اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وال استریت ژورنال:بسته پیشنهادی جدید دولت روحانی برای رفع تحریم ها



پیشنهادی جدید دولت روحانی برای رفع تحریم ها

وال استریت ژورنال:بسته پیشنهادی جدید دولت روحانی برای رفع تحریم ها

در گفت و های ایران و 1+5 در آلماتی قزاقستان ، کشورهای 1+5 به ایران پیشنهاد دادند در ازای لغو برخی تحریم ها از جمله تحریم خرید و فروش آهن آلات و نیز رفع تحریم های پتروشیمی ایران، غنی سازی 20 درصدی ایران متوقف شود و فعالیت سایت فردو تعطیل شود.

یک منبع دیپلماتیک غرب که در هفته های اخیر با دیپلمات های ایرانی در موضوع هسته ای دیدار کرده است به روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا گفت که ایران با پیشنهادهای جدید و جدی به گفت و گوهای هسته ای با 1+5 در ژنو می آید.

به گزارش عصر ایران این منبع دیپلماتیک مدعی شده است که بسته پیشنهادی جدید دولت روحانی بر مبنای کاهش غنی سازی 20 درصدی و سانتریفیوژ های فعال، اجازه بازدید به بازرسان آژانس از برخی اماکن مورد نظر و نیز متوقف کردن فعالیت سایت "فردو" در نزدیکی قم است.

 پیشتر نیز برخی منابع غربی از موضوع متوقف کردن فعالیت سایت فردو خبرهایی داده بودند، اما این خبرها تکذیب شده بود.

وال استریت ژورنال می نویسد دولت روحانی در ازای این امتیازها خواستار کاهش تحریم های بانکی، بیمه ای و نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا خواهد شد.

گفت و گوهای ایران و اعضای 1+5 قرار است 15 و 16 اکتبر در ژنو سوییس برگزار شود.

گفتنی است جان کری وزیر خارجه آمریکا اخیرا از ایران خواسته است با پیشنهادهای جدید به گفت و گوهای ژنو بیاید و پاسخ پیشنهادهای 1+5 به ایران در گفت و گوهای آلماتی قزاقستان را ارایه دهد.

در گفت و های ایران و 1+5 در آوریل سال جاری میلادی در آلماتی قزاقستان ، کشورهای 1+5 به ایران پیشنهاد دادند در ازای لغو برخی تحریم ها از جمله تحریم خرید و فروش آهن آلات و نیز رفع تحریم های پتروشیمی ایران، غنی سازی 20 درصدی ایران متوقف شود و فعالیت سایت فردو تعطیل شود./عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
مصاحبه وال استریت ژورنال با ساتیا نادلا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وال استریت ژورنال: تمایل آمریکا به مذاکره مستقیم با دولت روحانی



مذاکره مستقیم امریکا با ایران,مذاکره مستقیم آمریکا با دولت روحانی

وال استریت ژورنال: تمایل آمریکا به مذاکره مستقیم با دولت روحانی

در شرایطی که قرار است، نمایندگان گروه ۱+۵ این هفته در بروکسل با یکدیگر دیدار و درباره تعیین تاریخ جدیدی برای مذاکره هسته‌ای با ایران گفت‌و‌گو کنند، برخی منابع از تمایل آمریکا برای برگزاری مذاکره مستقیم با دولت جدید ایران سخن می‌گویند. به گفته مقامات آمریکایی، این تمایل در پی مواضع مثبت حسن روحانی پدید آمده است.

به گزارش «تابناک»، مقامات آمریکایی می‌گویند، دولت اوباما آماده است در هفته‌های آینده، ضمن برقراری تماس با دولت جدید ایران، زمینه برگزاری مذاکره مستقیم با ایران بر سر موضوع هسته‌ای را فراهم کند.

 

روزنامه «وال استریت ژورنال» ضمن انتشار این خبر می‌نویسد، به باور مقامات آمریکایی، حسن روحانی از زمان انتخاب به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، نشانه‌های مثبتی را مبنی بر تمایل به تعامل بیشتر با جامعه جهانی بر سر موضوع هسته‌ای از خود نشان داده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قرار است نمایندگان آمریکایی به همراه همکاران خود از دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵، روز سه‌شنبه در بروکسل گرد هم آمده و درباره تعیین نقشه راهی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران به گفت‌و‌گو بپردازند. این گروه امیدوار است، بتواند دور جدید مذاکرات با ایران را در ماه سپتامبر برگزار کند.

در این شرایط، مقامات آمریکایی می‌گویند، کاخ سفید درصدد است به سرعت مواضع حسن روحانی را ‌آزمایش کرده و دریابد که آیا از نظر وی، شانسی برای پیشبرد مسیر دیپلماتیک وجود دارد یا خیر؟!

 

وال استریت ژورنال اشاره می‌کند، پیش از این، ارتباطات آمریکا با ایران‌ از طریق دفتر کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام گرفته است.

یکی از مقامات آمریکایی که قرار است در گفت‌و‌گوهای این هفته بروکسل شرکت کند، اظهار داشته: «ما از گفت‌و‌گوهای دوجانبه استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم، ‌هر گونه شده بتوانیم‌ این فرایند را برقرار کنیم. ما مواضعی را می‌شنویم که نشان می‌دهد شاید ایران در جهت متفاوتی حرکت کند؛ اما هنوز در این باره مطمئن نیستیم».

 

به نوشته این روزنامه، هم‌اکنون مقامات آمریکایی‌ منتظر نخستین نشانه عملی از سوی ایران هستند؛ نشانه‌ای که می‌تواند در قالب تعیین مذاکره کننده هسته‌ای جدید ایران نمایان شود. مقامات آمریکایی می‌گویند، از انتقادات آشکار در مناظره‌های انتخاباتی نسبت به روند کار جلیلی در پرونده هسته‌ای شگفت‌زده شده و بر این باور ند که این امر می‌توان بیانگر آمادگی تهران برای تغییر مسیر در مذاکرات هسته‌ای باشد.

 

البته به نظر می‌رسد این ابراز تمایل مقامات آمریکایی با شرط و شروطی نیز همراه است که از آن جمله، می‌توان به ضرورت پاسخ ایران به بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ در مذاکرات آلماتی اشاره کرد. در این راستا، هرچند برخی مقامات اروپایی و آمریکایی پیشنهاد می‌کنند کاخ سفید برای تشویق ایران، نخست تخفیف شدیدی را در تحریم‌ها اعمال کند، ‌مقامات ارشد آمریکایی می‌گویند ‌ایران باید نخست به بسته پیشنهادی ۱+۵ در آلماتی پاسخی روشن و مشخص دهد.

 

افزون بر این، آنها در عین حال لحن تهدیدآمیز خود را نیز کنار نگذاشته و می‌گویند، پیشرفت‌های ایران در برنامه هسته‌ای، بدون اینکه پاسخ مشخصی به پیشنهادهای غرب ‌دهد، ممکن است واشنگتن را «مجبور کند» که بازه زمانی خود برای تخمین رسیدن ایران به بمب هسته‌ای را کوتاه‌تر کند./تابناک