اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش‌های داخلی و خارجی به مامور شدن العبادی برای تشکیل دولت جدید عراق



اخبار,اخبار بین الملل,جایگزین نوری مالکی

 

 اخبار بین الملل - واکنش‌های داخلی و خارجی به مامور شدن العبادی برای تشکیل دولت جدید عراق

مامور شدن حیدر العبادی نامزد ائتلاف همپیمانی ملی از سوی فواد معصوم رئیس جمهور عراق با واکنش های مختلفی در سطح داخل و خارج عراق روبرو شده است.

به گزارش تسنیم، منابع سیاسی عراقی امروز از اقدام فواد معصوم رئیس جمهور عراق در مامور کردن حیدر العبادی نامزد ائتلاف همپیمانی ملی برای تصدی نخست وزیری خبر داده بودند.
شامگاه یکشنبه نیز نوری المالکی نخست وزیر عراق تاکید کرده بود از فواد معصوم رئیس جمهور به دادگاه فدرال به سبب نقض قانون اساسی در مامور نکردن فراکسیون اکثریت برای تصدی نخست وزیری شکایت خواهد کرد.


واکنش یک عضو ائتلاف دولت قانون
یک عضو ائتلاف دولت قانون تاکید کرد حیدر العبادی نامزد دولت قانون به شمار نمی رود و نامزدی وی ارزشی ندارد.


حنان الفتلاوی خاطر نشان کرد حیدر العبادی نماینده ائتلاف دولت قانون نیست که نخست وزیر دولت قانون یا نامزد دولت قانون باشد.


نامزدی وی هیچ ارزش قانونی ندارد، زیرا فراکسیون اکثریت بر اساس حکم دادگاه فدرال، ائتلاف دولت قانون است.


جریان الاصلاح الوطنی به رهبری ابراهیم الجعفری امروز دوشنبه رسما نامزدی حیدر العبادی از رهبران حزب الدعوه الاسلامیه و معاون اول فعلی رئیس پارلمان عراق برای تصدی نخست وزیری را اعلام کرد.


احمد جمال سخنگوی رسمی جریان الاصلاح گفت ائتلاف همپیمانی ملی، حیدر العبادی را برای تصدی نخست وزیری با اکثریت 127 رای نامزد کرد.


وی خاطر نشان کرد نامزدی العبادی از سوی ائتلاف ملی و نه ائتلاف دولت قانون بوده است.


این در حالی است که عبدالستار بیرقدار سخنگوی رسمی دادگاه فدرال گفته بود حکم دادگاه صادر شده که بر اساس آن به تفسیر آن در خصوص تفسیر ماده 76 قانون اساسی در سال 2010 است و دادگاه فدرال رسما به رئیس جمهور گفته است که تفسیر دادگاه در سال 2010 همان تفسیر در حال حاضر است و به این مساله رجوع می شود و دادگاه نام فراکسیونی را که فراکسیون اکثریت است، مشخص نکرده است.


مریم الریس مشاور امور سیاسی نوری المالکی نخست وزیر عراق هم اعلام کرد توافق میان برخی نمایندگان ائتلاف دولت قانون و ائتلاف همپیمانی ملی درباره نامزدی حیدر العبادی ارزشی ندارد.


مریم الریس با بیان این مطلب تهدید به متوسل شدن به دادگاه قانون اساسی در این زمینه کرد.


الریس گفت ملت نوری المالکی را انتخاب کردند و اراده مردم قوی تر از هر توطئه ای است.


از سوی دیگر حسین المالکی از اعضای ائتلاف دولت قانون اعلام کرد حیدر العبادی تنها مسئول فراکسیونی با 38 عضو و حسین الشهرستانی مسئول گروهی با 12 عضو که مجموع اعضای دو گروه، 50 عضو است، در تماس هایی که با اعضای دولت قانون داشتیم، آنها گفتند که زیر ورقه نامزدی حیدر العبادی را امضا نکرده ایم و حتی قولی به وی در این زمینه نداده اند، بنابراین العبادی از کجا این امضاها را آورده است؟


المالکی، حیدر العبادی را به رهبری کودتا در داخل فهرست دولت قانون در خصوص نامزدی خود متهم کرده است.


اظهارات تامل برانگیز نماینده جریان صدر
این در حالی است که بهاء الاعرجی از نمایندگان فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر گفته است نمایندگان فراکسیون های ائتلاف همپیمانی ملی حیدر العبادی را برگزیده اند و همه فراکسیون ها به وی رای نداده اند.


الاعرجی اظهار داشت نمایندگان فراکسیون های ائتلاف همپیمانی ملی حیدر العبادی را به عنوان نامزد نخست وزیری انتخاب کردند و وی از طریق رای گیری تمام فراکسیون های ائتلاف انتخاب نشد.


