اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش ایران به طرح پنتاگون درباره تنگه هرمز



اخبار,اخبارسیاسی ,توقیف  کشتی تجاری

سیاری: خلیج فارس امن است؛ آمریکا کشتی هایش در عدن را اسکورت کند

  فرمانده نیروی دریایی تاکید کرد که امنیت در خلیج فارس،  تنگه هرمز و دریای عمان با حضور همیشگی نیروی دریایی ارتش و سپاه کاملاً برقرار است و نیاز نیست آمریکایی ها کشتی های خود را در این منطقه اسکورت کنند.طی روزهای گذشته، خبر توقیف یک فروند کشتی تجاری با پرچم جزایر مارشال -که تحت حاکمیت نظامی آمریکا قرار دارد- توسط نیروی دریایی ایران در خلیج فارس و انتقال این کشتی به بندرعباس، بازتاب های فراوانی در رسانه های منطقه و جهان پیدا کرد تا جایی که نیویورک تایمز با انتشار مطلبی تحلیلی، چنین بیان کرده که تنگه هرمز بار دیگر به نقطه برخورد ایران و آمریکا تبدیل شده است.

 

دلیل توقف کشتی MV Maersk Tigris، شکایت یک شرکت ایرانی و تخلفات حقوقی اعلام شد.به گزارش فارس،بنا بر اعلام رویترز به نقل از مقامات پنتاگون، ناخدای کشتی مذکور پس از امتناع از پذیرفتن دستور بی سیمی نیروهای سپاه، از ناوشکن آمریکایی حاضر در منطقه درخواست کمک نیز کرده بود و مقامات آمریکا چند ساعت پس از این واقعه گفتند که ناوشکن آمریکایی، تحولات را زیر نظر داشته است. سی.ان.ان نیز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا اعلام کرد که نیروی دریایی آمریکا قصد دارد از این به بعد همه کشتی های تحت پرچم این کشور را به هنگام عبور از تنگه هرمز، اسکورت کند.

 

پاتریک رایدر سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا نیز به خبرنگاران گفته است که برنامه ما فعلا همراهی کشتی های تجاری با پرچم آمریکاست اما در حال مذاکره با کشورهای دیگر برای حمایت از شناورهای آنها هم هستیم.در همین حال،فرمانده نیروی دریایی ارتش در واکنش به اظهارات اخیر آمریکایی ها با بیان اینکه امنیت در خلیج فارس صددرصد برقرار است، گفت: خلیج عدن و باب المندب امنیت کافی ندارد، بنابراین آمریکایی ها باید در این منطقه کشتی های خود را اسکورت کنند.

 

دریادار سیاری همچنین توقیف کشتی با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس را توقیفی کاملاً قانونی دانست.اماطرح جدید پنتاگون، این سوال را به ذهن متبادر می کند که نیروی دریایی آمریکا از چه توان و قدرتی در خلیج فارس برخوردار بوده و در گذشته در مواجهه با نیروی دریایی سپاه در این منطقه چطور رفتار کرده است؟ دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران چندی پیش در گفتگو با فارس، با بیان اینکه «آمریکا مواظب ترین کشور جهان است که در خلیج فارس، تیری به اشتباه شلیک نشود»، تصریح کرد: این نقطه، یک ایستگاه بین المللی به نام سپاه استیشن (Sepah station) است و همه شناورهای عبوری از تنگه هرمز موظف هستند که خود را به نیروهای ایرانی معرفی کنند.

 

برهمین اساس، تمامی ترددها در این منطقه اعم از شناورهای تجاری و نظامی که عبور بی ضرر از تنگه هرمز دارند، کنترل می شوند که این امر شامل تمامی ناوگروه های آمریکایی خواهد شد.فدوی افزود:«آمریکایی ها حداقل 3 بار از طریق مراجع رسمی مانند سفارت سوئیس پیگیری کردند که یک خط(تماس) مثل خطی که در زمان جنگ سرد بین شوروی و آمریکا برقرار شد، شکل بگیرد تا اوضاع را بتوان کنترل کرد اما ما به آنها گفتیم که از دست رفتن اوضاع یک علت بیشتر ندارد و آن هم حضور شما در خلیج فارس است، اگر شما بروید هیچ اتفاقی نمی افتد».


 اخبار  سیاسی  -  خراسان 


ویدیو مرتبط :
واکنش آمریکا به تهدید ایران بر بستن تنگه هرمز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی پنتاگون: در پی تهدید ایران، کشتی‌های آمریکایی از تنگه هرمز دوری می‌کنند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

شبکه صدای آمریکا به نقل از سخنگوی پنتاگون نوشته است که کشتی‌های جنگی آمریکایی اسکورت کشتی‌های تجاری در آب‌های تنگه هرمز را متوقف کرده‌اند.

شبکه صدای آمریکا گزارش داده است که در پی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، کشتی‌های جنگی آمریکایی از این آبراهه دوری می‌کنند.

به گزارش فارس، این شبکه به نقل از سرهنگ «استیو وارن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نوشته است که کشتی‌های جنگی این کشور اسکورت کشتی‌های تجاری آمریکایی و انگلیسی در تنگه هرمز را متوقف کرده‌اند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته گفت در صورتی که کشتی‌های عبور کننده از تنگه هرمز تهدیدی برای ایران باشند، تهران این تنگه را مسدود می‌کند.

سردار سلامی گفته بود: «براساس کنوانسیون 1982 دریاها، مجبوریم اگر از تنگه هرمز عبور ضررداری اتفاق بیفتد، قاطعانه با‌ آن مقابله کنیم. به آمریکا، شرکا و متحدان منطقه‌ای‌اش هشدار می دهیم اگر بخواهند از ادبیات تهدید استفاده کنند و ما را تهدید کنند، از قانون عبور بی ضرر استفاده کرده و اجازه عبور و تردد هیچ کشتی و شناوری که بخواهد ما را تهدید کند، نمی‌دهیم.»

کنگره آمریکا هفته گذشته قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن تهران به «ثبات‌زدایی» از خلیج فارس متهم شده است. در متن این قطعنامه که با اعتراض رسمی وزارت خارجه ایران هم همراه شد، از واژه‌ای مجعول برای اشاره به خلیج فارس استفاده شده است.

حضرت آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب هفته گذشته فرموند: «می‌گویند ایران در خلیج فارس رزمایش نداشته باشد؛ چه غلط ها! از آن طرف دنیا می‌آید رزمایش برگزار می‌کند، خب بروید همان خلیج خوک‌ها، اینجا چه می‌کنید!؟ خلیج فارس خانه‌ی ما است. جای حضور ملت ایران است.»

* توضیح: صدای آمریکا بدون توضیح مشخصی امروز این خبر را از خروجی خود حذف کرده است.