اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وام 100 میلیونی ساخت مسکن در راه است!


وزیر راه و شهرسازی از بررسی طرح پرداخت وام 100میلیون تومانی ساخت مسکن توسط شورای پول و اعتبار خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر راه و شهرسازی از بررسی طرح پرداخت وام 100میلیون تومانی ساخت مسکن توسط شورای پول و اعتبار خبر داد.

عباس آخوندی در پاسخ به این پرسش که پرداخت وام 100 میلیون تومانی ساخت به انبوه‌سازان در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار کرد: این وام در شورای پول و اعتبار است و تصویب می‌شود.

دوشنبه‌ هفته گذشته رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور از اعلام آمادگی رسمی بانک مسکن برای پرداخت وام 100 میلیون تومانی ساخت مسکن خبر داده و به تسنیم گفته بود: این تسهیلات بدون سپرده‌گذاری بوده و به انبوه‌سازان پرداخت شده و پس از دوران ساخت به خریداران منتقل می‌شود.


ویدیو مرتبط :
وام 100 میلیونی ساخت مسکن، به زودی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازار مسکن در شوک وعده وام 100 میلیونی وزیر راه



اخبار ,اخبار اقتصادی ,وام مسکن

 

اخبار اقتصادی - بازار مسکن در شوک وعده وام 100 میلیونی وزیر راه

وزیرراه وشهرسازی هفته گذشته از افزایش وام مسکن به 100 میلیون تومان خبر داد که این وعده وزیر،بازار مسکن را در شوک فروبرده است.

مشتریان مسکن به نوعی تمایلی به خرید ندارند و همه در انتظار دریافت این وام بوده وخرید خود را به تاخیر انداخته تا بلکه با این تسهیلات بتوانند راحت‌تر خرید کنند. طرح مدنظر وزیر راه‌ و شهرسازی برای پرداخت 100 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن در سال 95 با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران‌ املاک تهران در این خصوص معتقد است: دولت قصد دارد طول انتظار دریافت وام خرید از صندوق‌های در آستانه تاسیس سپرده‌گذاری مسکن را سه ساله تعیین کند اما تجربه نوسان قیمت‌ها نشان داده که متوسط قیمت مسکن سالانه 20 درصد افزایش می‌یابد. به گفته این مسئول در این صورت اگرچه وام 100 میلیون تومانی در حال‌ حاضر 50 درصد از قدرت خرید مسکن در کلانشهر تهران را برای طبقه متوسط جامعه فراهم می‌کند اما همین وام در سال 95 حداکثر 30 درصد هزینه خرید مسکن را پوشش می‌دهد.

موافقت با طرح، 3 سال زمان می‌خواهد
حسام عقبایی در گفت‌وگویی با ایسنا می‌افزاید: دولت باید تدبیری اتخاذ کند تا تسهیلات جدید خرید مسکن از نیمه سال ‌93 قابل دریافت باشد چراکه رکود موجود به صلاح آینده بازار مسکن نیست و توان خرید مردم در تهران در سال 95 ‌حدود 60 درصد کمتر از وضع فعلی خواهد شد.

عقبایی با اشاره به جزئیات اعلام‌ شده طرح افزایش وام خرید مسکن از سوی وزیر راه‌ و شهرسازی که بیانگر برنامه دولت برای پرداخت تسهیلات حدود 100 میلیون تومان است، می‌گوید: تجزیه‌ و تحلیل مدل مدنظر وزارت راه‌ و شهرسازی نشان می‌دهد وام جدید خرید مسکن از روزی که بانک‌ مرکزی و شورای پول‌ و اعتبار موافقت‌شان را با طرح اعلام کنند، سه‌ سال زمان لازم دارد تا به دست متقاضیان بازار مسکن برسد.

 

این در حالی است که قدرت وام 100 میلیون تومانی بعد از سه‌ سال سپرده‌گذاری متقاضیان، قطعا به اندازه حال‌حا‌ضر نخواهد بود.

 

عقبایی ضمن ارائه پیشنهاد به دولت‌مردان برای مطالعه دوره‌های رونق‌ و رکود مسکن و روند 20 سال اخیر افت‌ و خیز قیمت مسکن تاکید می‌کند: قیمت مسکن در تهران از سال 1370 تاکنون همواره صعودی بوده و سالانه حداقل 20 درصد افزایش داشته است و فقط در سه مقطع به ترتیب در سال‌های 76، 83 و 88 در حد منفی سه درصد نوسان نزولی داشته است. این روند بیانگر تقلیل توان مالی خریداران به اندازه 20 درصد در هر سال نسبت به سال قبل از آن است؛ بنابراین چنانچه در سال‌های آینده، وضعیت تورم و قیمت‌ مسکن بدتر از گذشته نشود در سال 95 توان خرید مسکن در تهران 60 درصد کمتر از وضع فعلی خواهد بود.

بازار مسکن در شوک وعده وام 100 میلیونی
به گفته رئیس اتحادیه مشاوران‌املاک تهران، وام فعلی خرید مسکن که مبلغ آن 20 میلیون تومان است تنها پنج درصد از قدرت خرید متقاضیان را پوشش می‌دهد اما اگر این وام در همین سال‌جاری به 100 میلیون تومان تبدیل شود با احتساب میانگین 200 میلیون تومانی قیمت یک آپارتمان 50 متری، در این صورت قدرت پوشش وام جدید در ماه‌های انتهایی سال 92 به 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.

 

اما اگر وام 100‌میلیونی سه سال بعد قابل پرداخت باشد با توجه به احتمال افزایش 60 درصدی قیمت در سال 95 نسبت به امسال، در این صورت قدرت وام جدید در آن سال حداکثر 30 درصد توان خریداران مسکن را تامین می‌کند که ملاحظه می‌شود هدف مورد نظر دولت برای کارآمد شدن تسهیلات بخاطر طولانی‌شدن دوره پرداخت وام، محقق نخواهد شد.

بانک‌ها از تسهیلات دراز مدت استقبال نمی‌کنند
ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان درخصوص سیاست‌های دولت جدید در حوزه وام مسکن می‌گوید: مجموعه وزارت راه و شهرسازی تصمیم دارد که از طریق دادن تسهیلات بانکی علاوه بر جلوگیری از رشد تورم در حوزه مسکن به رونق ساخت‌وساز و جلوگیری از رکود در این بخش هم کمک کند.

 

اما بانک‌ها خیلی مایل به پرداخت تسهیلاتی که قرار است در دراز مدت بازپرداخت شود نیستند. 100‌میلیون تومان تسهیلاتی که وزیر راه و شهرسازی وعده داده از نظر انبوه‌سازان منطقی است اما اینکه منابع آن چگونه تامین شود با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی جای سوال دارد. آقای آخوندی گفته بود می‌خواهد این منابع را از طریق راه‌اندازی صندوق‌های سپرده‌گذاری و جذب سپرده‌های خرد و کلان مردم به انجام برسانند. اما در هر صورت باید بانک‌ها از این طرح حمایت کنند.

او درخصوص طرحی که در دولت قبلی به تصویب رسیده بود و قرار بود بر مبنای آن به انبوه‌سازان برای هر واحد 50 میلیون تومان پرداخت شود که 40 میلیون آن بعد از ساخت به خریدار منتقل شود می‌گوید: این طرح مصوب و از طریق معاون اول سابق به بانک مرکزی ابلاغ شد اما در آنجا به مشکل خورد و بانک‌ها حاضر به تامین اعتبار آن نشدند.

او می‌گوید: طرح‌های مشابه در حال حاضر هم می‌تواند دنبال شود که علاوه بر رفع مشکل مردم برای تسهیلات مسکن به رونق ساخت‌وساز هم کمک کند. مهم‌ترین مانع به نتیجه رسیدن این طرح‌ها استقبال نکردن بانک‌ها است و دولت برای حل این مشکل باید یارانه‌های خاصی برای بانک‌هایی که در این طرح‌ها مشارکت می‌کنند درنظر بگیرد چرا که بدون همکاری آنها هر نوع طرحی در حوزه مسکن به بن‌بست خواهد رسید.

ابهام در سخنان وزیر مسکن
این درحالی است که وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در واکنش به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آیا موافق افزایش سقف وام مسکن هستید، گفته بود: برای افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن باید وزارت امور اقتصادی و دارایی تامین منابع کند.

 

اینکه وزیر راه و شهرسازی با افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن موافق یا مخالف باشد، مهم نیست.باید دید آیا وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند با تامین منابع سقف وام خرید و ساخت مسکن را افزایش دهد.آخوندی با بیان اینکه باید این موضوع از وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیری شود، در پاسخ به این سوال که اگر سقف وام مسکن افزایش یابد قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، سکوت کرده و از پاسخ خودداری کرده بود.

وزیر راه و شهرسازی مصمم است تا مشکل بازار مسکن را با اعطای وام خرید، رفع کند. اما با نگاهی دقیق به بازار مسکن مشخص می‌شود که عرضه به مراتب کمتر از تقاضای انباشت شده در بازار است و رویکرد تحریک تقاضا در این شرایط به منزله شوکی سنگین به این بازار است.

اخبار اقتصادی -  تهران امروز