اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«وانگ یی» در لوزان سوئیس


وزیر خارجه چین به جمع وزیران خارجه حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ پیوست.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه چین برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه موسوم به 1+5 وارد شهر «لوزان» سوئیس شد.
 
وزارت خارجه چین پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود «وانگ یی» روز یکشنبه در نشست وزرای خارجه کشورهای 1+5 حضور خواهد یافت.
 
وزیران خارجه فرانسه و آلمان روز شنبه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به «محمدجواد ظریف» و «جان کری»، همتایان ایرانی و آمریکایی خود در شهر لوزان پیوستند.
 
خبرگزاری رویترز روز شنبه از قول مقام های حاضر در مذاکرات گزارش داد دو طرف به نهایی کردن سند مختصری که اساس چارچوب این توافق خواهد بود، نزدیک شده‌اند. مقامات ایران این گزارش را رد کرده‌اند و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس از احتمال تمدید مذاکرات تا دو هفته آینده خبر داده است.
 
گفته می‌شود لغو تحریم‌ها و برنامه تحقیقات و توسعه (R&D) کماکان اصلی‌ترین موضوعات محل اختلاف دو طرف هستند.
 
«حسن روحانی»، رییس جمهور ایران روز پنجشنبه با روسای‌جمهوری روسیه، فرانسه و چین و نخست‌وزیر انگلیس تلفنی صحبت کرد. وی خواستار لغو کامل تحریم‌های ایران شد و گفت که این «اساسی‌ترین» عنصر مذاکرات کشورهای 1+5 بوده است.
 
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه گفت رسیدن به توافق نهایی «به این بستگی دارد که آنها (1+5) بین فشار و به کار گرفتن اراده سیاسی، کدام را انتخاب کنند.»
 
سه شنبه این هفته، (11 فروردین، 31 مارس) به عنوان آخرین مهلت طرف‌های مذاکره برای رسیدن به تفاهم سیاسی که زیربنای توافق جامع خواهد بود، تعیین شده است.
 
دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای چهارشنبه شب (پنجم فروردین) در شهر «لوزان» سوئیس و در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد.
 
این گفت‌وگوها برای حل و فصل مناقشات  12 ساله پیرامون برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شوند. کشورهای غربی به رهبری آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران را لفافه‌ای برای پیگیری اهداف نظامی و دست‌یابی به سلاح‌های اتمی می‌دانند.
 
جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) ضمن رد این ادعاها بر مصارف دارویی و انرژی برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است.


ویدیو مرتبط :
بی احترامی به قبور مسلمانان در لوزان سوئیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران، برنده بزرگ لوزان / ظریف و تیم هسته ای او در سوئیس چه پیروزی هایی بدست آوردند؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی, تحریم های ایران

بخش مهمی که ایران در آن پیروزی کسب کرده، این است که امکان ندارد به بهانه نقض توافق هسته ای تحریم های اقتصادی به صورت خودکار دوباره بر تهران تحمیل شود.

بی بی سی عربی گزارش داد: ایران در توافق هسته ای لوزان امتیازهای بسیاری کسب کرده است، در واقع تیم هسته ای ایران پیروز بزرگ لوزان است.

به گزارش انتخاب، هم اکنون، پس از توافق هسته ای لوزان در برابر مرحله جدیدی قرار داریم. مساله بسیار مهم این است که ایرانی ها با شایستگی تمام ثابت کردند که می توانند به خوبی مذاکره کنند.

هیئت مذاکره کننده دولت روحانی بر خلاف هیئت مذاکره کننده دولت احمدی نژاد مذاکرات را صرفاً برای مذاکره کردن نمی خواستند بلکه به دنبال دستیابی به نتیجه بودند.

درباره تاسیسات آب سنگین اراک، امروز یک موفقیت عمده حاصل نشده است زیرا مساله تاسیسات آب سنگین اراک مدت هاست که حل شده است. حتی در توافق کلی که در نوامبر سال 2014 به دست آمد مقرر شده بود طرفین بر سر این مساله توافق کرده بودند که تاسیسات آب سنگین اراک به گونه ای در آید که امکان تولید پلوتونیوم نداشته باشد که این مساله نشان می دهد که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست.

 

مساله مهم در این توافق این است که این کشورهای پنج به علاوه یک هستند که هزینه تغییر کاربری تاسیسات آب سنگین اراک را می پردازند. علاوه بر اینکه توافق هسته ای در بر دارنده حمایت این کشورها از تحقیق و توسعه برنامه هسته ای ایران و تاسیسات هسته ای این کشور است.

به نظر این یک پیروزی بسیار بزرگ برای ایران است. ایران تنها به انرژی هسته ای دست پیدا نکرده است بلکه به انرژی و فناوری هسته ای دست یافته است.

ایران در مسئله لغو تحریم های اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر پیروز شده است.

بخش دیگری که ایران پیروزی کسب کرده است این است که امکان ندارد به بهانه نقض توافق هسته ای تحریم های اقتصادی به صورت خودکار دوباره بر تهران تحمیل شود.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب