اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وام خودرو 15 میلیون بازپرداخت 31 میلیون!


تسهیلات خرد براساس ابلاغیه بانك مركزی افزایش یافت. تاكید بانك مركزی هم بر بیشتر شدن پرداخت تسهیلات خرد در سال جاری است. به این ترتیب تسهیلات خودرو را با سقف ١٥ میلیون تومان، تعمیر مسكن ١٠ میلیون تومان، خرید كالا ٨ میلیون تومان، خرید خودرو در قالب جایگزینی خودروهای فرسوده ٢٠ میلیون تومان و نهایتا كارت اعتباری پنج میلیون تومان تعیین شد.

روزنامه اعتماد: تسهیلات خرد براساس ابلاغیه بانك مركزی افزایش یافت. تاكید بانك مركزی هم بر بیشتر شدن پرداخت تسهیلات خرد در سال جاری است. به این ترتیب تسهیلات خودرو را با سقف ١٥ میلیون تومان، تعمیر مسكن ١٠ میلیون تومان، خرید كالا ٨ میلیون تومان، خرید خودرو در قالب جایگزینی خودروهای فرسوده ٢٠ میلیون تومان و نهایتا كارت اعتباری پنج میلیون تومان تعیین شد.

این تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای قرار است با نرخ سود ٢١ درصد به متقاضیان پرداخت شود؛ سودی كه اغلب تا پیش از این بالای ٢٨ درصد در نظر گرفته می‌شد و در گنجانده شدن این عقود در قالب مشاركت، سودهایی بالای نرخ تعریف شده مبادله‌ای از مشتریان اخذ می‌شد. محاسبه اولیه نرخ سود ٢١ درصد ابلاغ شده، نشان می‌دهد دریافت‌كننده تسهیلات خودرو برای پرداخت وام ١٥ میلیون تومانی در طول پنج سال باید ماهانه ٥١٢ هزار تومان پرداختی داشته باشد. این به مفهوم آن است كه در طول پنج سال مشتری ١٥ میلیون و ٧٥٠ هزار تومان سود علاوه بر اصل پول به بانك عامل پرداخت خواهد كرد.

فرمول‌هایی برای دور زدن قوانین

حال با وجود نرخ سودی كه در طول پنج سال دو برابر اصل وام اعطا شده را نصیب بانك خواهد كرد باز هم بانك‌ها زیر بار پرداخت این تسهیلات نمی‌روند. مسوول اعتبارات یكی از بانك‌هایی كه مدتی است به جرگه بانك‌های خصوصی كشور پیوسته است به خبرنگار «اعتماد» می‌گوید: هنوز كه از طرف بانك‌ها دستور جدید پرداخت تسهیلات خرد به شعب ابلاغ نشده اما در صورت ابلاغ نیز گمان نكنید تسهیلات با نرخ ٢١ درصد پرداخت می‌شود. بانك‌ها همیشه فرمول‌ها، بند و تبصره‌هایی دارند كه نرخ سود را اگرچه اسمی روی ٢١ درصد می‌بندند اما در عمل نرخ عقود مشاركتی را از مشتریان دریافت می‌كنند. او همچنین با بیان اینكه سال گذشته وام خودرو ١٠ میلیون تومان در نظر گرفته شده بودگفت كه بیش از ٢٨ درصد سود از این نوع تسهیلات دریافت می‌شد.

خبری از تسهیلات خرد نیست

در یك بررسی میدانی مشخص شد كه هیچ یك از شعب بانك‌های كشور در جریان ابلاغیه جدید بانك مركزی قرار نگرفته‌اند. فردی كه در پشت باجه تسهیلات بانكی خصوصی نشسته است، اظهار می‌كند: بعد از آنكه بانك مركزی دستورالعملی را ابلاغ می‌كند دو هفته بعد از سوی بانك‌ها به شعب اعلام می‌شود. پس اگر روز گذشته بانك مركزی دستور پرداخت تسهیلات جدید را ابلاغ كرده است، ابتدای خرداد منتظر ابلاغ آن به شعب بانك‌ها باشید.

