اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش بازار به انتظارات تورمی / تابلوها در بازار دیروز



واکنش بازار به انتظارات تورمی

بازگشت بازار به شرایط ویژه در این روزها موجب شده تا دوباره قیمت‌ها نوسان هدفداری را به خود ببینند. بازار البته فارغ از موقعیت‌های زمانی، از برخی سخنان مسوولان اقتصادی نیز خط و نشان می‌گیرد. در عین حال افزایش تقاضا دوباره متوجه بازار شده و افراد بیشتری برای خرید به بازار روی می‌آورند.

از اواخر هفته قبل و دو روز اول این هفته بازار با تقاضای به مراتب بیشتری در خصوص خرید ارز و سکه روبه‌رو است. همین عامل موجی از افزایش دوباره قیمت‌ها را متوجه بازار کرده است.

در عین حال باید نیم نگاهی نیز به پیش‌بینی‌های ارائه شده از افزایش قیمت جهانی طلا داشت.

این مورد نیز مورد توجه بازار و فعالان حاضر در این بازار هست. همچنین برخی سخنان که دلالت بر تداوم شرایط اقتصادی دارد و بازار مفهوم برخی از این سخنان را با انتظارات تورمی به شکل افزایش قیمت از خود بروز داده است.

دیروز با سخنان رییس‌کل بانک مرکزی در همایش سیاست‌های پولی و ارزی که معمولا ارقام دقیق متغیرهای پولی کشور را اعلام می‌کند، بازار از تداوم نرخ تورم برای ماه‌های پیش رو و همچنین توانایی محدود بانک مرکزی برای پایین‌تر آوردن آن دریافت که قیمت‌ها همچنان نوسانی است و در کوتاه‌مدت نباید امیدی به کاهش قیمت‌های داخلی داشت.

از این رو تقاضا برای خرید ارز و سکه تقریبا برابر با انتظارهای ماه‌های قبل شروع شده و امکان افزایش بیشتر قیمت‌ها نیز وجود دارد.

این در حالی است که در سخنان اخیر رییس‌کل بانک مرکزی از تزریق 4/3 میلیارد دلار ارز به مرکز مبادلات طی 2 ماه اول سال خبر داده شده بود. با این حال شرایط روانی حاکم بر جامعه در این ایام همچنان بیش از ارقام متغیرهای پولی بر بازار فرمان می‌راند و بهمنی البته برای ماه‌ها کاهش تورم را وعده داده است.

علاوه بر بهمنی، وزیر اقتصاد نیز به ذکر دلایلی پرداخته که البته واکاوی آنها از سوی بازار همچنان بر پایداری این دلایل و تاثیر ادامه دار آنها بر بازار داخلی حکایت دارد.

وزیر اقتصاد گفت: به ویژه در یک سال و نیم اخیر تحریم‌ها فراگیر‌تر شده و حوزه‌های بانک و بیمه، نقل و انتقالات پول، بانک مرکزی و مواردی دیگر را شامل شده و فراتر از قطعنامه سازمان ملل تحریم‌ها حالت فراسرزمینی یافته و گسترش یافته است.

حسینی با بیان اینکه تحریم از چند مسیر بر عرضه ارز اثر گذاشت، گفت:‌ کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و میعانات سبب کاهش عرضه ارز شده و این امر به دنبال محدودیت در نقل و انتقال،‌ تبدیل و تاخیر در وصول درآمدهای نفتی تشدید شد و در بخش صادرات پتروشیمی نیز کم و بیش چنین حالتی حکمفرما شد.

تابلوها در بازار دیروز

قیمت‌ها در بازار دیروز البته سرعت بیشتری از سرعت انتشار خبرها داشت. هنوز بیانات رییس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بر خروجی سایت‌ها قرار نگرفته بود که دلار آمریکا به مرز 3600 تومان رسید. بازار تا ساعت 15 شاهد رسیدن قیمت آن به 3620 تومان بود که در این سطح قیمت آن نسبت به نرخ 3570 تومانی روز شنبه در همین ساعت 50 تومان افزایش داشته است.

بازار ارز در سطح تمامی قیمت‌ها از دلار پیروی کرده و البته برخی نسبت بالاتری را نسبت به آن ثبت کرده‌اند. در بازار سکه و طلا نیز قیمت‌ها ساعت به ساعت تا بعد از ظهر افزایش داشت.

