اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش تركیه به هشدار ایران: رادارهای ناتو علیه هیچ كشوری نیست



 

 

واکنش تركیه به هشدار ایران: رادارهای ناتو علیه هیچ كشوری نیست

 

دولت ترکیه اعلام کرد که استقرار سیستم های رادار هشدار دهنده طرح سپر دفاع موشكی ناتو در خاك این كشور علیه هیچ كشور خاصی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه تركیه با اعلام این موضوع در كنفرانس خبری روز جمعه خود افزود كه هدف این سیستم تنها دفاع از حریم كشورهای عضو ناتو است.

همچنین عبدالله گل رییس جمهوری تركیه پنج شنبه شب و پس از بازگشت از سفر خود به روسیه،  در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینكه با همتای روس خود درباره استقرار رادارهای هشدار دهنده سپر دفاع موشكی ناتو در خاك تركیه گفتگو كرده است ، افزود كه استقرار این رادارها در خاك تركیه علیه روسیه یا هیچ كشور خاصی نیست و تنها هدف سیستم دفاع ضد موشكی ناتو دفاع از حریم كشورهای عضو این پیمان امنیتی – دفاعی در برابر تهدیدات خارجی است.

با وجود اذعان دولت تركیه به این مساله ، اما وزرای دفاع ناتو در اجلاس آبان ماه سال گذشته خود در لیسبون و به هنگام تصویب این طرح یكی از دلایل استقرار این سیستم دفاع ضد موشكی را تهدیدات ناشی از موشك های دوربرد ایران اعلام كرده اند.

دولت تركیه هفته گذشته اعلام كرد كه تا پایان سال جاری میلادی پذیرای رادارهای هشدار دهنده طرح سپر دفاع شد موشكی ناتو در خاك خود خواهد بود.

بنا به اذعان كارشناسان دفاعی غربی هدف اصلی این سیستم مقابله با موشك های ایران است و بدین منظور استقرار رادارها احتمالا در منطقه ای نزدیك با مرز ایران خواهد بود.

ایران نسبت به استقرار این سیستم در خاك تركیه ابراز ناراحتی كرده است ، اما مقامات تركیه همچنان اصرار دارند كه این سیستم علیه هیچ كشور خارجی نیست و تنها هدف آن دفاع از اعضای ناتو است.

پیش از این مقامات تركیه برای موافقت با استقرار رادارهای هشدار دهنده طرح سپر دفاع شد موشكی ناتو شروطی را تعیین كرده بودند و از جمله اینكه این سیستم نباید علیه هیچ یك از كشورهای همسایه تركیه تعریف شود و نباید اطلاعات ناشی از این سیستم در اختیار اسراییل قرار بگیرد ، اما با این حال نظران بر این گمانند كه هدف اصلی این سیستم مقابله با موشك های ایران است و حتی دولت مسكو می گوید كه هدف اصلی این سیستم ، روسیه است.

هنوز محل دقیق استقرار رادارهای هشدار دهنده طرح سپر ضد موشكی ناتو در خاك تركیه تعیین نشده است اما ناظران بر این گمانند كه این رادارها كه بسیار شبیه به رادارهای هشدار دهنده استقرار یافته در خاك ژاپن برای مقابله با تهدیدات ناشی از موشك های كره شمالی است ، احتمالا در منطقه ای در جنوب شرق تركیه و نزدیك به مرز ایران مستقر خواهند شد..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
تهدید نظامی روسیه علیه ناتو (ناتو چشمهایت را باز کن!!!)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش مهمانپرست به خبر تحریم های امارات علیه ایران



 

 

واکنش مهمانپرست به خبر تحریم های امارات علیه ایران

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به برخی اخبار مبنی بر محدودیتهای امارات برای شرکتهای ایرانی گفت: کشورهایی که در این مسیر گام بر می دارند شرکتهای خود را محروم کرده اند زیرا با این محدودیتها شرکتهای دیگر جایگزین می شوند.

رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که پرسید آیا اخبار مبنی بر اعمال محدودیت های جدید برای شرکت های و اتباع ایرانی توسط کشور امارات مورد تایید است و چه واکنشی نسبت به این موضوع صورت گرفته است، تصریح کرد: تحریم ها اگر بر مبنای قطعنامه 1929 شورای امنیت باشد اصل آن را غیر منطقی می دانیم و اگر فراتر از آن باشد مورد تایید بسیاری از کشورهای دنیا نیست.

وی تاکید کرد: یکجانبه گرایی ها در راستای اهداف برخی کشورهای غربی است اما اینکه این تحریم ها موثر است یا خیر، فکر نمی کنیم تاثیر چندانی در مسیر حرکت ملت بزرگ ایران داشته باشد و ملت ما راه خود را پیدا کرده واین مسیر را دنبال می کند.

مهمانپرست در عین حال عنوان کرد: کشورهایی که در این مسیر گام بر می دارند شرکت های خود را محروم کرده اند و به شرکتهای خود فشار وارد می کنند چرا که با این محدودیت ها، شرکت های دیگر جایگزین می شوند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سئوالی در رابطه با پیگیری حقوقی عهد شکنی روس ها در خصوص سامانه های اس 300 نیز گفت: بین دو کشور قراردادی امضا شده و تعهد طرفین پیرامون آن مشخص است و بر اساس آن عمل خواهد شد.

وی همچنین گفت: توصیه دوستانه ما به روسها این است که منافع بلند مدت ملت روسیه را با وارد شدن به بازی های آمریکا تحت تاثیر قرار ندهند...../تحلیل:عصرایران