 در بین ٣١ بانك و موسسه اعتباری كشور تنها چند بانك دولتی و تازه خصوصی شده، تسهیلات خرد را در لیست پرداختی‌های‌شان داشتند. در مراجعه به اغلب بانك‌های خصوصی مشاهده می‌شد كه نه امسال بلكه سال‌های گذشته نیز پرداخت این تسهیلات در دستور كار این بانك‌ها نبوده است. علت هم همان قید مبادله‌ای بودن این تسهیلات است كه دست بانك را برای دریافت سودهای بالاتر می‌بندد.

گروه اقتصادی|تسهیلات خرد براساس ابلاغیه بانك مركزی افزایش یافت. تاكید بانك مركزی هم بر بیشتر شدن پرداخت تسهیلات خرد در سال جاری است. به این ترتیب تسهیلات خودرو را با سقف ١٥ میلیون تومان، تعمیر مسكن ١٠ میلیون تومان، خرید كالا ٨ میلیون تومان، خرید خودرو در قالب جایگزینی خودروهای فرسوده ٢٠ میلیون تومان و نهایتا كارت اعتباری پنج میلیون تومان تعیین شد. این تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای قرار است با نرخ سود ٢١ درصد به متقاضیان پرداخت شود.

سودی كه اغلب تا پیش از این بالای ٢٨ درصد در نظر گرفته می‌شد و در گنجانده شدن این عقود در قالب مشاركت، سودهایی بالای نرخ تعریف شده مبادله‌ای از مشتریان اخذ می‌شد. محاسبه اولیه نرخ سود ٢١ درصد ابلاغ شده، نشان می‌دهد دریافت‌كننده تسهیلات خودرو برای پرداخت وام ١٥ میلیون تومانی در طول پنج سال باید ماهانه ٥١٢ هزار تومان پرداختی داشته باشد. این به مفهوم آن است كه در طول پنج سال مشتری ١٥ میلیون و ٧٥٠ هزار تومان سود علاوه بر اصل پول به بانك عامل پرداخت خواهد كرد.

فرمول‌هایی برای دور زدن قوانین


حال با وجود نرخ سودی كه در طول پنج سال دو برابر اصل وام اعطا شده را نصیب بانك خواهد كرد باز هم بانك‌ها زیر بار پرداخت این تسهیلات نمی‌روند. مسوول اعتبارات یكی از بانك‌هایی كه مدتی است به جرگه بانك‌های خصوصی كشور پیوسته است به خبرنگار «اعتماد» می‌گوید: هنوز كه از طرف بانك‌ها دستور جدید پرداخت تسهیلات خرد به شعب ابلاغ نشده اما در صورت ابلاغ نیز گمان نكنید تسهیلات با نرخ ٢١ درصد پرداخت می‌شود. بانك‌ها همیشه فرمول‌ها، بند و تبصره‌هایی دارند كه نرخ سود را اگرچه اسمی روی ٢١ درصد می‌بندند اما در عمل نرخ عقود مشاركتی را از مشتریان دریافت می‌كنند. او همچنین با بیان اینكه سال گذشته وام خودرو ١٠ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود گفت كه بیش از ٢٨ درصد سود از این نوع تسهیلات دریافت می‌شد.

خبری از تسهیلات خرد نیست

در یك بررسی میدانی مشخص شد كه هیچ یك از شعب بانك‌های كشور در جریان ابلاغیه جدید بانك مركزی قرار نگرفته‌اند. فردی كه در پشت باجه تسهیلات بانكی خصوصی نشسته است، اظهار می‌كند: بعد از آنكه بانك مركزی دستورالعملی را ابلاغ می‌كند دو هفته بعد از سوی بانك‌ها به شعب اعلام می‌شود. پس اگر روز گذشته بانك مركزی دستور پرداخت تسهیلات جدید را ابلاغ كرده است، ابتدای خرداد منتظر ابلاغ آن به شعب بانك‌ها باشید.

در بین ٣١ بانك و موسسه اعتباری كشور تنها چند بانك دولتی و تازه خصوصی شده، تسهیلات خرد را در لیست پرداختی‌های‌شان داشتند. در مراجعه به اغلب بانك‌های خصوصی مشاهده می‌شد كه نه امسال بلكه سال‌های گذشته نیز پرداخت این تسهیلات در دستور كار این بانك‌ها نبوده است. علت هم همان قید مبادله‌ای بودن این تسهیلات است كه دست بانك را برای دریافت سودهای بالاتر می‌بندد.

