اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش آمریکا به آزمایش موشکی ایران


آزمایش موشکی موفقیت آمیز ایران واکنش برخی مقامات آمریکایی را برانگیخت.

خبرگزاری مهر: آزمایش موشکی موفقیت آمیز ایران واکنش برخی مقامات آمریکایی را برانگیخت.

 جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی ایران گفت: آزمایشات موشکی ایران ادامه تهدیدات ایران علیه منطقه است.

وی در راستای سیاست ایران هراسی آمریکا در منطقه گفت: ما با دقت برنامه موشکی ایران را نظاره گر هستیم.

همچنین برنارد میهن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز گذشته در واکنش به آزمایش موشکی ایران گفت: ایران باید در مذاکرات جامع برای دستیابی به توافق هسته ای دائم به موضوع موشک های بالستیک خود نیز پاسخگو باشد.

وی همچنین مدعی شد بر اساس توافق هسته ای ژنو ایران متعهد شده است به سوالات درباره برنامه موشکی خود پاسخگو باشد.

شایان ذکر است روز گذشته جمهوری اسلامی ایران 2 موشک جدید را با موفقیت آزمایش کرد.


ویدیو مرتبط :
پرواز بمب افکن‌های آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا و تروئیکای اروپا خواستار واکنش کمیته تحریمی سازمان ملل به آزمایش موشکی ایران شدند



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, آزمایش موشکی ایران

آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با ارسال نامه‌ای به کمیته امور تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل خواستار واکنش مقتضی به آزمایش موشک «عماد» توسط ایران شده‌اند.

  کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با ارسال نامه‌ای به کمیته امور تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشک «عماد» در ایران را به اطلاع آن کنگره رسانده و خواستار پاسخ مقتضی به آن شدند.

این نامه که به نوشته رویترز، آمریکا آن را به نمایندگی از هر 4 کشور به کمیته مزبور ارسال کرده با ادعای اینکه موشک «عماد» قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای را داشته اقدام ایران را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته است.

در نسخه‌ای از نامه که به رویت خبرگزاری انگلیسی رویترز رسیده آمده است: «اطمینان داریم که این اطلاعات به آن کمیته در اجرای مسئولیتش برای بررسی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و واکنش مقتضی به آن، کمک خواهد کرد.»

موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است روز یکشنبه (19 مهرماه) با موفقیت آزمایش شد. «عماد» نخستین موشک دوربرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

کشورهای غربی ادعا می‌کنند این اقدام ایران ناقض قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است، قطعنامه‌ای که آغازگر چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای این کشور بود و سال 2010 به تصویب رسید.

شورای امنیت، اخیراً قطعنامه‌ای جدیدتر به شماره 2231 برای تأیید «برجام» به تصویب رسانده که هنوز اجرایی نشده است. قطعنامه 2231 تمامی قطعنامه‌های قبلی این شورا علیه ایران را لغو می‌کند.

بر اساس بندی از قطعنامه 1929، ایران از هرگونه کار بر روی موشک‌های بالستیک «با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای» منع شده است. کشورهای غربی بر اساس همین بند هرگونه آزمایش موشک‌های بالستیک از سوی ایران را خلاف قوانین بین‌المللی می‌خوانند.

«حسین سبحانی‌نیا»، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  روز جمعه، 24 مهر در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در همین باره گفته است: «موشک‌های ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارد موشک‌های عماد هم برای چنین کاری طراحی نشده است.»

در بخش دیگری از نامه آمریکا و سه کشور اروپایی که پایگاه اینترنتی شبکه خبری «الجزیره» گزارش کرده چنین آمده است: «پرتاب این موشک، آشکارا مشمول "فعالیت‌هایی مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای" می‌شود و این اقدامی "مستلزم استفاده از فناوری‌های موشک‌های بالستیک» است.»

4 کشور، در بخش دیگری از نامه نوشته‌اند که قصد دارند «با این کمیته و هیئت کارشناسان آنها برای تحقیق درباره این تخلف همکاری کامل کنند.»

انجام هر گونه تحقیق درباره اقدام ایران مستلزم رأی‌گیری و موافقت اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء، از جمله روسیه و چین در این باره است.

«کریستن سالومی»، خبرنگار شبکه خبری الجزیره می‌گوید نشانه‌های حاکی از آن است که مسکو و پکن با انجام چنین تحقیقاتی موافقت نخواهند کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای کشورهای غربی، مبنی بر وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند.


 اخبار سیاست  خارجی  -  فارس