردیم که ایشان امکان حضور در کمیسیون را ندارند.

وی تأکید کرد:البته آقای بعیدی نژاد نیز در صورت حضور مناظره ای را انجام نمی دادند و تنها در قالب توضیحات معمول وزارت خارجه به مجلس در کمیسیون حضور پیدا می کردند که متأسفانه این امر میسر نشد و لذا امروز امکان حضور کسی از وزارت امور خارجه در مجلس نیست .

بر اساس این گزارش در روزهای گذشته اخباری مبنی بر حضور عراقچی و باقری به منظور مناظره در کمیسیون امنیت ملی در روز یکشنبه اعلام شده بود . همچنین امروز اطلاعیه ای در مجلس به منظور انجام این مناظره در کمیسیون مذکور در راهروهای مجلس نصب شده بود.


ویدیو مرتبط :
درخواست شهرداری از دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش سخنگوی دولت به درخواست مناظره احمدی نژاد



اخبار,اخبار سیاسی ,مناظره احمدی نژاد با روحانی

 

اخبار سیاسی - واکنش سخنگوی دولت به درخواست مناظره احمدی نژاد:

وقت این حرف‌ها را نداریم

سخنگوی دولت در واکنش به درخواست احمدی‌نژاد نسبت به برگزاری مناظره با رییس جمهور، یادآورشد که جامعه در حال حاضر نیاز به آرامش دارد و ما وقت این حرف‌ها (برگزاری مناظره و واشکافی‌ها) را نداریم.

محمدباقر نوبخت درباره‌ی درخواست مناظره احمدی‌نژاد با روحانی گفت: آقای احمدی‌نژاد به آمارو ارقام مطرح شده در گزارش و نادرست بودن آنها اشاره کرده است و بنده لازم است تاکید کنم جناب آقای رئیس جمهور در گزارش صد روزه به مردم از آمار و ارقامی استفاده کردند که این آمار را مراجع رسمی کشور مثل مرکز آمار ایران بیان کردند.
 
وی افزود: البته باخبر شدم که رئیس محترم مرکز آمار در جهت دفاع از صحبت‌های آقای روحانی مصاحبه‌ای داشتند و باید دانست که رئیس مرکز آمار ایران همان مدیر محترمی است که در زمان آقای احمدی‌نژاد فعال بودند.و ما هیچ یک از معاونین آن مرکز را تغییر ندادیم و این عزیزان از همکاران آقای احمدی‌نژاد هستند و هیچ اشکالی نیست که اگر ایشان نسبت به این آمارها تردیدی دارند به همکاران خود در این مرکز مراجعه کنند و مستنداتی را دریافت کنند.
 
وی افزود: طی 8 سال گذشته آقای احمدی‌نژاد بر حسب مسئولیتشان مرتب اعداد و ارقامی را بیان می‌کردند و شاید آن زمان هم نسبت به این آمار و ارقام برای محققان شبهاتی وجود داشت، اما به هر ترتیب امکانات رسانه‌ای در اختیار ایشان بود و ایشان می‌توانستند این آمار را بیان کنند. حتی روز آخر سخنرانی‌شان آماری داشتند که قابل تامل بود و به هر ترتیب مسئولیت‌ها و اختیارات این فرصت را برای مدیران فراهم می‌کند.
 
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: حالا که جناب آقای احمدی‌نژاد فرصت بیشتری دارند می‌توانند مطالعات بیشتری هم داشته باشند. اگر چه این فرصت را برخی از مدیران قبلی نداشته‌اند و اکنون هم می‌بینیم که رسانه‌ی ملی فرصتی را برای یکی از وزرای سابق ایجاد کرد حال مساله‌ای نیست، اما به هر ترتیب باید گفت آنچه که جناب آقای دکتر روحانی اعلام کردند غیر از ارزیابی عمومی از مستندات آماری و واقعیت‌های اقتصادی نیست چنانچه هم اکنون همگان می‌دانیم که گرانی و تورم چقدر است و مردم نسبت به آمار بیکاری جوانان اطلاعات لازم را دارند.
 
