اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش آمریکا به دیدار پوتین از کریمه


وزارت خارجه آمریکا با غیرقانونی خواندن اقدامات روسیه در کریمه دیدار رئیس جمهور روسیه از کریمه را غیر ضروری و تحریک آمیز خواند.

خبرگزاری مهر: به نقل از رویترز، کاخ سفید دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از کریمه را اقدامی غیر ضروری و تحریک آمیز خواند.

پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گفت: این اقدام غیر ضروری و تحریک آمیز است. کریمه به اوکراین تعلق دارد و ما اقدامات غیرقانونی و نا مشروع روسیه  رادر این خصوص به رسمیت نمی شناسیم.

وی بار دیگر از روسیه خواست تا تنش ها در شرق اوکراین را کاهش دهد و گفت ما هنوز عقب نشینی نیروهای روسیه از مرزهای شرقی را ندیده ایم.

وی همچنین گفت: ما معتقدیم که روسیه می تواند از نفوذ خود بر روی جدایی طلبان در راستای کاهش تنش ها استفاده کند.

وی با اشاره به گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره تحولات اوکراین گفت: فعلا برنامه ای برای دیدار مجدد دو طرف درباره اوکراین وجود ندارد.

 


ویدیو مرتبط :
دیدار پوتین با برلوسکونی در کریمه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگرانی عربستان از مسایل مطرح شده در دیدار قاسم سلیمانی و پوتین + واکنش آمریکا



اخبار,اخبار سیاست خارجی,قاسم سلیمان

شبکه الحدث مدعی شد: سفر سری قاسم سلیمانی به روسیه سه روز طول کشید و سلیمانی در آن با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. انتشار خبرها درباره این سفر با جنجال گسترده ای همراه شد که محدود به نقض تحریمهای شورای امنیت علیه او نیست، بلکه مسایلی را که در دیدارهای او با مقامات بلندپایه روسیه مطرح شد هم شامل می شود.

شبکه الحدث وابسته به عربستان سعودی گزارش داد: نگرانی اصلی مربوط به مسایل مطرح شده در دیدارهای قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران با مقامات بلندپایه روسیه در مسکو است.

 این درحالیست که روسیه این دیدارها را تکذیب کرده است.

این شبکه افزود: واشنگتن خبرهای منتشر شده درباره سفر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران به روسیه و دیدار او با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و وزیر دفاع این کشور را محکوم کرد و آن را نقض تحریمهای قطعنامه شورای امنیت دانست. وزارت امور خارجه روسیه خبرها درباره این سفر را تایید یا تکذیب نکرد.

گزارشگر شبکه الحدث مدعی شد: سفر سری قاسم سلیمانی به روسیه سه روز طول کشید و سلیمانی در آن با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. انتشار خبرها درباره این سفر با جنجال گسترده ای همراه شد که محدود به نقض تحریمهای شورای امنیت علیه او نیست، بلکه مسایلی را که در دیدارهای او با مقامات بلندپایه روسیه مطرح شد هم شامل می شود.

در ادامه این گزارش آمده است: منابع مطلع در گفتگو با الحدث فاش کردند سلیمانی در دیدار با پوتین به طور جدی برای تضمین تحویل موشک های پیشرفته اس سیصد به ایران تلاش کرد. ایران در سال 2007 قرارداد خرید این موشک ها را با روسیه امضا کرد. اجرای این قرارداد به دستور دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه در سال 2011 ممنوع شد.

پوتین در ماه آوریل امسال این ممنوعیت را لغو کرد. روسیه و آمریکا پس از دستیابی به توافقنامه هسته ای با ایران به اسرائیل تضمین دادند در صورتی که از توافقنامه هسته ای ایران استقبال کند، موشک های اس سیصد به تهران تحویل داده نخواهد شد.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: صرفنظر از مسایل مطرح شده از طرف سلیمانی در مسکو و آنچه او از مقامات روس شنیده است، شکستن تحریمها علیه او می تواند نخستین نشانه درباره آب شدن یخ تحریمها علیه ایران پس از توافقنامه هسته ای باشد.

آمریکا: بررسی می کنیم
سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت که واشنگتن در حال بررسی گزارش‌ها در خصوص سفر سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، به روسیه به رغم تحریم‌های سازمان ملل است. این در حالی است که این گزارش ها توسط مقامات کشورمان تائید نشده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سامانتا پاور اظهار کرد: «تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد همه کشورهای جهان را ملزم می‌کند که به قاسم سلیمانی اجازه سفر به کشورشان را ندهند و تنها با مجوز کمیته ناظر بر تحریم شورای امنیت علیه ایران می‌شود در این زمینه استثنا قائل شد.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد افزود: «تا آنجا که ما می‌دانیم کمیته ناظر بر تحریم‌ها چنین معافیتی صادر نکرده است و اگر چنین مجوزی صادر می‌شد ما خبردار می‌شدیم».

دو مقام امنیتی آمریکا روز جمعه ادعا کردند که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به روسیه رفته و با مقام‌های این کشور دیدار کرده است.

سرلشکر قاسم سلیمانی از سال ۲۰۰۷ در فهرست تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد و براساس این تحریم، کشورهای عضو سامان ملل موظفند به وی اجازه سفر ندهند.

شبکه خبری «فاکس نیوز» آمریکا روز پنجشنبه گزارش داده بود که قاسم سلیمانی روز ۲۴ ژوئیه (سوم مرداد) وارد مسکو شده و با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری، و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، دیدار کرده است.

به گزارش فاکس نیوز، فرمانده نیروی قدس سپاه سه روز بعد مسکو را ترک کرده است.

این در حالی است که سخنگوی کاخ کرملین گزارش‌ها در مورد دیدار قاسم سلیمانی با ولادیمیر پوتین را رد کرده است.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا نیز گفته که به رغم توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، تحریم‌ها در مورد قاسم سلیمانی همچنان پابرجا هستند.

فرمانده نیروی قدس علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت در فهرست تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

پس از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی گزارش‌هایی در خصوص رفع تحریم‌ها علیه قاسم سلیمانی منتشر شد.

در واکنش به این گزارش‌ها، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که رفع تحریم‌های شورای امنیت از قاسم سلیمانی در فاز دوم برنامه جامع اقدام مشترک، و در صورتی‌که ایران به همه تعهدات خود عمل کنند و در پی چند سال انجام خواهد شد.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب