اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش به کناره‌ گیری خاتمی و ناطق از قدرت


یک عضو بنیاد باران با اشاره به اعلام کناره‌گیری سیدمحمد خاتمی و علی‌اکبر ناطق نوری از صحنه سیاست، گفت: خاتمی و ناطق نوری به دنبال کسب قدرت سیاسی و اجرایی نیستند اما کنش سیاسی خود را ادامه می‌دهند.

ایسنا: عبدالله ناصری در گفت‌وگویی، در این رابطه اظهار کرد: چنین شخصیت‌هایی بر اساس مبانی و اعتقادات روشن پا به عرصه سیاسی گذاشته‌اند و چون برای اهداف خود ارزش قائلند به دنبال تلاش برای تحقق این اهداف هستند.

وی افزود: در حال حاضر ممکن است نوع و سطح کیفیت سیاسی خاتمی و ناطق تغییر کرده باشد و آنها تلاش برای حضور در عرصه مدیریت سیاسی و اجرایی کشور و کسب قدرت در نهادهای حکومتی را کنار گذاشته‌اند و به نسل‌های جدید واگذار کرده‌اند که این تصمیم می‌تواند یک الگوی بسیار خوب باشد تا دیگران نیز قدرت سیاسی را به نسل‌ جدید واگذار کنند اما کنش‌گری سیاسی خود را ادامه دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با بیان اینکه "در کشورهای توسعه‌یافته اینچنین تصمیمات سیاستمداران طبیعی و قابل قبول است"، اظهار کرد: اگر ایران می‌خواهد در مدار توسعه‌یافتگی قرار بگیرد باید صاحبان قدرت سیاسی جایگاه قدرت رسمی خود را به نسل‌های جوان‌تر واگذار کنند. اکنون خاتمی و ناطق نوری کنش‌گری خود را در صحنه سیاسی و اجتماعی ادامه می‌دهند اما به دنبال کسب قدرت سیاسی نیستند.

وی چنین تصمیمی را نشان‌دهنده اوج بلوغ و رشدیافتگی سیاسی خاتمی و ناطق نوری دانست و اظهار کرد: سیاستمداران باید در دوره‌ای بر اساس اهداف و برنامه‌های خود به دنبال کسب قدرت سیاسی باشند و دوره‌ای هم باید از عرصه قدرت سیاسی و اجرایی کنار روند اما دیدگاه‌های خود را در جامعه ترویج کنند. به نظر من سیدمحمد خاتمی به اندازه کافی نیرو تربیت کرده است که حتی اگر خانه‌نشین شود این عده بتوانند دیدگاه‌های وی را دنبال کنند.

این عضو بنیاد باران در همین راستا بر ادامه اندیشه‌ورزی اصلاح‌طلبی تاکید کرد و گفت: خاتمی با چنین تصمیمی اعلام کرد که با کناره‌گیری وی، اندیشه اصلاح‌طلبی کنار نمی‌رود.

ناصری با بیان اینکه "در ایران به دلیل رشد نیافتگی سیاسی، ضعف‌های اخلاقی و جاه‌طلبی کانون‌های قدرت وجود دارد"، خاطرنشان کرد: در این شرایط وقتی یک شخصیت سیاسی ظهور و بروز می‌کند عده‌ای سعی می‌کنند وی را حذف کنند. در واقع خاتمی با کناره‌گیری خود به این کانون‌های قدرت اعلام کرد که قصد حضور مجدد در عرصه قدرت سیاسی را ندارد و صرفاً به دنبال اندیشه‌ورزی و گسترش دیدگاه‌های خود است.

وی به ضرورت وجود نسل‌های جدید در مدیریت سیاسی و اجرایی کشور اشاره کرد و افزود: در تربیت نسل مدیران جدید در هشت سال گذشته شکاف عمیقی ایجاد شد که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد مدیران جدید و ورزیده به صورت منطقه‌ای تربیت می‌شدند به گونه‌ای که دیگر امروز نیاز نبود روحانی برای تبیین اندیشه‌های اصلاح‌طلبی خود مجبور باشد از مدیران نسل اولیه انقلاب استفاده کند.

این عضو بنیاد باران در پایان با بیان اینکه "تمام سیاست‌ورزان حق دارند تا آخر حیات خود کنش سیاسی داشته باشند"، تصریح کرد: با این وجود باید در عرصه مدیریت اجرایی کشور از ظرفیت نسل‌های جدید استفاده کرد. به نظر من ناطق نوری و خاتمی تنها از عرصه قدرت سیاسی و اجرایی کشور کناره‌گیری کرده‌اند اما کنش‌گری سیاسی آنها ادامه می‌یابد.


ویدیو مرتبط :
واکنش خاتمی به کنایه روحانی به مخالفان مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش آمریکا به کناره گیری بشار اسد از قدرت


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور عمیقا نسبت به اظهارات معاون نخست وزیر سوریه درباره باز بودن راه برای بحث بر سر کناره گیری بشار اسد از قدرت، تردید دارد.

خبرگزاری مهر: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور عمیقا نسبت به اظهارات معاون نخست وزیر سوریه درباره باز بودن راه برای بحث بر سر کناره گیری بشار اسد از قدرت، تردید دارد.

ویکتوریا نولند روز گذشته در رابطه با اظهارات "قادری جمیل" معاون نخست وزیر سوریه گفت: "ما گزارش ها درباره کنفرانس خبری این مقام سوری را دیده ایم، اما نکته جدید و قابل توجهی در آن نیافته ایم."

 جمیل سه شنبه بعد از گفتگو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره امکان کناره گیری بشار اسد از قدرت گفته بود: در جریان گفتگو می‌توان همه چیز را به بحث گذاشت. هر پیشنهادی که یکی از طرف‌های گفتگو آن را مطرح می‌کند؛ حتی این موضوع را هم می‌توان به بحث گذاشت.

وی در عین حال اضافه کرد که مطرح کردن کناره گیری اسد از قدرت به عنوان پیش شرطی برای گفتگو‌ها، به معنی بستن راه مذاکرات پیش از آغاز آن است.

ویکتوریا نولند در این باره افزود: اطلاعاتی درباره کنفرانس خبری معاون نخست وزیر سوریه به دست ما رسیده، اما در واقع هیچ چیز جدید و فوق العاده‌ای در آن نمی‌بینیم.