اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واكنش مردم به فیلترینگ نرم‌افزار‌های ارتباطی



اخبار,اخبار اجتماعی,  فیلترینگ  نرم افزارهای ارتباطی


اخبار اجتماعی - واكنش مردم به فیلترینگ نرم‌افزار‌های ارتباطی

حتی نمی‌توانیم پیش‌بینی كنیم كه قرار است كدام نرم‌افزار فیلتر شود و به دنبال جایگزین‌هایش باشیم. جوان‌های كشور ما با این چیزها كه منحرف نمی‌شوند.

«ما نمی‌دانیم كه تا كی باید خبر فیلتر شدن بشنویم؟ یعنی تمام مشكلات حل شده كه هرروز یك برنامه یا شبكه اجتماعی فیلتر می‌شود؟» نزدیك به یك هفته از فیلترینگ واتس‌آپ می‌گذرد.

 

پیش از این، نرم‌افزار وی چت از دسترس كاربران ایرانی خارج شده بود. موج فیلترینگ از شبكه‌های اجتماعی شروع شد و حالا به سمت برنامه‌های تلفن همراه آمده است. می‌توان بررسی كرد كه از كار انداختن این برنامه‌ها چه اندازه برای كشور مفید بوده است. البته باید به این نكته اشاره كرد كه مردم با اجرای این سیاست‌ها مخالف هستند و استفاده آزاد از اینترنت را جزو حقوق‌شان می‌دانند.

به گزارش اعتماد، دلیل فیلتر شدن برنامه واتس‌آپ، بنابر گفته عبدالصمد خرم آبادی، دبیر كمیته تعیین مصادیق مجرمانه این‌گونه مطرح شد كه «یكی از دلایل تصویب فیلتر شدن واتس‌آپ از سوی كارگروه، خرید این نرم‌افزار توسط «زاكر برگ» مدیر امریكایی صهیونیستی سایت فیلتر شده فیس‌بوك است كه وی قصد گسترش فیس‌بوك از این طریق را دارد». اما هر گروه از مردم با توجه به تفكرات‌شان نظرات متفاوتی درباره اینترنت و فیلترینگ دارند، آنها ماجراهای اخیر را این‌گونه بررسی می‌كنند.

مرتضی درباره فیلترینگ گفت: «حتی نمی‌توانیم پیش‌بینی كنیم كه قرار است كدام نرم‌افزار فیلتر شود و به دنبال جایگزین‌هایش باشیم. جوان‌های كشور ما با این چیزها كه منحرف نمی‌شوند.» اما رامین این روش را در جهت ترویج فرهنگ نمی‌داند و در این‌باره گفت: «حالا بودن برخی برنامه‌ها یا شبكه‌های اجتماعی چه مشكلی ایجاد می‌كند؟ به نظر من بهتر است كه با ترویج فرهنگ و حق انتخاب به مردم به آنها احترام بگذاریم و اگر تمامی این برنامه‌ها به راحتی در اختیار مردم باشد، بهتر می‌توانند دست به انتخاب بزنند.»

مریم درباره فیلتر شبكه‌های اجتماعی و تاثیر این شبكه‌ها در دنیای امروز گفت: اگر بخواهیم خوب و بد اینترنت را از همدیگر جدا كنیم، هیچ‌وقت با فیلترینگ قادر به این كار نخواهیم بود، امروز هر كسی در كمتر از چند دقیقه به فیلترشكن دسترسی پیدا می‌كند و می‌تواند به راحتی تمامی این مسیر‌ها را دور بزند. باید همانند خیلی از كشورهای دیگر مردم به راحتی به اینترنت دسترسی داشته باشند و صلاح خود را بسنجند.»

استفاده آزاد از اینترنت باید جزو حقوق شهروندی باشد
دبیر كمیته تعیین مصادیق مجرمانه در ادامه این موضوع به این مساله اشاره كرد: دلیل اینكه كارگروه نرم‌افزار ارتباطی تصمیم به فیلترینگ واتس‌آپ قبل از سایر نرم‌افزار‌های مشابه خارجی گرفت، این است كه مارك زاكربرگ صهیونیست، مدیر سایت فیلتر شده فیس‌بوك، اخیرا این نرم‌افزار را به قیمت 5/19 میلیون دلار خریداری و اعلام كرده قصد دارد از قابلیت‌های آن در جهت ارتقا وگسترش فیس‌بوك استفاده كند تا بدین وسیله از ریزش فعلی كاربران آن سایت كاسته و از زوال حتمی آن جلوگیری كند بنابراین وابستگی جدید این نرم‌افزار به سایت فیس‌بوك باعث شده است كه زودتر از نرم‌افزارهای مشابه فیلتر شود.»

