اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش آمریکا تحویل اس-300 به ایران


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبر پیشرفت پروژه تحویل اس-300 به ایران می‌گوید کشورش با تحویل سامانه‌های دفاعی پیچیده به این کشور مخالف است.

خبرگزاری فارس: «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امشب در میان خبرنگاران روایتی «صادقانه» از روابط ایران و آمریکا و واکنشی به خبر پیشرفت پروژه تحویل اس-300 به ایران داشت.

در ابتدای بخش ایرانی کنفرانس خبری امشب وزارت خارجه آمریکا، یکی از خبرنگاران از تونر پرسید که آیا برنامه‌ای برای تبادل مجدد زندانی با ایران در حال اجراست؟

سخنگو پاسخ داد: «تنها می‌توانم بگویم که ما مجدداً از ایران می‌خواهیم که امکان دسترسی حافظ منافع ما یعنی سفارت سوئیس به شهروندان آمریکایی را ایجاد کند و شهروندان ما را آزاد کند.»

خبرنگار در ادامه سوال خود پرسید: «آیا در کنار برجام، بر سر مسائل دیگر هم با ایران تماس دارید؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا لبخندی زد و پس از چند ثانیه مکث گفت: «اگر بخواهم صادقانه بگویم، اطلاعی از این قضیه ندارم.» تونر در ادامه تصریح کرد که آخرین ارتباطی که وی در جریان آن قرار گرفته، همان ماجرای آزادی 7 آمریکایی بوده است.

امروز «جابری انصاری» سخنگوی وزارت خارجه ایران از طی شدن مسیر اجرایی مرحله نخست قرارداد تحویل سامانه پدافندی اس-300 به ایران خبر داده بود؛ از سمت‌ها روس‌ها اما سخنگوی کرملین گفته بود «در این خصوص نظری ندارم.»

مارک تونر به گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه ایران واکنش نشان داد و گفت: «از پیشرفت‌های حاصله در تحویل سامانه اس-300 به ایران اطلاع داریم ولی ما کماکان مخالف تحویل امکانات دفاعی پیشرفته به ایران هستیم.»


ویدیو مرتبط :
روسیه موشک های اس 300 را به ایران تحویل می دهد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا رهبر اقلیت سنا درباره ایران سکوت کرده است؟/ واکنش آمریکا به جدی شدن تحویل «اس 300» به ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

تحلیل ها درباره سرنوشت توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، ناخرسندی گروه های لیبرال از عدم اعلام موضع رهبر اقلیت سنا درباره توافق، اختلاف شدید میان یهودیان آمریکا بر سر توافق با ایران، واکنش آمریکا به جدی شدن احتمال تحویل «اس 300» به ایران و حساسیت مطبوعات اسرائیلی به بهبود روابط ایران با تشکیلات خودگردان فلسطین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در ادامه مباحث مربوط به بررسی توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از حمایت اکثریت دموکرات ها از این توافق خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، یکی از سناتورهای برجسته حزب جمهوری خواه می گوید با وجود اینکه جمهوری خواهان و شماری از دموکرات های کنگره با توافق هسته ای قدرت های جهانی و ایران مخالفند، این توافق به احتمال زیاد از سد کنگره خواهد گذشت. اشاره این خبرگزاری به اظهارات میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا است که گفته بود به احتمال زیاد توافق در کنگره با مشکلی مواجه نخواهد شد. با وجود اینکه اوباما ماه های پایانی ریاست جمهوری اش را سپری می کند و جمهوری خواهان مسلط بر کنگره برای تصرف کاخ سفید در انتخابات آتی ریاست جمهوری خیز برداشته اند، چنین به نظر می رسد که اوباما در مصاف خود بر سر توافق هسته ای با ایران دست بالا را دارد.

