اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واكنش محدود طلا به تحولات سیاسی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,واکنش طلا به تحولات سیاسی

 

اخبار اقتصادی -  اونس در هفته‌ای كه گذشت
واكنش محدود طلا به تحولات سیاسی

در هفته‌ میلادی گذشته پیامدهای روانی تصمیم اخیر بانك مركزی اروپا در اجرای برنامه‌های حمایتی بیشتر با هدف كمك به اقتصاد منطقه پولی یورو و آغاز جنگ داخلی در عراق همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریكا، اروپا و چین نوساناتی را در نرخ برابری ارزها و كالاها از جمله طلا موجب شد.

انتشار گزارش مطلوبی از بازار كار آمریكا كه در روز پنجشنبه گذشته موجی از امید را نسبت به روند رشد اقتصادی این كشور به راه انداخت در این هفته نیز به نوعی به عنوان محرك اصلی خوش‌بینی سرمایه‌گذاران، به بازارهای روز دوشنبه رونق خواهد بخشید. 


تصمیم اخیر بانك مركزی اروپا مبنی بر اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر و كمك به بانك‌های اروپایی در اعطای وام‌های كم بهره كه راه را برای تزریق پول به اقتصاد و درنتیجه خروج از ركود باز كرده است موجب شد در اولین روز هفته از یك سو شاهد افزایش ریسك‌پذیری و از سوی دیگر افت نرخ برابری یورو به نسبت دلار باشیم.


در این میان بالا رفتن حجم صادرات چین هم در بهبود جو روانی فعلی تاثیر داشت. در بازار طلا نیز گمانه‌زنی‌ها از رشد تورم در آمریكا و اروپا در پی بهبود شرایط، عامل موثری در قوت گرفتن بهای طلا بود كه البته رونق بازارهای سهام، افزایش قیمت آن را محدود کرد.


در حالی كه به نظر می‌رسید معامله‌گران ترجیح می‌دهند حتی در دوران بی‌خبری نیز نسبت به وضعیت اقتصادی، مثبت‌اندیش باشند انتشار گزارشی از چین مبنی بر افزایش تورم از نگرانی‌های مربوط به بروز ركود در دومین اقتصاد بزرگ دنیا كاست و بر ادامه رشد بازارهای سهام در روز سه‌شنبه تاثیری مضاعف گذاشت.


به علاوه اگرچه گمانه‌زنی‌ها از افزایش زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو بر تقاضا برای دلار افزود، با این حال فعالان بازار طلا به بهانه بهبود اوضاع و تورم ناشی از آن دیگر بار به خرید چنین كالای گرانبهایی روی آوردند كه همین مساله بهای اونس را قوت بخشید؛ البته گویی از لحاظ تكنیكالی هم توجیهی برای كار خود داشتند.


اعلام این خبر كه بانك جهانی برآورد خود از رشد اقتصادی جهان و حتی آمریكا و چین را كاهش داده است، بازارهای سهام روز چهارشنبه را نزولی كرد. از نظر بانك مذكور سرمای سخت زمستان گذشته، تحولات سیاسی در اوكراین و آشفتگی در بازارهای مالی از عوامل اصلی این افت محسوب می‌شدند و پیش‌بینی برای رشد GDP جهان، آمریكا و چین به ترتیب از 2/3، 8/2 و 7/7 درصد به 8/2، 1/2 و 6/7 درصد تغییر كرده بود.


به علاوه بروز درگیری‌های شدید داخلی در عراق به عنوان دومین صادركننده بزرگ نفت اوپك و طرح سناریوهای مختلفی كه در صورت افزایش قابل توجه بهای نفت خام اثر نامطلوب آن را بر روند بهبود اقتصادی در جهان ارزیابی می‌كرد هم در به چالش كشیدن ریسك‌پذیری سرمایه‌گذاران نقش داشت. به‌طور كلی ریزش بازارهای سهام، كاهش پیش‌بینی بانك جهانی از رشد اقتصادی كه می‌تواند تداوم سیاست‌های انبساطی كشورها را در پی داشته باشد همراه با بی‌ثباتی در اوضاع سیاسی عراق تقاضا برای طلا به عنوان كالایی با حاشیه ایمنی بالاتر را افزایش داد. در این میان خرید طلای چین تا حدی در حمایت از بهای آن بی‌تاثیر نبود.