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اجرای فیلترینگ سرویس واتس‌آپ گفت: این موضوع در یكی از جلسات كارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و با توجه به نقصان شرایط رای‌گیری در جمع‌بندی نهایی، در جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رییس‌جمهوری مطرح شد و براساس نظر رییس‌جمهور موضوعات مرتبط با شبكه‌های اجتماعی قبل از هر اقدامی در كمیسیون‌های تخصصی شورای عالی فضای مجازی بررسی خواهد شد. موضوع واتس‌آپ در یكی از جلسات كارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح و با توجه به نقصان شرایط رای‌گیری در جمع بندی نهایی، در جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رییس‌جمهوری مطرح شد.

چندی قبل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص فیلتر كردن واتس‌آپ گفته بود كه ما بر این باوریم هیچ یك از شبكه‌های اجتماعی نباید به دلیل مسائل اقتصادی و تسهیلاتی كه برای كاربران فراهم می‌كند فیلتر شوند؛ مگر اینكه این شبكه‌ها مضرات دیگر و یا بحث مشكلات اخلاقی را به دنبال داشته باشند. كلاف سردرگم فیلترینگ در ایران و صحبت‌های رییس‌جمهور، وزیر ارشاد و ارتباطات تا امروز نتوانسته‌اند گره‌یی از این ماجرا را باز كنند.بسیاری از مردم هنوز دلایل مسوولان برای فیلترینگ را نمی‌دانند یا آنها را غیرمنطقی می‌خوانند، استفاده آزادانه از اینترنت و شبكه‌های اجتماعی از نظر مردم یكی از مهم‌ترین اصول حقوق شهروندی است.

 

علی گفت: «اگر آقای رییس‌جمهور منشور حقوق شهروندی درست كرده است باید حق اینترنت را هم در آن بگذارد، اینترنت در دنیای امروز نقش مهمی را بازی می‌كند و به نوعی همه با آن درگیر هستند، كاش در این منشور حقوق اینترنت هم رعایت می‌شد.»گروه دیگری هستند كه با فیلترینگ بعضی از سایت‌ها مشكلی ندارند اما فیلترینگ برنامه‌های تلفن همراه و شبكه‌های اجتماعی كار درستی نیست و این‌گونه مردم بیشتر به سمت این شبكه‌ها می‌روند، ریحانه گفت: بعضی از سایت‌ها به ویژه سایت‌های غیراخلاقی هستند كه باید فیلتر شوند اما شبكه‌های اجتماعی ابزاری برای ارتباط تمام مردم جهان با یكدیگر است.

 

تكنولوژی به این راحتی‌ها متوقف نمی‌شود و همیشه برای خودش جایگزین باقی می‌گذارد، با از دسترس خارج شدن برنامه‌ها و شبكه‌های اجتماعی طراحان این صنعت سرعت بیشتری برای خلق جایگزین آنها در نظر می‌گیرند.

راه بهتر چیست؟
دانیال در این باره گفت: «من دانشجوی كارشناسی ارشد كامپیوتر هستم، واقعا ما هم نمی‌توانیم پیش‌بینی كنیم كه تكنولوژی آیا متوقف می‌شود یا خیر؟ سرعت پیشرفت آنها زیاد است و هر روز جایگزین‌های تازه‌یی برای هر برنامه و شبكه اجتماعی به وجود می‌آید.

