اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واكنش نمایندگان اصولگرای مجلس به اظهارات لاریجانی و توكلی



 

 

واكنش نمایندگان اصولگرای مجلس به اظهارات لاریجانی و توكلی

 

اظهارات علی لاریجانی و احمد توكلی مبنی بر این كه نتیجه كارگروه بررسی اختلاف دولت و مجلس مورد تایید ما نیست با واكنش نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم روبه رو شد.

پس از توضیحات احمد توكلی رییس مركز پژوهش‌های مجلس و یكی از نمایندگان خود در كارگروه بررسی اختلاف دولت و مجلس محمد كریم شهرزاد نماینده اصفهان اخطار قانون اساسی داد.

وی با استناد به اصل 110 قانون اساسی گفت: رفع اختلافات قوای سه گانه از شئونات رهبری معظم انقلاب است و همان طور كه دوستان در توضیحات خود اشاره كردند موضوعیت این بحث از آنجا ناشی می‌شود كه اختلاف بین دولت و مجلس پیش آمد و از رهبر معظم انقلاب كسب تكلیف شد و ایشان نیز این مطلب را به مرجع خاصی ارجاع فرمودند.

وی افزود: این مرجع نیز با اتخاذ تدبیری جلساتی را برگزار كرد و گزارشی را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌كند.

این نماینده اصولگرا یادآور شد كه نظیر این مساله هفته های گذشته در مورد دانشگاه آزاد اسلامی پیش آمد بنابراین بعد از این مراحلی كه طی شده هر نوع پیشداوری از طرف هر یك از اعضای این كارگروه وجهی ندارد.

شهرزاد تصریح كرد كه اگر این گزارش تقدیم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شد و ایشان این گزارش را تنفیذ فرمودند قوا موظف هستند با راهكارهای مربوطه كه پیش بینی می‌شود تبعیت كنند و آن را عملیاتی كنند.

وی تاكید كرد: اگر اختلافی نبود اصلا مطلبی پیش نمی آمد و مساله ارجاع نمی‌شد بنابراین باید منتظر بود و ببینیم نظر رهبری چه خواهد بود و همان را همه باید تبعیت كنند.

در این هنگام علی لاریجانی رییس مجلس نیز این اظهارات نماینده اصفهان را تایید كرد و گفت: اصل موضوع همین است اما در مصاحبه اعلام كردند كه نظر كارگروه بررسی اختلاف دولت و مجلس این است اما این نظر كارگروه نبوده است.

وی تصریح كرد كه كدخدایی نظر آیت الله جنتی را بیان كرده و نمایندگانی كه از مجلس در این كارگروه شركت داشتند نظرات خود را مكتوب ارایه داده اند اشكال این است كه هم اكنون نظر شورای نگهبان را به عنوان نظر كارگروه اعلام كرده اند.

پس از این سخنان، حمیدرضا فولادگر دیگر نماینده اصفهان نیز اخطار قانون اساسی و تذكر آیین نامه ای داد.

وی با استناد بند 7 اصل 110 قانون اساسی گفت: دقیقا بحث ما نیز همین است به دلیل این كه رهبر معظم انقلاب موضوع را به آیت الله جنتی ارجاع كردند و این كارگروه تشكیل شد طبیعی است تا هنگامی كه این گزارش پس از استحضار رهبر فرزانه انقلاب ابلاغ نشود موضوعیت ندارد.

وی یادآور شد كه بخشی از پیشنهادها در این كارگروه مربوط به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس است كه باید قانونی طی شود و بخشی دیگر نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام باز می‌گردد كه مسوولیت سیاستگذاری را برعهده دارد اگر غیر از این دو حالت باشد یعنی غیر از بحث اصلاح قانون و اصلاح سیاست‌ها باشد حكم حكومتی خواهد بود كه موجب اصل 110 قانون اساسی حكم حكومتی برای همه فصل الخطاب و قابل استناد است.

