اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش به طرح آمریکا برای تجزیه عراق


رئیس جمهور عراق در واکنش به طرح آمریکا در زمینه تقسیم عراق، تاکید کرد: تقسیم عراق غیر ممکن است چرا که این امر از لحاظ عملی دشوار است و عراق همچنان از لحاظ عملی کشوری غیر فدرال است.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور عراق در واکنش به طرح آمریکا در زمینه تقسیم عراق، تاکید کرد: تقسیم عراق غیر ممکن است چرا که این امر از لحاظ عملی دشوار است و عراق همچنان از لحاظ عملی کشوری غیر فدرال است.

فواد معصوم رئیس جمهور عراق در اظهاراتی به این روزنامه با اشاره به اینکه «مساله تقسیم عراق غیر ممکن است»، گفت: «مساله تقسیم عراق به چند کشور و ایالت مسئله ای است که هنوز هم ابهامات و اشتباهات زیادی در آن است؛ در نتیجه دیدگاه آمریکا در قالب نظریه جو بایدن معاون رئیس جمهور این کشور یا دیگر مسئولان مبنی بر تقسیم کشور به دولت مستقل شیعه، کرد و سنی، امکانپذیر نیست برای اینکه این مسئله از جنبه عملی دشوار است اما بیشتر دیدگاهها به این سمت و سو است که به ایالتهایی در قالب حکومت فدرالی مانند کردستان تقسیم شود».

معصوم افزود: «مسئولان آمریکایی که دائما با آنان دیدار می کنیم، بر یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تاکید می کنند».

وی گفت: «عراق همچنان از لحاظ عملی ،کشوری غیر فدرال است گر چه قانون اساسی این مساله را تصویب کرده است».

معصوم درباره اظهارات ژنرال ریموند اودیرنو رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که دوره ریاستش رو به پایان است، مبنی بر اینکه عراق به تنهایی قادر به مقابله با داعش نیست و راه حل همان تقسیم عراق است ، گفت: «تشکیلات داعش همچنان خطری بزرگ برای عراق و منطقه است و با وجود اینکه حملات هوایی از نظر تاثیرگذاری بر این دشمن، بسیارخوب است اما ما همچنان نیروی زمینی کافی برای نابودی کامل این تشکیلات در اختیار نداریم که این مستلزم آن است که همه کشورهای منطقه در کنار عراق قرار بگیرند چرا که این خطر همه را تهدید می کند».

الشرق الاوسط نوشت: پیش تر ژنرال ریموند اودیرنو، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که دوره ریاستش رو به پایان است، گفته بود تحقق آشتی و حل اختلافات میان شیعیان و سنی ها در عراق، مشکل را تشدید کرده است. وی گفت: تقسیم عراق چه بسا تنها راه حل برای پایان دادن به درگیریهای فرقه ای باشد که عراق را هدف قرار داده است.

رئیس جمهور عراق در پاسخ به این سئوال که آیا حیدر العبادی نخست وزیر عراق با شما قبل از اجرای اصلاحات اخیر مشورت کرده است، تصریح کرد: «با من مشورت نکرده و من از رسانه ها متوجه موضوع شدم اما فورا از این مسئله حمایت کردم زیرا ما به اصلاحات زیادی نیاز داریم».


ویدیو مرتبط :
‫تجزیه وتحلیل طرح های پایه در کشاورزی‎ با SAS‎-درس 2: تجزیه واریانس و مفروضات آن-بخش سوم:تبدیل داده‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنجال‌ بر سر طرح آمریکا برای تقسیم عراق ادامه دارد/ واکنش عراق به طرح تجزیه



اخبار,اخبار بین الملل,تقسیم عراق

العرب در گزارشی نوشت در عراق درباره پیش نویس قانون ارائه شده به مجلس نمایندگان آمریکا برای تقسیم عراق به سه منطقه، جنجالی به پا شده است.

پایگاه اینترنتی روزنامه العرب در گزارشی نوشت اگر طرفهای آمریکایی نیت بدی درباره وحدت عراق دارند زمینه مناسبی برای فعالیت با هدف تجزیه این کشور از طریق سیاستهای طائفه ای بدست آوردند. سیاستهای طائفه ای در زمان نخست وزیری نوری المالکی به اوج خود رسید و نشانه های جدی برای تغییر این سیاست در زمان حیدر العبادی به چشم نمی خورد.
دیروز در محافل سیاسی عراق جنجال بزرگی درباره سناریوی آمریکا برای تقسیم عراق به سه بخش براساس نژادی و طائفه ای ایجاد شد.

از سوی دیگر سیاستمداران عراق دولت بغداد را مسئول گشودن درها به روی نیروهای خارجی برای تهدید وحدت آن دانستند. زیرا دولت بغداد سیاست تبعیض را بر ضد بخشی از مردم عراق بویژه در مناطق سنی نشین در پیش گرفت. آنها را از وسایل دفاع از خویش در برابر سازمان داعش محروم کرد. در مقابل برای یک طائفه دست و دلبازی کرد و پول و سلاح در اختیار آن قرارداد. این مساله سبب شد شیوخ عشایر از آمریکا کمک بگیرند تا وسائل دفاع از خویش را در اختیارشان قرار دهد.


مقتدی صدر رهبر جریان صدر دیروز تهدید کرد اگر این قانون تصویب شود منافع آمریکا در داخل و خارج عراق هدف قرار خواهد گرفت زیرا این تصمیم سرآغازی برای تجزیه عراق خواهد بود.

