اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران


معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که به گفته وزیر خارجه انگلیس سفارت این کشور در تهران بازگشایی می‌شود اما روابط دو کشور به سطح سفیر ارتفاء نمی‌یابد.

خبرگزاری ایسنا: معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که به گفته وزیر خارجه انگلیس سفارت این کشور در تهران بازگشایی می‌شود اما روابط دو کشور به سطح سفیر ارتفاء نمی‌یابد.

مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران در وین گفت: ایران قبلا سفارتش را باز کرده بود و تحت نام جمهوری اسلامی ایران است و کاردار ترددی ما رفت‌ و آمد دارد و خدمات کنسولی مورد نیاز شهروندان‌مان در انگلیس را ارایه می‌دهیم.

او گفت که دولت انگلیس برای بازگشایی به زمان بیش‌تر نیاز داشت و باید مقدماتی را آماده می‌کردند البته چندماهی است که سفارت انگلیس از این حالت که سوئد حافظ منافع آن باشد خارج شده است .

روانچی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود سفارت انگلیس باز می‌شود اما خدمات کنسولی ارایه نخواهد داد؟ گفت: انتظار است سفارت بعد از این‌که بازگشایی می‌شود شروع به کار کند.

وی درباره معرفی سفیر به ایسنا گفت که فعلا ایران قصد معرفی سفیر را ندارد و در سطح کاردارهای ترددی هست. در زمان مناسب طبیعتا بعد از تفاهم دو طرف کارداری که در دو پایتخت مستقر شوند معرفی می‌شود.

معاون وزیر خارجه درباره خسارتی که انگلیس از ایران طلب کرده است گفت: فعلا این بحث مطرح نیست و در موقع خود اگر لازم باشد صحبت می‌کنیم.

روانچی تصریح کرد: از نظر سطح روابط فرقی نمی‌کند که کاردار مقیم یا غیرمقیم داشته باشیم. الان در کشورهای دیگر نیز ما سفیر ترددی داریم و امر غیرمعمولی نیست. این‌که چه زمان تصمیم بگیریم کاردار غیرمقیم به مقیم و بعد به سفیر تغییر کند به تصمیم دو طرف بستگی دارد اما الان صحبت از تغییر سطح به سطح سفارت میان دو کشور مطرح نیست.

او درباره مواضع دولت کانادا درباره مساله هسته‌ای، مواضع این کشور را به دور از واقعیت و منطبق با مواضع صهیونیست‌ها دانست و افزود: بهتر است کانادا بر اساس واقعیت‌های موجود اظهار نظر کند.

این عضو تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران با 1+5 در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای به ویژه نگارش متن توافق نهایی اظهار کرد: هنوز زود است که بگوییم تا جمعه چه اتفاقی می‌افتد اما الان در میانه یک فرایند هستیم و این امکان وجود دارد که بتوانیم در انتهای این دور از مذاکرات، نگارش متن توافق نهایی را شروع کنیم و تا جایی که امکان دارد موضوعات را پیش برده و آن‌ها را مکتوب هم کنیم.

روانچی در پاسخ به این‌که تا کنون چیزی مکتوب شده است؟ گفت: هنوز چیزی به این عنوان که بخواهیم بر روی آن به یک نتیجه خاص برسیم مکتوب نشده است.


ویدیو مرتبط :
بازگشایی سفارت انگلیس در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرط انگلیس برای بازگشایی سفارت در تهران



شرط انگلیس برای بازگشایی سفارت تهران ,ملاقات ظریف با هیگ

شرط انگلیس برای بازگشایی سفارت در تهران

وزرای امور خارجه ایران و بریتانیا برای اولین بار پس از روی کار آمدن دولت جدید ایران با هم دیدار کرده اند.

به گزارش بی بی سی، این ملاقات بعد از ظهر دوشنبه به وقت نیویورک (۱۰ و ۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) بین محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد.

هیگ گفت که آنها درباره برنامه اتمی ایران، مناقشه سوریه و سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به تلاش برای بهبود روابط با غرب صحبت کرده اند.

او به خبرنگاران گفت: "همانطور که به وزیر خارجه ایران گفتم بریتانیا خواهان روابطی مقابله جویانه با ایران نیست و ما از روابط بهتر استقبال می کنیم."

وزیر خارجه بریتانیا در این دیدار از بیانیه های اخیر دولت تازه ایران دایر بر اینکه خواهان بهبود روابط با غرب و کاهش نگرانی نسبت به برنامه اتمی اش است استقبال کرد اما گفت که کلمات به تنهایی کافی نخواهند بود.

او پس از این دیدار با ظریف به خبرنگاران گفت: "وقت آن است که آن بیانیه ها با گام های ملموس توسط ایران برای پاسخ به نگرانی های جامعه جهانی در مورد نیات ایران همراه شود و اگر چنین گام هایی برداشته شود در آن صورت به اعتقاد من امکان ایجاد رابطه ای سازنده تر میان ما وجود خواهد داشت."

هیگ همچنین گفت که اگر ایران در این مسیر گام بردارد "ما هم حاضر خواهیم بود از بسیاری جهات گام های متقابل برداریم."

او از ایران خواست با پایان دادن به حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و حمایت از یک معاهده صلح در سوریه که سازمان ملل تلاش دارد میانجیگری کند "نقشی سازنده" در بحران سوریه بازی کند. او همچنین خواستار بهبود وضع حقوق بشر در ایران شد.

هیگ گفت در این دیدار به ظریف گفته است که حادثه یورش به سفارت بریتانیا خسارت زیادی به روابط دو طرف وارد کرد، اما افزود که او و  ظریف از مقام های زیر نظر خود خواسته اند که برای بهبود روابط بیشتر کار کنند.

با این حال او گفت که سفارت بریتانیا فقط در صورتی مجددا باز خواهد شد که بتواند "بدون آزار و بدون مشکلاتی که در گذشته در مسیر آن قرار داده شده بود" کار کند.

در اوایل دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، دیدار کمال خرازی و رابین کوک، وزاری خارجه وقت ایران و بریتانیا به افزایش روابط از سطح کاردار به سفیر منجر شده بود.

با پیروزی حسن روحانی، سیاستمدار میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری ایران، ویلیام هیگ با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی گرفت و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هم در نامه ای به آقای روحانی پیروزی او را در انتخابات تبریک گفت.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه هر یک به طور جداگانه در تماس با مقام های ایرانی، خواستار بهبود گام به گام روابط دو کشور شده بودند.

روابط سیاسی ایران و بریتانیا که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به طور محسوس بهبود یافته بود، در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دچار تلاطم مکرر شد و در نهایت با طرح مجلس ایران از سطح سفیر به کاردار کاهش یافت./عصر ایران