وعده بانك مركزی برای اولویت اول شدن تسهیلات خرد

امسال اما مسوولان بانك مركزی تاكید می‌كنند كه پرداخت تسهیلات خرد در اولویت نخست بانك‌ها قرار خواهد گرفت. این را سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیركل اعتبارات بانك مركزی می‌گوید. او در زمینه روش صحیح اعطای تسهیلات خرد اذعان می‌كند: ابتدا باید متقاضیان واقعی شناسایی شوند و اهتمام داریم تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه برسد چون در گذشته گزارش‌هایی از اعطای تسهیلات صوری در زمینه تسهیلات خرید خودرو و كالا وجود داشت. میرمحمد‌صادقی با اشاره به جلسه‌ای كه با نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان برگزار شده، تصریح كرد: شیوه نامه‌ اجرای صحیح مصوبات، تدوین و حداكثر طی هفته آتی به بانك‌ها ابلاغ خواهد شد.

مدیركل اعتبارات بانك مركزی به هماهنگی‌های ایجاد شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره كرد و گفت: مكانیزم طراحی شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به گونه‌ای است كه تسهیلات به كالاها و خودروهای تولید داخلی و مصرف كنندگان واقعی تعلق بگیرد. وی با بیان اینكه سقف تسهیلات پرداختی برای وام خودرو ١٥٠ میلیون ریال و ٦٠ درصد كل مبلغ خودرو است عنوان می‌كند: عملكرد بانك‌ها برای تحقق این اهداف براساس گزارش‌های ماهانه آنها، رصد شده و با بانك‌هایی كه عملكرد مناسبی نداشته باشند، برخورد خواهد شد. به طور كلی، بانك‌ها باید در حل مشكلات متقاضیان واقعی عمل كنند. میرمحمد‌صادقی مدت زمان بازپرداخت تسهیلات را سه تا پنج ساله عنوان كرد و افزود: سود این تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار ٢١ درصد تعیین شده است.

قواعد عجیب در پرداخت تسهیلات

اگرچه بانك‌ها موظف هستند تسهیلات خرد را پس از ابلاغ شیوه‌نامه بانك مركزی اجرایی كنند اما برخی بانك‌ها به طور كل پرداخت این تسهیلات را در دستور كار ندارند. آنهایی هم كه پرداخت این تسهیلات را پس از رسیدن شیوه‌نامه ابلاغی به دست شعب خواهند داشت از قواعد عجیب و غریبی صحبت می‌كنند كه در هیچ قسمت از ابلاغیه بانك مركزی دیده نمی‌شود.

 یكی از بانك‌های دولتی به خبرنگار ما كه به عنوان درخواست‌كننده تسهیلات به این بانك مراجعه كرده بود؛ اعلام كرد باید برای دریافت تسهیلات خودرو سپرده‌ای بالای ١٠ میلیون تومان را به مدت ٩ ماه نزد بانك بگذارد. در صورتی‌كه این تسهیلات را به صورت فوری نیازمند است باید ٣٠ درصد از تسهیلات به عنوان تضمین نزد بانك نگه داشته شود. به گفته متصدی اعتبارات این بانك، پس از ٩ ماه سپرده‌گذاری حدود ٢٠ میلیون تومان تسهیلات خودرو به متقاضی داده می‌شود و در صورت نداشتن سپرده، شش میلیون تومان از تسهیلات ٢٠ میلیون تومانی تا پایان پرداخت تسهیلات نزد بانك نگه داشته می‌شود.

نرخ‌هایی كه از هیچ رویه‌ای پیروی نمی‌كند

یكی از بانك‌های تخصصی اما پرداخت تسهیلات فوق را امكان‌پذیر و در دستور كار بانك دانست اما تفاوت آنجا بود كه برای پرداخت این تسهیلات خرد سودی بالغ بر ٣٠ درصد در این بانك تعریف شده است. این نرخ نه تنها از نرخ تعریف شده برای سال جاری بسیار بالاتر است بلكه حتی از نرخ سود عقود مشاركتی در سال گذشته نیز بیشتر است. این درحالی است كه بانك مزبور یكی از بانك‌های تخصصی دارای مجوز و تحت نظارت بانك مركزی است.

