اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واكنش استاد محمد مجتهد شبستری به اظهارات مصباح یزدی



اخبار,اخبار سیاسی,آزادی

 

اخبار سیاسی - در واكنش به اظهارات اخیر آیت‌الله مصباح یزدی؛
شبستری: آزادی بت نیست، بت‌شکن است

استاد مجتهد شبستری، دین‌پژوه و اسلام‌شناس، در واكنش به اظهارات اخیر آیت‌الله مصباح یزدی در باره "آزادی" كه "آزادی" را "بت" دانسته بود که باید شکسته شود، گفت: «آزادی بت نیست، بت شکن است.»

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در سخنانی در قم گفت: «امروز فرهنگ جهانی دنیا بر اساس قداست آزادی استوار شده. این فرهنگی جهانی است و پرچمدار این فرهنگ آمریکایی‌ها هستد و بتی که امروز در عالم پرستش می‌شود بت آزادی است.» مصباح یزدی افزود: «بسیاری از کشورهای اسلامی این فرهنگ را مورد توجه قرار داده و متأسفانه کشور ما را نیز فرا گرفته؛ روشنفکران و دولتمردان ما بیش از همه متأثر هستند و جرأت این‌که در برابر این بت اظهار مخالفتی کنند ندارند.» آیت‌الله مصباح توصیه کرد که در شرایط کنونی باید در برابر این فرهنگ جهانی ایستادگی و مقابله کرد و "بت آزادی را شکست".

استاد محمد مجتهد شبستری، پژوهشگر سرشناس علوم دینی، در وبسایت شخصی خود نوشت: «هسته اصلی آزادی در عصر حاضر محرز دانستن حق آزادی تفکر، عقیده و بیان همراه با مسئولیت اخلاقی برای همه افراد جامعه بدون هیچ استثناء می‌باشد. پرسش من این است که اگر آزادی را بت بشماریم و آن را انکار کنیم و جامعه را از آن محروم سازیم، انسان‌ها چگونه می‌توانند تشخیص دهند که بت چیست و خدا کیست تا از بت‌ها دور شوند و به خدا بپیوندند؟»

این پژوهشگر علوم دینی می‌افزاید: «اگر تمام افراد جامعه بدون استثنا نژادی، مذهبی و جنسیتی و هر گونه تبعیض دیگر حق آزادی تفکر، عقیده و بیان نداشته باشند و آن را اِعمال نکنند چگونه معلوم می‌شود چه کسی به بت‌پرستی دعوت می‌کند و چه کسی به خدا پرستی می‌خواند؟ چه کسی دکان باز کرده و عوام‌فریبی می‌کند و جیب پر می‌کند و نیاز خود به جاه و جلال را ارضاء می‌کند؟»

مصباح یزدی در سخنرانی هفته گذشته خود به تساوی حقوق شهروندی انسان‌های ساکن در جغرافیای ایران نیز ایراد گرفته و گفته بود: «نباید با بهانه حقوق شهروندی بگوییم بهایی، یهودی و مسلمان هیچ فرقی باهم ندارند چون احکام ذمه در اسلام برای چنین مواردی بیان شده است.»

مجتهدشبستری نوشته است: «در حال حاضر برای زیستن مسالمت آمیز همه افراد جامعه ایرانی با یکدیگر و رها شدن ما از مشکلات بنیادین فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که گریبانگیر ما گشته دو راه بیشتر در پیش پای ملت ایران و علمای دین نیست: الف ـ حق آزادی تفکر، عقیده و بیان برای همه افراد جامعه، بدون استثنا مسلم شناخته شود... ب ـ عالمان رسمی دین همچنان اصرار کنند که آزادی بت است و ما باید این بت را بشکنیم و فضولی موقوف!...»

مجتهد شبستری سپس می‌افزاید: «چه کسی تردید می‌کند این دومی چیزی نیست جز خفقان، ظلمت محض و خشونت عریان! آقایان محترم! آزادی بت نیست، بت‌شکن است. فقط در پرتو درخشان آزادی است که همه بت‌ها یکی پس از دیگری شکسته می‌شوند.»

اخبار سیاسی - بهارنیوز

 


ویدیو مرتبط :
سخنان آیت الله مجتهد شبستری در دیدار با رهبر انقلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واكنش مطهری به اظهارات مصباح یزدی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخبار سیاسی - واكنش مطهری به اظهارات مصباح یزدی
چرا در دولت قبل کمتر انتقاد می‌کردید

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقادات آیت‌الله مصباح یزدی به رئیس‌جمهور گفت: چرا در دولت قبلی که انحرافات فرهنگی بیشتر از امروز بود فقط گاهی به اشاراتی اکتفا می‌کردید؟

علی مطهری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به انتقادات آیت‌الله مصباح یزدی از رئیس‌جمهور، گفت: من دقت‌نظرها و اعلام خطرهای جناب آقای مصباح یزدی در مباحث فرهنگی و فکری و ایدئولوژیک را می‌پسندم و برای جلوگیری از انحراف و تغییر مسیر انقلاب اسلامی مفید می‌دانم.


نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس ادامه داد: ولی این سوال برای بنده ایجاد شده است که چرا آقای مصباح در زمان دولت قبلی که انحرافات فرهنگی بیشتر از امروز بود و رئیس‌جمهور سابق و آقای مشایی افکار ویژه مخالف مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی را مطرح می‌کردند از قبیل مکتب ایران، وحدت ادیان و بیداری انسانی بجای بیداری اسلامی و همین طور فیلم‌های سینمایی که در آن به دنبال عادی‌سازی روابط زن شوهردار با مرد بیگانه بودند و یا رئیس جمهور وقت مسئله نظارت بر پوشش اسلامی را به سخره می‌گرفت، در آن زمان جناب آقای مصباح این مقدار عکس‌العمل نشان نمی‌دادند و فقط به اشاراتی اکتفا می‌کردند.


وی با بیان اینکه امروز آقای مصباح، یک جمله رئیس‌جمهور را که قابل تاویل است به سکولاریسم تفسیر می‌کنند و با تندی به وی حمله می‌کنند، افزود: لذا این شائبه ایجاد می‌شود که حب و بغض‌ها در اینگونه قضاوت‌ها دخالت دارد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: این مسئله درباره برخی ائمه جمعه نیز صدق می‌کند. برخی در زمان دولت قبل که وضع فرهنگ بدتر از امروز بود ساکت بودند ولی اکنون اعلام خطر می‌کنند.
اخبار سیاسی - خانه ملت