اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش‌ها به بسته شدن پرونده ایران در آژانس/ حساسیت دوباره بر سر آزمایش موشکی ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  ,کیوسک بین‌المللی

تصویب قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5 درباره ایران در شورای حکام آژانس، واکنش جان کری به بسته شدن پرونده فعالیت های نظامی احتمالی در برنامه هسته ای ایران، واکنش رژیم اسرائیل و آیپک به تصمیم جدید شورای حکام آژانس و مطرح شدن دوباره موضوع آزمایش های موشکی ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 تصمیم شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به مختومه کردن موضوع جنبه های نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «لس آنجلس تایمز» با اشاره به بسته شدن پرونده تحقیقات ده ساله آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته ای گذشته ایران، می نویسد با تصویب قطعنامه آژانس، راه را برای اجرای برجام هموار می شود. این روزنامه می افزاید پیش نویس قطعنامه بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس را آمریکا و سایر کشورهایی که بر سر توافق چهاردهم ژوئیه با ایران مذاکره کردند، یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان، تهیه کردند. این قطعنامه به محض تصویب شدن، راه را برای اجرای توافق که طبق پیش بینی‌ها رسماً از ماه آینده آغاز خواهد شد، می‌گشاید.

*****

خبرگزاری «رویترز» واکنش جان کری، وزیر خارجه آمریکا را به تصمیم شورای حکام آژانس مورد توجه قرار داده و از استقبال وی از این امر خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد کری از تصمیم آژانس برای مختومه کردن تحقیقات در این زمینه که آیا ایران زمانی برنامه تسلیحات هسته ای مخفی داشته است یا خیر، استقبال کرد. در عین حال، وی با بیان اینکه بسته شدن پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران به هیچ وجه مانع تحقیقات آژانس در صورتی که دلیلی درخصوص ادامه هرگونه فعالیت هسته ای مخفی در آینده پیدا شود، نخواهد شد، افزود توافق 14 ژوئیه توانایی آژانس را برای نظارت بر فعالیت های ایران تقویت کرد. وی اعلام کرده: «ما با جدیت بر تلاش برای اجرای کامل برجام به منظور اطمینان یافتن از ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران متمرکز خواهیم بود».

*****

این در حالی است که به نوشته سایت خبری «آروتز شوا»، لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک)، بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس درباره فعالیت های هسته ای ایران را محکوم کرده است. در بیانیه آیپک آمده آژانس در حالی این پرونده را بسته است که مدارک مشکوک بیشتری در این زمینه کشف و سرسختی بیشتری از سوی ایران مشاهده کرده است. آژانس می توانست توصیه کند روز اجرا تا زمانی که ایران وظیفه توضیح فعالیت های غیرقانونی هسته ای خود را اجرا کند به تعویق بیفتد. در این بیانیه همچنین ادعا شده طی بیش از یک دهه، ایران بارها اطلاعات حساس را از آژانس دریغ کرده است و به طور پایدار به دروغ فعالیت های تسلیحات هسته ای خود را با وجود مدارکی که عکس آن را نشان می داد انکار کرده بود.

*****

خبرگزاری فرانسه نیز واکنش رژیم اسرائیل را به این موضوع بازتاب داده و از نارضایتی این رژیم از بسته شدن پرونده ایران در آژانس خبر داده است. وزارت خارجه رژیم اسرائیل در واکنش به تصمیم شورای حکام، اعلام کرده: «گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به روشنی بار دیگر نشان می دهد که ایران تلاشی هماهنگ را، از جمله فعالیت هایی که پس از سال 2003 انجام گرفت، برای ساخت یک بمب هسته ای صورت داده است... برای بیش از یک دهه، ایران همکاری نکرده و فریبکار بوده است». در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه رژیم اسرائیل آمده است: «ایران به منظور حل و فصل شدن همه مسائل باقی مانده و اثبات شدن ماهیت صلح آمیز برنامه این کشور، همچنان باید به طور کامل و به شیوه ای رضایت بخش با آژانس همکاری کند».

*****

در این میان، درگرفتن دوباره بحث آزمایش موشکی ایران و ارتباط دادن با آن قطعنامه های شورای امنیت، بحث ها را تا حدی پیچیده تر کرده است. روزنامه «وال استریت ژورنال» با انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد به اعتقاد کارشناسان سازمان ملل، آزمایش موشک «عماد» توسط ایران، نقض قطعنامه این سازمان بوده است. گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد در امور تحریم ها در یک گزارش محرمانه جدید اعلام کردند موشک میان برد «عماد» که ایران دهم اکتبر آن را آزمایش کرد، یک موشک بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای است و این اقدام نقض قطعنامه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد است. در این گزارش آمده است این گروه کارشناسی بر اساس تحلیل ها و یافته های خود نتیجه گیری می کند که پرتاب موشک عماد نقض پاراگراف 9 قطعنامه 1929 شورای امنیت است.

 

  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
ایران انتقاد از آزمایش موشکی خود را رد کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صالحی: هدف از توسعه همکاری با آژانس، بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران خواهد بود



توسعه همکاری ایران با آژانس

خطاب به شورای آژانس
صالحی: هدف از توسعه همکاری با آژانس، بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران خواهد بود

علی‌اکبر صالحی وعده داد ایران با هدف بسته شدن پرونده هسته‌ای‌اش، همکاری با آژانس را گسترش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «من با پیام رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده ایران مبنی بر افزایش و گسترش همکاری با آژانس به اینجا آمده‌ام.»

صالحی افزود که هدف از افزایش همکاری‌ها با آژانس بستن پرونده هسته‌ای ایران خواهد بود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که تنها دو هفته دیگر تا مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی مانده است. تاکنون 10 دور مذاکرات بین دو طرف بی‌نتیجه مانده است.

آژانس خواستار بازدید از سایت نظامی پارچین است اما ایران همواره تاکید کرده که پارچین نظامی است، نه هسته‌ای و بنابراین آژانس حق بازدید از آن را ندارد.

فارس