 لذا مشخص نیست اگر بانك مركزی بر عملكرد بانك‌های مجوز‌دار نظارت دارد این بی‌ضابطه‌ای‌ها از كجا نشات گرفته و چگونه در روز روشن اجرایی می‌شود. در این بین مشتریان سردرگم، نمی‌دانند چرا از سوی بانك مركزی بارها از سپرده‌گذاری و تسهیلات‌گیری در موسسات و بانك‌های فاقد مجوز منع شده‌اند، در حالی كه بانك‌های دارای مجوز نیز از هیچ یك از قواعد تعیین شده بانك مركزی تبعیت  نمی‌كنند.


ویدیو مرتبط :
وام خودرو 25 میلیون تومانی با بازپرداخت 7 ساله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وام خودرو در برخی بانک‌ها 15 میلیون تومان شد/ سود؛28 درصد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,وام خودرو

 

اخبار اقتصادی - وام خودرو در برخی بانک‌ها 15 میلیون تومان شد/ سود؛28 درصد

این در حالی است که مراجعه به برخی شعب نشان می دهد که در بانک های دولتی هنوز میزان اعطای وام حدود هفت میلیون تومان است اما در چند مورد بانک خصوصی تسهیلات خودرو 15 میلیون تومان است. در عین حال سود این وام بنابر آیتم های مدنظر بین حداقل 22 تا 28 درصد متغیر است.

در حالی افزایش میزان تسهیلات خودرو هنوز در بانک مرکزی در حال بررسی است که برخی بانکهای خصوصی نسبت به اعطای وام 15 میلیونی اقدام کرده اند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش بود که بانک مرکزی از احتمال افزایش وام خودرو و کالا خبرداد و رییس کل اعتبارات این بانک اعلام کرد که کارگروهی در بانک مرکزی با مسوولیت بخش اعتبارات تشکیل شده و در حال بررسی این موضوع است.

وی ابراز امیدواری کرد که بررسی‌ها در این مورد در کارگروه به نتیجه رسیده و بعد از تایید و ارجاع به شورای پول و اعتبار خبر خوشی برای متقاضیان باشد.

اما با وجود اینکه به نظر می‌رسد هنوز پیشنهاد افزایش وام خودرو و کالا که احتمال تا دو برابری آن وجود دارد مورد تایید شورای پول و اعتبار قرار نگرفته و یا حتی اگر هم تایید شده به طور رسمی اعلام و ابلاغ نشده است برخی بانکهای خصوصی در این مورد اقدام کرده و سقف اعطای وام را از هفت میلیون تومان تا 15 میلیون تومان افزایش داده‌اند.

در عین حال در کنار افزایش سقف تسهیلات، با وجود تصویب سود22 درصدی تسهیلات میزان دریافت سود این وام حدود 28 درصد است.

این در حالی است که مراجعه به برخی شعب نشان می دهد که در بانک های دولتی هنوز میزان اعطای وام حدود هفت میلیون تومان است اما در چند مورد بانک خصوصی تسهیلات خودرو 15 میلیون تومان است. در عین حال سود این وام بنابر آیتم های مدنظر بین حداقل 22 تا 28 درصد متغیر است.

همچنین یکی از بانک های خصوصی نیز عنوان کرد که تا 20 درصد امکان پرداخت وام خودرو آن هم با سود 27 درصد وجود دارد.

درعین حال برخی دیگر از بانکهایی هم که وام هفت تا 10 میلیون تومانی خودرو را هنوز در دستور کار دارند سود دریافتی این تسهیلات را بین 26 تا 28 درصد عنوان کردند.

اما بانک‌های مورد نظر اعلام کردند که اقدام آن‌ها برای افزایش وام خودرو در قالب طرح‌های مربوط به بانک خود بوده که پیشتر با مجوز بانک مرکزی دریافت کرده اند.

اخبار اقتصادی - ایسنا