این در حالی است که گروه های لیبرال در آمریکا از خودداری هری رِید، رهبر اقلیت سنا از اعلام موضع خود در موضوع هسته ای ناخرسند هستند. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، امتناع هری رید، رهبر نمایندگان اقلیت سنا از اعلام موضع خود در قبال توافق هسته ای با ایران، خشم گروه های لیبرال را در پی داشته است. چارلز چمبرلین، مدیر اجرایی گروه دموکراسی برای آمریکا که از توافق حمایت کرده می گوید: «حمایت نکردن هری رید از توافق گیج کننده است؛ در حالی که وی می داند اگر توافق را رد کند، جنگ تازه ای در خواهد گرفت». گفته می شود رید قصد دارد تا زمانی که کنگره پس از تعطیلات تابستانی در تاریخ هشتم سپتامبر به واشنگتن باز می گردد، موضع خود را اعلام نکند تا دیگر هم سناتورهای هم حزبی وی تحت فشار قرار نگیرند.

در مطلبی دیگر در موضوع توافق هسته ای، «فرانس 24» به دیدگاه یهودیان آمریکا نسبت به این توافق پرداخته و از وجود اختلاف نظر شدید میان این گروه خبر داده است. در گزارش این شبکه اشاره شده که بر اساس نتایج یک نظرسنجی، یهودیان آمریکا بیشتر مایلند کنگره در ماه سپتامبر توافق بر سر برنامه هسته ای ایران را تأیید کند. این در حالی است که سازمان های بزرگ یهودی آمریکا و دیگر لابی ها به شدت مخالف این توافقند. با این حال، کسانی که مخالف این توافق هستند، می گویند این نظرسنجی چندین هفته قبل و درست پس از امضای توافق انجام گرفته است. یعنی در زمان شور و شوقی که پس از امضای این توافق تاریخی به وجود آمده بود. مخالفان این توافق در میان جامعه یهودیان آمریکا و به خصوص اعضای لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) یادآور می شوند نظرسنجی های دیگری که دیرتر صورت گرفته، نشان می دهد که این تمایل تغییر کرده است.

در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات شب گذشته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را بازتاب داده که از تحویل سامانه های موشکی «اس 300» روسی به ایران ابراز نگرانی کرده است. به نوشته این خبرگزاری، جان کربی در جمع خبرنگاران گفته واشنگتن هنوز از تحویل سامانه دفاع موشکی «اس 300» از سوی روسیه به ایران نگران است. سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزود البته «انتقال این سامانه دفاعی به ایران بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوع نیست». کربی با اشاره به نقش فعال روس ها در مذاکرات هسته ای با ایران افزود با این وجود، آمریکا با ارسال سامانه موشکی زمین به هوا به ایران که «همچنان به فعالیت های شرورانه»، از جمله حمایت از تروریسم در خاورمیانه ادامه می دهد، مخالف است.


اما تحول در روابط ایران با تشکیلات خودگردان فلسطین، موضوعی است که از سوی مطبوعات رژیم اسرائیل با حساسیت دنبال می شود. در این زمینه، روزنامه «جروزالم پست» به موضوع تعیین سفیر غیرمقیم از سوی ایران در فلسطین پرداخته است. این روزنامه اشاره می کند که احمد مجدلانی، یکی از مقام های تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت و گو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، درباره امکان تعیین سفیر ایران در اردن به عنوان سفیر غیر مقیم تهران در کشور فلسطین بحث و تبادل نظر کرده است. وی هفته گذشته در جریان سفرش به تهران این موضوع را با ظریف در میان گذاشته است. مجدلانی به ایران رفته بود تا راه های تقویت روابط بین تهران و تشکیلات خودگردان را پس از امضای توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی بررسی کند.

در همین حال، خود مجدلانی نیز در گفت و گو با شبکه خبری «المیادین» به جزئیاتی از سفر اخیرش به ایران اشاره کرده است. به گفته وی، این سفر حامل پیام محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران درباره اوضاع جاری در منطقه به ویژه فلسطین و چالش های پیش روی آن بوده است. همچنین درباره سازوکارهای تقویت روابط دوجانبه میان ایران و فلسطین بحث و گفت و گو انجام گرفته است. از چندین ماه پیش ارتباطاتی میان دو طرف برای فراهم کردن مقدمات این سفر و بررسی همه جزئیات وجود داشته است. به گفته مجدلانی، تشکیلات خودگردان تأکید داشته که این توافق، شرایط و زمینه مناسبی را برای ثبات، صلح و امنیت در منطقه فراهم می کند و همچنین بهانه ها و توجیهات کابینه اسرائیل را برای فرار کردن از روند صلح با فلسطینیان از بین برد.
 
  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک