اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وام 50 میلیونی نوسازی پرداخت می‌شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

وی در این زمینه تاکید می‌کند که اگر در حال حاضر بخواهیم برای شبکه بانکی به منظور تسریع پرداخت تسهیلات نوسازی اجبار ایجاد کنیم، آنها به دلیل وجود مشکلات مالی، زیر بار این الزام نخواهند رفت.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران روز گذشته جزئیاتی از نحوه پرداخت وام نوسازی در سال جدید ارائه کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، آن‌طور که از محتوای آنچه دیروز سعید اسلامی بیدگلی با حضور در شبکه اول صداوسیما درباره جزئیات پرداخت وام 50 میلیونی نوسازی در بافت‌های فرسوده ارائه کرد، برمی‌آید در حال حاضر قطعیتی برای همکاری بانک‌ها در اجرای مطلوب مصوبه پرداخت سالانه 300 هزار فقره وام نوسازی در بافت فرسوده وجود ندارد.

آنچه این عدم قطعیت را پررنگ می‌کند اشاره‌ای است که سعید اسلامی، عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به مشکلات مالی بانک‌‌ها در سال‌های 90 تا 92 کرده است.

وی در این زمینه تاکید می‌کند که اگر در حال حاضر بخواهیم برای شبکه بانکی به منظور تسریع پرداخت تسهیلات نوسازی اجبار ایجاد کنیم، آنها به دلیل وجود مشکلات مالی، زیر بار این الزام نخواهند رفت.

اسلامی همچنین از وقفه حداقل یکساله در اعطای تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در سال جدید سهمیه‌ها به‌صورت هدفمند و مشروط و بدون انحراف‌های قبلی پرداخت شود.

وی در این باره اعلام کرد: تمایل ما در وزارت راه و شهرسازی باز طراحی فرآیند اعطای تسهیلات است به این شیوه که حتی در صورت تاخیر در پرداخت تسهیلات، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، در یک روند ثابت و پایدار، انجام شود.

اسلامی همچنین با ابراز امیدواری از اینکه ۲۷هزار و ۵۰۰ فقره وامی که بانک‌ها در سال ۹۳ تعهد کردند، امسال پرداخت شوند، اظهار کرد: این تعداد باید جدا از آن سهمیه‌ای که برای سال ۹۴ تعیین شده، عملیاتی شود البته هنوز هیچ پرداختی نداشته‌ایم، ولی چندین مورد معرفی مشمولان دریافت تسهیلات به بانک‌ها انجام شده است.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پاسخ به این پرسش که امسال مجموعا چه تعداد تسهیلات پرداخت خواهد شد، گفت: براساس مصوبه هیات دولت سالانه ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات و در مجموع در ۶ سالی که تا پایان برنامه ششم توسعه مانده، یک میلیون و ۸۰۰ هزار وام نوسازی بافت فرسوده و ۳۶۰ هزار وام ودیعه مسکن پرداخت شود. فرآیندها هم در حال اجرا است و امیدواریم در میانه اجرای این برنامه، وام‌ها کاملا هدفمند پرداخت شود تا به ارتقای سطح زندگی مردم در شهرها کمک کنیم.

وی با انتقاد از اینکه در سال‌های گذشته تسهیلات به تک‌بناها پرداخت می‌شد، گفت: در آن روش مشکل ریزدانگی وجود داشت اما مجددا به ریزدانه‌ها هم وام داده می‌شد.  حتی تسهیلات به واحدهای مسکونی خارج از بافت فرسوده هم اعطا شد که نشان‌دهنده انحراف در پرداخت‌های قبلی است.

اسلامی در خصوص نحوه تخصیص یارانه سود تسهیلات بانکی از سوی دولت که به مردم داده می‌شود یا بانک‌ها، نیز تاکید کرد: شیوه پرداخت در مصوبه دولت نیامده، بنابراین نحوه تخصیص یارانه‌ها شبیه یارانه‌هایی است که دولت قبلا پرداخت می‌کرده به این شکل که بانک‌ها سود تسهیلات را به صورت کامل از متقاضیان تسهیلات دریافت می‌کنند و دولت بعدا یارانه متعهد شده را به مردم بازپرداخت می‌کند.

 

اگر بخواهیم فرآیند بازسازی بافت فرسوده تکمیل شود، باید بانک‌ها بپذیرند که تسهیلات را به مردم ارائه دهند. بانک‌ها هم برای قبول این مصوبه که در آن قید شده پرداخت تسهیلات باید از محل درآمدهای بانک‌ها باشد، چند ماهی نیاز به تعویق اجرای مصوبه داشتند که ممکن است با گذر زمان، الزام مجدد بانک‌ها به اجرای پرداخت تسهیلات، مشکل باشد. البته دولت هم باید به اندازه یارانه‌ای که برای ۳۰۰ هزار وام متعهد شده، درآمد داشته باشد.

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
پرداخت وام 50 میلیونی بافت فرسوده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات پرداخت وام‌ 50 میلیونی نوسازی مسکن



اخبار,اخبار اقتصادی , بانک مرکزی

 

اخبار اقتصادی - جزئیات پرداخت وام‌ 50 میلیونی نوسازی مسکن

وی گفت: براساس بخشنامه بانک مرکزی، وام بازسازی بافت‌های فرسوده در کلانشهرها 50 میلیون تومان و ودیعه مسکن نیز 20 میلیون تومان است.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: بانک مرکزی بخشنامه پرداخت وام‌های نوسازی و ودیعه مسکن بافت‌های فرسوده را ابلاغ کرد.

به گزارش مهر، محمد سعید ایزدی گفت: بر اساس این بخشنامه، 22 بانک موظف شدند این تسهیلات را پرداخت کنند.

وی گفت: براساس بخشنامه بانک مرکزی، وام بازسازی بافت‌های فرسوده در کلانشهرها 50 میلیون تومان و ودیعه مسکن نیز 20 میلیون تومان است.

ایزدی اظهارداشت: مبلغ وام نوسازی در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت نیز  40میلیون تومان و وام ودیعه در این شهرها 15 میلیون تومان است.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: وام نوسازی در دیگر شهرها 30 میلیون تومان و وام ودیعه هم 10 میلیون تومان تعیین شده است.

وی گفت: نرخ بهره این وام‌ها با 9 درصد تضمین دولت حدود 12 تا 13 درصد است که مدت زمان بازپرداخت آن نیز 12 ساله است.

به گفته مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، برای سال‌های 93 و 94 بیش از 300 هزار مورد وام احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت می شود.
اخبار اقتصادی - مهر