اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وام‌های فعلی مسكن چقدر از قیمت خرید خانه را تامین می‌كند؟



وام‌های فعلی مسكن چقدر از قیمت خرید خانه را تامین می‌كند؟

هر خریدار مسكن كه از قشر متوسط و پایین جامعه باشد در هنگام خانه خریدن بر روی وام كمك خرید خانه حساب می‌كند. ولی آیا به راستی این وام‌ها با مبالغ 18 و 20 میلیون‌ تومانی قیمت یك خانه را تا چه حد پوشش می‌دهد؟!

 

زمانی‌كه متقاضی خرید خانه‌ای با شرایط مطلوب، در مكانی مناسب و با قیمتی ایده‌آل هستید، حتما علاوه بر داشته‌های خود بر روی مبلغ وام مسكن نیز حساب می‌كنید. به بانك عامل مراجعه می‌كنید و با سپرده‌گزاری مشخص مبلغ 18 یا 20میلیون تومان را پس از گذشت چند ماه دریافت می‌كنید.

 

به گزارش ایسنا، بازار مسكن روزهای شلوغی را سپری می كند. هر سال با نزدیك شدن به خرداد ماه دغدغه جابه‌جا شدن‌ها از یك طرف و دغدغه تامین منابع مالی برای خرید و پرداخت ودیعه و اجاره‌بها از سوی دیگر مطرح می‌شود.

 

خرید مسكن امروز كمی سخت‌تر از قبل است و پای حرف هر خریداری كه می‌نشینی تامین منابع مالی خرید مسكن را بزرگ‌ترین دغدغه خود می‌داند.

هر خریدار مسكن كه از قشر متوسط و پایین جامعه باشد در هنگام خانه خریدن بر روی وام كمك خرید خانه حساب می‌كند. ولی آیا به راستی این وام‌ها با مبالغ 18 و 20 میلیون‌ تومانی قیمت یك خانه را تا چه حد پوشش می‌دهد؟!

 

احمدرضا سرحدی –كارشناس اقتصاد مسكن- معتقد است كه در كلانشهرهایی نظیر تهران كه مسكن با قیمت هر متر كمتر از دو میلیون تومان یافت نمی‌شود، عرضه وام‌های 18 و 20 میلیون تومانی در خوشبینانه‌ترین حالت تنها 10 درصد از قیمت مسكن را پوشش می‌دهد.

به گفته ‌او درحالی كه این وام‌ها در ایران از پوشش ‌دهی كمتری برخوردار هستند،در سایر كشور‌هایی كه مشكل مسكن خود را حل كرده‌اند وام‌ها 90 تا 95درصد از میزان قیمت یك خانه را شامل می‌شود.

 

البته گرچه به اعتقاد این كارشناش میزان وام‌های مسكن در ایران باید افزایش یابد، ولی این سوال پیش می‌آید كه آیا ممكن است افزایش مبلغ وام بر افزایش قیمت خانه نیز تاثیر بگذارد؟!

محمد عدالتخواه در این‌باره به صراحت اعلام كرد افزایش سطح وام موجب افزایش قیمت مسكن می‌شود.

 

به اعتقاد او درحالیكه وام‌های 18 و 20 میلیون تومانی مسكن تنها 20 تا 25 درصد قیمت خانه را پوشش می‌دهد، افزایش آن نیز موجب افزایش قیمت مسكن در بازار آزاد است.

به گفته‌ او با افزایش قدرت خرید متقاضیان خرید مسكن، رقابت بیشتری برای واحدهای مسكونی به وجود می‌آید كه این خود عاملی برای بالا رفتن قیمت خانه است.

این كارشناس اقتصاد مسكن درحالیكه عرضه مسكن را كشور محدود می‌داند، این راهكار را موجب افزایش تقاضا و در نهایت بالا رفتن قیمت مسكن و كاهش تعداد خریداران بالقوه می‌داند.

 

به گزارش ایسنا، زمانی كه قرار است میزان پوشش‌دهی وام‌ها بر قیمت مسكن را بررسی كنیم باید این نكته را مورد توجه قرار داد كه این وام برای خرید چه خانه‌ای در كدام منطقه از شهر مصرف می‌شود.

قطعا با توجه به تفاوت چشمگیر قیمت خانه در نقاط مختلف شهر تهران، بررسی میزان پوشش‌دهی تغییر می‌كند. به‌طور مثال تاثیر این وام در یك خانه 100 متری با قیمت هر متر چهار میلیون تومان در منطقه سهروردی به میزان 20درصد است. این پوشش‌دهی به مراتب در خیابان‌های شمال شهر كمتر و در مناطق پایین‌تر شهر بیشتر می‌شود.

