اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکسن تزریقی فلج اطفال به برنامه واکسیناسیون ملی وارد شد



اخبار,اخبار اجتماعی , وزارت بهداشت

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از اضافه شدن واکسن تزریقی فلج اطفال به برنامه واکسیناسیون ملی خبر داد.

دکتر سیدمحسن زهرایی در گفت‌و‌گو با  ایسنا ، در خصوص این برنامه گفت: مصرف واکسن فلج اطفال به دو صورت خوراکی و تزریقی است. ما طی 30 سال گذشته همیشه در کشور از واکسن خوراکی استفاده کرده‌ایم که بسیار موثر و کاربردی بود و البته مورد تایید سازمان جهانی بهداشت برای کشورهایی که در نزدیکی کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان هستند نیز قرار دارد. واکسن خوراکی فلج اطفال، تولید داخل است.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت به همه کشورهایی که در حال حاضر از واکسن خوراکی استفاده می‌کنند ( حدود 60 کشور)، توصیه کرده است برای این که سریعتر به هدف ریشه کنی جهانی فلج اطفال دست پیدا کنند، همه در یک حرکت هماهنگ واکسن تزریقی فلج اطفال را نیز در یک نوبت به برنامه واکسیناسیون کودکان اضافه کنند.

زهرایی با بیان اینکه واکسن خوراکی فلج اطفال طبق برنامه‌ای که از قبل وجود داشت ادامه می‌یابد، درباره زمان اجرای برنامه تزریق این واکسن نیز گفت: از شهریور ماه امسال، این واکسن به برنامه واکسیناسیون جاری اضافه شده است. این کار را هم تمام کشورهایی که برنامه واکسیناسیون مشابه ما داشتند، انجام خواهند داد. این واکسن در سن چهار ماهگی به کودکان تزریق می‌شود و پدر و مادرها، آن را در کنار واکسن خوراکی فلج اطفال و واکسن‌های پنج گانه دریافت می‌کنند.

وی افزود: ما به دانشگاه‌های علوم پزشکی آموزش‌های لازم را داده‌ایم و ملزومات لازم نیز تهیه شده است .به دانشگاه‌ها نیز اعلام شده است که می‌توانند این برنامه را شروع کنند. بسیاری از آنها شروع برنامه را رسما اعلام کرده‌اند و می‌توانیم بگوییم در همین هفته تمام کشور تحت پوشش برنامه رفته است و به صورت جاری ادامه می‌یابد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: نزدیک به 27 سال است که سازمان جهانی بهداشت و همه اعضای آن متعهد شد‌ه‌اند که ریشه کنی فلج اطفال را در دستور کار خود قرار دهند. پوشش واکسیناسیون جاری کودکان در بالاترین حد ممکن، یکی از استراتژی‌های این برنامه بوده‌ است. هنوز بسیاری از کشورها درهمین استراتژی بسیار مهم ضعف دارند.در کشورما سال‌ها است پوشش واکسیناسیون به دلیل حمایت‌ دولت‌ها بسیار خوب بوده و بالای 98 درصد است؛ پوششی که در سطح دنیا کم نظیر است. در کشورهای اروپای غربی هم این نوع پوشش به ندرت دیده می‌شود. با این پوشش‌ واکسیناسیون بسیار خوب، زمینه دستیابی به ریشه کنی فلج اطفال را فراهم کردیم.

وی افزود: استراتژی دوم انجام واکسیناسیون‌های همگانی است. یعنی علاوه بر واکسیناسیون جاری باید کودکان زیر پنج سال را تحت واکسیناسیون تکمیلی قرار داد که تمام کوکان در مدت کوتاه یک تا سه روزه واکسینه شوند. این کار هم در کشور ما از سال 1372 آغاز شد و با مشارکت نیروهای مختلف در سراسر کشور طی عملیاتی بزرگ در سال 1379 ، 9 میلیون کودک زیر پنج سال طی سه روز واکسینه شدند. این کار سالی دو نوبت ادامه پیدا کرد تا این که به هدف حذف ویروس فلج اطفال در کشور دست پیدا کردیم. ما از آن سال به بعد حتی یک مورد بیماری هم در کشور نداشتیم. این به دلیل پوشش واکسیناسیون جاری بالا و تکمیلی بود.