در این هنگام علی لاریجانی از نمایندگان خواست كه عبور كنند و وارد رسیدگی به لایحه برنامه پنجم شوند اما حسن نوروزی نماینده رباط كریم و دیگر نماینده اصولگرای مجلس هشتم اصرار بر بیان تذكر داشت.

وی با تبریك میلاد باسعادت امام هادی (ع) گفت: در آستانه عید غدیر روز وحدت مسلمین قرار داریم ما اصلا از هیات رییسه و رییس مركز پژوهش‌های مجلس توقع نداشتیم به این مسایل دست بزنند.

وی با استناد به مواد 17، 23 و 182 آیین نامه داخلی مجلس تاكید كرد: ماده 182 آیین نامه تاكید دارد كه در صورتی كه نمایندگان نسبت به اجرای آیین نامه داخلی مجلس تخلفی را كه مربوط به همان جلسه باشد را مشاهده كنند حق دارند بلافاصله مورد تخلف را با استناد به ماده مربوطه بدون خروج از موضوع حداكثر ظرف سه دقیقه تذكر دهند و اگر مربوط به آن جلسه نباشد بعد از نطق و یا پایان جلسه قبل از اعلام ختم آن حداكثر ظرف سه دقیقه تذكر دهد.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم تصریح كرد: امروز این مطالبی كه در مجلس مطرح شد و تیتر برخی از روزنامه ها بود كه چهار نفر تصمیم گرفتند این مطالب را بیان كنند و سخنگوی هیات رییسه این مطالب را مطرح كرد متاسفانه رییس مجلس نیز بیان می‌كند كه حق است كجا ربطی به برنامه امروز مجلس و رسیدگی به لایحه برنامه پنجم دارد.

وی افزود: ما در آستانه عید غدیر عید وحدت قرار داریم امروز روز میلاد باسعادت امام هادی (ع) است آیا این عیدی به مردم ایران است؟

نماینده رباط كریم در مجلس افزود: اصولگرایان باید توجه داشته باشند هیچگاه وحدت ما با نفاق و شقاق دو نفر از بین نمی‌رود.

وی تاكید كرد: آقایان اصلاح طلب باید بدانند راه ما اتحاد و یكپارچگی است و این درست نیست كه در آستانه عید غدیر این مطالب در مجلس مطرح شود.

در این هنگام فریادهای موافقت نمایندگان اصولگرا در مجلس طنین انداز شود.

لاریجانی نیز در پاسخ به این تذكر گفت: من بارها به دوستان اعلام كردم كه تذكراتی كه مربوط به دستور جلسه است را مطرح كنند اما وقتی كه این مطلب را كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مطرح كرده و محسن كوهكن تذكر می‌دهد من كه رجال الغیب نیستم این مطالبی كه مطرح می‌شود باید پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: این كه آقای كدخدایی مطرح كرده، این نتیجه كارگروه نبوده است نمایندگان باید این مطلب را بدانند شما كه نمی‌توانید حق را ضایع كنید این مطالب كه به عنوان تخاصم نیست كه شما می‌فرمایید روز عید وحدت است وقتی موضوعی را دیگران مطرح می‌كنند مجلس باید پاسخ آن را بدهد.

وی افزود: بنده نیز برای این كه نمایندگان روشن شوند كه چهار نماینده‌ای كه در این كارگروه شركت كردند حامل این نظرات نبوده‌اند اجازه دادم مطالب مطرح شود.

لاریجانی خاطر نشان كرد: این حق است و این باید گفته شود دوستان نظرات خود را مطرح كردند اما این نظرات ما نیست ما نظرات خود را گفتیم.

در این هنگام در صحن علنی فریادهای مخالفت و موافقت با اظهارات لاریجانی بلند شد.