بهاء الاعرجی در گفت و گو با السومریه نیوز گفت انتخاب العبادی برای اینکه نامزد ائتلاف همپیمانی ملی شود،‌از طریق رای گیری نبود و همه فراکسیون های عضو ائتلاف در نشست انتخاب وی حضور نداشتند.


وی افزود نمایندگانی از فراکسیون های عضو ائتلاف همپیمانی ملی در نشستی حاضر شدند و زیر برگه نامزدی العبادی را امضا کردند که شامل کرار الخفاجی به عنوان نماینده فراکسیون الاحرار، ابراهیم الجعفری نماینده جریان الاصلاح، حسین الشهرستانی به عنوان نماینده فراکسیون مستقل ها و ... حیدر العبادی را برگزیدند و اعضای باید به امضای نمایندگان فراکسیون ها احترام بگذارند.


واکنش مقتدی صدر
خبر دیگر اینکه مقتدی صدر رهبر جریان صدر تلفنی با فواد معصوم رئیس جمهور، سلیم الجبوری رئیس پارلمان، ابراهیم الجعفری رهبر ائتلاف همپیمانی ملی و حیدر العبادی نامزد ائتلاف برای تصدی نخست وزیری و مامور تشکیل دولت جدید عراق تلفنی گفت و گو کرد.


وی در این تماس تلفنی، روند سیاسی و تشکیل دولت جدید عراق را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.


مقتدی صدر همچنین مامور شدن حیدر العبادی از سوی فواد معصوم رئیس جمهور عراق برای تصدی نخست وزیری را به وی تبریک گفت.


وی افزود مامور شدن حیدر العبادی برای تشکیل دولت جدید مقدمه مهم و تاثیرگذار برای پایان یافتن بحران عراق است.


واکنش سازمان ملل
نیکلای ملادینوف نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق با حمایت از مامور شدن حیدر العبادی برای تشکیل دولت جدید عراق از سوی فواد معصوم گفت معصوم در چارچوب قانون اساسی عمل کرده است.


وی همچنین از نیروهای ارتش خواست در پروسه انتقال قدرت بی طرف باشند.


واکنش ائتلاف گروه های سیاسی اهل سنت
از سوی دیگر گروه موسوم به تحالف القوی العراقیه(وابسته به اهل سنت) خواستار تشکیل دولت جدید در چارچوب مهلت تعیین شده از سوی قانون اساسی شد.


در بیانیه این تشکل آمده است ائتلاف القوی العراقیه با تقدیر از تلاش های ائتلاف همپیمانی ملی از حیدر العبادی می خواهد تلاش های خود را در راستای موفقیت تشکیل دولت جدید در چارچوب مهلت های تعیین شده از سوی قانون اساسی به کار گیرد.


این تشکل سیاسی وابسته به اهل سنت اعلام کرده است از طریق همکاری با دیگر شرکای سیاسی تعامل مثبتی برای موفقیت تلاش های دولت آینده خواهد داشت.


سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم انتخاب حیدر العبادی به عنوان نامزد ائتلاف همپیمانی ملی برای تصدی نخست وزیری و مامور شدن وی از سوی فواد معصوم رئیس جمهوری عراق برای تشکیل دولت جدید را تبریک گفت.


واکنش غربی ها
آمریکا و اتحادیه اروپا هم از مامور شدن حیدر العبادی برای تشکیل دولت جدید عراق استقبال کردند.
 اخبار بین الملل -  تسنیم


ویدیو مرتبط :
نفس تازه / بازرگان مامور تشکیل دولت موقت شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش دولت عراق به حضور نیروهای خارجی/ تشدید اقدامات آلمان علیه داعش



اخبار,اخباربین الملل ,کیوسک بین‌المللی

ورود نیروهای نظامی ترکیه به عراق، برنامه آمریکا برای اعزام گروهی از نیروهای ویژه به خاک عراق و واکنش دولت بغداد به این موضوع، تصویب تقویت مبارزه آلمان با گروه تروریستی داعش، تأیید تروریستی بودن واقعه کشتار سن برناردینو و گزارش های جدید درباره موضوع فروش نفت داعش به ترکیه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 خبر ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گاردین» در این زمینه می نویسد، بنا بر اعلام منابع امنیتی ترکیه، چند صد تن از سربازان این کشور برای آموزش نیروهای عراقی وارد خاک عراق شده و در منطقه ای نزدیک موصل مستقر شده اند. گاردین اشاره می کند که منابع ترک، به تعداد دقیق این نیروها اشاره نکرده اند، اما گفته اند که آن ها پیش از حرکت به سوی موصل، در منطقه کردستان عراق حاضر شده اند. نکته جالب توجه در این میان، آن است که کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا، اعلام کرده اند که از این اقدام ترکیه بی خبر بوده اند. یک منبع دیگر ترک گفته این افراد برای آموزش دادن نیروهای پیشمرگه کرد وارد عراق شده اند.