وی اضافه کرد:همچنین همه می‌دانند که نمی‌توان برای پرداخت یارانه‌ها فقط به منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها اکتفا کرد بلکه باید از بودجه‌ی عمومی هم برای آن صرف شود و این واقعیت روشنی است.
 
سخنگوی دولت در ادامه اظهار کرد: البته من این را عرض کنم طبیعی است که دولت به منابع بیشتر اطلاعاتی به ویژه عملکردهای گذشته دسترسی دارد اما قصد آقای رئیس جمهور این نیست که دوباره آن آمارها را واشکافی کنیم.
 
نوبخت با بیان این که جامعه در حال حاضر نیاز به آرامش دارد، تصریح کرد: ما وقت این حرف‌ها (برگزاری مناظره و واشکافی‌ها) را نداریم . همه‌ی دوستان ما به صورت تمام وقت فعالیت می‌کنند. ممکن است یک عده فرصت بیشتری داشته باشند . و ما به هر ترتیب درگیر این مباحث نخواهیم شد، اما امکان نقد دولت برای همه‌ی شهروندان عادی کشور فراهم است.
 
وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که برخی نسبت به گزارش صد روزه‌ی آقای رئیس جمهور انتقاداتی داشتند و معتقد بودند که آقای روحانی باید نسبت به مسائلی چون آزادی‌های مدنی، و حقوق شهروندی مطالبی را بیان می‌کردند اظهار کرد: قطعا این گزارش اولین گزارش آقای روحانی به مردم نبود و آخرین گزارش هم نخواهد بود.
 
وی گفت: در هر یک از این گزارش‌ها به فراخور انتظار عمومی مباحث مختلف مطرح می‌شود و در گزارش‌های بعدی به مباحث فرهنگی و اجتماعی بیشتر پرداخت خواهد شد و به هر ترتیب همه این رویکردها در یک مصاحبه نمی‌گنجد و آقای روحانی در مصاحبه‌های بعدی به سوالات و انتظارات دیگر اشاره خواهند کرد.
 
سخنگوی دولت همچنین پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که استاندار‌ان استان‌های قزوین و بوشهر در جلسه امروز مشخص شدند.
 
وی افزود: مرتضی روزبه در این جلسه به عنوان استاندار قزوین و مصطفی سالاری نیز به عنوان استاندار بوشهر انتخاب شدند.
 
محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با مورد توجه قرار دادن ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس، اظهار کرد: با افتخار و مباهات باید به شما عرض کنم که همکارانم در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و همچنین همه پرسنلی که در سراسر کشور و در دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند، در یک همکاری فشرده و هماهنگ لایحه بودجه سال 93 را قبل از انقضای مهلت قانونی که پانزده آذر است به اتمام و فرجام رساندند و خوشبختانه با توجه به آخرین هماهنگی‌ها ارائه لایحه بودجه روز یکشنبه هفته آینده به مجلس انجام خواهد شد.
 
وی افزود: آقای رییس‌جمهور در روز یکشنبه نه تنها درباره بودجه نطق خواهند داشت و مشخصات، ویژگی‌ها و امتیازات آن را بیان می‌کنند، بلکه در کنار آن از عملکرد قانون برنامه پنجم در سال 91 و 90 نیز گزارشی را ارائه خواهند داد. اگرچه گزارش از سال 90 در تعهدات قانونی دولت نبوده است، اما از آنجا که حق مردم این است که عملکرد قانون برنامه را در سال 90 بدانند این گزارش آماده شد.
 
سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: در نطق آقای رییس‌جمهور درباره بودجه سال 93 ویژگی‌های این بودجه را به نمایندگان‌ شریف مردم بزرگوارمان منعکس می‌کنیم و از این طریق جامعه از این‌که اجرای بودجه 93 در زندگی‌شان چه نقشی خواهد داشت و چقدر می‌تواند روی شاخص‌های کلان اثر بگذارد، مطلع خواهند شد.
 
نوبخت در ادامه از نمایندگان مجلس و به ویژه ریاست مجلس تشکر کرد و گفت: دیروز در مجلس طرحی با قید دو فوریت مطرح بود و مشخصا درباره اصلاح بند «ب» ماده 65 قانون برنامه پنجم مباحثی مورد توجه قرار گرفت.
 
