اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش به دریافت کارمزد از کارت خوان ها


نظام بانکی کشور در روزهای اخیر، طرح دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان را مطرح کرده و قرار است از اول آبان ماه اجرایی کند، اما آنگونه که اصناف و بازاریان می گویند، موجی از نارضایی و ناهماهنگی میان اصناف و دارندگان کارتخوان‌ها از یک سو و مردم و خریداران از سوی دیگر به راه افتاده است.

خبرگزاری مهر: نظام بانکی کشور در روزهای اخیر، طرح دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان را مطرح کرده و قرار است از ابتدای آبان ماه، این طرح را به اجرا درآورد، اما آنگونه که اصناف و بازاریان می گویند، موجی از نارضایی و ناهماهنگی میان اصناف و دارندگان کارتخوان‌ها از یک سو و مردم و خریداران از سوی دیگر به راه افتاده است. همین امر، جامعه بازار و اصناف را بر آن داشته تا طی بیانیه ای رسمی، نظر خود را در رابطه با دریافت کارمزد از کارتخوان ها اعلام کنند.

در این بیانیه آمده است: "اعلام دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان در روزهای جاری متاسفانه موجی از نارضایتی و ناهماهنگی را در بین اصناف و دارندگان این کارتخوان ها ایجاد نموده است. رویه ای که موجب شده بود گردش وجه نقد در کشور به حداقل برسد و گزینه مطلوب مردم جهت استفاده از خدمات نوین بانکداری الکترونیک جایگزین گردش اسکناس در کشور گردیده بود اکنون سیر نزولی را به خود گرفته است.

متاسفانه خدماتی که تا دیروز به نام گسترش خدمات بانکداری الکترونیکی رایگان بود، امروز بانک مرکزی از ضرر و زیان شرکت های ارائه دهنده این خدمات و نابودی آنها سخن می گوید و طرحی جدید برای دریافت کارمزد از خدمات بانکداری الکترونیک ارائه داده است. نکته جالبی که در این باره وجود دارد، سردرگمی مردم و دارندگان این دستگاههاست. از طرفی بانک مرکزی مدعی کاهش مبادله اسکناس در کشور است و از طرف دیگر خود مردم را تحریک می کند تا دوباره پول نقد را جایگزین کارت های بانکی کنند. در این میان هزینه چاپ و انتشار اسکناس مورد نیاز مردم نیز مبلغی است که سر به فلک خواهد کشید و نباید از پشتوانه ای که برای چاپ اسکناس نیز باید محیا باشد گذشت.

بانک مرکزی در تازه ترین ادعا مدعی شده که باید به فکر شرکت هایی که این دستگاهها را به مشتریان می دهند، هم بود. در واقع بانک ها برای اینکه حجم گردش مالی و ریالی خود را بالاتر ببرند و در زمان تسویه حساب با بانک مرکزی حساب های خودشان را مثبت نشان دهند، اقدام به توزیع بی حد این دستگاهها در میان کاسبان خرد و کلان کرده اند. حالا که بانک ها با کمبود نقدینگی مواجه شده اند، بهترین راه برای کسب درآمد را پولی کردن خدماتی که تا دیروز رایگان بود می دانند ضمن اینکه تبلیغات و ارائه جوایز بیشمار برای استفاده از این کارتخوان ها نشان از سود سرشاری است که از گردش مالی ناشی استفاده از این دستگاهها به حساب بانکها سرازیر می گردد. این مسئله تناقض در رفتار و گفتار بانک مرکزی را به خوبی نمایان می گرداند.

نکته مهم دیگر در دریافت این نوع کارمزد عدم طبقه بندی مشاغل و نرخ ها می باشد. این کار باعث می شود بسیاری از صنوف ضعیف از دریافت کارتخوان انصراف بدهند و دریافت نقدی را به کارت ترجیح دهند و پس از اعلام دریافت کارمزد در اقدامی مشترک مردم را به محروم کردن استفاده از کارت بانکی تهدید کنند. اعمال این تصمیم بر قیمت تمام شده کالا و خدمات تاثیرگذار خواهد بود و موجب فاصله میان اصناف و دولت محترم در خصوص همکاری بخش خصوصی و قوه مجریه جهت حل مشکلات اقتصادی خواهد بود.

همین سیاست موجب شده مردم برای خریدهای روزمره خود مجبور به مراجعه حضوری به عابربانک ها و باجه های بانک باشند و همین اتفاق هم البته صف هایی را مقابل خودپردازها و شلوغی در بانک ها ایجاد خواهد کرد. حال سئوال اینجاست که با توجه به تاکید فراوان مقام معظم رهبری در شعار سال 1393 و بحث هایی مانند اقتصاد مقاومتی و مشارکت مردم و بخش خصوصی در این راه، عدم توجه بانک مرکزی و دور نمودن مردم و بخش خصوصی از چنین مواردی می تواند چه تبعات جبران ناپذیری را برای کشور داشته باشد. اصناف و بازاریان کشور امیدوارند که مسئولین با بازنگری در چنین تصمیم گیرهایی، زمینه حضور و کمک اصناف را در کلیه فعالیتهای اقتصادی کشور هموارتر نمایند."