زهرایی همچنین درباره ریشه کنی فلج اطفال در کشور گفت: ریشه کنی فلج اطفال یک کار جهانی است. اگر حتی یک کشور باقی بماند، کشورهایی که سال‌ها است عاری از بیماری هستند، خیال راحتی نخواهند داشت. ما در مجارورت خود کشور افغانستان و پاکستان را داریم که هر دوی آنها با وجود موفقیت‌های خوبی که در سال جاری پیدا کردند و توانستند بیماری را تا حدی کنترل کنند، اما هنوز در این دو کشور این بیماری شایع و رایج است. برای اینکه بتوانیم مانع ورود بیماری به کشور شویم؛ دو کار اصلی را انجام می‌دهیم.

 

علاوه بر اینکه واکسیناسیون جاری کودکان را تا بالاترین حد ممکن یعنی نزدیک به صد در صد نگه می‌داریم، در استان‌های جنوب شرق کشور به صورت خانه به خانه همچنان عملیات تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال سالی دو نوبت انجام می‌شود؛ یعنی نزدیک به یک میلیون کودک زیر پنج سال در مناطق پرخطر کشور سالیانه در دو نوبت به فاصله یک ماه واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت می‌کنند؛ این امر به دلیل آن است که بالاترین سطح ایمنی در کودکان وجود داشته باشد تا زمانی که به ریشه کنی جهانی برسیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این اقدامات، واکسیناسیون در مرز‌ها است. کسانی که از مرز کشورهایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان وارد می‌شوند یک نوبت واکسن فلج اطفال دریافت می‌کنند.
 
  اخباراجتماعی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
فاجعه کمبود واکسن فلج اطفال در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توقف تولید واکسن فلج‌اطفال به دلیل مشکل واردات میمون



اخبار,اخبار علمی,واکسن فلج‌اطفال

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت:‌ تولید واکسن فلج‌اطفال تا پایان هفته ازسرگرفته می‌شود.

دکتر حمید کهرام در گفت‌وگو ایسنا منطقه البرز، اظهار کرد: واکسن فلج‌اطفال توسط معدودی از کشورهای جهان تولید می‌شود که ایران جزء 10 کشوری است که فناوری و دانش تولید این واکسن را بیش از چهار دهه در اختیار دارد.


وی افزود: با وجود اینکه ایران در منطقه خطرناکی قرار دارد و از طرف همسایه‌های شرقی و غربی از جمله عراق، پاکستان و افغانستان در معرض شیوع بیماری فلج‌اطفال قرار دارد، ولی در 16 سال اخیر هیچ‌گونه گزارشی از ابتلا به این بیماری در کشور گزارش نشده است.


کهرام خاطرنشان کرد: واکسن فلج اطفال تولید شده در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در مقایسه با تولیدات سایر کشورها از کیفیت بالایی برخوردار است و در صورت حمایت و تهیه زیرساختهای لازم و از جمله ساختمان و تجهیزات جدید می‌توانیم در آینده بخشی از این تولیدات را صادر کنیم.


وی درادامه به توقف کوتاه مدت خط تولید این واکسن اشاره کرد و افزود: واکسن فلج‌اطفال پس از تولید و قبل از این‌که روانه بازار شود، باید بر روی میمون‌هایی که از سایر کشورها به ایران وارد می‌شوند، آزمایش شود. رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت:‌ تزریق این واکسن به میمون‌های آزمایشگاهی با هدف بررسی کیفیت و ایمنی این واکسن‌ها انجام می‌شود.


کهرام ادامه داد: متاسفانه مدتی است واردات میمون به ایران با مشکلاتی مواجه شده که همین امر باعث توقف موقت خط تولید این واکسن شده است. وی در پایان گفت: ‌تا آخر هفته مشکل واردات میمون به ایران حل می‌شود و تولید واکسن فلج‌اطفال از سرگرفته می‌شود.

اخبار علمی - ایسنا