گرم طلای 18 عیار تا مرز 127 هزار تومان هم بالا رفت که نسبت به قیمت روز شنبه تقریبا 3000 تومان افزایش داشت. سکه بهار آزادی به نرخ 1 میلیون و 350 هزار تومان هم بر تابلوها قرار گرفت که دیروز تقریبا بین 20 تا 25 هزار تومان افزایش ثبت کرد. نیم سکه به 735 هزار تومان رسید و 5000 تومان گران‌تر شد. ربع سکه؛ اما در این مسیر البته در سطح 445 هزار تومان باقی مانده است.

بهای طلا در بازارهای جهانی

دیروز نیز قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در سطح 1386 دلار بسته مانده بود. بر اساس نظرسنجی‌های هفتگی اغلب تحلیلگران افزایش قیمت را برای هفته آینده بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌کنند. رییس فدرال رزرو آمریکا در اجلاس هفته گذشته خود همچنان معتقد به خرید اوراق قرضه و تداوم استفاده از محرک‌های اقتصادی در این کشور است.

تا هفته قبل برخی از تحلیلگران منتظر اعلام انصراف یا تعلیق این سیاست‌ها از سوی وی بودند که البته اینگونه نشد و انتظار برای افزایش قیمت را مجددا بالا برد. در عین حال بحران منطقه یورو و افت بهای جهانی نفت بر کاهش قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود./دنیای اقتصاد

 

 


ویدیو مرتبط :
تحقیقات بازاریابی،تحلیل بازار و عوامل بازار،تحقیقات بازار،مهندسی بازار،تکنیک های تحقیقات بازاریابی،مدیریت تحقیقات بازاری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت طلا و ارز برخلاف انتظارات/ دلیل واکنش متفاوت بازار چیست؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت طلا

در حالی که انتظار می‌رفت با توافق لوزان قیمت طلا و ارز در بازار کاهش پیدا کند، اما فقط در یک روز شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم و پس از آن، قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کرد.

قیمت طلا و ارز امروز در بازار تهران با افزایش همراه بود؛ این اتفاق برخلاف انتظاری است که فعالان اقتصادی نسبت به بازار داشتند.

به گزارش خبرآنلاین، پس از توافق لوزان در صبح روز شنبه گذشته بلافاصله قیمت دلار در بازار 103 تومان کاهش پیدا کرد، اما بعد از یکی دو ساعت قیمت دلار دوباره روندی افزایشی به خود گرفت و در نهایت در رقم 3253 تومان ایستاد.

امروز نیز دلار به روند افزایشی قیمت خود ادامه داد و با افزایش حدود 33 تومانی، در حال حاضر در بازار 3286 تومان قیمت دارد. همچنین هر یورو 22 تومان افزایش قیمت پیدا کرد و با قیمت 3602 تومان عرضه می‌شود.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، دلیل چنین واکنش متفاوتی در بازار، احتمالا سیاست ارزی بانک مرکزی است؛ چراکه به نظر می‌رسد سیاستگذار ارزی بر آن است تا جلوی هیجانات بازار را بگیرد و به همین دلیل مانع شوک منفی قیمت‌ها می‌شود تا اقتصاد کلان باثبات باشد.

در این میان، در بازار طلا و سکه نیز امروز شاهد رشد قیمت‌ها بودیم؛ به طوری که هم‌اکنون هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 962 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. این رقم نشان از رشد حدود 21 هزار تومانی قیمت سکه نسبت به روز گذشته دارد. در بازار همچنین نیم‌سکه 518 هزار تومان، ربع سکه 278 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 180 هزار تومان قیمت دارد.

در همین حال، هر گرم طلای 18 عیار با افزایش حدود یک‌هزار و 961 تومان، 98 هزار تومان و 250 تومان و هر مثقال طلا 426 تومان فروخته می‌شود.

 

<

اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت طلا

 جدول مقایسه ای نرخ دلار در روز جاری نسبت به روز گذشته

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت طلا

 جدول مقایسه ای نرخ سکه در روز جاری نسبت به روز گذشته

 

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین