اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش ابتکار به مشکل تنفسی مردم در خوزستان/دلیل تنگی نفس:دوکش ها، سوزاندن مزارع نیشکر و...



اخبار,اخبار اجتماعی,مشکل تنفسی مردم

رییس سازمان محیط زیست معتقد است: به طور کلی 18 گزینه به عنوان علل این عارضه مطرح و مورد بررسی بوده که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است.

معصومه ابتکار در نوشتاری به بررسی دلایل مشکلات تنفسی در خوزستان پرداخت که به شرح زیر است:

چند روزیست درگیر موضوع مشکل تنفسی هموطنان خوزیستانی هستم. طی پیگیری ها با معاون محیط زیست انسانی و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با توجه به نتایج دستگاههای پایش آلودگی هوا مسئله باران اسیدی مورد تایید قرار نگرفته، چرا کهPH  این باران ها عادی است.

ستاد بحران خوزستان پنجشنبه شب تشکیل جلسه داد. مهندس لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این جلسه توضیح داد که بعد از هشدار هواشناسی درباره بارندگی، آمادگی دستگاه های سنجش آلودگی هوا در استان و نیروهای کشیک در برنامه قرار گرفت. این دستگاهها مواردی مانند دی اکسید گوگرد، ترکیبات ازت، ترکیبات هیدروکربوری، ازن و غبار را اندازه گیری می کند. اما نتایج آزمایش باران های اخیر این نوع آلودگی ها را در شرایط ناسالم نشان نداده است.

ظاهرا در جلسه مطرح شد که در سال 92 حدود 22 هزار نفر و در سال گذشته نیز حدود 16 هزار نفر به دلیل تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و گزارش دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد عمده مراجعان سابقه بیماری تنفسی و آلرژی داشته اند.

متاسفانه علت اصلی بروز تنگی تنفس در خوزستان تا کنون قطعی نشده است. پس از مشکل سال 92، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نفت فرآوری حدود 30 هزار بشکه نفت سنگین و ترش در داخل شهر اهواز را متوقف کرد تا شاید این مشکل تنفسی پایان یابد.

به طور کلی 18 گزینه به عنوان علل این عارضه مطرح و مورد بررسی بوده که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است.

در مجموع و با توجه به بررسی های مختلف بر روی این بیماران، آلاینده های هوای استان و زمان وقوع تنگی نفس، به نظر می آید گزینه گرده افشانی گونه های گیاهی خاص قوت بیشتری پیدا کرده است. احتمال آن هست که درختچه کناکارپوس که در سطح شهرهای خوزستان به وفور کاشته شده مسبب این مشکلات باشد. تنگی نفس در زمان بارندگی ماه های آبان و آذر رخ می دهد و  در ماه های دیگر شاهد این نوع عارضه نیستیم.

هواشناسی خوزستان هم اعلام کرده که بارندگی در این چند روز آزمایش شده و آنالیز آن نشان می دهد که باران اسیدی نبوده است.

در هر حال با همکاری وزارت بهداشت به جد پیگیری شناسایی علت این تنگی نفس هستیم تا بتوانیم آن را به طور ریشه ای حذف کنیم.

در مورد هوای خوزستان اقدامات دیگری هم صورت گرفته که به زودی اعلام می‌شود.

اخبار اجتماعی - خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :
کلیپ دستگاه آبمیوه گیری شرکت نیشکر طلایی خوزستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل اصلی وقوع تنگی نفس در خوزستان


نماینده مردم اهواز در مجلس شواری اسلامی علت اصلی بیماری مردم اهواز و ابتلای آنها به نوعی تنگی نفس بعد از بارش باران را اعلام کرد.

خبرگزاری مهر: نماینده مردم اهواز در مجلس شواری اسلامی علت اصلی بیماری مردم اهواز و ابتلای آنها به نوعی تنگی نفس بعد از بارش باران را اعلام کرد.