 

فیلترینگ ساده‌ترین روش برخورد با این اینترنت است» اواخر هفته گذشته دبیر كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از تصویب مسدود كردن شبكه اجتماعی واتس‌آپ خبر داد و گفت: زمان اجرایی شدن این مصوبه هنوز مشخص نیست، كاربران حرف‌های زیادی درباره اینترنت در ایران دارند، از قیمت‌ها بگیرید تا سرعت و فیلترینگ و... باید منتظر ماند تا ببینیم در ادامه فعالیت‌های شورای عالی فضای مجازی چه اندازه نسبت به واكنش‌های مردم تغییر ایجاد می‌شود.
اخباراجتماعی - اعتماد
 


ویدیو مرتبط :
نرم افزار ارتباطی ساینا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید نرم افزار فلیترینگ برای ادارات و سازمانها/ عرضه نسخه جدید فیلترینگ خانگی



نرم افزار فلیترینگ برای ادارات و سازمانها,تولید نرم افزار فلیترینگ برای ادارات,دانلود فیلترینگ خانگی

تولید نرم افزار فلیترینگ برای ادارات و سازمانها/ عرضه نسخه جدید فیلترینگ خانگی

قائم مقام شورای عالی اطلاع رسانی از اقدام این شورا برای ازسرگیری دو طرح که پیش از این به دلیل نبود اعتبارات کافی متوقف مانده بود خبر داد و گفت: به روز رسانی شده نرم افزار فیلترینگ خانگی و تولید نسخه اداری نرم افزار فیلترینگ برای ادارات و سازمانها در دستور کار شورای عالی اطلاع رسانی قرار گرفت.

به گزارش مهر، سعید سالاریان با اشاره به استقبال صورت گرفته از نسخه نخست نرم افزار نظارت والدین بر مصرف اینترنت که با نام نرم افزار فیلترینگ خانگی شناخته می شود، اظهار داشت: این طرح در زمان بهره برداری مورد توجه و استفاده خانواده ها قرار گرفت اما به دلیل نبود اعتبارات مالی کافی تکمیل و ارائه نسخه کاملتر این نرم افزار مسکوت ماند.

وی با بیان اینکه نسخه ادارای نرم افزار فیلترینگ نیز که با هدف مدیریت توزیع و نظارت اینترنت در ادارات قرار بود سال گذشته عرضه شود به دلیل همین نبود اعتبارات متوقف شد، اضافه کرد: این نرم افزار سطوح دسترسی کارمندان را در ادارات و سازمانها طبقه بندی کرده و امکان نظارت مدیران در رفتار اینترنت کارمندان را فراهم می کند.

سالاریان با تاکید براینکه عرضه دو نرم افزار فیلترینگ خانگی و اداری در قالب اجرای طرح تولید و ساماندهی محتوای الكترونیكی - تسما -در دستور کار شورایعالی اطلاع رسانی قرار گرفته و از جمله پروژه های مصوب این شورا محسوب می شود، افزود: به محض دریافت اعتبارات مالی این دو پروژه، با شرکتهای مرتبط بخش خصوصی برای آماده سازی آنها وارد مذاکره شده و در صورتی که بتوانیم تامین مالی این پروژه ها را به صورت مطلوب به عهده گیریم امکان عرضه رایگان آنها نیز وجود خواهد داشت.

قائم مقام دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی با بیان اینکه این شورا در سال 91 هیچ اعتباری در قالب تملک دارایی سرمایه ای از دولت دریافت نکرده است، گفت: دولت درسال گذشته بیشتر به پروژه های مهر ماندگار پرداخت و از این جهت پروژه های عمرانی سایر دستگاهها اعتبار کافی دریافت نکرد؛ امسال نیز به رغم بودجه دیده شده در جدول بودجه، هیچ اعتباری هنوز به شورایعالی اطلاع رسانی تخصیص داده نشده است.

وی اجرایی شدن دو طرح را مستلزم تامین اعتبار دانست و خاطرنشان کرد: ارائه نسخه بروز رسانی شده فیلترینگ خانگی و فیترینگ ادارات توسط بخش خصوصی و با حمایت مادی و معنوی شورایعالی اطلاع رسانی انجام می شود.

شورای عالی اطلاع رسانی ارائه نرم افزار فیلترینگ اداری برای سازمان ها و ادارات دولتی و غیر دولتی را با هدف مدیریت بهینه استفاده از اینترنت و پایش آن در ادارات در دستور کار قرار داده است.

هم اکنون نرم افزار فیلترینگ خانگی نیز به صورت رایگان در سایت اینترنتی شورای عالی اطلاع رسانی به نشانی www.scict.ir قابل دانلود است؛ این نرم افزار با این هدف در اختیار والدین قرار گرفت تا كنترل بهتر و بیشتری بر فرزندان خود در استفاده از محیط اینترنت داشته باشند./مهر