وی افزود:با توجه به این‌که دولت اجازه داشت از خدمات بازنشستگان برای مشاغلی که در قانون از آن به عنوان "مقامات" یاد می‌شود استفاده کند و دولت می‌خواست از خدمات 24 نفر از بازنشستگان استفاده کند و مجلس محترم طی آن طرح دو فوریتی برای ممنوعیت و لغو استفاده از این 24 نفر را مورد توجه قرار داد که البته مجلس به آن رای نداد ، ما می‌توانیم از این تعداد از بازنشستگانی که دارای تجربه خوبی هستند استفاده کنیم.
 
نوبخت تاکید کرد: طی دولت‌های هفتم و هشتم جمع بازنشستگانی که از آنها دعوت به کار شده بود 669 نفر بود. در دولت‌های نهم و دهم نیز این رقم 984 نفر بود، اما در دولت یازدهم از ابتدای آن فقط از 24 نفر استفاده شده بود.
 
وی گفت: البته این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهم که به هیچ وجه قرار بر این نیست که عرصه‌ها به غیر از جوانان واگذار شود و آقای رییس‌جمهور همواره استفاده از نخبگان و جوانان و به ویژه زنان در مشاغل اجرایی را مدنظر قرار داده بودند، اما ما فرصت برای آزمون و خطا در پست‌های حساس نداریم و استفاده از این تعداد بازنشستگان در مجموع منافع ملی را به همراه داشت.
 
سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد: من یا در همان روز ارائه بودجه از سوی آقای رییس‌جمهور به مجلس و یا روز بعد از آن در یک مصاحبه تفصیلی فراتر از ارقام و اعدادی که آقای رییس‌جمهور در مجلس خواهند گفت با خبرنگاران مصاحبه خواهم داشت چرا که همه جزئیات در نطق کوتاه آقای رییس‌جمهور وجود ندارد.
 
نوبخت در ادامه در پاسخ به این سوال که 24 نفر از بازنشستگانی که شما برای دعوت مجدد به کار از آنها استفاده خواهید کرد چه کسانی هستند و آیا این افراد در سطح وزرا هستند، گفت: همان‌طور که در خود طرح تبیین شده بود، وزرا جزء مشاغلی که طراحان محترم قصد ابقای آنان را داشته‌اند نبوده و از معاونین وزرا و استانداران در این رابطه آغاز شده است.
 
وی با تاکید بر این‌که دولت اصلا قصد این را ندارد که از سطح وسیعی از بازنشستگان استفاده شود، گفت: ما قطعا ملاحظات و دغدغه مجلس محترم را در آینده مدنظر خواهیم داشت.
 
در ادامه خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید که در مورد نرخ بیکاری تفاوت‌های آماری وجود دارد و به نظر شما لازم نیست که این تفاوت‌ها از میان برود تا سوء تفاهمی ایجاد نشود که نوبخت در پاسخ به این سوال تصریح کرد: آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود تعدادی از شاخص‌های کلان و مشخص اقتصادی است مثلا روی نرخ بیکاری تاکید می‌شود اما کسانی که تحلیلگر بازار کار هستند به مستندات دیگری هم اشاره می‌کنند و با این مستندات به برخی دیگر از واقعیت‌های بازار کار اشاره می‌شود که آنها نوعا در مرکز آمار مورد تاکید نیست.
 
وی گفت: چنانچه شاهد هستیم که بین آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی نیز اختلاف‌هایی وجود دارد ، عموما در دنیا نیز همین است، اما به هر ترتیب این مطالبه درستی است و باید مبانی دستگاه‌های اجرایی در این راستا مشترک شود.
 به گزارش ایسنا، از نوبخت در ادامه درباره افزایش تعرفه برق و در نظر گرفتن این موضوع در بودجه سال 93 پرسیده شد که وی در این باره با تاکید بر این‌که لایحه بودجه سال 1393 بسیار شفاف است، گفت: دولت و شخص آقای رییس‌جمهور نسبت به اینکه در بودجه سال 93 افزایش قیمت داشته باشیم مقاوم بودند و باید بگویم که هیچ نوع افزایش قیمت غیرمنطقی در لایحه بودجه سال 1393 وجود ندارد.