پیش از این اظهارات نیز محمدرضا خباز نماینده كاشمر و عضو فراكسیون خط امام مجلس نیز در تذكری توضیحات احمد توكلی را در مورد كارگروه بررسی اختلاف دولت و مجلس را توضیحات خوبی دانست و گفت: دیروز كه ما مصاحبه می‌كردیم خبر نداشتیم چه اتفاقی افتاده ولی براساس وظیفه قانونی كه داشتیم مشابه این نظرات را مطرح كردیم.

وی در عین حال تاكید كرد: ضمن این كه این توضیحات خوب بود اما تذكرهای جلسه باید مربوط به دستور كار مجلس باشد...../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
هرج و مرج در مجلس و تلاش لاریجانی برای منظم کردن نمایندگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست وکیل مه آفرید از لاریجانی برای حضور در مجلس/ واکنش به اظهارات نمایندگان مجلس درباره شرکت های گروه آریا



اخبار, اخبار سیاسی,علی لاریجانی

 
 اخبار سیاسی - درخواست وکیل مه آفرید از لاریجانی برای حضور در مجلس/ واکنش به اظهارات نمایندگان مجلس درباره شرکت های گروه آریا

نمایندگان مجلس هنوز نمی دانند اختلاسی به وسعت سه هزار میلیارد تومان اصلا اتفاق نیفتاده و کل بدهی موضوع حکم این پرونده به عنوان رد مال در حدود یک هزار و 250 میلیارد تومان است که در جریان رد آن به بانک ملی و سه بانک دیگر هستیم.

  وکیل مدافع مه آفرید امیر خسروی که حکم اعدام وی سحرگاه سوم خرداد در زندان اوین اجرا شد در واکنش به اظهارات اخیر برخی نمایندگان مجلس در خصوص بحرانی بودن شرکت های متعلق به گروه آریا و لزوم دخالت کمیته های کارگری گفت که تمامی این شرکت ها توسط ناظرین دادستانی اداره می شود و نیازی به دخالت هیچ فرد یا نهاد دیگری وجود ندارد.

غلامعلی ریاحی در گفت و گو با پیام نو اظهار کرد: بسیاری از مطالبی که از جانب نمایندگان مجلس مطرح می شود به علت اینکه اطلاعات دقیق و درستی در اختیار ندارند، شبهاتی ایجاد می کند.

وکیل مه آفرید امیرخسروی ادامه داد: نمایندگان مجلس هنوز نمی دانند اختلاسی به وسعت سه هزار میلیارد تومان اصلا اتفاق نیفتاده و کل بدهی موضوع حکم این پرونده به عنوان رد مال در حدود یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است که در جریان رد آن به بانک ملی و سه بانک دیگر هستیم.

ریاحی افزود: از لحاظ اجرا، همان گونه که دادستان کل کشور به دفعات اعلام کرده بود می بایست ابتدا رد مال کامل شود ولی به هر حال وصول جریمه نقدی مقدم بر رد مال صورت گرفت.

وی تصریح کرد: بر اساس آنچه که در حکم دادگاه آمده، اموال مه آفرید در اختیار دادستانی است.

وکیل مه آفرید امیر خسروی گفت:‌ تاکنون گفته می شد مه آفرید امیر خسروی اصولا تولید و شرکتی نداشته و تمام شرکت ها کاغذی بوده حالا گفته می شود برای اداره شرکت هایش و بیکار نشدن کارگرانش در سطح چند استان ضرورت دارد کمیته های کارگری دخالت کنند در حالی که تمامی این شرکت ها توسط ناظرین دادستانی اداره می شود و نیازی به دخالت هیچ فرد یا نهاد دیگری وجود ندارد.

ریاحی ادامه داد: به منظور تنویر افکار عمومی و ارایه اطلاعات درست به نمایندگان از رییس مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم ترتیبی دهد با حضور در یکی از کمیسیون های مجلس اطلاعات درست و مستند در اختیار نمایندگان قرار گیرد یا پاسخ کتبی تهیه شده از تریبون مجلس به منظور رفع شبهات ایجاد شده قبل و بعد از اعدام مه آفرید قرائت شود.
 اخبار سیاسی - پیام نو