اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش ایران به ارزان شدن نفت



اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت نفت

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه کاهش شدید قیمت نفت تهدیدی برای توسعه میادین نفت و گاز ایران در خلیج فارس نیست، گفت: در شرایط فعلی هیچ‌گونه نفت بدون مشتری در خلیج فارس نداریم.

سعید حافظی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بهره برداری از ترمینال شناور نفتی خلیج فارس گفت: این ترمینال شناور نفتی از ظرفیت ذخیره‌سازی، بارگیری و صادرات بیش از ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام برخوردار است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام اینکه برای ساخت این ترمینال شناور نفتی حدود ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام و ساخت آن توسط شرکت سامسونگ کره‌جنوبی انجام شده است، گفت: هم‌اکنون این شناور نفتی با استفاده از پوشش بیمه ایرانی راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده است.

او همچنین در واکنش به سقوط قیمت جهانی نفت و ترتیب آن بر روند توسعه میادین نفتی ایران در خلیج فارس گفت: هم‌اکنون ۸-۹ نوع نفت خام از میادین نفتی خلیج فارس تولید می‌شود که ۶ نوع نفت آن در سبد صادراتی نفت کشور قرار دارد.

این عضو هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره با تاکید بر اینکه با وجود کاهش قیمت و پابرجا ماندن برخی از تحریم‌های بین‌المللی مشکلی در تولید و فروش نفت میادین خلیج فارس وجود ندارد، بیان کرد: در شرایط فعلی روند تولید و فروش نفت ایران در منطقه خلیج فارس کاملا عادی و طبیعی است.

او همچنین درباره شناور قدیمی ذخیره‌سازی نفت سورنا هم توضیح داد: این ترمینال شناور نفتی قدیمی از بیش از ۴۰ سال قدمت برخوردار است که به زودی مزایده فروش آن برگزار می شود.

حافظی همچنین در تشریح سیاست‌های جدید جذب سرمایه‌گذار در پروژه های نفت و گاز خلیج فارس، گفت: قصد داریم با برگزاری یک مناقصه بین‌المللی به روش EPCF نسبت به جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خارجی اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه مهمترین محور برگزاری مناقصه بین‌المللی انجام تعمیرات، بازسازی و نوسازی سکوها، خطوط لوله و سازه‌های نفتی و گازی ایران در خلیج فارس است، تاکید کرد: هم‌اکنون ایران از بیش از ۱۸۰ سازه دریایی نفتی در خلیج فارس برخوردار است که قرار است مطابق با یک برنامه اولویت‌بندی شده، نسبت به تعمیر، بازسازی و نوسازی این سازه‌های نفتی اقدام شود.

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
امام خامنه ای: چرا نفت ارزان شده است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقام نفتی سابق تركیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم



 

مقام نفتی سابق تركیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم

 

یك مقام سابق نفتی تركیه اعلام كرد تا زمانی كه ایران نفت و گاز ارزان تر از دیگر كشورها در اختیار تركیه قرار می دهد ، آنكا را مایل به خریداری هر چه بیشتر نفت و گاز ایران است.

" مته گوكنل " مدیر رییس سابق شركت دولتی خط لوله " بوتاش " تركیه ضمن اعلام این مطلب ، افزود :‌" برای تركیه منافع مالی بیش و پیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و تا زمانی كه ایران با قیمت های مناسب نفت و گاز در اختیار تركیه قرار می دهد شركت های خصوصی تركیه نیز مایل اند از یك شریك ارزان و بلند مدت نفت و گاز وارد كنند."

طبق اعلام دولت تركیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ، ایران با تامین 30 درصد از نفت خام وارداتی تركیه جایگاه نخست و سپس كشورهای عراق و روسیه با صادرات 12 و 11 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار داشته اند.

تركیه بیش از 90 درصد از انرژی كانی مصرفی خود را از خارج تامین می كند و این كشور سالانه 4 میلیون و سیصد هزار تن نفت وارد می كند.

تركیه برای تامین انرژی مصرفی خود قرار دادهای بلند مدتی با ایران ، روسیه و عراق منعقد كرده است كه در ماه های گذشته همزمان با افزایش فشارهای ایالات متحده و اروپا به این كشور برای لغو همكاری ها در حوزه انرژی با ایران ، آنكارا اعلام كرده است كه به واردات نفت و گاز خود از ایران ،به عنوان یك كشور همسایه و یك صادركننده عمده انرژی به تركیه ادامه خواهد داد.

مته گوكنل درباره افزایش سهم ایران در صادرات نفت و گاز به تركیه می افزاید :‌" این موضوع غیر قابل كنترل است و ایران روز به روز در حال به دست گرفتن بیشتر بازار صادرات نفت و گاز به تركیه است.

" گی بولا رمضان اوغلو " یكی از مشاوران رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه نیز درباره نگرانی ها و انتقادهای كشورهای غربی از همكاری های تركیه در بخش نفت و گاز ایران می گوید :‌" ما در چارچوب سیاست به صفر رساندن اختلافات با كشورهای پیرامونی مان ، به ایران به عنوان یك شریك نگاه می كنیم و همزمان مایلیم با كشورهای غربی درباره نگرانی ها و دغدغه هایشان درباره ایران همكاری كنیم ".

وی می افزاید :‌" به نظر می رسد توسعه روابط منطقه ای و توانایی جذب بیشتر نفت و گاز از ایران منفعت طبیعی تركیه و اقتصاد این كشور به حساب می آید ".

اما برخی دیگر از صاحب نظران ترك با انتقاد از سیاست فعلی دولت تركیه در قبال ایران ، این سیاست را منفعت طلبانه و در جهت منافع كوتاه مدت آنكارا تحلیل كرده و می گویند كه اگر تركیه منافع استراتژیك و بلند مدت خود را در نظر بگیرد ، نباید در سیاست هایش در قبال تهران با كشورهای غربی شكاف ایجاد كند و باید گام های خود را با غرب هماهنگ سازد.

خانم " تولین دال اوغلو " تحلیلگر مسایل تركیه در واشنگتن در این باره می گوید :‌" حزب عدالت و توسعه در توسعه روابط خود با ایران به منافع كوتاه مدت اقتصادی و منفعت گروهی خود می اندیشد غافل از اینكه توسعه روابط با ایران منافع بلند مدت تركیه را به مخاطره می اندازد".

وی می افزاید سیاست های تركیه نه اعتماد كامل تهران را جلب می كند و نه سبب دوام اعتماد كشورهای غربی به آنكارا می شود و این مساله به موقعیت و جایگاه منطقه ای و جهانی تركیه آسیب می زند...../تحلیل:عصرایران