خبرنگار دیگری در مورد بحث رفع تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا و تمایل شرکت‌های خودروسازی خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور پرسید که وی در این باره،‌ گفت: مشخصا بعد از حماسه سیاسی بزرگ مردم در 24 خرداد ماه و شکل‌گیری دولت تدبیر و امید نه تنها امید به بهبود شرایط از سوی مردم فهیم ما قدرت گرفت ،بلکه ما شاهد اشتیاق صاحبان سرمایه و دولت‌ها بودیم تا بتوانند مناسبات خود را با جمهوری اسلامی گسترده‌تر کنند.

وی اضافه کرد: با تدبیری که در دولت یازدهم وجود دارد، شرایط ما با کشورهای دیگر به ویژه در مباحث استفاده صلح‌آمیز از فناوری‌های هسته‌یی بهبود پیدا می‌کند و چه در سفرهایی که آقای رییس‌جمهور داشته‌اند و چه در سفرهایی که وزرا داشتند درخواست و اعلام آمادگی کشورهای دیگر و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خارجی در راستای ارتباط با ایران مشاهده شده است.

نوبخت همچنین با بیان این‌که پیش‌بینی ما برای استفاده از منابع خارجی در سال 93 بسیار گسترده‌تر از سال جاری است و الان ما با درخواست‌های متعددی حتی در بخش خودرو مواجه هستیم، گفت: آنچه ما در لایحه بودجه دیدیم حداقل‌هایی است که وجود دارد و بر اساس این حداقل‌ها آثار اقتصادی بودجه سال 93 را در زندگی مردم ملاحظه کردیم، در حالیکه امیدوار هستیم و اینطور هم خواهد شد که تاثیر مثبتش در زندگی مردم به مراتب بیشتر شود؛ چرا که بخش قابل توجهی از منابعی که در سال 93 به ویژه از ارتباطات و روابط و مناسبات اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی است، در بودجه مبنای محاسبه قرار ندادیم.

سخنگوی دولت همچنین در مورد بحث رفع تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا گفت: توجه دارید که در این خصوص قرار است کمیته‌ای فعال شود و خوشبختانه وزارت امور خارجه به محض امضای آن توافقنامه کارهای اجرایی خود را برای رفع برخی تحریم‌ها و محدود کردن برخی از آنها که در توافقنامه بود را آغاز کردند و ان‌شاءالله با گشایش‌هایی که در همین الان در وضع اقتصادی ما به ویژه در مبادلات ارزی‌مان می‌بینیم امیدواریم تلاش دیپلمات‌های ما و وزارت امور خارجه در جهت اجرایی کردن توافقنامه‌هایی که با شش کشور مرتبط با بحث توافقنامه داشتیم، آثار مثبتی داشته باشد و ما از این آثار مثبت در اقتصاد و مناسبات و سرمایه‌گذاری برخوردار شویم.

خبرنگار دیگری از نوبخت درباره بخشودگی‌های بانک مرکزی و ضرورت انتشار جزئیات بیشتری از آن پرسید که وی در این باره گفت:‌ در پایان مهلتی که در این راستا مقرر شده من با عدد و رقم خدمت شما خبرنگاران خواهم بود و گزارش‌های لازم را ارائه خواهم داد.

خبرنگاری دیگری هم به نوبخت گفت شنیده شده که بهائیان زندانی به رییس‌جمهور نامه نوشتند و برخی نمایندگان هم مدعی شده بودند که بعضی از دانشجویان بهایی به دانشگاه بازگشتند و به همین علت آقای فرجی‌دانا به مجلس فرا خوانده شده است، حال رویکرد دولت در این باره چیست، سخنگوی دولت در این باره گفت: ‌نسبت به این خبری که شما می‌گویید من اطلاعی ندارم اما در مورد حضور آقای فرجی‌دانا در مجلس باید بگویم که من خودم دیروز همراه ایشان در کمیسیون مربوطه حضور داشتم ولی مباحثی که در این جلسه مطرح شد بیشتر مربوط به بودجه بود.

