اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واكنش غرب به آغاز عملیات غنی سازی اورانیوم در سایت فردو



 

 

تحریم ایران , برنامه هسته ای

 

كشورهای غربی به آغاز عملیات غنی سازی اورانیوم در سایت فردو واكنش نشان دادند .

ایالات متحده آمریكا ، فرانسه ، بریتانیا و آلمان جزء نخستین كشورهایی بودند كه به اعلام آژانس مبنی بر آغاز غنی سازی 20 درصدی ایران در سایت فردو واكنش نشان دادند .

آمریکا در واكنش به این خبر مدعی شد این تصمیم ایران، روند نقض تعهدات بین المللی مصوب در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را  بیشتر تشدید می کند.

دولت فرانسه با محكوم كردن این اقدام مدعی شد كه این اقدام ایران مغایر قوانین بین المللى است ، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا نیز آغاز غنى‌سازى اورانیوم در سایت فُردو را  اقدامى تحریك آمیز  دانست.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت اقدام ایران به تشدید تنش منجر شده و نشان مى‌دهد كه برنامه هسته ای ایران ابعاد نظامى دارد.

آژانس بین المللى انرژى اتمى روز دوشنبه تایید كرد كه ایران فعالیت غنى‌سازى اورانیوم تا غلظت ۲۰ درصدى را در تاسیسات هسته اى فردو واقع در ۱۵۰ كیلومترى جنوب غرب تهران آغاز كرده است.

جیل تودور، سخنگوی آژانس در بیانیه ای اعلام کرد: "آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند تایید کند که ایران تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را در تاسیسات غنی سازی فردو شروع کرده است."  با این حال وی افزود كه تمام مواد هسته ای در این تاسیسات تحت مهار و نظارت آژانس است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یك دیپلمات غربی نوشت : این تصمیم جمهوری اسلامی نگرانی های جدی جامعه بین الملل را  تنها افزایش می دهد.

یک دیپلمات دیگر نیز به این خبرگزاری گفته است که این اقدام تهران نشان می دهد ایران  قطعنامه های شورای امنیت را کاملا نادیده گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران غنی سازی اورانیوم تحت نظارت بازرسان آژانس را حق مسلم خود طبق معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای می داند.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
فواید شگفت انگیز غنی سازی اورانیوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیپلمات های خارجی: "فردو" آماده آغاز غنی سازی شد




 

غنی سازی اورانیوم

 

منابع دیپلماتیک به رویترز گفته اند که ایران به زودی فعالیت غنی سازی در تاسیسات فردو را آغاز می کند.

منابع دیپلماتیک اضافه کرده اند ایران گام هایی را در هفته های اخیر برداشته تا به آغاز فعالیت های غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو نزدیک تر شود.

مقامات ایرانی از ماه ها قبل بارها از اقدام برای انتقال غنی سازی اورانیوم از منطقه نطنز در نزدیکی شهر اصفهان به منطقه فردو در نزدیکی شهر قم خبر داده بودند.

یک دیپلمات خارجی مستقر در وین هم گفت: اعتقاد بر این است که ایران در چارچوب اقدامات نهایی برای غنی سازی اورانیوم در تاسیسات فردو، در اواخر ماه دسامبر (ماه گذشته میلادی)، گاز اورانیوم را به سانترفیوژهای این تاسیسات تزریق کرده است. ایرانی ها به توانایی آغاز غنی سازی در فردو نزدیک می شوند. آنها باید مرحله آزمایشی را نیز آغاز کنند.

یک مقام مسئول در یک کشور نیز به خبرنگار رویترز در وین گفت: ایران در مرحله فنی قرار دارد که در آن ماده اتمی را در سانترفیوژها قرار می دهد تا این دستگاه های گریز از مرکز برای غنی سازی، آماده بشوند. به نظرم آنها می توانند هر زمان که بخواهند غنی سازی در فردو را آغاز کنند.

ایران هم اکنون در دو سطح سه و نیم و 20 درصد در حال غنی سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز است.

رسانه های غربی می گویند ایران برای در امان ماندن از حملات غربی، فعالیت های غنی سازی خود را از نطنز به فردو منتقل می کند.

لوازم و تجهیزات غنی سازی سال گذشته در تاسیسات فردو نصب شده بود.

رویترز می نویسد که خبرنگار این رسانه نتوانست از دفتر نمایندگی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین یا از مقامات این آژانس ، واکنشی در این باره دریافت کند.

تاسیسات فردو شامل حداقل سه هزار سانترفیوژ خواهد بود. محل استقرار این تاسیسات در عمق کوهستانی منطقه فردو است.../عصرایران