اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واكنش ایرانی ها به بیانیه هسته‌ ای لوزان


روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: ساعت ٩ و ١٩ دقیقه پنجشنبه ١٣ فروردین است، تا این لحظه خبری از مذاكرات مخابره نشده. مردم نمی‌دانند كه چه سرنوشتی در انتظارشان است.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: ساعت ٩ و ١٩ دقیقه پنجشنبه ١٣ فروردین است، تا این لحظه خبری از مذاكرات مخابره نشده. مردم نمی‌دانند كه چه سرنوشتی در انتظارشان است. ادامه تحریم‌ها، ادامه مذاكرات برای رسیدن به یك راه‌حل یا توافق. اما ظریف بار دیگر برای ایران تاریخ ساز می‌شود و زمانی كه تمام نگاه‌ها به شبكه‌های خبری و تلویزیون است در توییتر و فیس‌بوك می‌نویسد: «راه‌حل را یافتیم».

«به لطف خدا و با حمایت و دعای شما راه‌حل‌ها را نهایی كردیم. نوشتن متن را ظرف هفته آینده آغاز می‌كنیم.» این دو جمله دنیا را تكان داد. خبر توافق هسته‌ای كه در قالب دو بیانیه در لوزان خوانده شد بازتاب فراوانی در شبكه‌های اجتماعی داشته است. مردم ایران از چند روز مانده به پایان مذاكرات از طریق هشتگ‌هایی كه به موضوع هسته‌ای ایران مربوط می‌شد، خبرهای این مذاكرات را دنبال می‌كردند. توییت ظریف بیش از ١٠هزار بار بازنشر شده است.

 اما مردم پس از اعلام این توافق واكنش‌های زیادی را نشان دادند. مردم هر‌كدام در اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوك عكس‌ها و نوشته‌هایی را درباره مذاكرات هسته‌ای در لوزان منتشر كردند. اكثر مردم از تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای به خصوص محمدجواد ظریف تشكر كردند. پس از اعلام خبر توافق توسط وزیر خارجه كشورمان مردم با هشتگ «تاریخ ایران به احترام تو خواهد ایستاد» به ابراز احساسات پرداختند. محمد در توییتر نوشت: «آقای ظریف به اندازه هشت سال از شما ممنونیم؛ اینكه توانستیم تحریم‌ها و انرژی هسته‌ای را از طریق دیپلماسی كنترل كنیم.»

 علی در فیس‌بوك نوشت: «نزدیك صد سال است كه امریكا در هیچ مذاكره‌ای به این اندازه وقت نگذاشته است و این نشان می‌دهد كه ایران می‌تواند با گفت‌وگو تمام مشكلات كشور را برطرف كند.» بی‌شك محمد‌جواد ظریف كسی بود كه برای این مذاكرات از جان مایه گذاشته. یكی از كاربران نوشته است: «او هنگامی كه می‌خواست بیانیه را بخواند همین‌طور سرفه می‌كرد و خستگی در چهره او مشخص بود. قطعا تاریخ به احترام او خواهد ایستاد.»

سال ٩٤ با امید شروع شد

بخش دیگری از مردم زیر توییت ظریف به او خسته نباشید گفته‌اند و مطالبی را برای او نوشته‌اند. یكی از كاربران توییتر نوشته: ایران بیش از هشت سال است كه تحریم‌های ظالمانه‌ای را تحمل كرده است. كاربر دیگری نوشته: «باید از رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور تشكر كنیم كه همان‌طوری كه تحقیقات را برای انرژی هسته‌ای نگه داشتند، تحریم‌ها را از بین بردند.» رضا در توییتر نوشت: «همه جوانان ایرانی منتظر شنیدن خبر این توافق بودند و حالا با امید بیشتری سال ٩٤ را شروع می‌كنیم.»پس از تمام شدن كنفرانس خبری ظریف مردم در برخی نقاط شهر به خیابان‌ها آمدند و شادی كردند.

 مردم با پلاكاردهایی كه روی آن نوشته شده بود «ظریف، عراقچی، تشكر تشكر» و با پرچم ایران خوشحالی می‌كردند. علی درباره این توافق گفت: «ما در طول تعطیلات نوروزی به خصوص شب‌ها خبرهای مذاكرات را دنبال می‌كردیم و برای ما اهمیت بسیار زیادی داشت، از زمانی كه آقای روحانی رییس‌جمهور شدند ما منتظر لغو تحریم‌ها و حل شدن این مذاكرات بودیم، حالا امشب از این توافق بسیار خوشحالم و به نظرم ایران وارد یك دوره تازه خواهد شد.»

هشتگ مذاكرات بیش از یك میلیون توییت داشته است

مینا كه به همراه خانواده خودش به خیابان ولیعصر آمده بود، درباره توافق گفت: «وقتی ما جلوی تلویزیون نشسته بودیم تا این خبر اعلام شود همه استرس زیادی داشتیم و باورمان نمی‌شد كه قرار است طی چند ماه آینده تحریم‌های ایران برداشته شود و ما بتوانیم به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود ادامه دهیم، همیشه دیپلماسی بهترین راه است كه ایران همراه با كشورهای اروپایی نشان دادند كه دیپلماسی از هر راهی بهتر و كارساز‌تر است.» هشتگ « Iran Talks» (گفت‌وگوی ایران) معروف‌ترین هشتگی بود كه در این مدت مورد استفاده كاربران شبكه‌های اجتماعی قرار گرفته بود.