از نوبخت پرسیده شد آیا در مورد انتصابات در وزارت علوم از فرجی‌دانا سوالاتی مطرح شد که وی پاسخ داد: تا آنجایی که من در جلسه حضور داشتم در این باره موضوعی مطرح نشد.

خبرنگار دیگری به سخنگوی دولت گفت شما گفتید که قرار است آقای روحانی در نطق روز یکشنبه در مورد عملکرد قانون برنامه بگویند در حالیکه این عملکرد به دولت گذشته هم مربوط می‌شود، آیا این موضوع در راستای همان گزارش 100 روزه و ارائه آمارهایی از دولت گذشته است که نوبخت در این باره اظهار کرد: طبق ماده 213 قانون برنامه پنجم، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور موظف است تا پایان شهریور ماه هر سال چگونگی اجرای قانون برنامه را در سال قبل و سال‌های پیش به آقای رییس‌جمهور ارائه دهد و جناب آقای رییس‌جمهور در نطق بودجه، باید این گزارش را ارائه کنند.

وی افزود: ما الان باید نسبت به سال گذشته که سال 1391 است طبق قانون برنامه، گزارش سال قبل که سال 91 است را از سوی معاونت به آقای رییس‌جمهور بدهیم که این کار انجام شد. اتفاقا آمار و ارقامی که به آن استناد شد و عملکرد قانون برنامه در سال 91 را نشان می‌دهد همان آمار و ارقامی است که در زمان دولت دهم تولید شده است و ما به هیچ وجه آمار جدیدی را از خودمان ارائه نکردیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اینطور نیست که ما از منظر خودمان عملکرد دولت محترم در قبل را ارزیابی کنیم و بگوییم خوب و یا بد بوده است. ما فقط آمار و ارقامی که مربوط به آن زمان است و در مرکز آمار ایران وجود داشته ارائه خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری در مورد رویکرد دولت نسبت به تصویب 35 مصوبه که پیش از این مطرح شده بود پرسید که وی پاسخ داد: تعدادی از این مصوبه‌ها که معطوف به گمرک بود همگی مبنای محاسبه قرار گرفت. یک بخش هم مربوط به نظام بانکی کشور بود که الان در حال اجرایی شدن است. یک بخش هم مربوط به تعهدات و تکالیفی بود که برای معاونت نظارت و راهبردی رییس‌جمهور تعیین شده بود و مهم‌ترین آن این بود که ما بررسی کنیم و ببینیم میزان بدهی دولت به پیمانکاران در طرح‌های عمرانی چقدر است.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که مطالبات پیمانکاران از دولت همان میزان قدرت فعالیت پیمانکاران را کند می‌کند. در حال حاضر بیش از 3 میلیون و 200 هزار خانوار از محل طرح‌های عمرانی در بخش خصوصی ارتزاق می‌کنند و اگر ما مطالبات و تعهدات دولت را نسبت به پیمانکاران مورد توجه قرار ندهیم در واقع این خانوارها را هم در نظر نگرفته‌ایم و در کشور مشکلاتی پیش می‌آمد.

نوبخت تاکید کرد: ما موظف شدیم در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور به ریز تمام این موارد را احصا کردیم و چگونگی تعبیه این بدهی‌ها را به دولت محترم پیشنهاد کرده‌ایم و هر چه آقای رییس‌جمهور در آن گزارش 100 روزه بیان کردند بخشی معطوف به آماری بود که ما در معاونت ایجاد کردیم و مستندات آن موجود است و برخی دیگر نیز مربوط به مرکز آمار ایران است همان‌طور که قبلا عرض کردم.

خبرنگار دیگری درباره سفر رییس‌جمهور به ترکیه و فعالیت‌های آقای روحانی در این سفر پرسید که نوبخت در این باره گفت: وقتی که آخرین جمع‌بندی‌های صورت بگیرد در این باره اعلام گزارش می‌شود. کارگروه‌هایی در این زمینه در حال کار کردن هستند.

نوبخت همچنین در این جلسه از خبرنگاران به خاطر صبر کردن برای انجام این مصاحبه در هوای سرد و بارانی عذرخوهی کرد و از مسئولان برگزار کننده این جلسه خواست که این مصاحبه‌ها دیگر در محیط باز انجام نشود.
اخبار سیاسی - ایسنا