اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واعظی: اواخر آذر همه موانع تحریم برداشته می‌شود



اخبار,اخباراجتماعی  ,محمود واعظی

  وزیر ارتباطات افزود: اکنون نیز کشورهای غربی منتظر روز موعود لغو تحریم‌ها نشده‌اند و مذاکراتی را نیز آغاز کرده‌اند/ از نظر بودجه محدودیت‌های زیادی متوجه دولت است و امید داریم که از اواخر امسال محدودیت‌های بودجه‌ای برداشته شود

محمود واعظی در مراسم آغاز هفته جهانی فضا با شعار مشارکت اظهارداشت: از این پس اگر با همت بیشتری در عرصه هوا و فضا کار کنیم،قطعاً می‌توانیم سهم بیشتری داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در گذشته با محدودیت‌های همکاری علمی، فنی و مشورتی به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه مواجه بودیم که غربی‌ها حتی در برنامه‌های مسالمت‌ آمیز فضایی نیز همکاری نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه باید خود را برای همکاری‌های فضایی پساتحریم آماده کنیم، گفت: اواخر آذر همه موانع تحریم برداشته می‌شود، اگرچه اکنون نیز کشورهای غربی منتظر روز موعود لغو تحریم‌ها نشده‌اند. مذاکراتی را نیز آغاز کرده‌اند و مذاکرات در حوزه فضایی و ماهواره با کشورهای غربی خوب بوده است.

واعظی با تاکید بر اینکه عرصه فضا و ماهواره گسترده است، گفت: هنگام بازگشت سازمان فضایی به وزارت ارتباطات به مدیران این سازمان تاکید کردم که نقش پدر را داشته باشند و همه دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها را با هم هماهنگ کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این سالها به ویژه امسال از نظر بودجه محدودیت‌های زیادی متوجه دولت است، گفت: امید داریم که از اواخر امثال محدودیت‌های بودجه‌ای برداشته شود.

وی افزود: محدودیت‌های بودجه برنامه‌هایی که نان و آب نیستند را به عقب می‌اندازند که فناوری هوا و فضا از جمله این برنامه ها است.

وی گفت: همچنان که در دیگر حوزه‌ها نیز برای مثال در برنامه‌های توسعه شبکه انتقال و دیتا بسیار محتاطانه پیش می‌رویم زیرا بیش از دیگران وضعیت بودجه کشور را می‌دانیم.

واعظی تاکید کرد: ارتباطات در هر زمان و در هر مکان با جدا کردن ماهواره از عرصه فعالیت‌های مخابراتی قطعاً محقق نمی‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: رئیس سازمان فضایی، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز هست و امیدواریم اولین جلسه این شورا در دولت یازدهم هرچه زودتر برگزار و فعالیت‌ها سرعت بیشتری به خود گیرد.

وی یادآور شد: طی 8 سال گذشته که همه شوراهای عالی تعطیل شده بود فعالیت دوباره شوراها نیازمند زمان است.

واعظی با استقبال از پیشنهاد معاون حقوقی رئیس جمهور درباره تدوین قانون فضای ملی گفت: امیدواریم این قانون هرچه زودتر تدوین و در شورای عالی فضایی تصویب شود.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام دو برنامه اصلی کشور در زمینه هوا و فضا گفت: در اولویت نخست ساخت و پرتاب ماهواره در کشور ادامه پیدا می‌کند.

وی گفت: پژوهشگاه فضایی، سازمان فضایی و پژوهشگاه هوا و فضای وزارت علوم تقویت می‌شود که این نهادها چون در دولت گذشته متولی درست و درمانی نداشتند فکری برای بودجه آنها نشده که این مشکل در بودجه امسال رفع خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اولویت دوم گفت: باید در کشور ماهواره ملی داشته باشیم و در نقاط مداری 24 و 19 فعالیت کنیم. در این زمینه مشاوری گرفته خواهد شد که هرچه سریعتر به ماهواره ملی دست یابیم.

وی ادامه داد: حدود 7 ماه طراحی مشخصات ملی و حدود 3 سال ساخت و پرتاب ماهواره زمان می‌برد با این شرط که در نوبت پرتاب نمانیم.

واعظی گفت: بنابراین در صددیم که ماهواره‌ای در حال ساخت را که به مشخصات مورد نظر ما نزدیک است پیدا کنیم تا زمان بخریم و در صورت نبود چنین موردی نیز از ابتدا شروع خواهیم کرد.

وی همچنین سنجش از راه دور را از جمله نیازهای ضروری کشور برای داشتن ماهواره ملی عنوان کرد.