این هشتگ برای چند روز در ١٠ هشتگ پرترند توییتر قرار گرفته بود. هشتگ گفت‌وگوی ایران از دور قبلی مذاكرت كه در ژنو انجام شد تا مذاكرات لوزان بیش از یك میلیون و صد هزار توییت را به خود اختصاص داده است. همچنین هشتگ ایران (Iran٨٦٠) هزار توییت را به خود اختصاص داده است. از میان تمام این توییت‌ها بیش از ٦٠ هزار توییت به زبان فارسی نوشته شده است. از سویی دیگر كاربران در شبكه‌های اجتماعی درباره اظهارات اوباما مطالبی را نوشتند. یكی از كاربران در توییتر نوشت: «همین اندازه كه رییس‌جمهور امریكا به صورت رسمی اعلام كند كه تحریم‌ها نتوانست ایران را از مسیر خودش منحرف كند نشان می‌دهد كه مردم چه اندازه می‌توانند استقامت داشته باشند، باید به تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای خسته نباشید بگوییم.»

 یكی دیگر از كاربران در فیس‌بوك نوشت: به نظرم تفاوتی میان بیانیه فارسی و انگلیسی وجود نداشت و امیدوارم با توجه به اینكه امسال هم به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده است از تیم مذاكره‌كننده و سیاست‌های دولت حمایت شود. ایران از امروز می‌تواند به دنیا نشان دهد كه به جای جنگ و هر كار دیگری از طریق دیپلماسی مشكلات خودش را برطرف می‌كند. مرتضی كه با پرچم ایران به خیابان شریعتی آمده بود، گفت: «ما باورمان نمی‌شد كه امشب این خبر اعلام شود به این دلیل كه تا شب گذشته خبرهای خوبی از مذاكرات شنیده نمی‌شد اما وقتی آقای ظریف در توییتر نوشت كه راه‌حل‌ها پیدا شده فهمیدم كه بالاخره مذاكرات به نفع ایران تمام شد.»

ظریف مثل مصدق و امیركبیر بود

محسن در توییتر نوشت: «وقتی ما می‌توانیم كاری كنیم كه امریكا با ایران بیش از ٩ ساعت در یك شب مذاكره كند نشان می‌دهد كه دیپلماسی ایران پاسخ داده است و می‌توانیم این‌گونه بر مشكلات خودمان غلبه كنیم.» همچنان شبكه‌های اجتماعی تحت تاثیر خبر توافق هسته‌ای ایران قرار گرفته است. میترا درباره ایران پس از مذاكرات در فیس‌بوك نوشته است: «به‌نظرم ایران به دو دوره تقسیم می‌شود و حالا ایران پس از توافق هسته‌ای قطعا می‌تواند قدرت بیشتری را نسبت به گذشته در منطقه به دست بیاورد، ما همان‌طوری كه می‌توانیم به تحقیقات خودمان در زمینه هسته‌ای ادامه دهیم، می‌توانیم با شركت‌های خارجی و بانك‌ها ارتباط داشته باشیم و این بسیار خوب است.»

یكی از نكاتی كه مردم در شبكه‌های اجتماعی و خیابان‌ها به آن اشاره می‌كردند بازگشت امید به بازار كار و در میان جوانان در ایران است. علی آقا كه به قول خودش ٨٠ساله است در ماشین فرزندهایش نشسته و خوشحال است. او می‌گوید: وقتی این جوان‌ها را دیدم كه در مقابل تلویزیون با شنیدن این خبر خوشحالی می‌كنند یاد زمان جنگ و خبر تمام شدن جنگ افتادم. باید از ظریف تشكر كنیم كه مثل امیركبیر و مصدق برای ایران مبارزه كرد و این‌گونه امید و شادی را به مردم و جامعه بازگرداند.


ویدیو مرتبط :
واکنش علی لاریجانی به بیانیه هسته ای لوزان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه لوزان نشانه خوبی درخصوص حل مسئله هسته‌ای است



اخبار,اخبار سیاسی , علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، گفت: بیانیه مطبوعاتی لوزان که نتیجه مذاکرات چندماه اخیر است، نشانه خوبی درخصوص حل مسئله هسته‌ای است.

به گزارش تابناک، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار نوروزی با کارکنان نهاد قانونگذاری، گفت: خوشبختانه در ابتدای سال جاری تلاش‌های دولت در مسئله هسته‌ای دورنمای خوبی را نشان می‌دهد. از طرف دیگر بیانیه مطبوعاتی لوزان که نتیجه مذاکرات چندماه اخیر است، نشانه خوبی درخصوص حل مسئله هسته‌ای است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدوارم در دو سه ماه آینده مذاکره‌کنندگان بتوانند در مذاکرات نیت ملت ایران را که همان داشتن دانش هسته‌ای با ضوابط خاص خود است را برآورده سازند. البته در این رابطه باید دقت‌های لازم صورت گیرد. از طرف دیگر مسیر طی شده امیدوارکننده بوده و مردم ما خوشحال هستند که مسیر روشنی به‌وجود آمده است و قطعا این موضوع اثرات خود را خواهد گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه مجلس از حرکت تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کند، تاکید کرد: امیدوارم گفت‌وگوهای بین‌المللی به حفظ حقوق ملت ایران بیانجامد و مردم از فواید دانش هسته‌ای بهره‌مند گردند. همچنین امیدوارم با این گفت‌وگوها مشکلاتی را که بدخواهان به‌وجود آورده بودند، مرتفع شود تا زمینه شکوفایی اقتصادی فراهم شود.

لاریجانی با اعلام اینکه برداشتن تحریم‌ها به اقتصاد کشور کمک می‌کند، افزود: نمی‌گویم این موضوع علت تامه است، یقیناً این مسئله بخشی از محورها و موضوعات است، اما به طور حتم مهمترین مسئله این است که تدابیر اقتصادی در داخل کشور به نحوی باشد که به رونق اقتصاد بیانجامد.

اخبار سیاسی - تابناک