 

برهمین اساس بیت الله ستاریان معتقد است در واحدهای مسكونی با قیمت هر متر 500 تا 600 هزار تومان، 20 میلیون وام مسكن می‌تواند به خریدار كمك كند ولی در دهك‌های دو، سه و چهار این مبلغ وام هیچ پوشش‌دهی نداشته و بی ارزش است.

 

این كارشناس اقتصاد مسكن می‌گوید: در آپارتمان‌های متری حداقل یك میلیون و 500 هزار تومان 20 میلیون ،وام تنها 10 درصد پوشش قیمت مسكن را می‌دهد، این درحالی است كه در سایر كشورها وام خرید مسكن برای رونق و تولید بیشتر دراین بخش 90 تا 95 درصد از قیمت آن را پوشش می‌دهد.

 

به گزارش ایسنا، می‌توان گفت در مسكن‌هایی كه مورد تقاضای طبقه متوسط به بالای جامعه است و در بخش‌های شمالی شهر تهران قرار دارند، وام‌ها هیچ پوشش‌دهی ندارند. عرضه این مسكن‌ها با قیمت بالا صورت می‌گیرد و تابع عرضه و تقاضا نیست. در نتیجه قطعا وام 18 و 20 میلیونی تاثیر چندانی در پوشش‌دهی قیمت این مسكن‌ها ندارد و اغلب نیز شاهدخالی و بدون سكنه بودن آنها هستیم.

بر این اساس كارشناسی می‌گوید اغلب طبقات آسیب‌پذیر و كارگر از این وام‌های استفاده می‌كنند زیرا گرانی، قدرت خرید طبقات جامعه مخصوصا طبقه متوسط و زیرمتوسط را كاهش داده است. حتی اگر وام 20 میلیونی بخشی از قیمت مسكن را پوشش دهد، این طبقه قادر به باز‌پرداخت اقساط آن نیست.

 

بنا بر اظهارات جام‌ساز با این وام كسی صاحب‌خانه نمی‌شود، مگر این‌كه متقاضی، خودش استطاعت پرداخت بقیه پول مسكن را داشته باشد.

 

با توجه به این‌كه این روزها شواهد حكایت از افزایش قیمت مسكن و ركود بازار دارد، همچنان میزان وام‌های مسكن ثابت است. شاید همین موضوع است كه باعث افزایش خرید فروش وام‌ها در بازار شده‌ است. امروزه وام‌های مسكن با نرخ‌هایی متفاوت خرید و فروش می‌شوند هرچند كه رییس اتحادیه كشوری مشاوران املاك خرید و فروش وام در بازار آزاد را ممنوع اعلام كرده و هشدار برخورد با متخلفان را داده‌ است.

شاید وام كمك هزینه مسكن نیز از آن دسته موضوعاتی است كه باید بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد و در نحوه و میزان پرداخت آن سیاست‌های جدیدتری اتخاذ شود./ایسنا


ویدیو مرتبط :
وام خرید کالا را برای ساخت خانه استفاده کرده ام حکم آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی بازار خرید و فروش وام مسكن؛كاهش اندك قیمت وام و افزایش نرخ اوراق



 

فروش وام‌‌‌‌مسکن , مسکن

 

بررسی ها در بازار خرید و فروش وام مسكن نشان از كاهش اندك قیمت فروش وام مسكن و افزایش قیمت اوراق دارد.

به گزارش خبرنگار مسكن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تقاضای بالای مسكن و فقدان توان كافی برای خرید این كالای ضروری موجب شده دولت مجوز پرداخت تسهیلات را برای كمك به خریداران صادر كند. اما دریافت این تسهیلات نیاز به سپرده گذاری دارد كه بسیاری توان انجام آن را ندارند و این امر باعث ایجاد بازار غیرقانونی خرید و فروش وام های مسكن شده است كه در برخی موارد متقاضیان را مورد سوءاستفاده قرار می دهد.

در این بازار غیر قانونی تسهیلات ۲۰ و ۱۸ میلیون تومانی به ترتیب با قیمتی حدود دو میلیون و ۵۰۰ و دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

بر اساس این گزارش، وام های ۲۰ و ۱۸ میلیونی توسط مراكز خرید وام با قیمتی حدود دو میلیون و ۳۰۰ و یك میلیون و ۸۵۰ هزار تومان از دارندگان خریداری می شود.

همچنین هر یك میلیون تومان اوراق امتیاز تسهیلات مسكن كه به دلیل به نام شدن ملك جذابیت بیشتری دارد در بورس با قیمتی حدود ۱۵۶ هزار و در بازار آزاد ۱۸۵ هزار تومان به فروش می رسد..... /   خبرگزارى ایسنا