واعظی همچنین از ورود کنسرسیومی متشکل از دولت و بخش خصوصی در حوزه خدمات ماهواره‌ای خبرداد و گفت: سازمان فضایی و رگولاتوری جلسات متعددی را در رابطه با ایجاد این کنسرسیوم برگزار کردند و اصول حاکم بر پروانه اپراتور ماهواره نیز در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات تصویب خواهد شد.
 
اخباراجتماعی  -  فارس


ویدیو مرتبط :
تحریم یاهو برداشته شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده آمریکا در 1+5: ایران می تواند کاری کند تا تحریم ها"آنی" برداشته شود



نماینده آمریکا در 1+5,تحریمهای ایران

نماینده آمریکا در 1+5: ایران می تواند کاری کند تا تحریم ها"آنی" برداشته شود

اینک دیگر با حکومت ایران است که تصمیم بگیرد چه رفتاری را در پیش بگیرد. حکومت ایران می تواند کاری کند که تحریم ها "آنی" برداشته شوند، البته، اگر با کشورهای «۱+۵» مذاکراتی سازنده و اساسی را در پیش گیرد.

معاون وزیر خارجه آمریکا و رییس هیات مذاکره کننده این کشور در گفتگوهای 5+1 با ایران،اعلام کرد که ایران می تواند کاری کند که تحریم ها به صورت "آنی" برداشته شود.

به گزارش عصر ایران " وندی شرمن " معاون وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با رادیو اروپای آزاد با تکرار اتهامات همیشگی  آمریکا درباره مشکوک بودن اهداف فعالیت های هسته ای ایران ، افزود:" ما امیدواریم که حکومت ایران بخاطر مردم این کشور، به زودی دست به انتخاب راهبردی مناسبی بزند و تصمیم بگیرد که به طور جدی و اساسی با گروه «۱+۵» وارد مذاکره شود تا آینده روشن تری برای مردم ایران ترسیم شود.

این دیپلمات آمریکایی با انداختن گناه تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا به دوش ایران ، گفت:" من متوجه نارضایتی همه هستم چون هنوز نتیجه ای حاصل نشده، ایران همچنان برنامه هسته ای خود را پی می گیرد، و تحریم ها مدام در حال تشدید شدن است و این کشور روز به روز بیشتر به انزوا کشیده می شود، و زندگی مردم هم روز به روز دشوار تر می شود."

وی در عین حال تاکید کرد:" سختی معیشت مردم هم تنها به دلیل تحریم های ایالات متحده یا اتحادیه اروپا یا سازمان ملل متحده نیست، بلکه به خاطر انتخاب هایی است که حکومت ایران تا کنون انجام داده است. اینک دیگر با حکومت ایران است که تصمیم بگیرد چه رفتاری را در پیش بگیرد. حکومت ایران می تواند کاری کند که تحریم ها "آنی" برداشته شوند، البته، اگر با کشورهای «۱+۵» مذاکراتی سازنده و اساسی را در پیش گیرد."

شرمن افزود:" تصمیم اصلی با حکومت ایران است و ما هم این آمادگی را داریم که با گفت و گو درباره کل این برنامه برای برداشتن تحریم ها اقدام کنیم.

همان طور که رییس جمهور و وزیر خارجه آمریکا هم گفته اند، ایران می تواند با تبعیت از مقررات بین المللی و پایبندی به مسئولیت هایش در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از یک برنامه هسته ای صلح آمیز بهره مند شده و زندگی معمولی خود را از سر گیرد."

 مسئول تیم مذاکره کننده آمریکا در گفتگوهای 5+1 با ایران در ادامه افزود:" فکر می کنم که هنوز راه (صلح آمیز)هست. رئیس جمهوری گفته اند که زمان هنوز برای گفت و گو وجود دارد. ترجیح مؤکد ما نتیجه ای صلح آمیز است. هیچ کس مایل نیست که راه دیگری در پیش گرفته شود. اما رئیس جمهوری هم گفته اند که همه گزینه ها روی میز هست.

بنابراین، هنوز وقت برای رسیدن به یک راه حل صلح آمیز وجود دارد و ما بایستی هر آنچه در توان داریم را انجام دهیم تا به چنین راه حلی برسیم. هر چند این زمان نامحدود نیست، ولی هنوز وقت هست."

 این دیپلمات آمریکایی در ادامه از اظهار نظر درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر آن بر مساله هسته ای اجتناب کرد و گفت که نتیجه این انتخابات مشخص نیست./عصرایران