با اینکه سفارت آمریکا در بغداد دیروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد سیاست آمریکا در قبال عراق در حمایت از عراق یکپارچه تغییری نکرده است، مقتدی صدر آمریکا را تهدید کرد.

صدر در بیانه ای گفت مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد تصمیمی درباره عراق اتخاذ کند که هر طائفه ای از دیگری مستقل باشد. این اقدام سرآغازی برای تجزیه علنی است. وی افزود آمریکا سوء نیتش را بر ضد عراق آشکار کرد. صدر خواستار واکنش قاطع دولت و پارلمان عراق بر ضد چنین تصمیمی شد.

براساس پیش نویس قانونی که ماک تورن پری عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرد آمریکا با نیروهای پیشمرگ و نیروهای عشایری سنی به عنوان دو دولت تعامل می کند تا شرایط اعطای کمک مستقیم به آنها فراهم شود.


تحلیلگران می گویند این قانون دست آمریکا را کاملا باز خواهد گذاشت تا با دولت عراق تعامل نداشته باشد و بطور مستقیم به سنیها و کردها کمک کند و نیروهایشان را آموزش دهد.


سفارت آمریکا در بغداد دیروز در بیانیه اش اعلام کرد هر کمک و حمایت و تجهیزات نظامی ارائه شده از سوی دولت آمریکا به دولت و نیروهای امنیتی عراق تحویل داده می شود.

از سوی دیگر بهاء الاعرجی معاون نخست وزیر عراق مخالفت کشورش را با این تصمیم اعلام کرد و گفت این شامل تجزیه عراق می شود. الاعرجی در نشست خبری در پارلمان از دخالت آمریکا در امور عراق انتقاد کرد.


عباس البیاتی عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز در نشست خبری در پارلمان با حضور شماری از اعضای این کمیسیون گفت این گام کنگره برای مسلح کردن هر نیرویی در عراق بدون مراجعه به دولت عراق با حاکمیت عراق در تضاد است و پیام نامطمئنی به ملت عراق می دهد.

از سوی دیگر رسانه های عراقی دیروز به نقل از اعضای هیات دولتی که اواسط همین ماه به واشنگتن سفر کرده بود ، اعلام کردند همه کارهای مربوط به تقسیم عراق به سه دولت کوچک انجام شد و فقط مساله زمان باقی مانده است. اینها تاکید کردند کنگره از مدتی قبل با کردها و سنیها به عنوان دو کشور در داخل عراق تعامل می کند. اینها گفتند تردید وجود دارد که هیات عشایری که چند ماه قبل به واشنگتن سفر کرد پیشنهاد جدید کنگره را بررسی کرده باشد.
محافل سیاسی سنی عراق نیز از تصمیم آمریکا استقبال نکردند و اعتراف کردند در این امر سوء نیتی وجود دارد. اما این محافل، بغداد را مسئول باز کردن در به روی نیروهای دشمن وحدت عراق در داخل آمریکا دانستند تا با برگ طائفه ای بازی و از آن برای تجزیه و تضعیف کشور استفاده کنند.


                                ....................................................


 واکنش عراق به طرح تجزیه این کشور در کنگره آمریکا

وزارت امور خارجه عراق چهارشنبه شب به طرح ارائه شده به کنگره آمریکا مبنی بر 'همکاری و تعامل با سنی ها و کردها در عراق به عنوان دو کشور' واکنش نشان داد و آن را مردود دانست.
در بیانیه منتشر شده که در رسانه های عراقی بازتاب گسترده ای داشت، عنوان شده که 'این طرح نافی حاکمیت عراق است و استقلال این کشور را نشانه گرفته است.

وزارت امور خارجه عراق با بیان اینکه 'هدف این طرح به طور واضح و روشن، وحدت ملت عراق است'، تاکید کرد،'هرگونه کمک و همکاری به طور انحصاری باید از مجاری دولت مرکزی صورت گیرد'.

همچنین به طرف امریکایی توصیه شده که حمایت در جنگ علیه تروریسم نیز باید در چارچوب روابط بین الملل و احترام متقابل همراه باشد.

این بیانیه عنوان کرده که عراق، خواستار ادامه طرح ساخت رابطه همکاری استراتژیکی با آمریکاست، اما طرح ارائه شده در ساخت بنای این رابطه اثر بد بجا خواهد گذاشت.

این طرح که از سوی کارشناسان و خبرگان عراقی، تلاشی برای تجزیه و تقسیم عراق توصیف شده، اولین بار سه شنبه شب از سوی خانم حنان الفتلاوی نماینده پارلمان عراق به رسانه ها کشیده شد.

وی در بیانیه ای به همین منظور به شدت به طرح تجزیه آمریکایی حمله کرد و از دولت عراق خواست اگر کنگره آمریکا از این حرکت دست برندارد، سفیر این کشور را اخراج کرده و سفارت خانه آمریکا را در بغداد تعطیل کند.

این طرح که روز چهارشنبه برای رای گیری به کنگره ارائه شده به کمک ها و حمایت های مستقیم از سنی ها و کردها در عراق به عنوان دو کشور اشاره دارد.

اما سفارت آمریکا در قبال این طرح چه موضعی گرفت؟ این سفارتخانه در بیانیه ای در روز چهارشنبه این طرح کنگره را غیر قابل استناد دانست و آن را بازتاب دهنده نظرات و سیاست های دولت آمریکا ندانست.

 

 اخبار  بین الملل  -  واحد  مرکزی  خبر  ,ایرنا