 ناصر سودانی در خصوص علت بروز مشکلات تنفسی در بین مردم اهواز پس باران اخیر اظهار کرد: پدیده ای که در شهر اهواز اتفاق افتاده تاکنون سابقه نداشته است. بررسی های اولیه نشان از این مسئله دارد که این مسمومیت در مناطق صنعتی که در آن فعالیت های نفتی و گازی صورت گرفته رخ داده است.

وی با بیان اینکه در روز های اول، نظریات بسیار متفاوتی از سوی مسئولان در خصوص علت بروز این پدیده و بیماری مردم اهواز ارائه شد، اظهار کرد: زمانی که این مسئله به  مجلس وارد شد؛ نمایندگان استان خوزستان تذکراتی را به مسئولان دادند و از آنها خواسته شد که نتایج بررسی ها صورت گرفته را به صورت شفاف برای مردم و مسئولان استان اعلام کنند. این مسئه را در جلسه ای که با رئیس جمهور داشتیم نیز مطرح کردیم.

سودانی تصریح کرد: نظریات متفاوتی از این مسئله و برخورد مسئولان می توان برداشت کرد. در ابتدا سردرگمی مسئولان به دلیل عدم شناسایی مواد آلاینده در محیط به دلیل ضعف دستگاه و تجهیزات شناسایی بود و نظریه دیگر این است که امکان اینکه علت این مسمومیت شناسایی اما به دلیل یک سری ملاحظات اعلام نشده است نیز وجود دارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: البته عدم اعلام نتایج آزمایش های صورت گرفته ممکن است به دلیل این باشد که هنوز به طور قطع به نتیجه نرسیده اند و هر زمان که نتیجه آزمایش قطعی شود آن را اعلام خواهند کرد.

وی با اشاره بر ورود کمیسیون بهداشت مجلس به این مسئله عنوان کرد: در همین راستا بعضی از مسئولان صنعتی شهر اهواز برای پاسخگویی به سئوالاتی به دادگاه فراخوانده شدند که می توان به این نتیجه رسید که مسئولان به علت واقعی دست یافته اند ولی هنوز آن را اعلام نکرده اند.

علت اصلی وقوع تنگی نفس در خوزستان

سودانی در خصوص علت اصلی این پدیده که باعث کشانده بیش از 20 هزار خوزستانی به مراکز درمانی شده است ولی هنوز هم اعلام نشده است، اظهار کرد: بعضی فیلترهای موجود در مشعل های نفت و گاز موجود در خوزستان به دلیل اینکه بازیابی و تعویض نشده اند، گازهایی از این دستگاه ها خارج می شود که دارای مشکلات زیست محیطی است. عدم تعویض این تجهیزات به دلیل اعمال تحریم هاست و ما منتظر هستیم تا این مسئله بررسی شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در چهارمین بارش باران مشکلی وجود نداشته و تنها افرادی که سابقه قبلی این مسمومیت را داشته اند به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

وی تصریح کرد: من این مسئله را بارها در مجلس مطرح کردم که منابع باید در خدمت مردم باشند نه اینکه این مسئله برعکس شود.

دیدگاه های انحرافی در بحث آلودگی

سودانی همچنین گفت: دیدگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه حضور 20 هزار نفر به عنوان بیمار بعد از بارش باران در شهرهای خوزستان، سیاه نمایی و بزرگ نمایی شده تا برخی های به اهداف خاص خود برسند در صورتی که من از همین جا اعلام می کنم که آلودگی در شهر اهواز واقعی بوده است.

وی افزود: چهار سال پیش نمایندگان استان خوزستان خطاب به وزیر بهداشت وقت نامه ای مبنی بر ارائه گزارشی در خصوص افزایش بیماری های ریوی و خونی نوشتند که وزیر نیز در جواب این نامه اعلام کرد که در استان خوزستان نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

سودانی گفت: وزیر وقت تنها به اعلام این گزارش بسنده کرد و هیچگونه راهکاری برای مقابله با افزایش بیماری ها ارائه ندادند.