ویدیو مرتبط :
دریافت کارمزد و مالیات از کارت خوان ها تکذیب شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان دریافت کارمزد از کارت خوان‌ها مشخص شد



اخبار,اخبارقتصادی,بانکداری الکترونیکی


 اخباراقتصادی - دریافت کارمزد 15 روز دیگر کلید می‌خورد

در حال حاضر اغلب دارندگان دستگاه‌های کارت خوان فروشگاهی، این دستگاه‌ها را برای استفاده عموم در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند و خود فروشندگان با توجیهاتی با دریافت کارت و رمز بانکی، کارت را می‌کشند که همین امر مقدمه‌ای برای سوء استفاده‌های مالی فراهم می‌کند.

به گزارش مهر، براساس برنامه اعلام شده از سوی بانک مرکزی اخذ کارمزد از دارندگان پایانه های فروشگاهی از 15 روز دیگر کلید می خورد، گرچه این موضوع مورد انتقاد مغازه داران، اصناف و بازاریان قرار گرفت و هیئت دولت نیز بر بررسی بیشتر آن در شورای پول و اعتبار تاکید کرده است، اما بانک مرکزی همچنان مصمم به اجرای این برنامه است.
 
با این وجود نکته ای که اخیرا بسیار مورد انتقاد استفاده کنندگان از دستگاه های کارت خوان فروشگاهی قرار گرفته است، به نحوه استفاده از دستگاه ها باز می گردد که مشکلات بسیاری برای دارندگان کارت ها باز می گردد که کلاهبرداری هایی در استفاده از کارت خوان ها بوجود آورده است.
 
در حال حاضر اغلب دارندگان دستگاه های کارت خوان فروشگاهی، این دستگاه ها را برای استفاده عموم در اختیار مشتریان قرار نمی دهند و خود فروشندگان با دریافت کارت و رمز بانکی، به اصطلاح کارت را می کشند که همین امر مقدمه ای برای سوء استفاده های مالی فراهم می کند.
 
این در حالی است که مسئولان بانکی و نیروی انتظامی همواره نسبت به اینکه کارت‌های بانکی و رمز آن را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید، هشدار داده اند و آن را مقدمه ای برای کلاهبرداری های اینترنتی عنوان می کنند. با گسترش بانکداری الکترونیکی، سوء استفاده های اینترنتی نیز بیشتر شده است.
 
یکی از استفاده کنندگان از دستگاه های کارت خوان فروشگاهی گفت: اغلب فروشندگان دستگاه را در جایی قرار می دهند که مجبور می شویم برای استفاده از کارت، آن را در اختیار فروشنده قرار دهیم و در اغلب موارد رمز کارت خود را با صدای رسا اعلام کنیم که سایر افرادی که در آنجا حضور دارند نیز آن را می شوند. در برخی از موارد هم فیش خرید از کارت خوان توسط فروشنده به مشتری ارائه نمی شود.
 
اما در نقطه مقابل یکی از دارندگان این دستگاه ها گفت: برخی از افراد نحوه استفاده از دستگاه را نمی دانند و از فروشنده می خواهند که کارت را برای آنها بکشد، از سوی دیگر برخی از افراد قادر به استفاده نیستند و ممکن است که مشکلاتی برای دستگاه بوجود آورند، که در این صورت شرکت های پشتیبان به این سهولت برای ارائه خدمات و سرویس مجدد دستگاه به فروشگاه نمی آیند و بر این اساس مجبوریم که خودمان این کار را برای مشتری انجام دهیم. 
 
به هر حال بارها مسئولان انتظامی کشور هشدار داده اند که حتی در زمان استفاده از دستگاه های خودپرداز هم به نحوی رمز کارت خود را وارد کنید که فردی که در کنار شما قرار گرفته آن را نبیند. کافی است یک هکر بتواند رمز کارت بانکی مشتریان یک بانک را هک کند.
 
با این اقدامات عملا اختیار حساب بانکی خود را به افرادی که می توانند از آن سوءاستفاده کنند واگذار می کنیم. یکی از مهمترین توصیه های بانکی این است که هنگام خرید از مغازه‌ها، رمز بانکی خود را شخصا وارد دستگاه کارتخوان کنید و از گفتن آن به فروشنده و دیگران خودداری کنید.
 
استفاده از فناوری های نوین بانکی، فرهنگ سازی برای آن را می طلبد و به نظر نمی رسد که نهادهای نظارت بر اصناف تاکنون دستورالعملی در این خصوص صادر کرده باشند و فروشندگان و دارندگان کارت خوان ها هم نسبت به آن بی توجه هستند.
 
حال با توجه به اینکه قرار است به زودی بانک مرکزی دریافت کارمزدها از کارت خوان‌ها را آغاز کند و با توجه به درآمدهای میلیاردی حاصل از آن بهتر است که بخشی از این درآمد را صرف فرهنگ سازی برای بانکداری الکترونیکی کند.


 اخبار اقتصادی - مهر