*****

از سوی دیگر، بحث ها بر سر اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به عراق نیز ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مقامات آمریکایی گفته اند، واشنگتن هنوز درباره جزئیات مربوط به اعزام نیروهای ویژه آمریکا به عراق، با دولت بغداد به توافق نرسیده است. رویترز اشاره می کند که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، اخیراً از وجود برنامه هایی برای اعزام یک واحد کوچک از نیروهای ویژه آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق خبر داده که نخستین عملیات نیروی زمینی آمریکا در این کشور از سال 2011 تاکنون خواهد بود. هرچند آمریکا مدعی شده درباره این اقدام با دولت حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق بحث کرده و هماهنگی هایی انجام داده است، ائتلاف قدرتمند شیعه پارلمان عراق نسبت به انجام چنین اقدامی هشدار داده است.

*****

از سوی دیگر، سایت شبکه خبری «راشا تودی» اظهارات حیدر العبادی را بازتاب داده که اعزام هرگونه نیروی خارجی به کشورش را محکوم کرده است. به نوشته این سایت، عبادی تأکید کرده که عراق از هیچ کشوری درخواست اعزام نیروی زمینی نکرده و به همین دلیل، هرگونه حرکتی را در این راستا، اقدامی خصمانه در نظر خواهد گرفت. در بیانیه منتشره از سوی دفتر نخست وزیری عراق آمده: «عراق اعزام نیروی زمینی از سوی هر کشوررا اقدامی خصمانه تلقی کرده و بر همین اساس با آن برخورد خواهد کرد. دولت عراق متعهد است که به نیروی زمینی هیچ کشوری اجازه حضور در خاک عراق را ندهد». عبادی تأکید کرده آنچه عراق نیاز دارد، نه نیروی زمینی خارجی، بلکه سلاح، مهمات و آموزش برای مبارزه با داعش است.

*****

در مطلبی دیگر مربوط به مبارزه با داعش، روزنامه «نیویورک تایمز» از تصویب طرح عملیات نظامی آلمان علیه این گروه تروریستی خبر داده است. این روزنامه می نویسد، با رأی قاطع پارلمان آلمان در حمایت از اعزام هواپیماهای شناسایی، یک هواپیمای سوخت گیری و یک ناو پشتیبان به منظور حمایت از عملیات نظامی ائتلاف آمریکایی علیه داعش، حضور خود در مبارزه با این گروه تروریستی را شدت بخشید. این روزنامه اشاره می کند، اقدام پارلمان آلمان، پاسخی به درخواست دولت فرانسه بود که پس از وقوع حملات تروریستی اخیر پاریس مطرح شده بود. به این ترتیب، پس از آنکه چند روز پیش آگلا مرکل، صدراعظم آلمان به فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه وعده اقدام سریع درباره مبارزه با داعش را داد، طرح عملیات آلمان با 445 رأی موافق در مقابل 146 رأی مخالف به تصویب رسید.

*****

جزئیات جدید مربوط به واقعه تروریستی اخیر در سن برناردینو آمریکا، از جمله دیگر موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته «واشنگتن پست»، پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) اعلام کرد، کشتار سن برناردینو اقدامی تروریستی بوده است و در حال حاضر، بازرسان مشغول بررسی آثار دیجیتالی بر جای مانده از زن و شوهر تروریست عامل واقعه مذکور هستند تا دریابند که احتمالاً چه کسانی از قبل در جریان نقشه این اقدام بوده اند. اف بی آی اعلام کرده، شواهدی که تاکنون به دست آمده، از وجود تمایلات افراطی در قاتلان و همچنین انگیزش احتمالی آن ها از سوی سازمان های تروریستی خارجی حکایت دارد. این در حالی است که تا پیش از این، اف بی آی از تأیید این موضوع که کشتار مذکور یک واقعه تروریستی بوده، خودداری می کرد.

*****

در نهایت، در مطلبی مربوط به ماجرای فروش نفت داعش به ترکیه و حواشی مربوط به آن، خبرگزاری« اسپوتنیک» با انتشار مطلبی چنین استدلال کرده که آنکارا تنها خریدار نفت داعش نیست. به نوشته این خبرگزاری، بخش عظیمی از نفت تولید شده، ‌تحت عنوان محصولات نفتی مستقیم در مناطق تحت کنترل تروریست ها مصرف شده است. بر اساس آمارهای مختلف، بین سه تا پنج میلیون نفر در این مناطق زندگی می کنند که در نتیجه، نفت اندکی برای صادرات باقی می ماند. با این حال، داعش بخش عظیمی از نفت خود را طرق خط لوله انتقال نفت کرکوک- جیحان، شاهراه اصلی صادرات در شمال عراق از سال 1970، صادر می کند. این خط لوله عملی ترین گزینه برای خریدارانی است که آماده کار با نفت افراط گرایان هستند؛‌ زیرا این نفت وارد پایانه بین المللی جیحان شده و با نفت قانونی عراق مخلوط می شود.


 اخبار بین الملل  -  تابناک