تشدید تنش‌ها در عراق و انتشار گزارش‌های ناامیدكننده‌ای از بازار كار و شاخص خرده‌فروشی در آمریكا در روز پنجشنبه موجب شد فعالان بازار ترجیحا محافظه‌كاری را ترجیح دهند و از خرید دارایی‌های پرریسكی همچون سهام و ارز یورو خودداری کنند. البته خبرهای فوق طبق معمول فشار رو به پایینی بر شاخص دلار وارد ساخت زیرا بر این گمانه‌زنی افزود كه فدرال رزرو با هدف ممانعت از كند شدن رشد اقتصادی آمریكا دست به اقدامات حمایتی بیشتری خواهد زد.


از سوی دیگر آمار و ارقام منتشر شده از وضعیت اروپا تا حدی رضایتبخش بود و نوید شتاب گرفتن رشد در سه ماهه دوم سال جاری را در منطقه یورو‌ می‌داد. با این حال در نهایت ریزش بازارهای سهام، كاهش شاخص دلار و ادامه درگیری‌ها در عراق با تقویت تقاضا برای طلا بهای آن را به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر رساند.


اگرچه اوضاع عراق همچنان سایه سنگین خود را بر فعالیت سرمایه‌گذاران در روز جمعه انداخته بود و از ریسك‌پذیری می‌كاست، با این حال بازارهای سهام آمریكا متاثر از انتشار گزارش امیدواركننده‌ای از بخش تكنولوژی مثبت بودند. جذابیت دلار هم به عنوان ارزی مطمئن از چشم كسی دور نماند و با جذب سرمایه‌ افراد، تقاضا برای آن افزایش یافت.


به نظر می‌رسید معامله‌گران نگران تاثیر افزایش قیمت نفت بر رشد اقتصادی بودند و همین مساله مانع اتخاذ موقعیت‌های معاملاتی جدید از سوی آنها می‌شد. در بازار طلا در آخرین روز هفته ادامه درگیری‌ها در عراق و راضی‌كننده نبودن شاخص‌های منتشر شده از اوضاع آمریكا موجب صعود بهای طلا برای پنجمین روز متوالی شد؛ اگرچه موجوی طلای صندوق SPDR نسبت به روز پیش از آن هیچ تغییری نشان نداد.


در این میان بهبود برخی از شاخص‌های اقتصادی چین همراه با انتشار گزارشی مبنی بر اینكه در ماه مه ‌بانك‌های این كشور بالغ بر 140 میلیارد دلار وام‌ اعطا كرده‌اند كه بسیار بیشتر از ماه پیش از آن و بالاتر از حد مورد انتظار بانك مركزی بوده است تا حدی این حس را تقویت كرد كه می‌توان به بهتر شدن روند رشد اقتصادی چین امیدوار بود.

پیش‌بینی معامله‌گران از هفته پیش رو چیست؟
همچنان تحلیلگران در حال بررسی و ارزیابی تاثیر جنگ داخلی عراق بر بهای نفت خام و در نهایت بر رشد اقتصادی جهان هستند كه این خود به علت تشدید نگرانی‌ها تقاضا برای طلا را به عنوان كالایی با حاشیه ایمنی بالاتر افزایش داده است. 


این هفته نشست فدرال رزرو را پیش رو خواهیم داشت كه به احتمال قوی بانك مذكور در ادامه روند كاهشی برنامه‌ حمایتی خود بار دیگر میزان خرید ماهانه اوراق قرضه را كاهش می‌دهد. البته اگر این انتظار محقق نشود از فشار رو به پایینی كه بر بهای طلا وارد می‌شود كاسته خواهد شد چراكه حاكی از نگران‌كننده بودن وضعیت اقتصادی آمریكا است.


خالی از لطف نیست این نكته را متذكر شویم كه با توجه به اینكه اكثرا معتقدیم اقتصاد آمریكا در مسیر بهبود قرار گرفته است اما رشد تولید ناخالص داخلی آمریكا در سه ماه اول سال جاری (عمدتا به دلیل تاثیر نامطلوب زمستان سخت گذشته) منفی اعلام شد و چنانچه بر خلاف باور موجود، رشد GDP سه‌ماهه دوم نیز منفی اعلام شود به عنوان نشانه‌ای از بروز ركود، زنگ خطری جدی خواهد بود و باید آن را جدی گرفت.


به‌طور كلی درست است كه در حال حاضر درگیری‌ها در عراق از رشد بهای طلا حمایت می‌كند اما فراموش نكنیم بازار در آخر مجددا بر عواملی همچون اقتصاد، تورم، دلار و سیاست‌های پولی كشورهای پیشرو تمركز خواهد كرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
گزارش العالم از آخرین تحولات سیاسی امنیتی عراق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طلا در مسیر ناهموار و مبهم تحولات سیاسی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,طلا

 

اخبار اقتصادی - طلا در مسیر ناهموار و مبهم تحولات سیاسی

در هفته‌ میلادی گذشته (19 تا 25 مردادماه) عواملی نظیر سخنرانی اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، تحولات سیاسی در جهان، تشدید رکود در منطقه پولی یورو و نیز اعلام شاخص‌های اقتصادی مهمی از آمریکا، اروپا و چین منجر به بروز نوساناتی در بازارهای مالی و کالاها از جمله طلا شد.

از آنجاکه در اولین روز هفته نیز همچنان عمده توجه سرمایه‌گذاران معطوف به تحولات سیاسی بود که در هفته‌های اخیر موجبات بی‌ثباتی در اوکراین، عراق و غزه را فراهم می‌کرد، انتشار خبرهایی از کاهش تنش‌ها در مناطق مذکور ریسک‌پذیری را به بازارهای مالی بازگرداند و به معاملات سهام رونق بخشید.

 

به علاوه روز دوشنبه پس از آنکه یکی از اعضای فدرال رزرو اظهار کرد روند رشد اقتصادی آمریکا و جهان چندان رضایتبخش به نظر نمی‌رسد، معامله‌گران امیدوار شدند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را برای مدت طولانی‌تری در پایین‌ترین سطح ممکن حفظ کند که این مساله تا حدودی مثبت‌اندیشی سهامداران را تقویت کرد.


از سوی دیگر احتمال اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر در اروپا، نگرانی‌ از پیامدهای رکود در منطقه پولی یورو و نیز اختلافات بحث‌انگیز مسکو و غرب و تاثیر منفی آن بر روابط تجاری دو منطقه فشار رو به پایینی بر ارزش یورو وارد آورد. در عین حال به‌طور کلی از آنجاکه رعایت محافظه‌کاری ایجاب می‌کرد تا افراد مایل به نگهداری ارز مطمئنی نظیر دلار در پرتفوی خود باشند شاخص دلار قوت گرفت.


همچنین در این روز نه تنها رونق بازارهای سهام و فروکش کردن بحران سیاسی موجود از خرید طلا به‌عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر کاست و موجب خروج وجه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا شد بلکه نبود خرید فیزیکی از سوی مصرف‌کنندگان اصلی در جهان یعنی چین و هند نیز در افت بهای طلا نقش بسزایی داشت. رشد عدم اطمینان نسبت به روند بهبود اقتصادی در اروپا و به هم ریختن جو روانی بازار در پی انتشار گزارش‌هایی بسیار ناامیدکننده از اوضاع منطقه پولی یورو در روز سه‌شنبه از جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام کاست و ریسک‌گریزی را فزونی بخشید.

 

در واقع کاهش قابل توجه شاخص ZEW آلمان و افت آن تا کمترین سطح خود طی دو سال اخیر نشان داد نگرانی زیادی نسبت به تشدید درگیری‌ها در اوکراین و وخیم شدن روابط تجاری اروپا با روسیه، به ویژه آلمان، وجود دارد. درخصوص طلا نیز از یکسو انتشار خبرهایی تنش‌زا از اوکراین بهای طلا را افزایش داد و از سوی دیگر تمایل برای شناسایی سود در ساعات پایانی معاملات همراه با بالا بودن ارزش دلار از رشد بیشتر قیمت این کالای گرانبها جلوگیری کرد.

 

  اگرچه روز چهارشنبه آمار و ارقام اقتصادی مربوط به آمریکا، اروپا، ژاپن و چین چندان رضایت‌بخش نبودند، اما این تفکر که شاید فدرال رزرو به این زودی‌ها تغییر مثبتی در نرخ بهره خود اعمال نکند به بهتر شدن جو روانی بازارهای سهام کمک کرد. در این مورد امیدوارکننده بودن اطلاعیه‌های مربوط به درآمد فصلی برخی شرکت‌ها هم سهم بسزایی داشت. به علاوه در شرایطی که اوضاع منطقه پولی یورو نگران‌کننده به نظر می‌رسید. اینکه ممکن است بانک مرکزی اروپا دست به اقدامات حمایتی گسترده‌تر بزند تا به این وسیله از کند شدن رشد منطقه ممانعت کند نرخ برابری یورو به دلار را به کاهش واداشت.


در این روز افت معاملات سهام و بی‌ثباتی در وضعیت سیاسی اوکراین و عراق و نیز گمانه‌زنی‌ها از کم بودن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در آینده نزدیک بر تقاضا برای طلا افزود. البته همچنان حمایتی از جانب خریداران فیزیکی احساس نمی‌شد و بالارفتن ارزش دلار هم بیشتر شدن قیمت مزبور را اندکی محدود می‌کرد.


پس از آنکه انتشار گزارش‌های ضعیفی از میزان تولید ناخالص داخلی اروپا، آلمان و فرانسه هشدار داد که تاثیر تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه بر مناسبات تجاری این دو منطقه و بر اقتصاد اروپا را نمی‌توان نادیده گرفت جوی منفی بر بازارهای سهام روز پنج‌شنبه حاکم شد و سرمایه‌گذاران به خرید دارایی‌های مطمئن‌تر همچون دلار و اوراق قرضه آلمان روی آوردند، البته افزایش این احتمال که بانک مرکزی اروپا با هدف مقابله با رکود، سیاست‌های انبساطی قوی‌تری را در پیش خواهد گرفت همراه با سخنان پوتین درخصوص عدم تمایل به گسترش درگیری‌ها در اوکراین دوباره تا حدی ریسک‌پذیری را بهبود بخشید و از بدبینی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی کاسته شد. 

 

در بازار طلای این روز انتشار گزارش ضعیفی از وضعیت بیکاری در آمریکا، رشد کند اقتصاد اروپا و افت قابل توجه وام‌های اعطا شده در چین را می‌توان از دلایل اصلی بالا رفتن بهای طلا دانست؛ اگرچه همچنان سطح خرید فیزیکی پایین بود و ناآرامی‌ها در اوکراین و خاورمیانه تحت نظر قرار داشت. به علاوه اطلاعیه‌ای از انجمن جهانی طلا منتشر شد که نشان داد تقاضا در سه ماه دوم سال جاری 16 درصد کاهش یافته است. در روز پایانی هفته خبر حمله نیروهای اوکراینی به تاسیسات نظامی روسیه مستقر در مرزهای دو کشور با تقویت ریسک‌گریزی افراد، خرید دارایی‌های مطمئن‌تر نظیر اوراق قرضه آمریکا را افزایش داد به‌طوری‌که نرخ بهره اوراق 10 ساله به کمترین سطح خود در سال جاری رسید، البته خوش‌بینی سرمایه‌گذاری نسبت به نتیجه اقدامات حمایتی ECB و اینکه شاید بحران سیاسی در اوکراین بار دیگر فروکش کند تا حدی از ریزش بازارها جلوگیری کرد.


در این میان باوجود افت شاخص دلار و بروز درگیری‌های تازه در اوکراین، امیدواری معامله‌گران از اینکه سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا در نهایت به بهتر شدن وضعیت فعلی خواهد انجامید، فشار رو به پایینی بر بهای طلا وارد آورد. ثبت بیشترین رشد هفتگی بازارهای سهام اروپا از اواسط فوریه، رشد شاخص‌های نزدک و S&P تا بالاترین سطح خود از ماه جولای و نبود تقاضا از سوی چین و هند در کاهش قیمت کالای مزبور در روز جمعه موثر واقع شد.


 بازار طلا در هفته پیش رو: در حال حاضر روند بهبود اقتصادی و سطح خرید فیزیکی طلا به گونه‌ای است که از افزایش بهای طلا حمایت نمی‌کنند و به نوعی در تقابل با تاثیر تحولات سیاسی بر قیمت این کالای گرانبها قرار گرفته‌اند. در واقع این روزها طلا در مسیر ناهموار و مبهم تحولات سیاسی قدم بر می‌دارد و ازآنجاکه سیاست، فعلا می‌تواند بهانه‌ای برای رشد بهای کالای مذکور باشد پس رفع این دلیل نیز طلا را ناچار به ادامه روند نزولی خود در بلندمدت خواهد کرد.

 

  از این‌رو است که باید علاوه بر پیگیری تنش‌های سیاسی، تاثیر شاخص‌های اقتصادی آمریکا (مخصوصا مربوط به اشتغال) بر سیاست‌گذاری بعدی فدرال رزرو را کاملا تحت نظر داشته باشیم. همچنین در شرایطی که وضعیت منطقه پولی یورو هنوز نگران‌کننده است، گزارش‌های چین یکی در میان، مثبت و منفی اعلام می‌شود و درنتیجه می‌توان این کشور را در مرحله تلاش برای مساعد کردن اوضاع خود متصور شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد